ZÁKLADY PSYCHOLOGIE II.SEMINÁŘ OTÁZKY Z MINULÉ PŘEDNÁŠKY •Napište 2 aplikované psychologické obory •Kdo je označován za zakladatele psychologie •Jak vypadá strukturální model struktury osobnosti dle Freuda •S jakým jménem je spojováno operantní podmiňování •Vyjmenujte fáze paměti •Jaká je kapacita krátkodobé paměti •Kdo je spojován s křivkou zapomínání •Jaký je rozdíl mezi strachem a úzkostí •Popište osobu s depresí • 1) Elementární typ učení, který se projevuje tím, že živé organismy postupně přestávají reagovat na podněty, které nejsou ani užitečné ani škodlivé 2) Opakované působení určitého podnětu vede k postupnému narůstání reakce vůči tomuto podnětu 3) Jediná expozice určitého klíčového podnětu postačí k tomu, aby si živočich jeho obraz natrvalo uložil do paměti. Jedná se o učení bez opakování a bez posilování. Probíhá v raném dětství- v senzitivní kritické vývojové fázi A)Imprintace (vtiskován) B)Senzibilizace (zcitlivění) C)Habituace (přivykání) https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M •V čem spočívá progresivní svalová relaxace? •:r1 spočívá v rychlém střídání dlouhého nádechu a krátkého výdechu •:r2 spočívá v postupném přesouvání pozornosti na jednotlivé svaly těla •:r3 spočívá v rychlém zahřátí, co největšího počtu svalů a následnému uklidnění •:r4 spočívá ve střídání napínání a uvolňování hybného svalstva • ČEMU BYCHOM SE TU MĚLI VĚNOVAT • Psychologické disciplíny, základní psychologická literatura, vývoj psychologie • Předmět a cíle psychologie. Metody zkoumání lidské psychiky a diagnostické metody v psychologii. • Pojem psychika – psychické stavy a procesy (kognitivní, emoční a volní procesy) •Základní pojmy z psychologie osobnosti, struktura osobnosti, vybrané teorie osobnosti. •Okrajově psychopatologie VAŠE DOTAZY Z MINULÉ HODINY: SYNDROM VYHOŘENÍ •https://www.youtube.com/watch?v=j7h8hCYcGLs •https://is.muni.cz/el/1441/podzim2012/RV2BP_5PS/KRIZE_burnout_syndrom.pdf • DEJA VU •https://www.ted.com/talks/michael_molina_what_is_deja_vu_what_is_deja_vu PEDOFILIE •https://www.reflex.cz/clanek/veda/94140/cyril-hoschl-pedofilie-a-jeji-priciny-souvisi-se-sexualnim -zneuzivanim-v-detstvi.html • OBECNÁ PSYCHOLOGIE VNÍMÁNÍ ORGANIZACE PERCEPČNÍHO POLE •Centrace- základní vlastnost vnímání- soustředění se na jednu část vjemového pole, jež tvoří tzv. FIGURU neboli předmět vnímání •POZADÍ- tvoří všechny ostatní předměty, které vnímáme nevýrazně nebo mlhavě •Při vyčleňování figury z pozadí se prosazují tvarové zákony, které popsal- Max Wertheimer ORGANIZACE PERCEPČNÍHO POLE- TVAROVÉ ZÁKONY • PORUCHY VNÍMÁNÍ •Nepatologické poruchy vnímání –Smyslové klamy –Purkyňovy paobrazy –Eidetismus –Pareidolie –Synestézie •Patické –Agnozoie –Depersonalizace –Iluze- zkreslený vjem vyvolaný skutečným podnětem –Halucinace- vjemy bez jakéhokoliv podnětu (nemocný je o jejich opravdovosti nevývratně přesvědčen) POZORNOST VLASTNOSTI POZORNOSTI UVEĎTE ČINITELE OVLIVŇUJÍCÍ VAŠÍ POZORNOST, POZITIVNĚ I NEGATIVNĚ Pozitivní činitelé Negativní činitelé SELEKTIVNÍ POZORNOST CVIČENÍ •Při provádění takovýchto experimentů má z hlediska muž pozornosti auto rozhodující chlapec význam klobouk to špendlík, že bonbón text starý, který kůň osoba strom čte pero, je telefon smysluplný kráva a gramaticky kniha správný pásek. Díky muž tomu auto je chlapec text klobouk natolik špendlík snadný bonbón, že starý jeho kůň čtení strom není pero příliš telefon obtížné kráva a nevyžaduje kniha soustředěnou pásek pozornost. TEORIE SELEKTIVNÍ POZORNOSTI TEST SELEKTIVITY POZORNOSTI •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=VJG698U2MVO ŘÍZENÉ A AUTOMATICKÉ ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ •Záměrné zpracování informací je pomalé •Bezděčné (automatické) probíhá rychle a téměř bez námahy •Bezděčné (automatické) a záměrné zpracování informací probíhá souběžně a simultánně ovlivňuje chování i prožívání •Stroopův test PORUCHY POZORNOSTI •Roztržitost •Nadměrná fluktuace- těkavost •LMD,AHDH,ADD •zúžená pozornost neboli tunelové vidění - panika •Aprosexie •Hypoprosexie •Hyperprosexie •Paraprosexie (Dochází k předčasnému reagování nebo naopak opoždění reakce po podnětu následkem vnitřní tenze) • > ADHD •https://www.youtube.com/watch?v=T4Dtp1wcnjk OTÁZKY •Co je LDE? •Co je LMD? •Jak vzniká ADHD? •Je ADHD způsobeno nesprávnou výživou? •Výskyt ADHD u dětí-procentuálně- kolik v populaci •Jakou paměť krátkodobou nebo dlouhodobou budou mít děti s ADHD lepší? • TYPY •ADHD s převažující poruchou pozornosti •ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou •Kombinovaný typ • VZNIK •Vrozený neurovývojový syndrom •Drobné difuzní poškození CNS vznikající v období vývoje a zrání CNS –Způsobeno nedostatkem kyslíku •Velký podíl genetických faktorů •Snížená aktivita dopaminu, noradrenalinu a z části i serotoninu •4-19 % výskyt v populaci •Ve 40-50 % přetrvává do dospělosti •Pozornost –Rotěkanost, nesoustředěnost, nepozornost –Nevýběrová pozornost •Hyperaktivita •Impulzivita • •Poruchy motoriky •Poruchy percepčních funkcí •Poruchy v oblasti myšlení a řeči •Emoční poruchy •Poruchy chování • MYŠLENÍ MYŠLENKOVÉ OPERACE •Logické- přesná pravidla –Správné vs. Nesprávné –Pravdivé vs. Nepravdivé –algoritmy •Heuristické –Zkrácené myšlenkové postupy –Pravidla „od oka“ „baj očko“ –Vhodné vs. Nevhodné –Vyhovující vs. nevyhovující • USUZOVÁNÍ •a) 1,7,13,19,? •b) 1,5,25,125,? •c) 5,10,?,20,25 •d) 1,1,2,3,3,5,4,7,?,? •e) 1,2,4,7,11,? • • NEJPRVE INDUKTIVNĚ NALEZNEME OBECNÝ PRINCIP, KTERÝ PLATÍ PRO CELOU SEKVENCI, A PAK S POMOCÍ DEDUKCE ODVODÍME DALŠÍ POKRAČOVÁNÍ •a) 1,7,13,19,25–přičítá se 6 •b) 1,5,25,125,625–násobí se 5 •c) 5,10,15,20,25–přičítá se 5 •d) 1,1,2,3,3,5,4,7,5,9– 2 řady, jedna přičítá 1, druhá 2 •e) 1,2,4,7,11,16–postupně se přičítá 1,2,3,4,5 • KONFIRMAČNÍ ZKRESLENÍ •Zaměření pozornosti na taková data, která jsou v souladu s jejich výchozím stanoviskem, případně je aktivně vyhledává •Výjimka potvrzuje pravidlo (Pravidlo platí i tehdy, když se objevily případy, které ho nepotvrzují.) –Původní význam: výjimky prověřují pravidlo HEURISTIKY •Představte si, že jste poprvé potkali vašeho nového souseda. Během krátkého rozhovoru jste si všimli, že se konzervativně obléká, je pečlivě upravený, má bohatou slovní zásobu, zřejmě hodně čte a je poněkud plachý. Je podle vašeho názoru pravděpodobnější, že je zaměstnancem obchodní firmy, zubařem, knihovníkem nebo číšníkem? HEURISTIKA REPREZENTATIVNOSTI •Lidé se řídí pravidlem: Čím víc se daná událost, objekt nebo osoba podobá typickému příkladu dané kategorie, tím větší je pravděpodobnost, že do ní patří •Ignorujeme poměrný výskyt •Vyskytuje se písmeno R ve slovech častěji na prvním nebo na třetím místě? HEURISTIKA ZALOŽENÁ NA DOSTUPNÝCH INFORMACÍCH DO 5 SEKUND ODHADNĚTE VÝSLEDEK ÚLOHY •A: 8X7X6X5X4X3X2X1= DO 5 SEKUND ODHADNĚTE VÝSLEDEK ÚLOHY •B:1X2X3X4X5X6X7X8= HEURISTIKA UKOTVENÍ A PŘIZPŮSOBENÍ EFEKT KOGNITIVNÍHO RÁMCE SPOJIT 9 BODŮ USPOŘÁDANÝCH DO ČTVERCE 4 ÚSEČKAMI A PŘITOM NEZVEDNOUT TUŽKU OD PAPÍRU Mentální nastavení- lpění na osvědčených myšlenkových postupech. Člověk na danou situaci aplikuje vyzkoušený postup. Projevuje se rigidním, rutinním používáním obvyklých metod řešení problému. VAŠÍM ÚKOLEM JE UMÍSTIT SVÍČKU NA KORKOVOU STĚNU TAK, ABY KDYŽ SE ZAPÁLÍ, VOSK NEKAPAL NA STŮL. JAK TO UDĚLÁTE? KREATIVITA •Karl Duncker- funkční fixace- druh mentálního nastavení •Wertheimer- reproduktivní a produktivní myšlení •Guilford- konvergentní a divergentní myšlení • PORUCHY MYŠLENÍ •Kvantitativní –Zpomalené (útlum myšlení) –Myšlenkový záraz (blok) –Zrychlené, překotné myšlení –Roztržité myšlení –Zabíhavé myšlení –Nevýpravné myšlení –Ulpívavé myšlení (perseverace) PORUCHY MYŠLENÍ •Kvalitativní poruchy myšlení –Allogenní (podvržené) myšlenky –Autistické (dereistické) myšlení –Katatymní (holotymní, epitymní) myšlení –Plané mudrování, šroubované myšlení, rezonérství –Dominující myšlenka (představa) –Vztahovačné (paranoidní) myšlení –Tangenciální myšlení –Paralogikcé (dyslogické) myšlení –Inkoherentní (nesouvislé) myšlení –Magické (symbolické) myšlení –Obsedantní myšlenky –Bludy PORUCHY INTELIGENCE •Mentální retardace •Demence •Sociální zanedbanost SPÁNEK •HTTPS://WWW.CESKATELEVIZE.CZ/PORADY/10214731958-ZAHADY-DUSE/210572231050005-ZAHADA-SPANKU/VIDEO/ OSOBNOST-PORUCHA OSOBNOSTI •https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10214731958-zahady-duse/209572231050006-zahada-osobnosti/ti tulky#t=16m29s • OCD •https://www.youtube.com/watch?v=oAK0FmZbsu8 • PŘÍČINY OCD •Multifaktoriální příčina –Způsob výchovy v rodině- přílišný důraz na čistotu, pořádek, uspořádání –Úzkostné ladění rodičů –Nerovnováha serotoninu –Vliv genetiky •Dědičná emocionální přecitlivělost, neurotické ladění VÝSKYT •OCD se často objevuje v období výrazného emočního stresu •V dospělé populaci tímto onemocněním trpí 1 člověk ze 100 •U dětí 1 dítě z 200 •Výskyt OCD u dětí je téměř stejný jako výskyt dětské cukrovky •Nejčastěji je nástup onemocnění zaznamenán mezi 7.-12. rokem věku dítěte a dále v počátku rané dospělosti mezi 20.-22. rokem věku •V dětském věku převažují chlapci nad dívkami v poměru 3:2 (v dospělosti se poměr vyrovnává) KAZUSTIKY •Elišku napadaly nepříjemné myšlenky, že bude jednou „postižená“ (bude sedět na invalidním vozíku a nebude moci chodit), vždy když se setkala s něčím, co jí to připomnělo- viděla lidi na invalidním vozíku, viděla značku „parkování pro invalidy“. •Musela vždy v duchu odříkat modlitbu, aby zahnala myšlenky na to, že bude „postižená“, když viděla lidi na invalidním vozíku. Modlitbu musela v duchu řícit vždy osmkrát po sobě, protože jí bylo 8 let. KAZUISTIKA •Klárku přepadaly myšlenky na to, že ji budou ovládat staré dřevěné loutky, vždy když je viděla v obchodě za výlohou, na obrázku, četla o nich v knížkách, slyšela, že do města přijede loutkové divadlo. •Klárka si musela umýt několikrát obličej a ruce, celá se převléci do čistých šatů, ty staré hned dala do pračky a čtyřikrát se musela zatočit kolem své osy dokola nejprve na pravou stranu, pak na levou stranu, aby se očistila od možného sledování starou loutkou, kterou viděla v obchodě. UJIŠTĚNÍ •Jistým druhem kompulze je i ujišťování, kdy se dítě opakovaně ptá svých blízkých, zda například zamkli dveře, zda nebyl někdo v jeho pokoji atd. •Ujištění okolí na chvíli úzkost dítěte sníží, po čase se však dítě ptá znovu a naléhá, dokud nedostane odpovídající odpověď PODOBY OCD •Obsese (vtíravé myšlenky) a kompulze (nutkavé neutralizující chování) •Převažují jen obsese •Převažují pouze kompulze (jen pohled na ostré hrany předmětů-stolu, kostek…, jej nutí se jich dotýkat) •Dítě se tak nechová, protože by si to přálo, bavilo ho to, či by tímto způsobem chtělo terorizovat, provokovat okolí •Samo si nemůže pomoci a provádění kompulzí ho rozhodně netěší •Pokud na něj bude okolí přísné, bude ho za jeho chování kárat, zakazovat mu to, aniž by rozumělo, proč se tak dítě chová, zapříčiní ještě větší úzkostnost dítěte, zhorší vzájemný vztah a i to, že by si dítě mohlo snažit najít jiné skrytější formy kompulzivního jednání •Dítě potřebuje zažít pocit přijetí i se svými „podivnostmi“ •Dítě potřebuje pochopit co se mu děje •Externalizace –Nutilka –Kompulze- bojové chování proti úzkostem •Díky tomu, že nepříjemné myšlenky zaháníme různým bojovým chováním, nemáme možnost zjistit, že by nás tyto myšlenky později opustili samy – – VYHÝBAVÉ A ZABEZPEČOVACÍ CHOVÁNÍ •Filipovi se vtírala myšlenka poté, co sáhl na kliku, že je od kliky zašpiněn a nakažen bacily, které na klice byly. –Filip přestal chodit odpoledne ven, přestal chodit na kroužky. Čekal, až otevře někdo jiný, aby je nemusel otevírat on a sahat na kliku •Jáchym se bál nákazy, znečištění. –Odmítal chodit na hodiny tělesné výchovy, neboť se při cvičení museli dotýkat podlahy tělocvičny, lehat si na žíněnky atd. Jáchym se vymlouval na bolesti břicha, hlavy. •Petr se bál špíny. –Nutil své rodiče, aby si ihned po příchodu domů převlékli oblečení, které smělo být jen v určité části bytu, umyli si ruce. Bratrovi ztropil scénu, kdykoli si chtěl pozvat někoho ze svých přátel domů na návštěvu. Zamykal si svůj pokoj, aby do něj nemohl někdo vejít a „znečistit“ mu jeho prostředí. Nikdo z rodiny si nesměl sednout na jeho židli u stolu. ÚZKOST V TĚLE PROGNÓZA •Okolo 85-90 % případů je schopno se svých příznaků zbavit, někdy zcela, jindy s částečným oslabením sociálního fungování či mírným výskytem symptomů, které však neblokují nemocného v jeho běžném životě •Zbývajících 10-15 % případů má chronický průběh s výrazným zhoršením v oblasti sociálních vztahů, začlenění se do běžné společnosti, s celkovým zhoršením kvality života a možnosti začlenění se (studium, zaměstnání, volný čas…) •Faktorem, který zhoršuje prognózu, je výskyt OCD v rodině •Příznaky OCD rovněž zhoršuje stres a přítomnost deprese ZÁSADY ZDRAVÉ KOMUNIKACE •Já výrok (jak se cítím, co je příčinou, co potřebuji) •Empatická reakce- pojmenování pocitů (používáme slova asi, možná) a očekávání druhé osoby •Vyjádření podpory •Respekt pocitů dítěte • KOMUNIKACE •Přestaň se rozčilovat. Moc by si tu zmrzlinu chtěl, já tě slyším •Uklidni se. Dnes se nedaří, viď, chápu, že se zlobíš. •Nic se ti nestalo. Rozumím, že ti není dobře. •To si teda vyprošuji takovéto chování Cítím se naštvaně, když na mě křičíš. •Nech toho Chápu, že tě něco trápí, jsem tu pro tebe. •Chováš se jako puberťák Jsem naštvaná, když mi odsekáváš. KOMUNIKAČNÍ ZLOZVYKY •Na které věty, které ve vás zanechaly negativní pocity si vzpomínáte ze školy? • •Značkování •Nadměrné zobecňování •Připisování úmyslu •Překrucování skutečnosti • •Zkuste si vypsat vlastní komunikační zlozvyky a pak si je přeformulovat tak, aby vám zněly lépe. • • DISKUZE NAD VIDEEM Z TEDU •https://www.ted.com/talks/susan_david_the_gift_and_power_of_emotional_courage#t-988066 • • OTÁZKY K DOMÁCÍMU ÚKOLU 1. Zkuste vymyslet název pro video. 2. Co je rizikem falešné pozitivity. 3. Co je ve videu myšleno strnulým pohledem na emoce? 4. Co je amplifikace v souvislosti s emocemi a kdy k ní dochází? 5. Co nám může přinést pojmenování našich emocí? 6. Jaký je rozdíl mezi větami Já jsem smutná X Cítím se smutná 7. Co je emoční agilita? •Lepší už to nebude (OCD) •The hours (Deprese a sebevraždy) •Death and the maiden (PTSD) •Gone girl (poruchy osobnosti) •Andělé všehomíra (Schizofrenie) •Phoboe in wonderland (OCD) •Inside out •Vlna ( Die Welle) •