OER a universal design
Studenti CŽV úkol vkládají do vlastní odevzdávárny.
Výběr zdrojů od Petera Mička
Definice konceptu
univerzálního designu na Wikipedii. Koncept byl vytvořen v prostředí navrhování
budov pro zajištění přístupu lidem s různým druhem postižení.
Krátký článek teoreticky
popisující základní definici UDL, jeho principy a podněty pro jejich aplikaci
do návrhu kurzů.
Terence Brad- Universal Design for Learning—A
Paradigm for Maximum Inclusion
Na Youtube je množství
videí vysvětlujících koncept UDL, vybral jsem však TED-ovou prezentaci učitele
a výzkumníka, který vidí UDL jako ideální vzdělávací teorii pro personalizované
učení.
About Universal Design for Learning
Webová stránka neziskové
organizace pro výzkum a rozvoj vzdělávání CAST, která vytvořila rámec UDL pro
inkluzivní vzdělávání. Na stránce najdete popis konceptu doplněn vysvětlujícími
videi a odkazy na rozšiřující materiály.
Infografika s principy
UDL, které vycházejí z objevů neurovědců o tom, jak se lidé učí.
Open Educational Resources (OER)
Jedním z principů UDL je
poskytovat několik možností reprezentace vzdělávacího obsahu. V online
vzdělávání jsou jedním ze současných trendů otevřené vzdělávací zdroje, které
korespondují s myšlenkami UDL.
Open Educational Resources (OER): Tools
for Affordable Learning
Online průvodce jako úvod
do problematiky otevřených vzdělávacích zdrojů na stránkách Washington State
University. Průvodce obsahuje definice OER, jejich výhody, zdroje OER
a návody na tvorbu.
Faculty guide to Open Educational
Resources (OER)
Otevřené vzdělávací
zdroje jsou rozšířeným konceptem ve vzdělávání. Dalším příkladem instituce,
která pracuje s problematikou OER a poskytuje průvodce pro implementaci OER do
vzdělávání, je Tacoma Community College.
V České republice vznikla
na podporu otevřeného vzdělávání Aliance pro otevřené vzdělávání. Prosazuje
používání otevřených vzdělávacích zdrojů v českém školství, tvoří příručky a
brožury, čímž zvyšuje povědomí o otevřenosti jako inovativním přístupu ke
vzdělání.
Accessibility Toolkit – 2nd Edition
OER jsou specifické
vzdělávací materiály, pro jejich tvorbu je třeba dodržovat určité zásady. Po
celém světě vznikají návody a příručky pro jejich vytváření. Jedním z pomocníků
je tato příručka pro tvorbu otevřených textových učebnic. Vychází z principů
univerzálního designu.
Diskuse o
otevřených vzdělávacích zdrojích s odbornicí na tvorbu otevřených učebnic.
Diskuse je také o tom, proč by měli vysoké školy uvažovat o vytváření a používání
otevřených vzdělávacích zdrojů.
Učitel jako kurátor digitálního obsahu
Pro výběr vhodných OER,
které budou pomáhat dosahovat cíle vzdělávání, je nutná orientace v jejich
obrovském množství a identifikace těch správných. Nadbytek informačních zdrojů
vedl k novým přístupům k tvorbě vzdělávacího obsahu, jedním z nich je digitální
informační kurátorství.
European Framework for the Digital
Competence of Educators
(str. 43-49)
Práce s digitálními
informačními zdroji, jejich vyhledání, výběr, zhodnocení a sdílení je jednou z
kompetencí evropského rámce pro rozvoj digitálních kompetencí učitelů
DigCompEdu. Správné digitální zdroje sledují vzdělávací cíle, cílovou skupinu
studentů a vzdělávací přístup.
Open Educational Resources (OER)
Kolekce repozitářů pro
vysokoškolské vzdělávání od EDUCAUSE.
Kolekce audionahrávek o
otevřeném vzdělávání na platformě Teaching in Higher Ed, která prostřednictvím
blogu, podcastů a doporučení pomáhá učitelům zlepšovat a usnadňovat učení.