Expozice Popis, exponáty, prostor Návaznost na RVP Příležitosti k podpoře vzdělávání a osvojování dovedností MINCE ZEMÍ KORUNY ČESKÉ I. patro Domu umění Chronologický přehled mincí na českém území od období Keltů do roku 1857 doplněný historickými medailemi a jetony – vše ze sbírky Josefa Květoně Popis: celkem 9 zešikmených vitrín, chronologické řazení mincí, prezentován většinou avers a revers vedle sebe, doplněno popiskami; nad vitrínami 12 textových panelů obsahujících přehled vývoje mincovního platidla na historickém území Koruny české včetně způsobu výroby; textem i obrazem zmíněn autor sbírky Josef Květoň. Exponáty: denáry, groše, dukáty, tolary, grešle, haléře, Znojemský peníz z 15. století Prostor: není vyčleněn prostor speciálně určený edukačním aktivitám, nepříliš velký sál, ale při dobré koordinaci skupiny se vejde i 30 dětí. Omezený prostor kolem vitrín přiražených ke zdi a malá velikost exponátů si vyžadují práci ve skupinkách. V případě střetnutí více návštěvnických skupin možno využít i sousední prostor expozice J. T. Fischera či vstupního prostoru do 1. patra, který je obvykle vyhrazen edukačním aktivitám. Vzhledem ke způsobu instalace (výška vitrín) a charakteru exponátů (malá velikost, potřeba prohlédnout si zblízka) není expozice vhodná pro práci s předškolními dětmi. Chybí bezbariérový přístup. Základní vzdělávání 1. stupeň: prvouka, vlastivěda, výtvarná výchova, pracovní činnosti, finanční gramotnost; Člověk a jeho svět: místo, kde žijeme, lidé kolem nás, lidé a čas Základní vzdělávání 2. stupeň: dějepis, výchova k občanství, finanční gramotnost; Člověk a společnost: Dějepis, Výchova k občanství – Člověk ve společnosti, Stát a hospodářství. Člověk a svět práce – Provoz a údržba domácnosti. Gymnaziální vzdělávání: dějepis, občanský a společenskovědní základ; Člověk a společnost: Dějepis. Člověk a svět práce – Finance Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Nedostačující prostor pro interaktivní i odpočinkový koutek možno nahradit muzejním kufříkem k zapůjčení u průvodkyně (repliky mincí, lupa, ilustrace výroby mincí, dřevěná „vkládačka“ = deska se stručným přehledem, tj. „mincovní“ časová osa s dírami, do nichž se vkládají mince, tj. dřevěná kolečka s potiskem motivu jednotlivých druhů ražeb, jako doplnění mohou být do kufříku pořízeny repliky historických bankovek a dalších forem platidla). Expozici možno doplnit zařízením pro ruční ražbu mincí, které by bylo umístěno uprostřed sálku (kladivo a střížky uloženy u průvodkyně, možno sám si vyrobit minci na památku v rámci vstupného či za symbolický poplatek za materiál), nebo před vstupem do medailérské a numismatické expozice (v rohu mezi vstupem do expozic a dveřmi od průvodce). Edukační programy zaměřené na regionální historii (znojemská mincovna), vývoj mincovního platidla a finanční gramotnost, ale i na sběratelství a osobnost sběratele na příkladu J. Květoně. Součást muzejní regionální učebnice.