Learning analytics, metody výzkumu v edTechu
Výběr zdrojů od Petera Mička
2020 EDUCAUSE Horizon Report ™ Teaching
and Learning Edition (str.
20-22)
Learning analytics patří
mezi trendy ve vysokoškolském vzdělávání. Dostupnost dat a nástroje pro jejich
analýzu umožnily rozvoj nové oblasti podporující vzdělávání. Trend digitálního
vzdělávání vytváří prostředí pro nové výzkumy a nové příležitosti pro
zlepšování vzdělávání prostřednictvím technologií.
Analýza dat v rukou koordinátora
technologií
Článek o tom, jak se v
USA využívají školní data. Bořivoj Brdička ukazuje na možnosti, jak by s těmito
daty mohli pracovat i koordinátoři ICT ve vzdělávání v České republice.
George Siemens- Learning Analytics: The
Emergence of a Discipline
Zakladatel konektivizmu
zkoumá rozvíjející se oblast analýzy dat ve vzdělávání, která je další možností
pro zlepšování práce učitelů a prospěchu studentů. Kolem tohoto trendu se
vytvořila komunita výzkumníků, konferencí a časopisů pro rozvoj zkoumání této
nové oblasti.
Multidisciplinary Methods in Educational
Technology Research and Development
Cílem publikace je podat
komplexní pohled na metody výzkumu v oblasti vzdělávacích technologií a tím
poskytnout informace pro zlepšování výzkumu využívání technologií ve
vzdělávání. Kniha spojuje poznatky ze psychologie, sociologie, počítačové vědy
a jiných disciplín, které mohou svými metodami obohatit oblast edtechu.
Learning Analytics Working Group Overview For
Educators
Video jako vzdělávací
materiál pro učitele o analýze výukových dat v Moodle prostředí. Moodle
obsahuje nástroje a algoritmy, které umožňují mapovat vzdělávací proces, ale i
předpovídat jeho výsledky. Mohou pomoci učitelům diagnostikovat možné problémy
a vylepšovat výuku.
Přehledová studie poskytující
komplexní pohled na analýzu výukových dat. Pro sběr odborných článků byly
použity databázi ERIC, Google Scholar, ProQuest a EBSCO. Předmětem výzkumu byly
3 oblasti: metody, benefity a výzvy analýzy výukových dat.
Analýza výukových dat v
uzavřeném systému, jakým je například Moodle, je jednoduchá. Současný student
se však pohybuje v různých prostředích, které jsou odděleny. Publikace ukazuje
způsob, jak data z různých prostředí sjednotit a poskytovat konzistentní
zpětnou vazbu za hranicemi LMS systémů.
Ethical Challenges for Learning Analytics
Z etického hlediska
vyvstává při analýze dat několik problémových oblastí. Článek identifikuje 6
výzev, s nimiž se analytika výukových dat setkává. Cílem je podnítit diskusi a
reflexi v této oblasti, zároveň ukázat i nezbytnou spolupráci vývojáře s
učiteli a filozofy.
25 Years of Ed Tech- Learning Analytics
Kapitola z knihy 25
years of Ed Tech od profesora vzdělávacích technologií Martina Wellera, ve
které popisuje vývoj vzdělávacích technologií. Data začínají řídit různé
oblasti života, od roku 2011 našly své uplatnění i učení. V tom roce se
uskutečnila první konference Learning analytics, která odstartovala novou
oblast zkoumání ve vzdělávání.
Khurram Virani- Data-driven Education
Jeden z pohledů, jak se
dívat na využívání dat ve vzdělávání. Současný způsob vzdělávání je kritizován
za nevzdělávaní studentů pro budoucnost. Ale kdo ví, jak bude vypadat
budoucnost? Iterativní způsob vzdělávání na základě aktuálních dat může být
odpovědí.