Vzdělávací technologie - přednáška

Learning analytics, metody výzkumu v edTechu


Výběr zdrojů od Petera Mička

2020 EDUCAUSE Horizon Report ™ Teaching and Learning Edition (str. 20-22)

Learning analytics patří mezi trendy ve vysokoškolském vzdělávání. Dostupnost dat a nástroje pro jejich analýzu umožnily rozvoj nové oblasti podporující vzdělávání. Trend digitálního vzdělávání vytváří prostředí pro nové výzkumy a nové příležitosti pro zlepšování vzdělávání prostřednictvím technologií.

 

Analýza dat v rukou koordinátora technologií

Článek o tom, jak se v USA využívají školní data. Bořivoj Brdička ukazuje na možnosti, jak by s těmito daty mohli pracovat i koordinátoři ICT ve vzdělávání v České republice.

 

George Siemens- Learning Analytics: The Emergence of a Discipline

Zakladatel konektivizmu zkoumá rozvíjející se oblast analýzy dat ve vzdělávání, která je další možností pro zlepšování práce učitelů a prospěchu studentů. Kolem tohoto trendu se vytvořila komunita výzkumníků, konferencí a časopisů pro rozvoj zkoumání této nové oblasti.

 

Multidisciplinary Methods in Educational Technology Research and Development

Cílem publikace je podat komplexní pohled na metody výzkumu v oblasti vzdělávacích technologií a tím poskytnout informace pro zlepšování výzkumu využívání technologií ve vzdělávání. Kniha spojuje poznatky ze psychologie, sociologie, počítačové vědy a jiných disciplín, které mohou svými metodami obohatit oblast edtechu.

 

Learning Analytics Working Group Overview For Educators

Video jako vzdělávací materiál pro učitele o analýze výukových dat v Moodle prostředí. Moodle obsahuje nástroje a algoritmy, které umožňují mapovat vzdělávací proces, ale i předpovídat jeho výsledky. Mohou pomoci učitelům diagnostikovat možné problémy a vylepšovat výuku.

 

Learning Analytics Methods, Benefits, and Challenges in Higher Education: A Systematic Literature Review

Přehledová studie poskytující komplexní pohled na analýzu výukových dat. Pro sběr odborných článků byly použity databázi ERIC, Google Scholar, ProQuest a EBSCO. Předmětem výzkumu byly 3 oblasti: metody, benefity a výzvy analýzy výukových dat.

 

Learning Analytics beyond the LMS: Enabling Connected Learning via Open Source Analytics in ‘the wild’

Analýza výukových dat v uzavřeném systému, jakým je například Moodle, je jednoduchá. Současný student se však pohybuje v různých prostředích, které jsou odděleny. Publikace ukazuje způsob, jak data z různých prostředí sjednotit a poskytovat konzistentní zpětnou vazbu za hranicemi LMS systémů.

 

Ethical Challenges for Learning Analytics

Z etického hlediska vyvstává při analýze dat několik problémových oblastí. Článek identifikuje 6 výzev, s nimiž se analytika výukových dat setkává. Cílem je podnítit diskusi a reflexi v této oblasti, zároveň ukázat i nezbytnou spolupráci vývojáře s učiteli a filozofy.

 

25 Years of Ed Tech- Learning Analytics

Kapitola z knihy 25 years of Ed Tech od profesora vzdělávacích technologií Martina Wellera, ve které popisuje vývoj vzdělávacích technologií. Data začínají řídit různé oblasti života, od roku 2011 našly své uplatnění i učení. V tom roce se uskutečnila první konference Learning analytics, která odstartovala novou oblast zkoumání ve vzdělávání.

 

Khurram Virani- Data-driven Education

Jeden z pohledů, jak se dívat na využívání dat ve vzdělávání. Současný způsob vzdělávání je kritizován za nevzdělávaní studentů pro budoucnost. Ale kdo ví, jak bude vypadat budoucnost? Iterativní způsob vzdělávání na základě aktuálních dat může být odpovědí.