Psychologie založená na důkazech lKořeny v medicíně - 90. léta XX. století l1990: „evidence-based“ - David Eddy (Stanford University a Duke University) l1992: Journal of the American Medical Association (JAMA): Evidence-based medicine. lČlánek postuloval nové paradigma - ale již v r. 1972 Archie Cochrane (1909-1988) publikoval monografii „Effectiveness and Efficiency: Random Reflections on Health Services“ Podstata postupů založených na důkazech lstarší medicínské praxe: stavěla na názorech jedné vědecké autority a na dodržování standardních, v praxi osvědčených postupů lnový přístup: přesné definování pacientova problému i definování údajů, které jsou potřebné pro řešení daného problému (= hledání v odborné literatuře, výběr nejlepších výzkumných studií relevantních pro daný problém a posouzení jejich kvality) lDefinice EBM = pečlivé, explicitní, uvážlivě-kritické použití nejlepších soudobých poznatků a důkazů při rozhodování o péči u konkrétního pacienta (Sackett et al. (1996). Lékař má integrovat své individuální klinické zkušenosti s nejlepšími klinickými důkazy, které byly získány systematickým výzkumem. ldva aspekty definice EBM: ¡není praktickým návodem, výzkumné poznatky slouží k tomu, aby byl lékař důkladně informován, nemohou však nahradit jeho klinické zkušenosti, rozhoduje jeho expertnost ¡výzkumné důkazy nelze omezit jen na výsledky znáhodněných experimentů a na meta-analýzy ldvě základní úrovně fungování medicíny založené na důkazech. ¡doporučení založená na důkazech (evidence-based guidelines - EBG), zahrnující vědecky podložená doporučení postupů na úrovni organizace (zdravotní politika) ¡individuální rozhodování konkrétního poskytovatele zdravotní péče založené na důkazech empirické výzkumy – mnoho à Haynesova pyramida: Evidence based psychology - EBP lAPA, 1995: „Návod pro tvorbu doporučených postupů: intervence u onemocnění psychiky a u psychologických aspektů somatických onemocnění“ lEFPA „Optimální standardy profesionální přípravy v psychologii“ (Optimal Standards for Professional Training in Psychology) ¡principy postupů založených na důkazech spíše implicitní ¡EFPA nepoužívá pojem EBP, uvádí však mj., že profesionální příprava evropských psychologů by měla zahrnovat jak teoretické poznatky, tak dovednosti, kompetence a schopnosti nezbytné pro výzkum (viz též Europsycholog, 2008, s. 40). Úrovně EBP lpolitika založená na důkazech (evidence-based policy) --- úroveň státu lpsychologie založená na důkazech (evidence-based psychology) --- zastřešující termín – syntézy a synopse lpraxe založená na důkazech (evidence-based practice) --- integrace tří zdrojů: nejlepších dostupných výzkumů, klinické expertnosti psychologa, klientových charakteristik a to vše v kontextu klientovy kultury a preferencí lmanagement založený na důkazech (evidence-based management) lklinická praxe založená na důkazech (evidence-based clinical practice) lintervence založená na důkazech (evidence-based intervention) --- předpokládá nový typ ovlivňování reality: cílené ověřování účinnosti jednotlivých intervenčních postupů pomocí výzkumu lempiricky podložená intervence/léčba (empirically supported intervention/ treatment) --- užší pojem, akcentuje spíše praktické zkušenosti, než výsledky kontrolovaného empirického výzkumu lPsychologická praxe založená na důkazech (evidence- based practice in psychology – EBPP) je integrací nejlepších dostupných výzkumů s klinickou expertností psychologa v kontextu pacientových charakteristik, jeho kultury a preferencí“ l (APA Presidential Task Force, 2006, s. 273; Levant, Goodheart, 2005, s. 5). Výzkumné důkazy (Levant, Goodheart, 2005) lzákladní psychologické obory zdroj inovací a hypotéz (především základní výzkum) lznáhodněné klinické experimenty - zjištění kauzálních vztahů vytvářejících efekt intervenčního zásahu (vědecká verifikace), lvýzkumy typu „proces-výsledek“ (identifikování mechanismů, které vedou ke změně) lintervenční studie se dají provádět jednak v přirozených podmínkách pro zjištění jejich účinnosti (effectiveness), jednak pro zjištění jejich ekologické validity, lmeta-analýzy lvýzkum veřejného zdraví a epidemiologický výzkum (roztřídění intervencí, doporučení alternativních postupů s cílem maximalizovat jejich přínos v daném sociálním kontextu lklinická pozorování, včetně kasuistik lkvalitativní výzkum (popis subjektivně prožívaných životních zkušeností) lsystematické studium případů (porovnání konkrétních pacientů s jinými pacienty,kteří mají podobné charakteristiky) lexperimentální zkoumání jednotlivého případu je užitečné pro zjištění kauzálních vztahů, je-li uvažovaným kontextem jedinec. Klinická expertnost psychologa (APA Task Force, 2006) losm aspektů: lformulování podstaty případu, diagnostiky, hodnocení, plánování intervenčního postupu, lklinické rozhodování, vlastní intervenční zásah, průběžné monitorování změn u klienta, linterpersonální dovednosti, lkontinuální sebereflexe a kontinuální zlepšování svých dovedností, lvhodné postupy pro zhodnocení výzkumných důkazů a praktické využití těchto důkazů, lporozumění tomu, jak individuální a kulturní rozdíly ovlivňují volbu intervenčního postupu, ldovednost vyhledat vhodné zdroje informací (konzultace, doplňkové nebo alternativní služby), pokud psycholog uzná, že je to třeba, lpromyšlené a pádné důvody pro volbu klinické strategie. Sporná místa a náměty k diskusi (Mareš, Kebza, 2012) lProblém hlubších základů poznávání a dokazování (metodologická kultura) lProblém vedení demarkační linie (co věda, co praxe, kvant x kval) lProblém kauzálních vztahů lProblém individuality klienta a zobecnitelnosti specifických poznatků na individuální úrovni (výzkum – obecné tendence) lProblém individuality psychologa ¡účinnost některých intervencí je dána především osobnostními zvláštnostmi psychologa ¡u některých intervenčních postupů může být variabilita mezi různými psychology větší, než variabilita mezi různými postupy, které používají. lProblém ignorování sociálně-kulturního kontextu lProblém skryté selektivity (publikování - angličtina, pozitivní výsledky) lProblém (zdánlivé) exaktnosti - v reálné praxi dvě základní aplikační rizika: ¡a) praktici nerozumí podstatě sdělovaných skutečností (a tím i limitům toho, co bylo zjištěno), ¡b) praktici si vyberou z výsledků výzkumu jen to, co ladí s jejich názory. lProblém dostupnosti psychologických důkazů