208 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 VzdČlávací program specializaþního vzdČlávání v oboru KLINICKÁ PSYCHOLOGIE 1 Cíl specializaþního vzdČlávání.........................................................................................2 2 Vstupní požadavky a prĤbČh specializaþní vzdČlávání.................................................2 2.1 Základní kmen – celkem 36 mČsícĤ .........................................................................2 2.2 Vlastní specializovaný výcvik v oboru – minimálnČ 24 mČsícĤ ..............................3 3 Uþební plán........................................................................................................................4 3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a výkonĤ prokazatelných na konci základního kmene.............................................................5 3.2 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a výkonĤ prokazatelných na konci specializovaného výcviku v klinické psychologii......................................6 4 Hodnocení výsledkĤ vzdČlávání v prĤbČhu specializaþního vzdČlávání......................8 5 Profil absolventa ...............................................................................................................9 5.1 Charakteristika þinností, pro které absolvent specializaþního vzdČlávání získal zpĤsobilost................................................................................................................9 6 Charakteristika akreditovaných zaĜízení.....................................................................10 6.1 Akreditovaná zaĜízení.............................................................................................10 7 Programy povinných kurzĤ a semináĜĤ.......................................................................12 7.1 Charakteristika vzdČlávacích aktivit.......................................................................12 8 Seznam doporuþené literatury ......................................................................................16 209 209 209 210 211 212 213 215 216 216 217 217 219 219 223 ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 209 1 Cíl specializaþního vzdČlávání Cílem specializaþního vzdČlávání v oboru Klinická psychologie je získání potĜebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky, terapie a nedokladné, rehabilitaþní a dispenzární péþe, umožĖující samostatnou þinnost klinického psychologa v lĤžkové i ambulantní péþi. 2 Vstupní požadavky a prĤbČh specializaþní vzdČlávání Specializaþní vzdČlávání v oboru Klinická psychologie je urþeno pro absolventy pČtiletého akreditovaného magisterského jednooborového studijního oboru psychologie s odbornou zpĤsobilostí k výkonu zdravotnického pracovníka získanou absolvováním akreditovaného kurzu Psycholog ve zdravotnictví, které bylo zahájeno nejpozdČji ve školním roce 2008/2009 (zákon þ. 96/2004 Sb., vyhláška þ. 39/2005 Sb. ve znČní pozdČjších právních pĜedpisĤ). Specializaþní vzdČlávání se uskuteþĖuje pĜi výkonu povolání a) formou celodenní prĤpravy v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní doby podle ustanovení vyplývajícího ze zákona þ. 96/2004 Sb., o nelékaĜských zdravotnických povoláních, ve znČní pozdČjších pĜedpisĤ (dále jen zákon þ. 96/2004 Sb.) a zákoníkem práce, pod odborným dohledem klinického psychologa, školitele, formou celodenní prĤpravy, b) nebo formou externí prĤpravy, která se liší od celodenní prĤpravy, že doba urþená na praktické zdravotnické þinnosti mĤže být zkrácena nejvýše na polovinu doby stanovené pro celodenní prĤpravu. ÚroveĖ této prĤpravy nesmí být nižší než u celodenní prĤpravy. Za kvalitu a dodržení celkové délky externí prĤpravy, která nemĤže být kratší než u celodenní prĤpravy, odpovídá akreditované zaĜízení. Celková délka specializaþního vzdČlávání je minimálnČ 60 mČsícĤ povinné praxe ve zdravotnictví pod odborným vedením školitele (obecné podmínky pro práci školitele upravuje § 59 zákona þ. 96/2004 Sb.), z toho minimálnČ 12 mČsícĤ na akreditovaném pracovišti. Pokud absolvent nezískal odbornou zpĤsobilost k výkonu zdravotnického povolání v prĤbČhu pregraduálního vzdČlávání (pĜi zahájení studia do roku 2008/09), povinnou souþástí specializaþního vzdČlávání je absolvování akreditovaného kvalifikaþního kurzu Psycholog ve zdravotnictví, který je provádČný vysokou školou podle zvláštního pĜedpisu (vyhláška þ. 39/2005 Sb.). 2.1 Základní kmen – celkem 36 mČsícĤ Povinná praxe Celkem 36 mČsícĤ praxe na psychologickém pracovišti zdravotnického zaĜízení, typ praxe je volitelný dle možností a zamČĜení úþastníka vzdČlávání. Praxe probíhá na zdravotnických pracovištích pod odborným vedením klinického psychologa (se specializovanou zpĤsobilostí a nejménČ 5 lety praxe v oboru). Praxe, vþetnČ þinností na všech pracovištích, je zaznamenávána a potvrzována v logbooku. 210 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 Úþast na vzdČlávacích aktivitách Kurzy, semináĜe Poþet dní Absolvování psychoterapeutického minima. Podmínkou splnČní psychoterapeutického minima je: a) absolvování akreditovaného certifikovaného kurzu v psychoterapii v rozsahu 140 hodin, z toho 80 hodin sebezkušenosti a nácviku základních psychoterapeutických dovedností a 60 hodin supervize, nebo b) absolvování 200 hodin zahájeného komplexního akreditovaného psychoterapeutického vzdČlávání. minimálnČ 20 dní (kredity dle vzdČlávacího programu) Povinné jednodenní teoretické semináĜe bČhem specializaþního vzdČlávání poĜádané akreditovaným zaĜízením 1x v každém semestr. 1 den (2 kredity za každou úþast) Povinná úþast na kasuistických semináĜích, konaných na akreditovaných pracovištích (s minimálním poþtem úþastnických míst 10 pod vedením akreditovaného školitele se zajištČnou zastupitelností dalším akreditovaným odborníkem). minimálnČ 10 semináĜĤ za semestr (celkem 20 hodin - 10 kreditĤ) Povinný kurz Neodkladná první pomoc. 2 4 kredity Povinný semináĜ Základy zdravotnické legislativy. 1 2 kredity Absolvování kurzu Neodkladná první pomoc a semináĜe Základy zdravotnické legislativy není podmínkou pro ukonþení základního kmene, lze absolvovat i bČhem dalšího prĤbČhu specializovaného výcviku. Podmínkou pro ukonþení základního kmene je splnČní všech požadavkĤ stanovených vzdČlávacím programem, vþetnČ úspČšného absolvování psychoterapeutického minima, zakonþeného ovČĜením znalostí. 2.2 Vlastní specializovaný výcvik v oboru – minimálnČ 24 mČsícĤ Postup do specializovaného výcviku je podmínČn splnČním všech požadavkĤ stanovených pro výcvik v rámci základního kmene. Povinná praxe Celková doba Poþet mČsícĤ povinná praxe pod odborným vedením klinického psychologa, z toho minimálnČ 12 mČsícĤ musí být absolvováno na akreditovaném pracovišti 24 z toho na psychologickém pracovišti poskytujícím péþi o dČti min. 1 mČsíc (160 hodin) ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 211 na psychologickém pracovišti, které poskytuje své služby psychiatrickým pacientĤm min. 1 mČsíc (160 hodin) na psychologickém pracovišti lĤžkového oddČlení, které poskytuje své služby pacientĤm jiných lékaĜských oborĤ min. 1 mČsíc (160 hodin) Povinnou praxi na akreditovaném pracovišti lze vykonat ve kterékoli fázi specializaþního vzdČlávání též formou odborných stáží. Doporuþená doplĖková praxe PracovištČ Délka trvání praxe dle vlastní volby na psychologických pracovištích s odlišným odborným zamČĜením než je zamČĜení vlastního pracovištČ, která vhodnČ doplní praxi a stáže na klinických pracovištích podle zadání logbooku neurþena Úþast na vzdČlávacích aktivitách Kurzy, semináĜe Poþet dní Povinný specializaþní kurz v klinické psychologii. min. 1 týden 10 kreditĤ Povinné jednodenní teoretické semináĜe bČhem specializaþního vzdČlávání poĜádané akreditovaným zaĜízením 1x v každém semestru. 1 den (2 kredity za každou úþast) Povinná úþast na kasuistických semináĜích, konaných na akreditovaných pracovištích (s minimálním poþtem úþastnických míst 10 pod vedením akreditovaného školitele se zajištČnou zastupitelností dalším akreditovaným odborníkem). minimálnČ 10 semináĜĤ za semestr (celkem 20 hodin - 10 kreditĤ) Certifikované kurzy v psychologických diagnostických metodách (napĜ. Užití Rorschachovy metody, Wechslerovy soubory, Psychologická vývojová diagnostika atd.) a další certifikované kurzy v dílþích oblastech klinické psychologie. dle vyhlášky Další odborné akce poĜádané IPVZ, AKP, ýeskomoravskou psychologickou spoleþností, ýSL JEP a jiných odborných spoleþností. dle vyhlášky Úþastník specializaþního vzdČlávání musí získat celkem minimálnČ 75 kreditĤ, které mu umožní pĜistoupit k atestaþní zkoušce. 3 Uþební plán Nedílnou souþástí vzdČlávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) v rámci celé odborné praxe. Seznam výkonĤ a jejich þetnost je stanoven 212 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 jako minimální, aby úþastník specializaþního vzdČlávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické. 3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a výkonĤ prokazatelných na konci základního kmene Cílem spoleþného základu je získat: ˆ základní praktické dovednosti a teoretické znalosti v klinické psychologii, ˆ psychoterapeutické dovednosti, nezbytné pro zvládnutí základní samostatné psychoterapeutické práce s pacienty všech vČkových skupin (podpĤrná psychoterapie a psychologické vedení pacienta; krizová intervence, psychologické poradenství), ˆ teoretické znalosti spoleþné všem specifickým oblastem klinické psychologie, ˆ teoretické podklady pro efektivní komunikaci s odborníky pĜíbuzných lékaĜských a dalších zdravotnických oborĤ, ˆ znalost specifických právních a etických otázek vztažených ke klinicko – psychologické praxi. Teoretické znalosti Vedle znalostí a dovedností, které získal bČhem základního vysokoškolského studia, musí klinický psycholog rozšíĜit a prohloubit, pĜípadnČ novČ získat, tyto teoretické znalosti: ˆ Psychologická diagnostika: Znalosti psychometrie a konstrukce testĤ, psychometrické parametry nejdĤležitČjších psychodiagnostických metod, metodologické aspekty psychodiagnostiky. ˆ Klinická vývojová psychologie: Vývoj a rĤst z psychologického hlediska, jeho odchylky a poruchy. Základní vývojové teorie. ˆ Psychopatologie: PĜehled symptomatologie a nozologie psychických poruch. ˆ Psychoterapie: Výuka v psychoterapii obsahuje teoretické základy hlavních psychoterapeutických smČrĤ. Orientaþní znalost základních metod psychoterapie individuální, skupinové a rodinné u dospČlých a dČtí. Základní metody krizové intervence. ˆ Etické otázky klinické psychologie: Etické otázky psychodiagnostiky, psychoterapie a psychologického poradenství. Mlþenlivost v klinické psychologické praxi. ˆ Orientaþní znalost psychofarmakologie. ˆ Somatologie: Orientaþní znalost bČžných fyziologických hodnot, tČlesného rĤstu a pohlavního zrání. Biologie stárnutí. Znalost fyziologie a patofyziologie CNS a smyslových orgánĤ. ˆ Orientace v klinických oborech medicíny: Znalost základních koncepcí klinických oborĤ, všeobecného lékaĜství a psychiatrie. Hlubší znalosti z klinického oboru, v nČmž školenec pracuje. ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 213 Praktické znalosti a dovednosti ˆ Psychodiagnostika: Praktická znalost základních psychodiagnostických technik. Zásady vedení diagnostického rozhovoru a pozorování. ˆ Psychoterapie: Praktická znalost psychoterapeutického vedení v rámci podpĤrné psychoterapie. Schopnost navázat kontakt s nemocným v akutní krizi, pomoci mu ke konstruktivnímu postoji a nabídnout mu možnosti další odborné péþe. Uchazeþ má dále získat znalosti ze zdravotnické legislativy, organizace a systému zdravotní péþe, základy lékaĜské etiky, znalosti základní dokumentace oborĤ (chorobopis, zprávy, povinná hlášení, statistiky); znalosti poþítaþové techniky a její využití pro dokumentaci a získávání informací a další. Absolvování základního kmene je ukonþeno hodnocením školitele a závČreþnou zkouškou z psychoterapeutického minima. Potvrzení o úspČšném absolvování zkoušky a ukonþení základního kmene se zapisuje do prĤkazu odbornosti. 3.2 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a výkonĤ prokazatelných na konci specializovaného výcviku v klinické psychologii Teoretické znalosti ˆ Psychologická diagnostika: Psychometrické parametry základních a dalších specializovaných psychodiagnostických metod, metodologické aspekty psychodiagnostiky; užití diagnostických metod v diferenciální diagnostice. ˆ Klinická vývojová psychologie: Specifické vývojové poruchy u dČtí, význam vývojového hlediska pĜi práci s dospČlými pacienty s vážnými psychickými poruchami þi odchylkami. ˆ Psychopatologie: Symptomatologie a nozologie psychických poruch. Psychopatologie dČtství, adolescence, dospČlosti a stáĜí. Rodinná interakce a duševní zdraví, poruchy manželského a rodinného soužití. Speciální psychosexuální problematika. ˆ Psychoterapie: Znalost základních metod psychoterapie individuální, skupinové a rodinné u dospČlých a dČtí. Postupy krizové intervence a práce s vážnČ somaticky nemocnými pacienty. ˆ Psychologická problematika somatických onemocnČní: Psychické následky somatických onemocnČní, zvláštČ chronických a infaustních. Psychologické aspekty tČlesných a smyslových poruch, psychologie bolesti. Psychologické aspekty medicínských výkonĤ. Psychosomaticky založená onemocnČní. Psychologické aspekty pracovní neschopnosti a zmČnČné pracovní schopnosti. ˆ Pedagogika a duševní hygiena: Výchova dČtí v rodinČ a mimo ní; náhradní rodinná péþe, þásteþná a úplná kolektivní výchova. Výchova a vzdČlávání dČtí nemocných a postižených. DČti ohrožené prostĜedím. Psychologické a pedagogické problémy hospitalizovaných dČtí a dospívajících. 214 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 Odborné praktické znalosti a dovednosti ˆ Psychodiagnostika: Spolehlivá praktická znalost základních a dalších specifických psychodiagnostických technik. Schopnost samostatného vedení diagnostického rozhovoru a strukturovaného pozorování. Schopnost analyzovat diagnostický problém a navrhnout optimální strategii vyšetĜení; formulovat psychologický nález. ˆ Psychoterapie: Praktická znalost psychoterapeutického vedení v rámci podpĤrné psychoterapie. Schopnost navázat kontakt s nemocným v akutní krizi, pomoci mu ke konstruktivnímu postoji a nabídnout mu možnosti další odborné péþe. ˆ Klinicko-psychologické poradenství: Schopnost posoudit z psychologického hlediska sociální, výchovnou a pracovní problematiku a poskytnout poradenskou péþi v návaznosti na þinnost dalších pracovníkĤ ve zdravotnictví. ˆ Rehabilitace: Schopnost realizovat metody rehabilitace psychických funkcí, resp. celkové psychologické rehabilitace nemocných a handicapovaných osob v oboru, v nČmž školenec pracuje. ˆ Reedukace: Schopnost podílet se, pĜípadnČ vést reedukaþní þinnost v oboru, v nČmž školenec pracuje. Seznam požadovaných výkonĤ (logbook) Uchazeþ o atestaþní zkoušku z oboru Klinická psychologie musí pĜedložit seznam pacientĤ, u nichž byly provedeny tyto výkony: Výkony Poþet vyšetĜení Psychopatologický nález – popis pacienta (bez vČkového omezení), jeho vzezĜení a chování, popis jeho kognitivních funkcí, emotivity, motoriky, vĤle aj., terminologií obecné psychopatologie 5 VyšetĜení inteligence aktuální verzí Wechslerových inteligenþních souborĤ spolu s použitím specifických metod na vyšetĜení pamČti a pozornosti; interpretace výsledkĤ v rámci diferenciální diagnostiky 10 VyšetĜení inteligence a osobnosti (vþetnČ diagnostického rozhovoru, testĤ osobnosti, pamČti a pozornosti apod.); interpretace výsledkĤ v rámci diferenciální diagnostiky (vyšetĜení intelektu musí být provedeno aktuální verzí Wechslerových inteligenþních souborĤ, vyšetĜení osobnosti musí zahrnovat ROR nebo aktuálnČ platné verze komplexního testu osobnosti – aktuální verze MMPI) 20 Klinické þi výzkumné posouzení pacienta (bez vČkového omezení) posuzovacími stupnicemi; interpretace výsledkĤ v rámci diferenciální diagnostiky 5 Komplexní vyšetĜení dítČte do 6 let vČku, obsaženo musí být posouzení vývojové úrovnČ nebo vyšetĜení inteligence u dČtí do 6 let vČku s využitím globální vývojové škály (Gesell, Bayleyová) nebo globálního inteligenþního souboru pro pĜedškolní vČk (SB-IV, TM-SB, K-ABC aj.); hodnocení rodinných vztahĤ na základČ pĜímého pozorování interakce a/nebo alespoĖ 2 klinických 5 ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 215 metod (kresebné metody, Scénotest, projektivní rozhovor, varianty TAT, event. Bene-Anthony); hodnocení osobnostních charakteristik dítČte Komplexní vyšetĜení dČtí školního vČku (7-15 let) obsahující hodnocení schopností (využití globální individuální intelektové baterie a testĤ þi škál speciálních schopností), osobnosti a rodinných vztahĤ (vþetnČ diagnostického rozhovoru/hry s dítČtem a rozhovoru s rodiþi), k diagnostice osobnosti musí být použit ROR nebo varianta TAT a projektivní rozhovor 5 Komplexní vyšetĜení dospívajících (13-18 let) obsahující kompletní vyšetĜení kognitivních schopností (s využitím nČkteré aktuální verze Wechslerových inteligenþních souborĤ a testĤ speciálních schopností) a osobnosti (vþetnČ diagnostického rozhovoru, projektivních metod a alespoĖ jedné metody dotazníkové) 5 Komplexní vyšetĜení (kognitivní funkce, osobnost, rodinné vztahy atd.) v rámci diferenciální diagnostiky (bez vČkového omezení) 20 PodpĤrná psychoterapie individuální, event. krizová intervence nebo klinické poradenství (bez vČkového omezení) nejménČ v rozsahu 5 hodin v rozmezí minimálnČ 3 mČsícĤ 20 pacientĤ Aktivní úþast minimálnČ na 20 skupinových a/nebo komunitních sezeních vedených kvalifikovaným psychoterapeutem 20 sezení Úþast na kazuistických semináĜích na urþených pracovištích. Seznam pracovišĢ, na nichž probíhají kazuistické semináĜe, bude uveden jako pĜíloha logbooku min. 20 hod. za semestr Poznámka: Psychoterapeutické výkony lze vykazovat též, jsou-li souþástí systematického psychoterapeutického výcviku 4 Hodnocení výsledkĤ vzdČlávání v prĤbČhu specializaþního vzdČlávání Akreditované zaĜízení pĜidČlí každému úþastníkovi specializaþního vzdČlávání školitele, který je zamČstnancem akreditovaného zaĜízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnČní praktických výkonĤ, které má úþastník vzdČlávání v prĤbČhu pĜípravy absolvovat a prĤbČžnČ provČĜuje znalosti (vČdomosti, dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením pĜidČleného školitele, který je zamČstnancem daného pracovištČ, má specializovanou zpĤsobilost v oboru a osvČdþení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnČné výkony a provádí písemný záznam výsledného hodnocení odborné praxe úþastníka studia. a) PrĤbČžné hodnocení školitelem  školitel pravidelnČ a prĤbČžnČ provČĜuje teoretické znalosti a praktické dovednosti úþastníka specializaþního vzdČlávání, provádí pravidelnČ v šestimČsíþních intervalech záznam o absolvované praxi (konkrétních þinnostech na pracovišti) v prĤkazu odbornosti a logbooku. Záznam o ukonþení základního kmene se provádí v prĤkazu odbornosti. b) PĜedpoklad pĜístupu k atestaþní zkoušce: 216 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2  absolvování povinné praxe a její zhodnocení v logbooku a prĤkazu odbornosti,  absolvování povinných vzdČlávacích akcí – záznam v prĤkazu odbornosti,  pĜedložení seznamu výkonĤ v logbooku potvrzené školitelem,  pĜedložení písemné kazuistické práce,  získání minimálnČ 75 kreditĤ za celou dobu specializaþního vzdČlávání. c) Vlastní atestaþní zkouška probíhá dle § 6 - § 7 vyhlášky þ. 189/2009 Sb.  þást teoretická – 3 odborné otázky: - psychopatologie a psychodiagnostika dospČlých, - psychopatologie a psychodiagnostika dČtí a dospívajících, - psychoterapie.  þást praktická – obhajoba písemné kazuistické práce. 5 Profil absolventa Po absolvování specializaþního vzdČlávání je klinický psycholog oprávnČn k samostatnému výkonu povolání bez odborného dohledu. 5.1 Charakteristika þinností, pro které absolvent specializaþního vzdČlávání získal zpĤsobilost Klinický psycholog je oprávnČn k provádČní níže uvedených þinností s dČtmi i dospČlými bez odborného dohledu: ˆ provádí psychologickou diagnostiku, ˆ provádí psychoterapii a socioterapii, ˆ poskytuje neodkladnou péþi v pĜípadČ akutních psychických krizí a traumat, ˆ provádí rehabilitaci, reedukaci a resocializaci psychických funkcí, ˆ školí zdravotnické pracovníky v oblasti psychologie zdraví a nemoci, ˆ provádí psychologickou prevenci, výchovu a poradenství ke zdravému zpĤsobu života, ˆ podílí se na prevenci psychologických problémĤ zdravotnických pracovníkĤ, ˆ provádí poradenskou þinnost v oblasti péþe o psychický stav tČlesnČ i duševnČ nemocných pacientĤ, vþetnČ paliativní péþe o nevyléþitelnČ nemocné a pĜípravy na lékaĜské zákroky, ˆ provádí odbornou konziliární, posudkovou a dispenzární þinnost. Do doby získání specializované zpĤsobilosti (atestaþní zkoušky) vykonává psycholog uvedené þinnosti pouze pod odborným dohledem školitele. Dále je klinický psycholog oprávnČn k provádČní þinností zdravotnického pracovníka v souladu s § 3, odst. 1, 2 a § 41 zákona þ. 96/2004 Sb. ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 217 6 Charakteristika akreditovaných zaĜízení VzdČlávací instituce, zdravotnická zaĜízení zajišĢující výuku úþastníkĤ specializaþního vzdČlávání musí být akreditováno dle ustanovení § 45 zákona þ. 96/2004 Sb. ve znČní pozdČjších právních pĜedpisĤ. Tato zaĜízení musí úþastníkovi zajistit absolvování specializaþního vzdČlávání dle pĜíslušného vzdČlávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zaĜízení jsou dána splnČním odborných, provozních, technických a personálních pĜedpokladĤ. 6.1 Akreditovaná zaĜízení 6.1.1 A. Požadavky pro udČlení akreditace k uskuteþĖování praktické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele x Specializace v oboru Klinická psychologie. x Registrace (osvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu). x Doklady o specializované zpĤsobilosti. x Minimální pracovní úvazek školitele na pracovišti, kde bude poskytována praktická výuka, þiní 0,4. Personální zajištČní x Pokud je na pracovišti zamČstnán pouze 1 psycholog ve funkci školitele, uvede pracovištČ v žádosti jméno osoby, která pĜebírá funkci školitele po dobu nepĜítomnosti školitele na pracovišti, pĜesáhne–li tato doba 1 mČsíc. Materiální a technické vybavení x Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomĤckami, které umožĖují kvalifikované a souþasným požadavkĤm odpovídající provádČní zdravotnické þinnosti klinického psychologa. x Prostorové podmínky splĖují bČžné požadavky na psychologickou ambulanci. Organizaþní a provozní požadavky Charakter pracovištČ x Klinicko-psychologické pracovištČ (samostatné ZZ nebo jako souþást vČtšího lĤžkového nebo ambulantního zdravotnického zaĜízení). x Poskytování zdravotní péþe v oboru klinická psychologie. Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜení. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. x Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 6.1.2 B. Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování teoretickopraktické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele x Specializace v oboru Klinická psychologie – specializovaná zpĤsobilost v pĜíslušném oboru. 218 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 x NejménČ 5 let praxe na klinicko-psychologickém pracovišti. x Registrace - osvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Personální zajištČní x Na pracovišti musí být zamČstnáni alespoĖ 2 kliniþtí psychologové s registrací a nejménČ pČtiletou klinickou praxí. AlespoĖ jeden z nich musí být zamČstnán na akreditovaném pracovišti na plný úvazek. Materiální a technické vybavení x Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomĤckami, které umožĖují kvalifikované a souþasným požadavkĤm odpovídající provádČní zdravotnické þinnosti klinického psychologa. x K dispozici je uþebna nebo prostor, který mĤže být využit jako seminární místnost s kapacitou nejménČ 10 osob. x Na pracovišti je dostupná základní souþasná odborná literatura (povinná literatura uvedená ve vzdČlávacím programu). x Vybavení poþítaþovou technikou (s možností komunikace pĜes internet). Organizaþní a provozní požadavky x Poskytování zdravotní péþe (dle pĜíslušného oboru). Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜení. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. x Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 6.1.3 C. Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování teoretické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele x Specializace v oboru Klinická psychologie. x NejménČ 10 let praxe na klinicko-psychologickém pracovišti. x Publikaþní a pedagogická þinnost v oboru. x ZajištČná spolupráce s dalšími odborníky v oboru (v rámci pracovištČ nebo smluvnČ zajištČná dohoda o spolupráci s dalšími klinickými psychology, kteĜí splĖují požadavky na odbornost školitele). x OsvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu. x Doklady o odborné a specializované zpĤsobilosti. Materiální a technické vybavení x PracovištČ disponuje prostorovým i organizaþním zázemím pro poĜádání kurzĤ, má k dispozici uþebny a seminární místnosti. Musí být vybaveno poþítaþem, výukovými pomĤckami (dataprojektor apod.) a musí mít pĜístup na internet. x K dispozici je základní souþasná odborná literatura. ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 219 Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜení. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. x Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 7 Programy povinných kurzĤ a semináĜĤ 7.1 Charakteristika vzdČlávacích aktivit 7.1.1 Program kurzu Neodkladná první pomoc PĜedmČt Minimální poþet hodin Zahájení, ĜetČz pĜežití a jeho þlánky; Úloha ZZS v ýR, jejich organizace; Základní životní funkce; BezprostĜední ohrožení života – pĜíþiny, výskyt a pĜíznaky. 1 Náhlá zástava krevního obČhu, výskyt, diagnóza, základní a rozšíĜená neodkladná resuscitace /NR/. Automatizovaná externí defibrilace: - historie vzniku NR, - definice, - zásady a ukonþení NR, - terapeutické postupy. 2 BezvČdomí, mdloba, kĜeþe. 1 Dušnost – kardiálního, nekardiálního pĤvodu. 1 Úrazy: krvácení a jeho stavČní, zlomeniny, šok, luxace, termická traumata, úrazy elektrickou energií. 1 Zvláštnosti urgentních stavĤ u dČtí. 1 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 1 Praktická výuka. 4 OvČĜení znalostí testem. Celkem 12 Personální a technické zabezpeþení kurzu Personální zabezpeþení x LékaĜi se specializovanou zpĤsobilostí nebo zvláštní odbornou zpĤsobilostí v oboru Urgentní medicína a praxí nejménČ 5 let v oboru, pĜípadnČ se specializovanou zpĤsobilostí ve vyuþované problematice. 220 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 x Garant kurzu má nejvyšší vzdČlání v oboru a nejménČ 10 let praxe výkonu povolání lékaĜe v oboru specializace. x Úþastníci kurzu obdrží souþasnČ s pozvánkou do kurzu na CD uþební texty LékaĜská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené dobČ probrat tak rozsáhlou a nároþnou problematiku. Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením. x Uþebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospČlý, dČtský a novorozenec) umožĖující praktický nácvik základní i rozšíĜené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiraþních a obČhových) k objektivizaci úþinnosti provádČné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závČreþné vyhodnocení. x Model musí umožnit nácvik: - zajištČní prĤchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodĤ, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (vþetnČ intubaþní) a rĤznými technikami tracheální intubace, - umČlé plicní ventilace z plic do plic ústy, pĜes masku, ruþním dýchacím pĜístrojem/transportním ventilátorem, - nácvik intubace dČtí/novorozencĤ a umČlou plicní ventilaci, - zajištČní prĤchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií), - punkci pneumotoraxu, - zajištČní vstupu do krevního ĜeþištČ – punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a rĤzné techniky intraoseálního pĜístupu, - diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie. x Poþítaþová uþebna pro závČreþné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoĖ s ovČĜeným kvazistandardizovaným testem. 7.1.2 Program semináĜe Základy zdravotnické legislativy PĜedmČt Minimální poþet hodin Organizace a Ĝízení zdravotnictví, financování zdravotní péþe. 2 Systém právních pĜedpisĤ ve zdravotnictví. Postavení a kompetence MZ a krajĤ. Systém všeobecného zdravotního pojištČní. Orgány a zaĜízení ochrany veĜejného zdraví. Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zaĜízení. Postavení a kompetence komor. Zdravotnická dokumentace, ochrana dat. Právní odpovČdnost ve zdravotnictví. 4 Etika zdravotnického povolání, základní kategorie etiky, principy a aplikace etiky ve zdravotnictví, vztah etiky a práva. 2 Celkem 8 ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 221 Personální a technické zabezpeþení Personální zabezpeþení x LektoĜi se znalostí zdravotnického práva a veĜejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzdČláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoĖ 5 let. x Souþástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti Ĝízení ve zdravotnictví nejménČ 5 let, dále studovali management, aĢ již na vysoké škole nebo v MBA programu, popĜípadČ obdobných oborĤ vysokých škol þi celoživotního vzdČlávání. Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením; poskytnutí studijních textĤ Základy zdravotnické legislativy, event. jiné. 7.1.3 Program specializaþního kurzu v klinické psychologii PĜedmČt Minimální poþet hodin Psychologická diagnostika. 8 Klinická vývojová psychologie. 2 PĜehled psychopatologie dospČlých. 8 PĜehled psychopatologie dČtí. 6 Psychoterapie. 4 Psychofarmakologie, somatologie. 2 Psychologická práce s vážnČ somaticky nemocnými. 2 Celkem 32 Personální a technické zabezpeþení kurzu Personální zabezpeþení x LektoĜi – zkušení odborníci v oblasti klinické psychologie, s minimálnČ 5 lety praxe v oboru. Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením; poskytnutí studijních textĤ. 222 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 7.1.4 Program specializaþních semináĜĤ v klinické psychologii PĜedmČt Minimální poþet hodin Rozbor kasuistických pĜíkladĤ s dĤrazem na diferenciální diagnostiku, pĜehled souvisejících teoretických aspektĤ. 3 Aktuální téma z oblasti klinické psychologie. 3 Celkem 6 Personální a technické zabezpeþení kurzu Personální zabezpeþení x LektoĜi – zkušení odborníci v oblasti klinické psychologie, s minimálnČ 5 lety praxe v oboru. Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením; poskytnutí studijních textĤ. ČÁSTKA 2 G VĚSTNÍK MZ ČR 223 8 Seznam doporuþené literatury Doporuþená literatura BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN, P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2005. Duševní poruchy a poruchy chování: diagnostická kritéria pro výzkum: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize (MKN-10). PCP Praha, 1996. HERETIK, A., HERETIK, A. Jr. a kolektiv: Klinická psychológia. Psychoprof, Nové Zámky, 2007. HORT V., HRDLIýKA M. KOCOURKOVÁ J.: DČtská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha, 2008. HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J.: Psychiatrie. Tigis, Praha, 2004. /str. 295-603, 609- 629, 643-649. KALINA, K. a kolektiv: Základy klinické adiktologie. Grada, Praha, 2008. KRATOCHVÍL, S.: Základy psychoterapie. Portál, Praha, 2006. KRATOCHVÍL, S.: Skupinová psychoterapie v praxi. Galén, Praha, 2000. LANGMEIER J., BALCAR K., ŠPITZ J.: DČtská psychoterapie. Portál, Praha, 2000. LANGMEIER, J., KREJýÍěOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha, 2006. Pċý, O., PROBSTOVÁ, V. a kolektiv: Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péþe, Triton, Praha, 2009. PRAŠKO, J. a kolektiv: Poruchy osobnosti. Portál, Praha, 2003. PREISS, M., KUýEROVÁ, H.: Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, Praha, 2006. ěÍýAN, P., KREJýÍěOVÁ, D.: DČtská klinická psychologie. Grada, Praha, 2006. SMOLÍK, P.: Duševní a behaviorální poruchy: PrĤvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Maxdorf, Praha, 2002. SVOBODA, M., ýEŠKOVÁ, E., KUýEROVÁ, H.: Psychopatologie a psychiatrie. Portál, Praha, 2006. SVOBODA, M.: Psychologická diagnostika dospČlých. Portál, Praha, 2005. SVOBODA, M., KREJýÍěOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dČtí a dospívajících. Portál, Praha, 2001. VODÁýKOVÁ, D. a kolektiv: Krizová intervence. Portál, Praha, 2008. VYMċTAL, J.: Obecná psychoterapie. Grada, Praha, 2004. 224 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 2 Testové psychodiagnostické metody Za základní jsou považovány originální manuály, resp. další relevantní prameny k jednotlivým metodám. Rorschachova metoda MMPI-2 TAT a odvozené techniky NEO-PI-R WAIS-III (2010) WISC-III (2002) WMS-III (2010) Doporuþené publikace Neuropsychologická baterie PCP, M. Preiss, M. Rodriguez, R. Kawaciuková, H. Laing. PCP, Praha, 2007. Rorschach – praktická pĜíruþka (Rorschach Workbook for the Comprehensive System, 5th Ed.), John E. Exner, Jr. Hogrefe – Testcentrum, Praha, 2009. ZvýraznČné tituly jsou považovány za základní, ostatní jako doporuþené a rozšiĜující.