Sociologický výzkum v umění a kultuře

Úvodní informace

Milí studenti,

vítám Vám v podzimním semestru na začátku výuky našeho předmětu Sociologický výzkum v umění a kultuře.

V tomto e-mailu jsem pro Vás připravil informace o průběhu výuky v tomto semestru a zadání prvního úkolu, který bude potřeba vypracovat.

Celý předmět je koncipován tak, aby si studenti, kteří nejsou profesí sociologové odnesli do své budoucí praxe povědomí o sociologickém výzkumu, jeho možnostech a omezeních. 

Základním nástrojem k dosažení tohoto cíle je realizace vašich vlastních sociologických mini-výzkumů doplněná o teoretický rámec.

To samozřejmě představuje vzhledem k omezení sociálních kontaktů zajímavou výzvu. I v minulosti byla část studentských projektů (sběr dat) realizována prostřednictvím elektronických médií, ale vždy byli studenti, kteří vyrazili skutečně do terénu, a data sbírali. 

Bylo by ode mě nezodpovědné, abych vás nyní k něčemu takovému naváděl... uvidíme jaká bude situace na konci listopadu a v prosinci (kdy budete realizovat sběr dat do svých průzkumů), ale je třeba počítat s tím, že tento sběr dat bude probíhat pouze v elektronické podobě. 

Jako záložní variantu ponechávám možnost, že budete své mini-výzkumy realizovat sami na sobě. Aktuálně je do předmětu zapsáno 74 studentů, což je dostatečně velká skupina respondentů k realizaci vašich cvičných výzkumů.

Jak bude náš předmět probíhat?

Část - A - praxe

1. Návrh témat studentských mini-výzkumů (do 18.10.)

2. Rozdělení studentů do skupin po maximálně 5 studentech (bude tedy cca 15 skupin a je tedy potřeba 15 témat!) - do 25.10.

3. On-line konzultace s vyučujícím při příprav a vyhodnocení mini-výzkumů v rámci jednotlivých týmů prostřednictvím MS Teams. 

(konzultace s každou skupinou bude trvat 30 min a bude probíhat v termínu plánované výuky | v jednom bloku se dá zvládnou 8 skupin a tedy na jedno kolo konzultaci se všemi bude potřeba 2 vyučovací bloky | 1. kolo konzultací 29.10. nebo 12.11. | 2. kolo konzultací 19.11. nebo 3.12 | pokud bude potřeba dodatečná konzultace, domluvíme se ad hoc, nebo vše vyřešíme e-mailem)

4. Zpracování a prezentace závěrečné zprávy/prezentace, opět v MS Teams s každou skupinou individuálně, v rozsahu cca 15 min v rámci výukového bloku 14.1.2021.

Část - B - teorie

Teoretickou část výuky zvládneme formou komentovaných prezentací, které Vám budu postupně nahrávat do ISU do interaktivní osnovy a to v tomto rozdělení:

1. Teoretický rámce sociologického výzkumu - 29.10.

2. Metody a techniky sociologického výzkumu - 12.11.

3. Zpracování a prezentace výsledků soc. výzkumů - 3.12.

U každého tématu budete mít zadánu 1-2 otázky k vypracování formou písemné odpovědi v rozsahu cca 1/2 strany A4.


Pro úspěšné ukončení předmětu bude potřeba: 

a) pracovat ve skupinách a účastnit se konzultací v MS Teams

b) odevzdat závěrečnou skupinou prezentaci/zprávu ze skupinového mini-výzkumu

c) odevzdat vypracovaní odpovědí na 3 témata teoretické části výuky


Úkol pro dnešní a následující dny:

- prosím abyste v rámci diskuzního fóra předmětu v rámci mnou založeného "vlákna" (tam jsou uvedeny i další pokyny) podávali své návrhy témat vašich sociologických výzkumů, témata by měla "nějak" souviset s uměním a kulturou - nejpozději do 18.10. (vč.)

- následně Vaše návrhy zpracuji a vyberu (po případné úpravě ) 15 témat (!!! - takže návrhů je potřeba minimálně 15) - které založím jako 15 "seminárních skupin"

- a poté se prostřednictvím ISU do těchto skupin přihlásíte - nejpozději do 25.10. (vč.)

- pokud se někteří mezi sebou domluvíte, že byste chtěli být v jedné skupině, prosím abyste mi kromě zadání návrhu tématu v diskuzním fóru napsali (jen jeden z vás!) e-mail se jmény a UČO studentů, kteří chtějí společně na tématu pracovat

Tato úvodní část je na koordinaci poměrně náročná, ale bez rozdělení do skupin a praktické části by předmět postrádal smysl, proto prosím všechny o trpělivost... (případné nepříjemnosti a nelibosti ohledně rozdělení a práce ve skupinách budu řešit individuálně :)