FN Brno, Nemocnice Bohunice a Porodnice, Neonatologické oddělení Dítě ohrožené prostředím Hana Jahnová 27. 11. 2020 Traumata a závažné události Následky traumat a špatného zacházení závisí na:  povaze události – to jak ji dítě vnímá a hodnotí, jak dlouho to trvalo, důsledky pro další život dítěte, míra přímého ohrožení dítěte  věku, vývojové úrovni a zranitelnosti dítěte – osobnost dítěte, strategie zvládání zátěže (aktivní / vyhýbavé) a flexibilita jejich užití (např. řešení problémů, hledání sociální opory / distancování se, externalizace, internalizace)  míře sociální opory – v rodině a širším prostředí (přímá fyzická pomoc, otevřená komunikace, pozitivní emoce, zážitek porozumění, pocit stability ) > to vše snižuje u dítěte reakci oběti (adekvátněji hodnotí situaci, nabízí mu možnosti řešení, redukují význam události apod.) – dítě se pak lépe adaptuje Traumata a závažné události Následky traumat  krátkodobé x dlouhodobé – mohou vést až k trvalým osobnostním změnám  normální reakce (1-2m) - u menších dětí zvýšená závislost na rodině, poruchy spánku, přechodný vývojový regres, u školních podrážděnost, hostilita, únava  u některých dojde k rozvoji: F 43.1 Posttraumatická stresová porucha  bezprostředně bouřlivá reakce emoční a behaviorální, ztráta sebekontroly, panika  protrahovaná reakce na trauma (do půl roku od události)  znovuprožívání traumatu ve snech, vzpomínkách, snaha se vyhýbat tomu co ji připomíná, úzkostné reakce v některých situacích, úlekové reakce, disociativní stavy (např. disociativní amnézie na opakovaná trauma), dráždivost, poruchy spánku, ztráta zájmu o hru a sociální kontakt  často po sex. zneužívání, násilných činech, katastrofách, autonehodách, vážném onemocnění (pocit ohrožení života)  v terapii: otevření komunikace, volné vyjádření pocitů, zajištění bezpečí dítěte Traumata a závažné události Následky traumat  krátkodobé x dlouhodobé – mohou vést až k trvalým osobnostním změnám  normální reakce (1-2m) - u menších dětí zvýšená závislost na rodině, poruchy spánku, přechodný vývojový regres, u školních podrážděnost, hostilita, únava  u některých dojde k rozvoji: Poruchy přizpůsobení  v reakci na závažné změny či události (ztráta blízkého)  pestrý obraz: emoční poruchy (deprese, vina, vztek, úzkost), poruchy chování (násilné chování) regresivní projevy (ztráta samostatnosti a iniciativy, naučených dovedností), časté somatizační symptomy (bolesti, únava), u dětí často potíže v učení (poruchy soustředění a motivace) a sociálních vztahů  u předškolních dětí - zvýrazněné opozičnictví a vzdor, záchvaty zlosti, poruchy spánku, regres  ve školním věku - somatické obtíže, poruchy školního výkonu, nepozornost, poruchy chování  u dospívajících – deprese, zhoršený školní výkon, suicidální úvahy, únik k drogám, alkoholu, promiskuitě, delikventní aktivity Traumata a závažné události Děti ohrožené prostředím  1/ týrání dítěte – tělesné včetně nepřiměřených trestů, emoční (nadměrná kritika, výsměch, ponižování, izolování apod.)  2/ zneužívání dítěte – k uspokojení vlastních potřeb, především sexuální zneužívání (exhibicionismus až kontaktní formy), následky jsou tím vážnější čím bylo dítě mladší, čím bylo použito více násilí, čím bylo kontaktnější, dále sem patří i zneužívání k nepřiměřené práci, ekonomické zneužívání (nucení ke krádežím, žebrání, prostituci) Münchhasenův syndrom v zastoupení – rodiče předstírají nebo vyvolávají u dítěte somatické obtíže a dožadují se opakovaných i invazivních vyšetření a léčby pro uspokojení vlastních psychických potřeb  3/ zanedbávání dítěte – nedostatečná výživa, hygiena, nedostatečný dohled, zdravotní péče, vzdělávání – to se překrývá s kulturní deprivací, nemusí však nutně znamenat emoční deprivaci (děti mnohou být šťastné, emočně saturované)  4/ psychická deprivace – emoční a podnětová znamená dlouhodobý nedostatek uspokojení potřeby lásky, vřelého stabilního vztahu, dostatečného přísunu přiměřených podnětů typické pro ústavní výchovu, ale i u rodin materiálně zajištěných, kde chybí „čas na děti“ Traumata a závažné události Rizikové faktory vztahové patologie v rodině  A/ na straně rodičů: individuální psychopatologie rodičů (deprese, abusus alkoholu a drog, poruchy osobnosti, psychózy), ve většině případů spíše osobnostní rysy = impulzivita, nízká frustrační tolerance, nezvládání vzteku, dítě vidí jako záměrně neposlušné, agresivní, chybí jim empatie vůči dítěti, dítě často reaguje nežádoucím chováním aby si zajistilo pozornost (i když negativní)  rodiče mívají nedostatečné znalosti o vývojově přiměřeném chování dítěte  vlastní negativní zážitky z dětství  svobodné a zejména velmi mladé a nezralé matky  časté manželské konflikty, domácí násilí  autoritativní styl výchovy s užíváním trestů, hrozeb a agrese Traumata a závažné události Rizikové faktory vztahové patologie v rodině  B/ na straně dítěte: postižené děti (smyslově, tělesně, mentálně, organické) a děti s odlišnou reaktivitou v útlém věku = dráždivé, plačtivé, neklidné či velmi pasivní a málo reaktivní, či s obtížným temperamentem  C/ na straně prostředí: četné stresové situace, sociálně izolované rodiny (např. nechtěné těhotenství mladé matky – nemá byt, peníze, podporu a tím ani čas na dítě), prodloužená separace matky a dítěte brzy po narození Deprivace Důsledky psychické časné deprivace  1. Narušení kognitivního a motorického vývoje dítěte (i mentálně retardovaného) u nás – děti z ústavní péče do 3let – celkové lehké opoždění > po umístění do rodiny se zpravidla upraví obraz: apatie, somatické neprospívání, nerovnoměrný vývoj, opožděná řeč a sociální chování  2. Narušení vývoje osobnosti především schopnost navazovat hlubší sociální vztahy (v extrémních případech – asociální porucha osobnosti) Deprivace Projevy chování deprivovaných dětí:  1. Sociální hyperaktivita • snadno a rychle navazují kontakt s dospělými a dožadují se pozornosti, chybí strach z cizích lidí, chybí sociální inhibice; vztahy povrchní, rozptýlené, špatné vztahy s vrstevníky >F 94.2 – Desinhibovaná příchylnost v dětství  2. Sociální provokace • od batolecího věku se domáhá pozornosti dospělých provokací – agresivní projevy, demonstrační chování, destruktivita, tyto děti bývají zvýšeně úzkostné, nezralé  3. Útlumový typ • pasivní až apatické děti, plaché, časté bývá náhradní uspokojování citových a sociálních potřeb (jídlo, masturbace apod.)  Společné: snížené sebehodnocení, trvalé obtíže v navazování stabilních vztahů, časté poruchy chování ve školním věku, v dospívání sklon k nadměrné identifikaci s vrstevnickou skupinou , častěji zneužívají alkohol a drogy, promiskuita, v dospělosti se hůře adaptují, častěji se sami dopouští zneužívání či týrání Týrání Tělesné týrání  nepřiměřené tresty, bití až zabití, ale často v kombinaci s emočním týráním, s násilím v rodině, s vysokou mírou stresu a emoční deprivací  často přicházejí k lékaři po delší době od úrazu, mechanismus „úrazu“ neodpovídá stavu dítěte, objevují se straší hematomy, srostlé zlomeniny, apod.  časté u malých dětí /raného a předškolního věku)  nejčastější situace: A/ explozivní rodič (často nevlastní otec) – má na dítě nepřiměřené očekávání a i na malé podněty reaguje silně, B/ týrající vychovatel (často otec) – nepřiměřené tresty u „neposlušnosti“ dítěte, často samy v dětství týraní, matka to akceptuje C/ dítě vymykající se rodičovské kontrole – dítě se dopouští antisociálních činů Klinické projevy dětí:  při vyšetření nadměrně ostražité, zvedají ruce do obranného postoje, často prožívají stud, mají nízké sebevědomí, špatně vyjadřují své pocity, popírají traumatizaci  okolo 3 let – pasivní, apatické, nevyjadřují pocity, inhibované, neklid, úzkostné sledování okolí, vůči dospělým agresivní  hra: dezorganizovaná, bez cíle, nezahajují sociální kontakt, dítě se odtahuje, je ambivalentní Týrání Tělesné týrání  chování: přibližují se úkroky stranou, ambivalence v přibližování (F91.4 Reaktivní porucha příchylnosti v dětství), záchvaty zlosti, slabé vyjadřování emocí  vztahy: nejistota, málo empatie, hostilita, impulzivita, pasivita, bezmoc Klinické projevy:  ve školním věku: úzkost, deprese, autodestruktivita, nízké sebehodnocení, sociální odtažitost, agrese, neposlušnost, agresivní řešení konfliktů, útěky z domova  adolescence: delikvence, násilně kriminální chování  dospělost > antisociální porucha osobnosti; hraniční porucha osobnosti; disociativní, konverzní poruchy; posttraumatická porucha, poruchy příjmu potravy; abusus návykových látek; porucha identity; opakování role oběti – vytváří patologické vztahy, ve kterých jsou opět týrány  Emoční týrání – hrubá kritika, znehodnocování, posměch – obtížně rozlišitelné Sexuální zneužívání Sexuální zneužívání  větší závažnost – když byl pachatelem blízký člověk; bylo použito násilí; trvalo to déle; reakce rodičů byla odmítavá či neempatická; čím bylo dítě mladší  důležité, jak dítě zneužívání vnímalo a jak se s ním vyrovnávalo – copingové strategie  následky: pocity stigmatizace (jsem jiný než ostatní, za nic nestojím) ztráta důvěry (zejména šlo-li o blízkou osobu nebo byla-li odmítavá reakce) bezmocnost sexualizace chování (u předpubertálních nadměrný zájem o sexualitu, nadměrná masturbace, časnější zahájení sexuálního života) Sexuální zneužívání Následky  krátkodobé: posttraumatická stresová porucha, někdy chronifikovaná, disociativní porucha, častěji internalizující obtíže (úzkost, deprese, somatické obtíže, sociální odtažitost) v menším počtu externalizující  dlouhodobé: velmi často pocity viny, sebeznehodnocování, v dospívání abusus návykových látek, autoagrese, suicidální pokusy, sociální izolace, poruchy příjmu potravy, v dospělosti - osobnost hraniční, event. depresivní nebo histriónská  bezprostřední: bolesti břicha, pláč, poruchy spánku, zhoršení školního výkonu, sexualizované chování  problematika vlastního mateřství, doteky s dítětem (nejistota) Sexuální zneužívání Diagnostika dětí ohrožených prostředím  je-li podezření, je nutný okamžitý zásah – ochrana dítěte, nutné lékařské vyšetření, krátká hospitalizace  ptáme se vždy na konkrétní traumatickou událost  někdy pečující osoby s dítětem přicházejí kvůli poruchám chování (což je až následek týrání)  ptáme se na výchovné postupy v rodině a užívání trestů, zda se dítěte někdo nepříjemně dotýkal  děti v hovoru špatné zacházení popírají, minimalizují, ze strachu před trestem, dalším týráním či ve snaze ochránit rodiče  jejich výpovědi jsou nekonzistentní, odporují si, výpověď ovlivněná stresem, strachem  u menších dětí možnost přehrát událost pomocí hry s panenkami  negativní zážitky se objevují v projektivních metodách  vyšetření by mělo obsáhnout celou rodinu > rodiče bývají v obranném postoji, podezřívaví, hostilní, popis událostí bývá neurčitý, rozporuplný, k dítěti popisují ambivalentní postoje (hyperprotektivita / nerealistická očekávání) - rozhovor vedeme citlivě, podporujícím způsobem, informujeme o následcích, nabízíme pomoc Sexuální zneužívání Diagnostika dětí ohrožených prostředím  dg. osobnost, následky, posouzení sociálních vztahů  navržení optimálních opatření: rodinná terapie, individuální terapie, odchod násilníka, ochrana dítěte  falešné obvinění: u menších dětí od rodičů (řešení manželského či porozvodového problému), u dospívajících dívek (s DVO)  terapie: spolupráce s OSPOD, policií (ohlašovací povinnost!), bezpečnost dítěte, déledobé terapeutické vedení dítěte a paralelně rodiče, či kombinace s rodinnou terapií  obsah terapie: rozvoj nových sociálních vzorců (které nebudou tolik rodiče provokovat), korektivní emoční zkušenost, naučit se udržovat pozitivní interakce, při sexuálním zneužití umožnit zkušenost kognitivně a emočně zpracovat Děkuji za pozornost e-mail: jahnova.hana@fnbrno.cz