Vzdělávací technologie - přednáška

OER a universal design


Ú10 OER a universal design
OER je zajímavé téma a současně kontroverzní. Zkuste se zamyslet nad tím, jakou roli má mít otevřené vzdělávání ve společnosti a najít nějaký, Vám blízký způsob, jak zajistit jeho monetizaci - respektive, jak se vypořádat s tím, že lidé, hosting, služby, čas, ... něco stojí. Dokážete říci, proč stále velká část vzdělávacích aktivit není nijak otevřená?

Studenti CŽV úkol vkládají do vlastní odevzdávárny.


Výběr zdrojů od Petera Mička

Universal design

Definice konceptu univerzálního designu na Wikipedii. Koncept byl vytvořen v prostředí navrhování budov pro zajištění přístupu lidem s různým druhem postižení.

 

Universal Design for Learning

Krátký článek teoreticky popisující základní definici UDL, jeho principy a podněty pro jejich aplikaci do návrhu kurzů.

 

Terence Brad- Universal Design for Learning—A Paradigm for Maximum Inclusion

Na Youtube je množství videí vysvětlujících koncept UDL, vybral jsem však TED-ovou prezentaci učitele a výzkumníka, který vidí UDL jako ideální vzdělávací teorii pro personalizované učení.

 

About Universal Design for Learning

Webová stránka neziskové organizace pro výzkum a rozvoj vzdělávání CAST, která vytvořila rámec UDL pro inkluzivní vzdělávání. Na stránce najdete popis konceptu doplněn vysvětlujícími videi a odkazy na rozšiřující materiály.

 

The UDL Guidelines

Infografika s principy UDL, které vycházejí z objevů neurovědců o tom, jak se lidé učí.

 

Open Educational Resources (OER)

Jedním z principů UDL je poskytovat několik možností reprezentace vzdělávacího obsahu. V online vzdělávání jsou jedním ze současných trendů otevřené vzdělávací zdroje, které korespondují s myšlenkami UDL.

  

Open Educational Resources (OER): Tools for Affordable Learning

Online průvodce jako úvod do problematiky otevřených vzdělávacích zdrojů na stránkách Washington State University. Průvodce obsahuje definice OER, jejich výhody, zdroje OER a návody na tvorbu.

 

Faculty guide to Open Educational Resources (OER)

Otevřené vzdělávací zdroje jsou rozšířeným konceptem ve vzdělávání. Dalším příkladem instituce, která pracuje s problematikou OER a poskytuje průvodce pro implementaci OER do vzdělávání, je Tacoma Community College.

 

Otevřené vzdělávání

V České republice vznikla na podporu otevřeného vzdělávání Aliance pro otevřené vzdělávání. Prosazuje používání otevřených vzdělávacích zdrojů v českém školství, tvoří příručky a brožury, čímž zvyšuje povědomí o otevřenosti jako inovativním přístupu ke vzdělání.

 

Accessibility Toolkit – 2nd Edition

OER jsou specifické vzdělávací materiály, pro jejich tvorbu je třeba dodržovat určité zásady. Po celém světě vznikají návody a příručky pro jejich vytváření. Jedním z pomocníků je tato příručka pro tvorbu otevřených textových učebnic. Vychází z principů univerzálního designu.

 

Creating an open textbook

Diskuse o otevřených vzdělávacích zdrojích s odbornicí na tvorbu otevřených učebnic. Diskuse je také o tom, proč by měli vysoké školy uvažovat o vytváření a používání otevřených vzdělávacích zdrojů.

 

Učitel jako kurátor digitálního obsahu

Pro výběr vhodných OER, které budou pomáhat dosahovat cíle vzdělávání, je nutná orientace v jejich obrovském množství a identifikace těch správných. Nadbytek informačních zdrojů vedl k novým přístupům k tvorbě vzdělávacího obsahu, jedním z nich je digitální informační kurátorství.

 

European Framework for the Digital Competence of Educators (str. 43-49)

Práce s digitálními informačními zdroji, jejich vyhledání, výběr, zhodnocení a sdílení je jednou z kompetencí evropského rámce pro rozvoj digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu. Správné digitální zdroje sledují vzdělávací cíle, cílovou skupinu studentů a vzdělávací přístup.

 

Open Educational Resources (OER)

Kolekce repozitářů pro vysokoškolské vzdělávání od EDUCAUSE.

 

Open education

Kolekce audionahrávek o otevřeném vzdělávání na platformě Teaching in Higher Ed, která prostřednictvím blogu, podcastů a doporučení pomáhá učitelům zlepšovat a usnadňovat učení.