INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 3. konzultace (standardy IG) Pavla Vizváry Otázky? §K organizaci předmětu §Studijním materiálům v ELFu (standardy MIL a Rámec ACRL) §Úkol č. 1 § Témata 2. bloku (1. část) §Framework for Information Literacy for Higher Education §MIL dle UNESCO – kontext a využití standardu, komponenty přístup, hodnocení, tvorba § §Těsná návaznost příště: další standardy IG, strategie reflektující IG, edukační kontext (+ 2. úkol) VŠ – tematicky specifická IG? §Silně zastoupeno v ANCIL §Např. identifikace potřeby, práce se zdroji, hledané informace, přesnost X úplnost… §Přemýšlejte (fakulty MU): §Zdravotní sestry §Psychologie §Novináři §Právo §Geografie §Informatika §Pedagogika §Animátor sportovních aktivit §Regionální správa Rámec IG pro VŠ §Východiska: prahové koncepty („metakompetence“), průřezovost, konektivismus §Snaha o „embedded learning“ + spolupráce stakeholderů §Změna z procedurálních instrukcí k více konceptuálnímu modelu s prostorem pro kreativitu a interpretaci §Rámce bez jasného pořadí – rovnocenné §Důraz na kreativitu a tvorbu + kritický přístup a sebereflexi + individuálnost (úroveň IG, znevýhodnění) § § Čočky/rámce (frames) §Authority Is Constructed and Contextual §Kritické myšlení o IZ všech typů §Otázky na autora, účel a kontext, uvědomění si hodnoty různých pohledů §Information Has Value §Přiznání původu myšlenek, uvědomění si příležitosti pro různé role (tvůrce i uživatel) §Právní i ekonomické zájmy ovlivňující produkci a rozšiřování, info jako komodita (vč. vzdělávání) §Research as Inquiry §Neuzavřené zkoumání, klíčové pokládání otázek a flexibilita, různé úhly pohledu §Syntéza a závěry se zohledněním všech podkladů (i protichůdných) § Čočky/rámce (frames) §Scholarship as Conversation §Možnost participovat na pokračující odborné konverzaci §Identifikace podílů autorů, zdrojů i informací na poznání §Searching as Strategic Exploration §Různé obsahy, formáty a relevance k potřebám §Uvědomění si potřeby, identifikace zainteresovaných, společné a rozdílné pohledy, strategie dle potřeby, redefinování strategie §Information Creation as a Process §Vliv charakteristik zdroje (vnímání dle formátu) §Iterace ve výzkumu, tvorbě a rozšiřování info, různé postupy ovlivňující výsledek §Vztah k potřebě i monitorování dopadu Jak s tím v praxi? §Velký prostor pro různá pojetí §Podpora konstruktivistického přístupu – přizpůsobení lektorovi, studujícím, oborům, tématům… §Projekty pro sdílení pojetí §Framework Toolkit §Framework Sandbox §Teaching information literacy threshold concepts: lesson plans for librarians §Spojení Rámce, Standardů a visuální gramotnosti Příklad aplikace §Autorita – instituce a její web (příklad SKIP?) §Vyzvěte ji §Co nabízí na info? (Množství, zaměření, kvalita…) §Využitelnost laikem/expertem? §Lidé za informacemi? Autoři? Ovlivňovatelé? §Kritiky a kritikové? §Tvorba §Sdílení info – (SKIP + o SKIP) §Co nabízí neformální zdroje? §Jaké různé typy údajů i participace nabízeny? §Alternativní metriky? Příklad aplikace §Hodnota §Licencování informací §Pro koho přínosy §Kdo ovlivňuje (viz např. personalizace vyhledávání na Google) §Dotazování §Výchozí bod individuální – různé zdroje, formy, hloubka, nástroje… §Knihovna jako možný pomocník na různých úrovních §Výhody a limity různých zdrojů (katalog, databáze, full text…) Příklad aplikace §Konverzace §Bibliografické cvičení (rozlišování typu zdroje i organizace v citačním manažeru), společná konverzace (krátké prezentace apod.) §Publikování a jeho charakteristiky §Strategický průzkum §Konceptuální a mentální mapy, převrácená třída §Systematický přístup k informacím + vědomí subjektivního pohledu MIL – co už znáte? §Východiska (důvody, teze) §Cíle §Složky §Způsoby využití §Jak dostatečně model popsaný pro praktické využití? MIL komponenty Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Způsoby interakce fyzicky i virtuálně §Veřejné záležitosti, např. petice, občanské iniciativy… => nejen na internetu §Interakce s dalšími autory – hl. profesní, resp. akademické sociální sítě, asociace a organizace (formální i ne) §Možnosti selfpublishingu, online služby vydavatelů (např. kalkulačky)… §Digitální knihovny, repozitáře… Monitoring informací §Politika => mechanismus => nástroj §Co chcete monitorovat? Např. odborný článek §Citace + způsob využití (negativní citace) => citační indexy => GoogleScholar §Egosurfing => zmínky na webu => Google Alerts §Dopad příspěvku na Twitteru => komentáře, sdílení, fanoušci => Klábosení §Využívanost webu => statistika přístupů => Google Analytics Úkol §2 skupiny: akademické a základní knihovny §Použijte jakékoli materiály §Vytvořte myšlenkovou mapu témat lekcí IG §Promyslete návaznost lekcí na zvolený standard §Jak byste kompetence rozvíjeli? Proč? § Možné úkoly pro komponentu přístup? §Vedení řízeného rozhovoru pro vymezení rešeršního požadavku (cesta od uvědomované, ale nevyjádřené potřeby) §Vyhledávání informací v různých zdrojích + pomůcky (fasety, filtrování, řazení, zástupné znaky, operátory…) §Získání obsahu (vzdálený přístup, databáze otevřené a licencované, CC, žádosti přes SNS…) §Uložení obsahu (rozdíly zálohovacích strategií, výběr média k uložení…) § Úkol – hodnocení §Přečtěte si mediální zprávu §Jaké vidíte: §Cíle §Možné problémy §Zdroje informací §Možné způsoby interpretace §Estetičnost §Reklama (vliv, způsob) §Etika, zákony §Možné dopady na jednotlivce Úkol - evaluace §3 skupiny §Stejný článek, různý test: §C.R.A.P. test §CARS test §SMELL test §10 C‘s Úkol §V článku najděte závěr, pro něj argument + na čem je založen §Najdete argumentační faul? §Jak různě lze sdělení interpretovat? Co může interpretaci ovlivnit? §Najděte k tématu alternativní zdroj – v čem (ne)podporuje závěr? §Jak byste prověřovali informace, zdroje a zprostředkovatele?