Zákon o pedagogických pracovnících 2019 Co zákon upravuje • •Odchylky při sjednávání doby trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků •Předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků •Pracovní dobu pedagogických pracovníků •Další vzdělávání a kariérní systém pedagogických pracovníků Definice pedagogického pracovníka • •Koná přímou pedagogickou činnost přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona •Je zaměstnancem právnické osoby, která vykonává činnost školy, zařízení sociálních služeb Kdo vykonává přímou pedagogickou činnost •Učitel •Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků •Vychovatel •Speciální pedagog •Psycholog •Pedagog volného času •Asistent pedagoga •Trenér •Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně •Vedoucí pedagogický pracovník Předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka • •Je plně způsobilý k právním úkonům •Má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává •Je bezúhonný •Je zdravotně způsobilý •Prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak Předpoklady pro výkon činnosti ředitele veřejné školy • •Podmínka praxe pro možnost přihlásit se do KŘ •Získání nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat činnost ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci DVPP (100 hodin, zkouška)nebo školský management nebo CŽV VŠ (350 hodin, závěrečná práce, zkouška) • Plná způsobilost k právním úkonům - svéprávnost • •§ 30 občanského zákoníku – 18 let věku •Uzavřením manželství s přivolením soudu •Emancipace – na žádost zákonného zástupce s přivolením soudu Bezúhonnost •Výpis z Rejstříku trestů ne starší 3 měsíců –Nebyl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin –Nebyl pravomocně odsouzen za trestný čin i z nedbalosti spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického pracovníka – –§ 29a- prokazování bezúhonnosti v průběhu pracovního poměru •Do 10 dnů od právní moci rozsudku informovat zaměstnavatele •Do 1 měsíce předložit nový výpis z Rejstříku trestů •Žalovaná uvedla, že žalobce byl před podáním výpovědi z pracovního poměru odvolán z funkce ředitele, že toto odvolání obsahovalo dostatečný skutkový popis důvodu, proč k odvolání došlo, bylo totiž zveřejněno a vyšlo najevo, že žalobce se účastnil na natáčení krajně nevhodných videozáznamů, které lze označit za erotické se sado-masochistickou tématikou. Tyto videomateriály jsou přístupné na internetu a žalobce svoji účast a roli přiznal. Pojem bezúhonnosti vztahující se k předpokladům výkonu pedagogické činnosti považuje žalovaná za obsahově širší, chování a jednání učitele nemůže snižovat důstojnost učitelského povolání, mravní postavení učitele a jeho vlastní autoritu i autoritu školy, ve které vyučuje. 9 Ztráta bezúhonnosti – rozsudek NS 21 Cdo 550/2014 Zdravotní způsobilost •Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických lékařských službách (pracovně lékařské služby) •Posudek o zdravotní způsobilosti lze použít i pro další pracovní poměr u téhož zaměstnavatele, pokud byl nový PP uzavřen nejdéle do 3 měsíců ode dne ukončení pracovněprávního vztahu se stejným výkonem práce, pokud v době od jeho ukončení nedošlo ke změně nebo vývoji zdravotního stavu posuzované osoby •Vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb. (zaměstnanci ve školách a školských zařízeních jsou kategorií rizikovou) –1x za 4 roky –Po dovršení 50 let 1x za 2 roky –U poskytovatele pracovně lékařských služeb zaměstnavatele •Psychická způsobilost (§ 18 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních) Znalost českého jazyka •Získal odbornou kvalifikaci v českém jazyce •Vyučuje ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým •Vykonal úspěšně maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury •Vyučuje cizí jazyk a konverzaci v cizím jazyce • Odborná kvalifikace - MŠ •VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů MŠ •VŠ studijního oboru pedagogika, v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů 1.st. ZŠ, vychovatelství nebo pedagogika volného času + CŽV VŠ – příprava učitelů MŠ •VOŠ – příprava učitelů MŠ •SV s MZ – příprava učitelů MŠ •SV s MZ – příprava vychovatelů + vykonání jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na pedagogiku předškolního věku •VŠ v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika •VOŠ – speciální pedagogika Odborná kvalifikace – MŠ SVP •VŠ v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika •VOŠ – speciální pedagogika •Odborná kvalifikace učitele MŠ + VŠ bakalářský studijní program v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika, nebo CŽV VŠ – speciální pedagogika Odborná kvalifikace – 1. stupeň ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel 1. stupně ZŠ •VŠ magisterské studijního oboru pedagogika, v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů MŠ, vychovatelství nebo pedagogika volného času + CŠV VŠ – příprava učitelů 1. stupně ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel VVP 2. stupně ZŠ nebo učitel VVP 2. stupně ZŠ a učitel VVP SŠ + CŽV VŠ – příprava učitelů 1. stupně ZŠ nebo doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace (§ 22 odst. 2 ZPP) •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel VVP SŠ + CŽV VŠ – příprava učitelů 1. stupně ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitele ZUŠ – jen pro výuku předmětu odpovídajícího charakteru oboru •Kvalifikace učitele cizích jazyků – jen pro výuku cizích jazyků (§ 12 ZPP) •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika pro učitele •VŠ magisterské v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika, studijní obor speciální pedagogika + CŽV VŠ – učitel 1. stupně ZŠ Odborná kvalifikace – 1. stupeň ZŠ SVP •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika pro učitele •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika, studijní obor speciální pedagogika + CŽV VŠ – učitel 1. stupně ZŠ •Odborná kvalifikace učitele 1. stupně ZŠ + VŠ v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika, nebo CŽV VŠ – speciální pedagogika Odborná kvalifikace – 2. stupeň ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ a všeobecně-vzdělávacích předmětů SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích SŠ • • • Odborná kvalifikace – 2. stupeň ZŠ •VŠ magisterské studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a –VŠ bakalářské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ nebo SŠ –CŽV na VŠ – příprava učitelů 2. st. ZŠ nebo SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů 1. st. ZŠ –VŠ bakalářské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ –CŽV na VŠ – příprava učitelů 2. st. ZŠ –Doplňující studium n rozšíření odborné kvalifikace Odborná kvalifikace – 2. stupeň ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel základní umělecké školy – jen pro výuku předmětu, který odpovídá charakteru studijního předmětu •VŠ magisterské zaměřené na tělesnou výchovu a sport jen pro výuku tělesné výchovy •Vzdělání učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky – jen pro výuku cizího jazyka Odborná kvalifikace – 2. stupeň ZŠ SVP •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika pro učitele •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika + VŠ bakalářské nebo CŽV VŠ – příprava učitelů ZŠ nebo SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů 1. st. ZŠ + CŽV VŠ – speciální pedagogika •Odborná kvalifikace učitele 2. st. ZŠ + VŠ bakalář v oblasti pedagogických věd nebo CŽV VŠ – speciální pedagogika • • § 8 odst. 3 – učitel druhého stupně základní školy •Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření § 8 odst. 4 – učitel druhého stupně základní školy •Zaměstnanci, který je výkonným umělcem7), výtvarným umělcem nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 10 odst. 1 nebo § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu druhého stupně základní školy odpovídajícího uměleckému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy provádí umělecké výkony, vytváří umělecká díla nebo vykonává činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 10 odst. 1 nebo § 21. Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec splňuje podmínky podle věty první. • • § 8 odst. 4 – z důvodové zprávy • •Týká se: -Výkonný umělec, výtvarný umělec -Učitel odborných předmětů v ZUŠ, SŠ a konzervatoři -Trenér • •Základní podmínky -Týdenní pracovní doba nepřesahuje jednu polovinu jejich týdenní pracovní doby -Učitelé souběžně vykonávají příslušné umělecké nebo odborné činnosti, popřípadě činnost trenéra nebo činnost učitele uměleckých odborných předmětů v ZUŠ, SŠ nebo konzervatoři -Jsou výkonnými nebo výtvarnými umělci, nebo splňují odbornou kvalifikaci trenéra nebo učitele odborných uměleckých předmětů podle § 10 zákona a jejich činnost je tak pro konkrétní školu přínosem - •Výtvarný umělec, výkonný umělec – osoby, které jsou pro své umělecké kvality přínosem ve výuce příslušných předmětů ve škole • •Učitel bude považován za kvalifikovaného za předpokladu splnění všech výše uvedených podmínek po omezenou dobu – dokud bude vyučovat konkrétní předmět – nemožnost dát výpověď podle § 52 písm. f) zákoníku práce Odborná kvalifikace § 8a, § 8b •Učitel přípravné třídy základní školy –Kvalifikace učitele mateřské školy – kvalifikace učitele 1. stupně základní školy – •Učitel přípravného stupně základní školy speciální –Kvalifikace učitele 1. stupně základní školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Odborná kvalifikace – učitel SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ a SŠ •VŠ magisterské ve studijním oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu + VŠ bakalář nebo CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo 2. st. ZŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel 2. st. ZŠ +VŠ bakalář nebo CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace • Odborná kvalifikace – učitel SŠ •Odborná kvalifikace učitele 2. st. ZŠ – jen pro výuku na nižším stupni víceletého G •VŠ magisterské zaměřené na tělesnou výchovu a sport – jen pro výuku tělesné výchovy •Odborná kvalifikace učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky – jen pro výuku cizího jazyka Odborná kvalifikace – učitel odborných předmětů SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel odborných předmětů SŠ •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů 2. st. ZŠ a SŠ – studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů SŠ – studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu • • Odborná kvalifikace – učitel odborných předmětů SŠ •VŠ magisterské studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného odborného předmětu, a –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –Studiem pedagogiky podle § 22 (DVPP na VŠ nebo zařízení pro DVPP) – – – Odborná kvalifikace – učitel praktického vyučování SŠ •VŠ studijního boru, který odpovídá charakteru praktického vyučování –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –Studiem pedagogiky podle § 22 (DVPP na VŠ nebo zařízení pro DVPP) •VOŠ v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –Studiem pedagogiky podle § 22 (DVPP na VŠ nebo zařízení pro DVPP) – • Odborná kvalifikace – učitel praktického vyučování SŠ • •SŠ s maturitní zkouškou v oboru vzdělání, který odpovídá charakterem vyučovanému předmětu, a –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –CŽV VŠ – příprava učitelů SŠ nebo 2. stupně ZŠ –Studiem pedagogiky podle § 22 (DVPP na VŠ nebo zařízení pro DVPP) – – Odborná kvalifikace – učitel praktického vyučování zdravotnických oborů SŠ • • •+ způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle Odborná kvalifikace – učitel odborného výcviku •Odborná kvalifikace učitele praktického vyučování •SŠ s výučním listem v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a –VŠ bakalářské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů SŠ nebo 2. st. ZŠ –CŽV VŠ - příprava učitelů SŠ nebo 2. st. ZŠ –Studium pedagogiky •Učitel odborného výcviku zdravotnických oborů –Odborná kvalifikace učitele praktického vyučování a –Způsobilost k výkonu zdravotnického povolání v oboru, který vyučuje – – – Odborná kvalifikace – učitel SŠ SVP •Kvalifikace učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů, učitele odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku –VŠ v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika –CŽV VŠ – speciální pedagogika •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika pro učitele + CŽV VŠ – příprava učitelů 2. st. ZŠ nebo SŠ •Pro výuku v PŠ jednoleté a PŠ dvouleté – VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální pedagogika pro učitele Učitel předmětu uměleckého zaměření SŠ •Vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření •§ 9 odst. 8 § 9 odst. 9 – učitel SŠ •Zaměstnanci, který je výkonným umělcem7), výtvarným umělcem, uznávaným odborníkem v oboru nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu střední školy odpovídajícího uměleckému nebo odbornému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy provádí umělecké výkony, vytváří umělecká díla, vykonává činnost v oboru, v němž je uznávaným odborníkem, nebo činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 21. Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec splňuje podmínky podle věty první. • Výklad § 9 odst. 8 •Týká se: -Výkonný umělec, výtvarný umělec -Uznávaný odborník v oboru -Trenér • •Základní podmínky -Týdenní pracovní doba nepřesahuje jednu polovinu jejich týdenní pracovní doby -Učitelé souběžně vykonávají příslušné umělecké nebo odborné činnosti, popřípadě činnost trenéra nebo podnikají, či pracují jako odborníci ve firmách -Jsou výkonnými nebo výtvarnými umělci, nebo splňují odbornou kvalifikaci trenéra a jejich činnost je tak pro konkrétní školu přínosem - •Výtvarný umělec, výkonný umělec – osoby, které jsou pro své umělecké kvality přínosem ve výuce příslušných předmětů ve škole • •Učitel bude považován za kvalifikovaného za předpokladu splnění všech výše uvedených podmínek po omezenou dobu – dokud bude vyučovat konkrétní předmět – nemožnost dát výpověď podle § 52 písm. f) zákoníku práce • Odborná kvalifikace učitel odborných předmětů ZUŠ, SŠ a konzervatoř •VŠ studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého oboru, a –VŠ bakalářské v oblasti pedagogických věd –CŽV VŠ – pedagogika –Studium pedagogiky •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů ZUŠ (jen pro výuku v ZUŠ) •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů – hra na hudební nástroj nebo na sólový zpěv (jen pro výuku v ZUŠ) •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů – výtvarná výchova (jen pro výuku v ZUŠ) •VŠ magisterské v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření (§10 písm. e) • • Odborná kvalifikace učitel odborných předmětů ZUŠ, SŠ a konzervatoř •Konzervatoř 8 letá nebo 6 letá (vyšší odborné vzdělání), která odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu •VOŠ, která odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu a –VŠ bakalářská v oblasti pedagogických věd –CŽV VŠ – pedagogika –Studium pedagogiky •Konzervatoř (MZ) –VŠ bakalářská v oblasti pedagogických věd –CŽV VŠ – pedagogika –Studium pedagogiky •SŠ s MZ která odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu a –VŠ bakalářská v oblasti pedagogických věd –CŽV VŠ – pedagogika –Studium pedagogiky – – § 10 odst. 2 – učitelé uměleckých odborných předmětů v ZUŠ, SŠ a konzervatoři •Uznání kvalifikace • •U toho, kdo je nebo byl výkonným umělcem7) nebo výtvarným umělcem, může ředitel základní umělecké školy, střední školy nebo konzervatoře v odůvodněných případech písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu odpovídajícího uměleckému zaměření zaměstnance pro účely tohoto zákona na dané škole za splněný. • Odborná kvalifikace – učitel VOŠ •Učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů –VŠ magisterské studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu •Učitel praktického vyučování a odborné praxe –VŠ studijního oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování –VOŠ oboru vzdělání, který odpovídá charakteru praktického vyučování –SŠ s maturitní zkouškou oboru vzdělání, která odpovídá charakteru praktického vyučování –U zdravotnických oborů + způsobilost k výkonu zdravotnického povolání v oboru, který vyučuje § 11 odst. 4 – odborná kvalifikace učitele VOŠ •Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření § 11 odst. 4 – učitel VOŠ •Uznání kvalifikace • •U toho, kdo je nebo byl výkonným umělcem nebo výtvarným umělcem, může ředitel vyšší odborné školy v odůvodněných případech písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu odpovídajícího uměleckému zaměření zaměstnance pro účely tohoto zákona na dané škole za splněný. § 11 odst. 5 – učitel VOŠ •Zaměstnanci, který je uznávaným odborníkem v oboru nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu vyšší odborné školy odpovídajícího odbornému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy vykonává činnost v oboru, v němž je uznávaným odborníkem, nebo činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 21. Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec splňuje podmínky podle věty první. • • Odborná kvalifikace – učitel jazykové školy •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů příslušných cizích jazyků •VŠ v oblasti pedagogických věd –Jazyková zkouška v úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a didaktické studium •VŠ magisterské v oblasti společenských věd – cizí jazyky –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů –CŽV VŠ – příprava učitelů –Studiem pedagogiky •VŠ magisterské –VŠ v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů –CŽV VŠ – příprava učitelů a jazyková zkouška v úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a didaktické studium – – – – – Odborná kvalifikace – učitel DVPP •VŠ v magisterském studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacích předmětů •+ •Pedagogická praxe v oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacích předmětů nejméně 4 roky • Odborná kvalifikace – učitel náboženství •VŠ magisterské v oblasti teologických věd •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd zamřené na přípravu učitelů náboženství •VŠ magisterské v oblasti pedagogických nebo společenských věd a –VŠ bakalářské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů náboženství –CŽV VŠ – příprava učitelů náboženství – –pověřený zástupce církve nebo náboženské společnosti - pověření vydává statutární orgán církve nebo náboženské společnosti, v případě římskokatolické církve statutární orgán příslušného biskupství. • Odborná kvalifikace – učitel odborného výcviku v zařízení sociálních služeb • •Odborná kvalifikace učitele odborného výcviku SŠ + speciální pedagogika v rámci DVPP Odborná kvalifikace - vychovatel •VŠ v oblasti pedagogických věd •Odborná kvalifikace (VŠ) učitele 1. stupně ZŠ, 2. stupně ZŠ, SŠ, uměleckých odborných předmětů v ZUŠ, SŠ a konzervatoři, jazykové školy, učitel náboženství •VŠ + CŽV VŠ v oblasti pedagogických věd nebo studium pedagogiky •VOŠ – vychovatelství nebo pedagogika volného času nebo speciální pedagogika nebo sociální pedagogika •VOŠ + CŽV VŠ – vychovatelství nebo sociální pedagogika nebo pedagogika volného času nebo příprava učitelů ZŠ nebo SŠ nebo studium pedagogiky •SŠ s MZ – příprava vychovatelů nebo pedagogů volného času •SŠ s MZ – příprava učitelů MŠ + vykonání jednotlivé zkoušky •SŠ s MZ + CŽV VŠ – vychovatelství, sociální pedagogika, pedagogika volného času, příprava učitelů ZŠ nebo SŠ Odborná kvalifikace – vychovatel SVP •VŠ – speciální pedagogika nebo sociální pedagogika •VOŠ – speciální pedagogika •Odborná kvalifikace vychovatele + CŽV VŠ – speciální pedagogika Odborná kvalifikace - pedagog volného času •Komplexní přímá pedagogická činnost •VŠ v oblasti pedagogických věd •VŠ + CŽV VŠ – pedagogika nebo studium pedagogiky •VOŠ s pedagogickým zaměřením •VOŠ + CŽV VŠ – pedagogika nebo studium pedagogiky •SŠ s MZ s pedagogickým zaměřením •SŠ s MZ + CŽV VŠ – pedagogika nebo studium pedagogiky • Odborná kvalifikace – pedagog volného času • •Dílčí přímá pedagogická činnost •Odborná kvalifikace pedagoga volného času konajícího komplexní přímou pedagogickou činnost •SŠ s výučním listem + CŽV VŠ – pedagogika nebo studium pedagogiky Odborná kvalifikace pedagoga volného času •§ 17 odst. 3 •Pedagog volného času pro aktivity zájmového vzdělávání odpovídající uměleckému zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření § 17 odst. 4 – pedagog volného času •Zaměstnanci, který je výkonným umělcem7), výtvarným umělcem nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 10 odst. 1 nebo § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace pedagoga volného času pro aktivity zájmového vzdělávání odpovídající uměleckému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy provádí umělecké výkony, vytváří umělecká díla nebo vykonává činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 10 odst. 1 nebo § 21. Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec splňuje podmínky podle věty první. • Odborná kvalifikace – speciální pedagog •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – speciální •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – pedagogika předškolního věku, příprava učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů ZŠ nebo SŠ nebo vychovatelů + doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd + doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace • • Odborná kvalifikace - psycholog •VŠ magisterské – studijní program psychologie • •Nelze udělit výjimku Odborná kvalifikace – metodik prevence v PPP • • •Vysokoškolské vzdělání získané v akreditovaném studijním programu Odborná kvalifikace - asistent pedagoga •Přímá pedagogická činnost ve třídě SVP, individuální integrace •VŠ v oblasti pedagogických věd •VŠ + CŽV VŠ – pedagogika nebo studiem pedagogiky nebo studium pro asistenty pedagoga •VOŠ s pedagogickým zaměřením •VOŠ + CŽV VŠ – pedagogika nebo studiem pedagogiky nebo studium pro asistenty pedagoga •SŠ s MZ s pedagogickým zaměřením •SŠ s MZ - CŽV VŠ – pedagogika nebo studiem pedagogiky nebo studium pro asistenty pedagoga Odborná kvalifikace – asistent pedagoga •Pomocné výchovné práce •Odborná kvalifikace pro přímou pedagogickou činnost ve třídě SVP, individuální integraci •SŠ s výučním listem + studium pedagogiky •SŠ – asistent pedagoga •SŠ + studium pedagogiky nebo studium pro asistenty pedagoga •ZŠ + studium pro asistenty pedagoga Odborná kvalifikace - trenér •VŠ magisterské v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů tělesné výchovy + osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace •VŠ magisterské – tělesná výchova a sport + osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace •VŠ bakalářské – tělesná výchova a sport + osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace •VOŠ – sportovní, tělovýchovné a pohybové činnosti + osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace •SŠ s MZ nebo s VL + trenérská škola tělovýchovných fakult VŠ + osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace Společná ustanovení k odborné kvalifikaci •Studium pedagogiky (VŠ nebo ZDVPP) –Pedagogika, psychologie, didaktika – učitel – nejméně 120 hodin –Pedagogika, psychologie – vychovatel a asistent pedagoga (nejméně 80 hodin), pedagog volného času (komplexní přímá pedagogická činnost - nejméně 120 hodin, dílčí přímá pedagogická činnost – nejméně 40 hodin) •Studium v oblasti pedagogických věd –znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických, speciálně pedagogických nebo psychologických věd, které jsou součástí jeho odborné kvalifikace –CŽV VŠ nejméně 250 vyučovacích hodin • Společná ustanovení k odborné kvalifikaci •Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace (§ 6a v.č. 317/2005 Sb.) •Vzdělávací program pro DVPP uskutečňovaný VŠ •Určený pro absolventy VŠ magisterských v oblasti pedagogických věd – příprava učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů •Získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy •Nejméně 60 vyučovacích hodin CŽV na VŠ, v případě speciálního pedagoga nejméně 350 hodin •Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§ 6 v.č. 317/2005 Sb.) •Získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu školy nebo na jiném stupni školy (nejméně 200 hodin), nebo způsobilost vyučovat další předměty (nejméně 250 hodin), způsobilost vykonávat přímou speciálně pedagogickou činnost u zdravotně postižených dětí, žáků a studentů s jiným druhem postižení (nejméně 250 hodin) •CŽV VŠ • § 22 – společná ustanovení k odborné kvalifikaci •Řešení nedostatku kvalifikovaných učitelů cizích jazyků • (4) Pedagogický pracovník, pro kterého je příslušný cizí jazyk rodným jazykem nebo který jej ovládá na úrovni rodného jazyka, splňuje pro účely tohoto zákona předpoklad odborné kvalifikace pro výuku konverzace v tomto cizím jazyce, získal-li alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro výuku tohoto cizího jazyka, získal-li vysokoškolské vzdělání. • § 22 – společná ustanovení k odborné kvalifikaci •Nemožnost použití výjimek • (5) Pedagogický pracovník, který vedle přímé pedagogické činnosti, pro kterou má odbornou kvalifikaci, vykonává také další přímou pedagogickou činnost v rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě, pro kterou nemá odbornou kvalifikaci, splňuje pro pracovněprávní účely předpoklad podle § 3 odst. 1 písm. b). Větu první nelze uplatnit u pedagogického pracovníka, který má odbornou kvalifikaci pouze pro příslušný předmět nebo příslušnou aktivitu podle odstavce 5 nebo § 8 odst. 4, § 9 odst. 9, § 10 odst. 2, § 11 odst. 5 a 6 a § 17 odst. 4. • § 22 – společná ustanovení k odborné kvalifikaci •Mimořádná výjimka pro zaměstnávání nekvalifikovaných zaměstnanců • • (6) Právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení může zajišťovat výchovu a vzdělávání po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu pedagogickým pracovníkem, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, pokud prokazatelně nemůže tyto činnosti zajistit pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací. Tím není dotčena odpovědnost ředitele školy nebo školského zařízení za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb podle zvláštního právního předpisu21). • § 22 – společná ustanovení k odborné kvalifikaci – z důvodové zprávy •Případy nemožnosti obsadit místo pedagogickým pracovníkem –Specifika daná umístěním školy (pohraničí, malé obce) –Specifika úvazku (velmi krátké úvazky) –Specifika předmětu (zejména u odborných předmětů) a jejich kombinace –Náhlé onemocnění, jeho smrt, nebo okamžité zrušení pracovního poměru – –Na nezbytně nutnou dobu • Výjimky z odborné kvalifikace •§ 30 •Za pedagogické pracovníky podle tohoto zákona se považují též pedagogičtí pracovníci, kteří ke dni účinnosti tohoto zákona splňují předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka podle dosavadních právních předpisů. Výjimky z odborné kvalifikace •§ 31 •Další kvalifikační předpoklady získané v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona podle dosavadních právních předpisů zůstávají nedotčeny. Výjimky z odborné kvalifikace •§ 32 • (1) Fyzická osoba, která nesplňuje předpoklad podle § 3 odst. 1 písm. b), může vykonávat přímou pedagogickou činnost po dni nabytí účinnosti tohoto zákona • a)pokud ke dni účinnosti tohoto zákona dosáhla 50 let věku a dlouhodobým výkonem přímé pedagogické činnosti na příslušném druhu nebo typu školy nejméně po dobu 15 let prokázala schopnost výkonu požadované činnosti, 1. 1. 2005!!! b)nejdéle po dobu deseti let, pokud v této době nezahájí studium, kterým potřebný předpoklad získá, a toto studium úspěšně ukončí, c) jestliže v době vzniku základního pracovněprávního vztahu neuskutečňovaly vysoké školy pro výuku odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole akreditovaný magisterský studijní program příslušného studijního oboru; v tomto případě se získáním nejvyššího dosažitelného vzdělání v příslušném oboru považuje předpoklad odborné kvalifikace pro pracovněprávní účely za splněný. d)pokud ke dni 1. ledna 2015 dosáhla alespoň 55 let věku a pokud vykonávala přímou pedagogickou činnost na příslušném druhu školy nejméně po dobu 20 let. • Ustanovení § 32a •Ustanovení se ruší • •Na pozici ředitele se nebude moci hlásit nikdo, kdo nesplňuje odbornou kvalifikaci pro výkon přímé pedagogické činnosti • •Čl. II •Přechodné ustanovení •Na ředitele školy nebo školského zařízení, který byl jmenován na vedoucí pracovní místo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje § 32a zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona Pracovní doba pedagogických pracovníků •Přímá pedagogická činnost •Práce související s přímou pedagogickou činností •Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení Povinnost být na pracovišti •V době stanovené rozvrhem přímé pedagogické činnosti •V době stanovené rozvrhem dohledů nad dětmi a žáky •V době zastupování jiného pedagogického pracovníka •V případech, které stanoví v souladu se zákoníkem práce zaměstnavatel • Výkon činností souvisejících •Zaměstnanec si sám –Rozvrhuje pracovní dobu –Určuje místo výkonu činností – –Náklady, které pedagogickému pracovníkovi vzniknou výlučně v souvislosti s výkonem práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele podle věty první, se nepovažují za náklady vzniklé v souvislosti s výkonem závislé práce, a není-li dohodnuto jinak, hradí je pedagogický pracovník. Evidence odpracované doby •§ 96 zákoníku práce • • (1) Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce •a) odpracované 1.směny [§ 78 odst. 1 písm. c)], 2.práce přesčas [§ 78 odst. 1 písm. i) a § 93], 3.noční práce (§ 94), 4.doby v době pracovní pohotovosti (§ 95 odst. 2), 5.Přespočetné hodiny (eviduje podle v. č. 263/2007 Sb.) •b) pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel [§ 78 odst. 1 písm. h) a § 95]. • • Rozsah přímé pedagogické činnosti •Ředitel stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti –Na období školního vyučování nebo –Na pololetí školního vyučování –Na období kalendářního roku – školská zařízení s celoročním provozem •Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. •Rozsah přespočetných hodin –4 hodiny týdně může ředitel nařídit –Na dalších se může dohodnout Přespočetné hodiny - § 23 odst. 4 •Za přímou pedagogickou činnost nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy nebo zařízením sociálních služeb se považuje vykonaná přímá pedagogická činnost podle odstavce 3 i v případě, že pedagogický pracovník nesplnil ředitelem stanovený týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vyplývající z týdenního rozvrhu přímé pedagogické činnosti, protože v době, která se posuzuje jako výkon práce8b), přímou pedagogickou činnost nevykonával. •U pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní době8c); těmto pedagogickým pracovníkům není možné konání přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah nařídit. • Bude proplacena přespočetná hodina •§ 348 zákoníku práce • •(1) Za výkon práce se považuje doba • •a) kdy zaměstnanec nepracuje pro překážky v práci, s výjimkou doby pracovního volna poskytnutého na žádost zaměstnance, bylo-li předem sjednáno jeho napracování, a doby, po kterou byla práce přerušena pro nepříznivé povětrnostní vlivy, • •b) dovolené, • •c) kdy si zaměstnanec vybírá náhradní volno za práci přesčas nebo za práci ve svátek, • •d) kdy zaměstnanec nepracuje proto, že je svátek, za který mu přísluší náhrada mzdy, popřípadě za který se mu jeho mzda nebo plat nekrátí. • § 23a •Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka § 23a odst. 1 •Na pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak (§ 39 zákoníku práce) § 39 ZP •Pracovní poměr trvá po dobu neurčitou, nebyla-li výslovně sjednána doba jeho trvání. – platí i pro PP •Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky a ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být opakována nejvýše dvakrát. Za opakování pracovního poměru na dobu určitou se považuje rovněž i jeho prodloužení. Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou uplynula doba 3 let, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami se nepřihlíží. – neplatí pro PP § 23a odst. 2 •Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců a může být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát. § 23 odst. 3 •Celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního pracovního poměru 3 roky. § 23a odst. 4 •Ustanovení odstavce 2 (minimálně 12 měsíců, lze opakovat 2x) se nevztahuje na případy, kdy byla doba trvání pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem • a)jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na dobu překážek v práci na straně tohoto pracovníka nebo b)který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst. 7. (správně 6) c)Nesmí přesáhnout 3 roky – vyloučen pouze odst. 2 ne odst. 3 • § 39 odst. 4 ZP •Jsou-li u zaměstnavatele dány vážné provozní důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou, nepostupuje se podle odstavce 2 za podmínky, že jiný postup bude těmto důvodům přiměřený a písemná dohoda zaměstnavatele s odborovou organizací upraví • •a) bližší vymezení těchto důvodů, •b) pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou, •c) okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat, •d) dobu, na kterou se tato dohoda uzavírá. • •Písemnou dohodu s odborovou organizací je možné nahradit vnitřním předpisem jen v případě, že u zaměstnavatele nepůsobí odborová organizace; vnitřní předpis musí obsahovat náležitosti uvedené ve větě první. •Neplatí pro pedagogické pracovníky § 23a odst. 5 •Sjedná-li zaměstnavatel s pedagogickým pracovníkem dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li pedagogický pracovník před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení, zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i pedagogický pracovník uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím sjednané doby. • § 39 odst. 5 ZP •Sjedná-li zaměstnavatel se zaměstnancem trvání pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li zaměstnanec před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení, zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i zaměstnanec uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím sjednané doby. •Neplatí pro pedagogické pracovníky ROZHODNUTÍ PUBLIKOVÁNO PŘEDMĚT VZTAH K PRÁVNÍM PŘEDPISŮM PRÁVNÍ VĚTA Nález sp. zn. II. ÚS 3323/14 ze dne 8. 2. 2015 www.concourt.cz Ke změně pracovního poměru sjednaného na dobu určitou na pracovní poměr na dobu neurčitou podle § 39 odst. 5 zákoníku práce čl. 36 odst. 1 LZPS, § 39 odst. 2, 4 a 5 ZP, § 80 písm. c) a § 237 OSŘ Návrh podle § 39 odst. 5 ZP nelze zaměňovat s určovací žalobou podle § 80 písm. c) OSŘ. Je tomu tak proto, že žaloba na určení podle ZP je vztahu speciality k určovací žalobě podle § 80 písm. c) OSŘ a rovněž proto, aby po uplynutí uvedené dvouměsíční lhůty (při splnění zákonem stanovených podmínek) mohla nastoupit domněnka o sjednání pracovního poměru na dobu neurčitou. Nebylo by totiž v souladu s ochranou zaměstnance, musel-li by – jsa přesvědčen o nesprávnosti postupu zaměstnavatele – kromě písemného oznámení zaměstnavateli iniciovat svým návrhem ještě soudní řízení, kdežto zaměstnavatel by mohl zůstat po celou dobu pasivní. Oznámí-li proto zaměstnanec zaměstnavateli v souladu s podmínkami obsaženými v § 39 ZP, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, a není-li zaměstnancem ani zaměstnavatelem podána speciální žaloba ve zmíněné dvouměsíční lhůtě, pak se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Přechodná ustanovení ZPP •Na pracovní poměr pedagogického pracovníka na dobu určitou, který vznikl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahují dosavadní právní předpisy. • Přechodná ustanovení ZPP •Na právní jednání týkající se doby trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka a jeho změny učiněné ode dne nabytí účinnosti (12.1.2016) tohoto zákona se vztahuje zákon č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; •dosavadní sjednaná doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami se započítává do celkové doby trvání pracovního poměru na dobu určitou podle § 23a odst. 3 zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka neuplynula doba 3 let. • Další vzdělávání pedagogických pracovníků •Povinnost dalšího vzdělávání (obnovování, udržování, doplňování kvalifikace) •Zvyšování, získávání, rozšiřování kvalifikace – možnost podle zájmu zaměstnavatele •Plán dalšího vzdělávání –Projednání s odborovou organizací –Přihlédnutí ke studijním zájmům pedagogického pracovníka –Přihlédnutí k potřebám a rozpočtu školy • Volno na samostudium •12 pracovních dnů ve školním roce –nebrání-li tomu vážné provozní důvody –Nebrání-li tomu účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání (upevňování kvalifikace i zvyšování kvalifikace) •Dobu určuje ředitel školy •Přísluší náhrada platu = výše ušlého platu •Krácení volna na samostudium –Za každý měsíc trvání pracovního poměru ve školním roce =1/12 volna na samostudium –Kratší než stanovená týdenní pracovní doba •Nevyčerpané volno bez dalších nároků zaniká •Považuje se za překážku v práci na straně zaměstnance Kariérní systém •Soubor pravidel stanovených pro zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů •Kariérní stupeň –Popis činností, odborné kvalifikace, další kvalifikační předpoklady, které musí pedagogický pracovník splnit, aby mohl činnost vykonávat •Vyhláška č. 317/2005 Sb. Shrnutí •Změny kvalifikační předpokladů se dotýkají pouze ZŠ, SŠ, Konzervatoří, VOŠ a pedagogů volného času (SVČ) •Uzákoňují se pro pedagogické pracovníky příznivější podmínky účinněji bránící uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou •Formálním nedostatkům v právních předpisech se nelze vyhnout Novela nařízení vlády č. 564/2006 Sb. nařízení vlády č. 273/2016 Sb. •Nová tabulka platových tarifů pedagogických pracovníků – 7 platových stupňů •Ostatní zaměstnanci jsou nově placeni z tabulky č. 3 •Účinnost od 1. 9. 2016 • Děkuji za pozornost