Úvod do jazykovědy (6) doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. ÚRJL FF MU 1 [USEMAP] Ferdinand de Saussure (1857-1913) uŽeneva, rodina s vědeckou tradicí a francouzským původem (hugenoti). uUž od dětství zájem o jazyky (původ jazyků, san-skrt). uStudium fyziky a chemie na Ženevské univerzitě, kromě toho studium filosofie, dějin umění, latiny a řečtiny, vliv Franze Boppa (Srovnávací gramatika). u1876 – odchod do Lipska, centra formující se mla-dogramatické školy (Brugmann, Osthoff), studium lingvistiky. u 2 [USEMAP] Ferdinand de Saussure (1857-1913) u1878 – Pojednání o systému samohlásek v indoevrop-ských jazycích (odpor mladogramatiků) u1880 – O užívání absolutního genitivu v sanskrtu (disertační práce) uOd r. 1881 – působení v Paříži (komparativní gramati-ka), ve 24 letech profesorem gótštiny a staré němčiny. uPo 11 letech návrat do Ženevy, profesor komparativní lingvistiky. u1907-1911 – cyklus kurzů obecné lingvistiky, základ jeho nejslavnějšího díla (vydáno posmrtně na základě poznámek Saussurových žáků: Charles Bally + Albert Sechehaye). u1916 – Kurs obecné lingvistiky u 3 [USEMAP] Kurs obecné lingvistiky (Základní pojmy) u uSynchronní vs. diachronní přístup uLangue vs. parole uJazyk jako systém uSyntagmatické vs. asociativní (paradigmatické) vztahy uTeorie jazykového znaku: signifiant vs. signifié uSémiologie u 4 [USEMAP] Kurs obecné lingvistiky (Obsah) uÚvod ►Dějiny lingvistiky: 3 etapy (gramatika, filologie, „pravá“ lingvistika – komparativní a historická metoda) ►Úkoly lingvistiky (popis všech jazyků a jejich vývoje, rekonstrukce prajazyka; odhalení zákonitostí v jazyce; vymezení jazykovědy) ►Předmět studia lingvistiky (langue vs. parole; lingvistika jako součást sémiologie) ►Systémy písma (ideografické vs. fonetické) ►Fonologie (= dnešní fonetika, synchronní; fonetika = historická, dia- chronní) 5 [USEMAP] Kurs obecné lingvistiky (Obsah) I.Obecné principy: jazykový znak a jeho základní charakteristiky; synchronní a diachronní lingvistika, význam synchronního přístupu. II. II.Synchronní lingvistika: hodnota jazykových jednotek v rámci systé- mu; syntagmatické a asociativní/paradigmatické vztahy. III. III.Diachronní lingvistika: primární předmět zájmu: hláskový vývoj + gramatika a slovní zásoba; vliv analogie. IV. IV.Geografická lingvistika: dialekty + vzájemné působení jazyků. V. V.Otázky retrospektivní lingvistiky. Závěry: retrospektivní metoda, re- konstrukce slov VI. u u 6 [USEMAP] Strukturalistické školy uŽenevská škola (Charles Bally + Albert Sechehaye) u uPražský lingvistický kroužek (1926, Vilém Mathesius, Jan Muka-řovský, Bohuslav Havránek, Bohumil Trnka, Vladimír Skalička. Roman Jakobson, Nikolaj Trubeckoj, Sergej Karcevskij) u uKodaňský lingvistický kroužek (1931, Luis Hjelmslev, Viggo Brøndal) u + další evropští strukturalisté (André Martinet, Émile Benveniste, Eugen Coseriu atd.) u uAmerický strukturalismus (Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Harris, Noam Chomsky) u u 7 [USEMAP] Kurs obecné lingvistiky uJediným a pravým předmětem lingvistiky je jazyk uvažovaný sám o sobě a pro sebe. u u u uLa linguistique a pour unique et véritable objet la langue envisagée en elle-même et pour elle-même. u 8 [USEMAP]