požadovaná výstupní úroveň vstupní úroveň potřebný posun znalostí/dovedností přípravná fáze bakalářské diplomové práce formulace tématu a cílů při jeho zpracování akceptování úkolů, zpravidla chybějící schopnost formulovat „problém“/téma a cíle, které jsou s řešením problému spojeny samostatné nalézání „problému“ a jeho transformace do tématu práce, schopnost stanovit cíle, jichž má být dosaženo tvorba hypotéz zpravidla absence zkušenosti s tím, co je hypotéza, jak ji formulovat a kolik hypotéz je smysluplné formulovat formulace hypotéz svědčících o schopnosti mentálně téma uchopit a analyzovat jeho potenciální dimenze stanovení struktury a osnovy převládá tendence objemově naddimenzovat přejaté pasáže, chybí dovednost práci jasně předběžně strukturovat a jak se předpokládanou strukturou propojit osnovu práce vhodné rozvržení práce tak, aby tematické těžiště zaujímalo nejvíce prostoru, stanovení předběžné struktury práce a změny jen z vážných důvodů vyhledání relevantních zdrojů informací (primární a sekundární literatura) spoléhání na internetové zdroje či na zdroje z obecně pojatých příruček, nezkušenost s rešeršními službami, neznalost potenciálních zdrojů sekundární literatury, u primární literatury často práce s překladem nebo textem z nespolehlivých zdrojů schopnost pracovat s katalogy knihoven, rešeršemi, opřít se o spolehlivé primární texty, práce s reprezentativní sekundární literaturou nejen v elektronické podobě požadovaná výstupní úroveň vstupní úroveň potřebný posun znalostí/dovedností obsahová stránka bakalářské diplomové práce stanovení „kontextového rámce“, do kterého pojednávaná problematika patří absence znalostí, které by umožnily zařadit problematiku do širšího (společensko) vědního, historického či filozofického rámce dokázat vnímat pojednávanou problematiku v širším kontextu společenských či přírodních věd výstižná charakteristika zpracovaných zdrojů – schopnost jejich správného pochopení/interpretace prvoplánové chápání získaných informací, nepřesná interpretace informací, jejich „zploštění“ dokázat rozumět zpracovávaným informacím v hlubším smyslu, interpretovat je historicky i věcně adekvátně schopnost vnímat shody/rozdíly ve zpracované sekundární literatuře a schopnost třídit získané poznatky nerozvinutá schopnost komparace zdrojů informací, jejich oddělené chápání, přijímání jakéhokoli z pramenů získaného názoru jako autoritativního, nevyvinutá schopnost třídit materiál srovnávat získávané informace, poznávat jejich (ne)shodu, argumentovaně informace třídit, odlišovat podstatné od nepodstatného schopnost konzistentně uchopit téma a zpracovat je v souladu se stanovenými hypotézami časté odbíhání od tématu k dílčím či „pohodlnějším“ tematickým oblastem, „zapomínání“ na stanovené hypotézy, (ne)uvědomovaný odklon od nich pracovat systematicky podle stanovených hypotéz, argumentovaně je potvrzovat nebo vyvracet znalost odborných termínů, jejich adekvátní využití neznalost odborné terminologie seznámit se s odbornými termíny, pochopit jejich význam, adekvátně je užívat v argumentaci schopnost formulovat z přehledových či analytických pasáží závěry nezvyk dospívat k závěrům, prosté výčty (i nesourodých) faktografických údajů dokázat získané informace shrnout, sumarizovat, případně jim dát vlastní hodnocení u literárně orientovaných prací schopnost vnímat „druhý plán“ uměleckého textu koncentrace na prvoplánově pojaté převyprávění obsahu uměleckého díla bez schopnosti interpretace vnímat více než jen „obsah“, „děj“, ale i myšlenkovou dimenzi, případně formální specifika daného díla tak, jak odhalují „hlubší smysl“ díla požadovaná výstupní úroveň vstupní úroveň potřebný posun znalostí/dovedností formální stránka bakalářské diplomové práce přesné, jasné, strukturované vyjadřování tendence k opisnému, nejasnému, obecnému vyjadřování, k větám bez jasné struktury zpřesnit vyjadřování, dokázat jasně formulovat myšlenku spisovný jazyk (morfologie, pravopis i interpunkce) někdy až fatální neznalost spisovného jazyka, množství pravopisných a interpunkčních chyb, častá vyšinutí z vazby dodržovat pravopisná pravidla, vyjadřovat se důsledně spisovně odstavce jako obsahově-strukturní jednotky nevydělování odstavců graficky, v odstavci řada nespojitých témat strukturovat písemný projev do významových celků a umět je v textu graficky vydělovat správné citování a parafrázování přejatých textů neznalost zákonitostí citování a parafrázování, nerozlišování mezi nimi zvládnout normy pro citování, správně uvádět parafrázované pasáže, důsledně se vyhýbat nebezpečí plagiátorství správné uvádění bibliografických údajů neznalost možných postupů při uvádění bibliografických údajů korektní uvádění všech typů bibliografických údajů vhodné grafické ztvárnění textu nedostatečné ovládání textového editoru, prohřešky proti zásadám grafické úpravy textu (formátování, odsazování odstavců, využívání minima typů písma, jednotná úprava nadpisů, …) znalost a praktické uplatnění typografických zásad potřebných pro grafické ztvárnění bakalářské diplomové práce požadovaná výstupní úroveň vstupní úroveň potřebný posun znalostí/dovedností obhajoba diplomové práce schopnost připravit si stručné, věcné, argumentované exposé shrnující cíle a výsledky práce nevěrohodné prezentování shluku informací bez schopnosti vyhmátnout podstatná fakta a strukturovat je efektivní a strukturování vstupů a výstupů/přínosu diplomové práce argumentovat v reakci na posudky vedoucí(-ho) a oponenta/oponentky diplomové práce trpné přijetí názorů bez schopnosti zaujmout k nim argumentované stanovisko (např. taktně vyjádřit nesouhlas) schopnost věcně reagovat v případě souhlasu i nesouhlasu se stanovisky vedoucí(-ho) a oponenta/oponentky diplomové práce Literatura: DOHNAL, J.: Čtenářství a otazníky kolem digitální demence. In: Text a kontext. Ed.: K. Lepilová a kol. Brno: Masarykova univerzita Brno, Filozofická fakulta, 2013. s. 88-94, 7 s. ISBN 978-80-7329-374-1. ECO, U., SEIDL, I.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997. CHUNDELA, L., BERAN, T.: Požadavky na vypracování magisterské a bakalářské (diplomové) práce. Ústav řízení a ekonomiky ČVUT v Praze, Fakulta strojní. http://www.rep.fs.cvut.cz/dokumenty/pozadavky_na_vypracovani_dp_+_bp.pdf (29. 07. 2015) KOLAŘÍK, M., BENDOVÁ, K,, DOLEJŠ M., DOSTÁL, D., CHARVÁT, M., PECHOVÁ, O., SOBOTKOVÁ, I., ŠUCHA, M., VTÍPIL, Z.: Manuál pro psaní diplomových prací na katedře psychologie FF UP v Olomouci. Olomouc 2013. ISBN 978-80-244-2930-4 http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2013/08/Aktualizovany_Manual_pro_psani_ diplomovych_ praci_2013.pdf (29. 07. 2015) NESVADBA, L.: Jak psát diplomovou práci: metodická příručka. Brno1989. Obecné pokyny pro psaní diplomových prací na Katedře translatologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. http://utrl.ff.cuni.cz/UTRLFF-93.html (29. 07. 2015) Od abstraktu do závěrečné práce: jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech: praktická příručka. Ed.: Helena Kubátová – Dušan Šimek. Olomouc 2007. POKORNÝ, J.: Úspěšnost zaručena: jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Brno 2004. ISBN 807204348X. SPITZER, M.: Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen. München 2012. SYNEK, M., SEDLÁČKOVÁ, H., Vávrová, H.: Jak psát diplomové a jiné písemné práce. Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta podnikohospodářská, Praha 2002. http://www.dp.alda.name/Synek%20-%20Jak%20psat%20diplomove%20prace.pdf (29. 07. 2015) ŠIFNER, F.: Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha 2004.