ž žpřináším pohled k zamyšlení přesahující novorozenecké období; novorozenecké období nechápu jako období 28 dnů života, ale jako období časově identické s obdobím šestinedělí, tedy se 6 týdenním obdobím žv kontextu mého sdělení je pečující osobou ta osoba, které o dítě pečuje – nemám na mysli jen biologické rodiče dítěte; ale přemýšlím o všech pečujících osobách – dětské sestry, lékaři; kliničtí psychologové, osoby angažující se v NRP - pěstounky na přechodnou dobu; dlouhodobí pěstouni či adoptivní rodiče žpsychický vývoj dítěte je možno utvářet mnoha způsoby, především však naplňováním jeho základních potřeb; vycházím z konceptu Pesso Boyden Systém Psychomotor (PBSP), který upozorňuje na 5 základních potřeb v životě každého jedince žve všech vývojových obdobích potřebujeme, aby byly tyto potřeby naplňovány, potom jsme schopni žít plnohodnotný život žpečující osoby, a teď nemám na mysli jen biologické rodiče, tyto potřeby zpravidla uspokojeny mají, proto se mohou věnovat dětem v rozličných životních situacích a podporovat jejich vývoj ž ž ž žCílem mého sdělení je župozornit na základní vztah mezi dítětem a pečující osobou žpředstavit možnosti utváření a rozvíjení tohoto vztahu pomocí PBSP – uspokojováním 5 základních potřeb žnabídnout možná doporučení uvažování o základních potřebách dětí raného věku ž ž ž ž qchování a jednání dospělého člověka zásadně ovlivňuje to, jakým způsobem mu jeho pečující osoby v dětství sytily jeho základní potřeby, tzn. jaký vztah se mezi postupně utvářel qpro pohled na základní potřeby je velmi ilustrativní metoda Pesso Boyden Systém Psychomotor (PBSP) qPBSP je jedna z původních psychoterapeutických metod určených k sebepoznávání, vyrovnávání se s osobní historií a nacházení hlubšího smyslu a radosti v životě ž ž1. potřeba – potřeba místa - qkaždý člověk očekává, že ve světě najde své místo – že bude mít dost prostoru v mateřském lůně, po narození v náruči rodičů, v dětské postýlce, ve svém pokoji, mezi blízkými... že jimi bude radostně vítán v celé své individualitě takový, jaký je. qs touto potřebou úzce souvisí v pozdějším dospělém životě schopnost cítit se doma, přesvědčení, že tu "jsem správně" a "nejsem mimo". ž ž2. potřeba – potřeba bezpečí a lásky - qkaždý člověk očekává od světa ochranu qnejprve jej před škodlivými vlivy ochrání mateřská děloha, po narození rodičovská/pečovatelská náruč a záštita qzískává-li dítě včas zkušenost, že je chráněn, pro jeho další život to znamená pocit bezpečí a schopnost žít aktivně, bez přehnaného pocitu ohrožení ž ž3. potřeba – potřeba podnětu, péče a výživy - qkaždý člověk očekává péči a výživu qmíní se tím nejen jídlo a něžnost v doslovné podobě, ale i dostatek podnětů, kontaktů a vztahů qv pozdějším věku se k této potřebě řadí i informace, vzdělání a zájmy qkdo je v tomto smyslu "dobře živen", má pocit plnosti, naplnění, nasycení. Netrpí přehnanými pocity prázdnoty. ž ž4. potřeba – potřeba podpory - qkaždý člověk očekává, že bude podporován – zcela konkrétně i symbolicky qpodpora znamená konkrétně třeba být nesen, nebo moci se opřít, abych nespadl qkdo je podporován, necítí se být na věci sám qbýt podporován znamená rovněž být povzbuzován qžít s pocitem podpory znamená snad něco jako "žít s větrem v zádech" qlidé, kteří mají z dětství bohatou zkušenost s dostatkem podpory, si ji dokáží v dospělém životě dobře zajistit. Mají energii a elán, necítí se slabí, bezmocně vydaní napospas životním okolnostem ž ž5. potřeba – potřeba limitu - qkaždý člověk instinktivně touží být limitován qbýt limitován znamená něco v tom slova smyslu jako být definován, to jest vědět, kdo jsem a kdo nejsem, odkud kam sahá můj vliv a kde začíná vliv druhých qmít dobře zažitý limit znamená trochu paradoxně být schopen jít do věcí naplno, moci se do nich opřít beze strachu, že tím způsobím nějakou újmu sobě či druhým qdobrý zážitek limitu dítěti může poskytnout pečující osoba, která dítě zvládne, která mu poskytne pozornost a zájem qpečující osoba by měla mít upřímnou radost z dětské živosti, rozpustilosti, z dětského zkoušení síly a experimentů, zároveň by měla být ale v jednání a výchově pevná a nepovolující ž žPředstavila jsem základní potřeby podle PBSP q qtyto potřeby plní v prvopočátku děloha: je v ní místo, ochrana, výživa, podpora (plod z ní nemůže vypadnout), je v ní i limit (je pružná, ale i pevná) qpo porodu dítěte je plnění jeho potřeb na rodičích/pečující osobě – nejprve zcela konkrétně, to jest dotykem a kontaktem (bonding, vývojová péče – klokánkování) později symbolicky, to jest verbálně i neverbálně qjak dítě vrůstá do společnosti, nachází své místo, ochranu, výživu, podporu a limit v širším společenství než pouze v rodinném okruhu qkdyž vše proběhne optimálně, dítě má v dospělosti natolik rozvinutý smysl pro uvedené potřeby, že sám umí úspěšně vyhledávat okolnosti, v nichž se cítí "doma" a rychle se zabydluje. Cítí se bezpečně a dobře detekuje ohrožení, umí vyhledat to, co jej naplňuje, vytvořit si okruh lidí, kteří jej podporují, a zná taktéž své meze. Má též smysl pro plnění potřeb svých dětí i lidí v okolí. ž ž qnejdůležitější období pro vývoj osobnosti každého dítěte je období od početí, přes porod do věku 6 let dítěte; v žádném jiném vývojovém období není dítě tak vnímavé a citlivé jako v tomto období; do 6 let věku se utváří 85% osobnosti každého dítěte qpři utváření vztahu je vhodné mít na paměti uspokojování všech pěti základních potřeb qzákladní potřebou dítěte a zároveň jeho cílem, ke kterému všechno směřuje, je pocit bezpečí a lásky. To znamená, že ze všeho nejvíce se dítě potřebuje cítit milováno svými lidmi a být v bezpečí qzákladním zdrojem pocitu bezpečí a lásky je důvěrný vztah, ž jeho prototypem je vztah mezi dítětem a maminkou/pečující ž osobou q ž ž ž qdůvěrný vztah mezi dítětem a pečující osobou je tím úplně základním stavebním kamenem pro zdravý vývoj každého člověka qod tohoto vztahu se odvíjí vše podstatné, myslitelné i nemyslitelné qmám zde na mysli zdravou neboli jistou/bezpečnou vazbu mezi dítětem a pečující osobou qmimořádně důležitou součástí této bezpečné vazby je zejména láskyplná péče obsahující něhu a pohlazení (doteky) qje vědecky prokázáno, že bezpečná vazba s dostatkem láskyplné péče a pocitem bezpečí je klíčovým předpokladem pro zdravý vývoj každého dítěte a jeho spokojený život. qpokud bezpečná vazba mezi dítětem a pečující osobou nevznikne, může to jeho psychický vývoj, zejména emoční vývoj, celoživotně a nevratně poškodit q ž ž ž qcitový vývoj dítěte probíhá na podobném principu jako vývoj rozumový qto znamená, že mít někoho rád, umět o něho pečovat, být schopen empatie a být spolehlivý - ž to všechno se dítě učí a dále rozvíjí ve vztahu ž k pečující osobě ž ž qkaždé dítě potřebuje mít především jistotu, že „i kdyby se celý svět stavěl na hlavu“, tak pečující osoba bude stále s ním a dítě se na ni může spolehnout qpokud pečující osoba tento pocit dítěti zajistí, udělá rozhodujíc krok k jeho spokojenému a naplněnému životu ž ž qv kontextu této odborné akce a 5 základních vývojových potřeb považuji za velmi záslužné aktivity rodičovského sdružení „Nedokubko“ a aktivity nadačního fondu s La Loca Vida s projektem „Život v kufříku“, qobě sdružení svým jedinečným způsobem upozorňují na význam životního příběhu každého dítěte a kladou důraz na jeho životní historii ž https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5kyJzAiJwa6Q6C3Mm7fm2Hl96acQ7fiNwujewqdtaBUb myBWe https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRsdqd3zEFNDfLyfkMFDWy_I8i6tz0bPo5qf4scxbNNV0 O59y_ https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTtbI23Pi2lliPJ46eaeZDja3XJSILvmBPtEPkUyfKGU2r O-ZurBQ