1 REALISMUS Nový styl se začíná objevovat v 60. letech 19. století, kdy si po období národního sebeuvědomění osvícenější část místní inteligence začíná klást sociální otázky, které se promítají veškerého kulturního i politického dění. Dochází i k proměně čtenářského publika – brazilskou aristokracii spjatou s cukrem a kávou nahradila buržoazie vzešlá z průmyslu a obchodu. Do Brazílie přicházejí myšlenky spojené s vědeckým materialismem, darwinistický evolucionismem a filozofický pozitivismem (Comte, Spencer, Taine). Mezi autory je patrný vliv hlavně francouzské literatury (Stendhal, Flaubert, Balzac, později představitel naturalismu Zola – vševládnoucí dědičnost a fyziologie), z portugalské literatury potom Eça de Queiroz – přestože i on se nechá inspirovat francouzskými romanopisci, obohatí portugalskou literaturu o nová témata i jazykové prostředky. „Realita“, kterou romantický idealismus představoval ve vzorcích, znovu vstupuje do literárních děl v co nejvěrnější podobě. Charakteristika realismu: Autoři nového stylu odmítají hrdinu a místo toho zachycují výjevy z každodenního života; již nestylizují a nestaví do protikladu zlo a dobro, krásné a ošklivé., ale nechají je prolínat. - Cílem je pravdivost výrazu a věrné líčení konkrétních situací a postav, objektivní popis, u nějž se autor zdržuje vlastního názoru. - Důraz se klade na prostředí, rasu a dobu, tzn. Na kontext, ve kterém es příběhy odehrávají. - Vzory z minulých časů tak drahé romantikům jsou nahrazeny fakty a osobami ze současného života, zkoumaného do detailu. - Rytmus vyprávění je zpomalován podrobnými popisy. - Po jazykové stránce – příklon ke každodenním a prostým slovům. Realismus není v Brazílii jednolitý stylistický proud, ale historické období, které trvá od sedmdesátých let 19. století až do počátků století 20. I politické myšlenky přicházejí z Francie, které se v brazilském kontextu prosazují jako ideje protiotrokářské, protiklerikální a republikánské. Uvnitř Brazílie se pak nový pohled na svět se šíří z univerzit, a to především z právnických fakult v São Paulu a Recife – evropský realismus sem přichází z Portugalska, Francie a Německa. 2 Revoluce v brazilském myšlení samotném však přišla ze Severovýchodu, přesněji z Ceará. Mezi lety 1872-1875, Cearská francouzská akademie založená v hlavním městě oblasti, Fortaleza, shromáždila mladé intelektuály, kteří se filozoficky a literárně angažovaly ve jménu myšlenek Hippolyta Taina, Augusta Comta a Herberta Spencera. Nejvýznamnějšími osobnostmi byly Capistrano de Abreu a Araripe Júnior. Stejné literární a intelektuální hnutí se formuje také v Recife, kolem ústřední postavy Tobiase Barreta – ten se přestal se věnovat romantické poezii a přešel k vědecké a filozofické próze a k řečnictví; do brazilské kultury uvedl mýtus velké německé filozofie – kolem něj se shromáždila tzv. recifská škola. Objevuje se i literární separatismus, který věří, že přírodní a společenské podmínky zásadním způsobem oddělují literaturu Severu a Jihu Brazílie a tím udržují regionalistický a romantický mýtus prapůvodního a autentického národa s kořeny na Severovýchodě, v kraji svatých mužů (beatos) a pistolníků, kteří budou v každé době přitahovat zájem sociologů, folkloristů i spisovatelů. Hlavním představitelem separatistů je Franklin Távora (1842-1888) - uvedl do brazilské literatury zálibu ve folklórně laděné rozprávce s lidovým nádechem – stylizuje Severovýchod do polohy mezi magickým a groteskním - napsal indianisticý román Indiáni od Jaguaribe (1862) a další regionalistické romány: např. Sňatek na předměstí (1869), Vlasáč (1876) – v jeho dílech je ještě patrný silný vliv romantismu. DĚJĚPISCI A POLITICI, KRITIKOVÉ A ŘEČNÍCI Joaquim Nabuco (1849-1910) Narodil se v Recife jako potomek bohatých plantážníků a politiků Byl aktivním politikem, stoupencem liberálního monarchismu, výborný diplomat a řečník, zanícený bojovník za zrušení otroctví – katolicko-romantické vidění světa odlehčené racionalismem, nativistické cítění usměrňované kosmopolitním rozhledem. Nelze oddělovat Nabuca politika od Nabuca literáta – psal především politická a dějepisná díla Státník doby císařství (Um estadista do Império, 1899) - jedná se o životopis jeho otce, který byl senátorem; ve výsledku ale vytvořil velkolepou freska Brazílie za doby císaře Pedra II. 3 Aureliano Tavares Bastos (1839-1875) Politik, zastánce abolicionismu, republikanismu a demokracie, obhajoval oddělení církve od státu. Amazonská pánev (O vale do Amazonas: a livre navegação do Amazonas, estatística, produções, comércio, questões fiscais do vale do Amazonas, 1866) – střízlivá zpráva o Amazonii. Eduardo Prado (1860-1901) Politik, umírněný liberální reformista, dandy se světáckými sklony, světoběžník ctící monarchistické ideály – stal se inspirací Eçy de Queiroz pro Hyacinta z knihy Kráčej a čti. Politická krize, která nastala s nástupem republiky jej nechala procitnout k existenciálním otázkám, požaduje korigovat přehmaty vojenské diktatury v prvních letech republiky a hájí návrat monarchie. Kromě cestopisných fejetonů psal i sarkastické pamflety, které publikoval ve sbírce Velebnost vojenské diktatury (Fastos da ditadura militar, 1890) Americká iluze (A ilusão americana, 1893) – esej, v níž demystifikuje USA, které jsou uznávány jako zářný vzor demokracie a ukazuje je v jejich imperialistické a kořistnické podobě. Capistrano de Abreu (1853-1927) Rodák z Ceará, jeden z nejvýznamnějších brazilských historiků Brazílie, který je protipólem Varnhagena. Zamýšlel sepsat dějiny Brazílie, ale nakonec zůstal u jednotlivých esejů a studií – byl nejen vědecky přesný, ale měl i obrovský intelektuální přesah – dokázal nastínit historická fakta v jejich hospodářském, společenském, mravním a politickém rozměru, hledal „klíče“, které by tyto jevy vysvětlovaly. Psal i jazykovědné a literární eseje (je autorem označení „kondorská škola“), studie historické a etnologické: Objevení Brazílie a její rozvoj v 16. století; Kapitoly z koloniálních dějin; Jazyk Kašinahuů. Byl prvním, kdo dokázal do brazilského dějepisectví vnést také zeměpis, národopis a dějiny v sociologickém i etnologickém pojetí – dokázal odhalit jejich vnitřní sepětí - vytvořil teorii koloniální literatury, která se zakládá na pojmech klima, země, rasa; odvrátil se od mýtu dobrého divocha. 4 REALISTICKÝ ROMÁN Předchůdcem realistického románu jsou Paměti policejního seržanta od Manuela Antônia de Almeidy, napsaný ještě v době romantismu. Vikomt Taunay (1843-1899) Napsal první brazilský skutečně realistický román. Jeho rodiče byli Francouzi, on sám se již narodil v Brazílii. Vstoupil do literatury vybaven evropskou vzdělaností a karteziánským duchem ještě posíleným studiem fyziky, matematiky, mineralogie, botaniky, zálibou v analýze… to vše se projevuje v jeho díle. Inocência (RJ, 1872) Jeho nejproslulejší román – obrovský úspěch doma i v zahraničí, kde byl ctěn jako typický příklad nové americké literatury, která slaďovala romantický základ postav s barvitým realismem zachycující scény a zvyky sertãa. Histórias brasileiras (Brazilské příběhy, 1874) Raul Pompéia (1863, Angra dos Reis, RJ – 1895 Rio de Janeiro) Byl zapáleným stoupencem republikanismu a zrušení otroctví O Ateneu - stylisticky obtížně uchopitelný román – realistický, impresionistický svou nervózní plasticitou některých portrétů a popisů prostředí, expresionistický svou zálibou v morbidním a groteskním, jejichž prostřednictvím bezlítostně deformuje svět dospívajícího - vychází ze svých vzpomínek a zkušeností – Sérgio, dosívající chlapec tváří tvář kruté lhostejnosti školy a tváří tvář společnosti, kde vítězí ten silnější; hlavní hrdina onemocní, aby se pak jeho uzdravení proměnilo v požár školy, který způsobí. - Škola jako mikrokosmos společnosti – zákon silnějšího, darwinismus, který vládne všemu. Podívejme se na krátkou ukázku, ve které je škola popisována jako mikrokosmos světa dospělých, ovládána penězi a ekonomickými zájmy, jejichž síť vytvářejí samotní studenti: As especulações moviam-se como o bem conhecido ofício das corretagens. Havia capitalistas e usurários, finórios e papalvos… A principal moeda era o selo. No comércio do selo é que fervia a agitação de empório, contratos de cobica, de agiotagem, de esperteza, de fraude. Acumulavam-se valores, circulavam, frutificavam: conspiravam os sindicatos, arfava o fluxo, o refluxo das altas e das depreciações; os inexpertos arruinavam-se, e havia banqueiros atilados, espapando banhas de prosperidade. 5 Samotný autor, Raul Pompéia, spáchá ve 32 letech sebevraždu. Největším realistickým romanopiscem je Machado de Assis, kterému věnujeme celou příští přednášku. LITERÁRNÍ KRITIKA Vychází z pozitivismu a evolucionismu, které zkoumají společnost i lidové zvyky a snaží se určit „vztahy vládnoucí mezi intelektuálním životem a politickými, společenskými a hospodářskými dějinami příslušné země“, jak definoval funkci literárního kritika Sílvio Romero. Sílvio Romero (1851-1914) - Narodil se v Sergipe a ze všech jeho aktivit vyzařuje „duch Severovýchodu“ . - Dal jméno „recifské škole“ – velcí intelektuálové s filozofickým a sociologickým. germanofilstvím (oproti intelektuálům z Ria de Janeira, kteří byli ve své většině frankofilní) – za největšího brazilského spisovatele své doby považoval Tobiase Barreta. - Věnoval se filozofii, sociologii, folklóru, politice a literatuře – napsal: Filosofie v Brazílii; Brazilská literatura a moderní kritika; Brazilský národopis (Etnografia brasileira); Parlamentní a prezidentský systém v Brazílii; Eseje z filozofie práva; Brazílie sociální. Jeho nejdůležitějším dílem jsou Dějiny brazilské literatury (1888) - jsou zahájením moderní brazilské literární historiografie - vnímá brazilskou literaturu jako výraz národního ducha, povahy a sklonů - došel k pojmu brazilské „kulturní míšenectví“ (mestiçagem cultural) – je vepsáno do veškerých společenských projevů země, včetně literárního a má původ v rasovém míšení černochů, Evropanů a domorodců ve velmi svébytném prostředí a souvislostech - věnuje se určujícím činitelům brazilské literatury: prostředí, rasa, lidové tradice, politické a společenské instituce, cizí vlivy - projevuje se v nich však krátkozraký pohled na některé jeho vrstevníky – např. Machado de Assis a symbolisté, které nedokázal docenit. 6 Araripe Júnior (1848-1911) Soudní úředník a politik z významné rodiny ze severovýchodu, z Ceará. Byl na jedné straně kosmopolitnější než Romero nebo Barreto, na druhé straně se vracel k romanticky národnostně orientovanému myšlení (vyzdvihuje mýtus indiána a vyváří kult Alencara). José Veríssimo (1857-1916) Od svých dvou kolegů se liší jemnějším estetickým cítěním a vyhraněnějším pojetí literatury Dějiny brazilské literatury od Benta Teixeiry (1601) po Machada de Assis (1908) – vyšly v Riu de Janeiru v roce 1916 Na rozdíl od Romera podléhá působení svých současníků, jejichž hodnotu dokáže ocenit na jejich estetickém vkusu spíše než na jejich dosavadním úspěchu – dokáže tak rozpoznat výjimečnost Machada de Assis, vůči kterému byl například Romero až nepřátelský.