Otázka soukromí a ochrany dat, etika a edTech
Výběr zdrojů od Petera Mička
TOP 10 IT issues 2020, The Drive to
Digital Transformation Begins
Zpráva z panelové diskuse
organizace EDUCAUSE představující 10 výzev, před které jsou vysoké školy
postaveny působením digitální transformace. V pořadí druhým problémem je otázka
soukromí, odpovědnosti a ochrany osobních dat.
Je umělá inteligence rizikem pro
demokracii?
Článek představuje širší
perspektivu využívání dat v rámci fungování společnosti. Umělá inteligence jako
nástroj práce s daty je spojena s mnoha obavami, především s prosazováním
individuálních zájmů. Jedním z doporučení pro odvrácení hrozeb je zájem lidí o
jejich data a integrace etiky do vysokoškolského studia.
Not Sure If They're Invading My Privacy or
Just Really Interested in Me
Data a jejich ochrana je
v prostředí vysokých škol problematická oblast. Autor článku ukazuje, že
studenti a zaměstnanci nemají dostatečné porozumění, jak fakulty pracují s
jejich osobními daty a jak je chráněno jejich soukromí. Tato problematika se
ukotvuje i v zákonech, podstatná je však osvěta samotných škol, jejichž úkolem
je tvorba kultury bezpečnosti a soukromí.
Do We Need New Regulations to Govern the
Use of EdTech?
V digitální éře se
objevily používáním technologií ve vzdělávání různé problematické oblasti.
Autorka článku v krátkosti představuje 5 problémů etiky vzdělávacích
technologií, kterým školy čelí: přístup a používání zařízení, intelektuální
vlastnictví, transparentnost, soukromí a bezpečnost, konflikty zájmů. Za
podstatné považuje zvyšování povědomí o těchto problémech a sledování zájmů
učitelů a studentů.
Komu patří velká data ve školství?
Pohled Bořivoj Brdičku na
využívaní výukových dat. Popisuje komerční systémy, které jsou používány ve
vyučování a přináší světlo do objasnění fungování a záměrů těchto produktů.
Pozornost obrací na vlastnictví studentských dat a vědomé zacházení s nimi.
The Ethics of Student Privacy: Building
Trust for Ed Tech
Článek představuje rizika
a příležitosti spojené se vzdělávacími technologiemi a využíváním dat.
Poukázání na světlou a tmavou stránku má směřovat k vytvoření důvěryhodného
rámce, který pomůže při osvojování daty řízeného vzdělávání.
EDM and Privacy: Ethics and Legalities of
Data Collection, Usage, and Storage
Článek nahlíží na
"zranitelnost" a zneužitelnost výukových dat a potřebu eticky ošetřit
práci se studentskými daty. Tato data pocházejí z LMS nebo samostatných
výukových aplikací. Poukazuje na problémové oblasti, stanovuje etické principy
pro práci s daty a označuje oblasti pro další výzkum.
What EdTech Entrepreneurs Should Know And
Do About Student Data Privacy
Sběr a analýzy
uživatelských dat poskytují "edtechovým" podnikatelům možnost
vytvářet lepší vzdělávací produkty, ale zároveň zasahují do soukromí studentů.
Případy zneužívání dat pro komerční účely ukázaly potřebu legislativních zásahů
a nutnost, aby jim podnikatelé dobře porozuměli.
EDUCAUSE 2019: Data-Driven Landscape
Increases Pressure on Privacy Concerns
Odborníci upozorňují, že
řádná ochrana osobních údajů se pro vysoké školy stane v budoucnosti nutností.
Doporučují, aby se školy k ochraně stavěly proaktivně, protože to bude součástí
budování jejich reputace. Jedná se sice o americké prostředí, ale článek
zdůrazňuje tento budoucí trend a potřebu vytvořit oficiální programy pro
ochranu soukromí.
Why Higher Ed Needs Data Ethics
Současný přesun
vzdělávání do online prostředí ukázal nové problémy. Autorka článku zkoumá
znalosti učitelů a jejich zkušenosti s daty z online výukových systémů. Říká,
že učitelé nemají znalosti o podmínkách použití těchto online služeb, kterým
školy "předávají" moc nad vzděláváním.