JSB078 Základy práce s odborným textem 4. 11. 2020 Ivo Pospíšil – Nové počátky brněnské sorabistiky •Co je účelem textu? •O čem text informuje? •Je text popularizační? •Práce s textem: •Vyhledání neznámých slov •Vyhledání neznámých jmen •Zaměření se na poznámky pod čarou • • Poznámky pod čarou •K čemu slouží? •Uváděny za jednotlivými slovy / větami / odstavci, ke kterým se vztahují •Jsou průkazem odbornosti autora •Použití: •Odkazování na použité zdroje za účelem kontrolovatelnosti vědeckého postupu •Komentář v poznámce pro doplnění nebo lepší pochopení hlavního textu •Odkazování na další literaturu věnující se danému tématu •Obsahují překlady (pokud je citace v jiném jazyce než češtině, mnohdy je uváděna v originálu s překladem pod čarou) • • • Jak správně citovat? •Citování zdrojů a plagiátorství •Tipy na stránkách MU, plagiátorství •Jak správně citovat? •Naučte se správně citovat s aplikací Citace PRO •Citační manažer zdarma pro studenty MU •Vždy zkontrolujte předpisy fakulty/ústavu! • • Graphical user interface, application Description automatically generated Jak začít psát odborný text? •Text je prostředníkem komunikace mezi odborníky v daném oboru •Zpráva o bádání a jeho výsledcích •Společenské vědy – ne vždy vychází z výzkumu •Interpretace, ideje, podmínky, východiska, předpoklady •Pro všechny oblasti vědy je však účel stejný = seznámit odbornou veřejnost s bádáním •Předložit výsledky k reflexi •Přispět k prohloubení znalostí v daném oboru •Předložení ke kritické diskuzi ostatním kompetentním odborníkům Odborný styl •Různorodý – volba spíše souvisí s osobním vkusem •Francouzský styl •Elegantní, ale mnohomluvný •Vzletné, až ornamentální formulace, poetické příměry a spojení, vybroušený jazyk •Problém: text může být nejednoznačný a dává možnost vzniku různých interpretací •Německý styl •Jazykově úsporný •Detailní zpráva o postupu a obtížném bádání a dosažení závěru •Anglosaský styl •Autorovi záleží na tom, aby byl jeho text správně pochopen •Důraz na jednoznačnost, srozumitelnost •Propracovaná struktura, důraz kladen na poznatky, závěry a argumenty • • Struktura odborné stati 1.Formulace problému v podobě otázky 1.Důležité je zjistit, nakolik byla zodpovězena a kde jsou stále možnosti pro bádání 2.Zpřesnění otázky a hledání hypotéz (pravděpodobných odpovědí) 1.Rozhodnutí o použité metodě 2.Převedení obecné hypotézy do konkrétních otázek 3.Sběr dat (podkladů), s jejich pomocí lze hypotézu ověřit 1.Analýza dat ukáže, zda je hypotéza platná 4.Diskuze a interpretace zjištění 1.Zvážení toho, za jakých podmínek závěry, ke kterým autor dospěl, platí 2. Ve společenských vědách bývá struktura volnější; základní prvky bývají: úvod, jádro, závěr. Úvod •Informace o problému, který výzkum řeší •Shrnutí dosavadních úspěchů a neúspěchů na daném poli bádání •Vhodné zmínit, co a proč se zatím nepodailo uspokojivě řešit, na kterou nezodpovězenou otázku se autor zaměřil a proč •Uvést, na které autory/práce se navazuje •Doporučeno, aby byl už zde nastíněn i základní závěr •Snižuje to riziko nedorozumění •Dává to návod, jak daný text číst • Jádro •Hledá odpovědi na základní otázky: •Jak autor při ověřování výsledků postupoval? •Proč se rozhodl pro daný postup? •O jaké argumenty svá zjištění opírá? •Je třeba informovat o datech, o něž autor opírá svá zjištění •Vhodné uvést stručnou charakteristiku použitých textů, zdůvodnit jejich výběr • • Závěr •Je třeba ukázat, za jakých podmínek lze na zjištěních dál pracovat •Autor může uznat, že si je vědom úskalí a dalších navázání na jeho práci •Ukázání na otevřené otázky, kde je možný další výzkum •Nešvar: otevření zcela nového problému v závěru •Je třeba důsledně se držet stanoveného problému, nepřekračovat hranice •Formulovat jen ty závěry, ke kterým jsou poskytnuty argumenty • Kompilace Komparace •Sestavení díla týkajícího se již známého a podrobně zpracovaného problému •Syntéza názorů na určitý problém (nebo jeho pojetí) •Musí mít systematické uspořádání •Shrnutí různých aspektů roztroušených v mnoha pracech a jejich propojení •Kvalitní kompilace není mechanickým spojením cizích myšlenek, ale jejich tvůrčí syntézou! •Porovnávání dvou nebo více textů, pojetí nebo přístupů k určitému problému nebo jeho řešení •V zásadě lze srovnávat cokoli •Výsledkem je vždy nějaký typ klasifikace •Při srovnáván děl nebo koncepcí je výběr literatury přímo dán výzkumnou otázkou •Při srovnávání pojetí, výkladů nebo zjištění je vždy dobré, aby autor zdůvodnil a zhodnotil kvalitu použité literaury Domácí práce •Text v ISu (koncem týdne) •Zaměřte se na: •Jaká je hlavní hypotéza? •Jaké argumenty autor překládá? •Jakými zdroji autor svá tvrzení podkládá? •K jakým závěrům autor došel? •Jaké otázky zůstaly nezodpovězeny nebo jaké mohou být nastoleny další, aby bylo na práci navázáno? •Krátké shrnutí prosím zašlete e-mailem do 15. 11. •V příští hodině se krátce k textu vrátíme a rozebereme vaše odpovědi • •