Přehled literárněvědných metod RJA116 Úvod do studia literární vědy METODICKÝ PLURALISMUS •soubor postupů, principů a pravidel, které se uplatňují při zkoumání či studiu literatury METODA (řec. μέθοδος = cesta k cíli) •Neexistuje jediná metoda (měření času X „měření“ literatury) •Komplex různorodých metod, často i protikladných • http://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/07/13/12/40/cheese-160099_640.png http://pixabay.com/static/uploads/photo/2012/04/10/17/13/knife-26498_640.png https://openclipart.org/image/300px/svg_to_png/183051/jiangyi_99_grater.png http://www.clker.com/cliparts/9/2/4/2/11954397751399381085johnny_automatic_cow.svg.hi.png http://pixabay.com/static/uploads/photo/2012/05/07/01/41/barn-47481_640.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/France_Flag_Wavy.jpg http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2012/017/f/2/italian_flag_by_holyromanempire93-d4mpwzf.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Glass_wine_white_background.jpg LITERÁRNÍ KOMUNIKACE – ZÁKLADNÍ SCHÉMA AUTOR – TEXT – ČTENÁŘ VYSÍLAČ – MÉDIUM – PŘIJÍMAČ FILOLOGICKÁ METODA IMRESIONISTICKÁ METODA BIOGRAFICKÁ METODA PSYCHOLOGICKÉ METODY SOCIOLOGICKÉ METODY POZITIVISTICKÉ METODY SPOLEČNOST, DOBA A PROSTŘEDÍ IMANENTNÍ (TEXTOVÉ) METODY - FORMISMUS - FORMALISMUS -STRUKTURALISMUS -NEW CRITICISM -NOUVELLE CRITIQUE -TEL QUEL FILOZOFIE FENOMENOLOGICKÉ METODY HERMENEUTIKA KOSTNICKÁ ŠKOLA POSTSTRUKTURALISMUS SÉMIOTICKÉ METODY DEKONSTRUKTIVISMUS FEMINISTICKÉ LITERÁRNÍ TEORIE IMPRESIONISTICKÁ METODA •Jedna z nejstarších •Absolutizace čtenářského dojmu •Kritik zprostředkovává čtenáři dojmy •Dějiny literatury = dějiny dojmů File:William Hazlitt self-portrait (1802).jpg William Hazlitt (1778-1830) BIOGRAFICKÁ METODA •Život a prostředí •Propojení životních osudů s dílem •Dějiny literatury = dějiny osobností •Osobnost spisovatele v osobnosti postav •Charles Augustine Sainte-Beuve (1804-1869; na obr.) File:Sainte-Beuve.jpg PSYCHOLOGICKÉ METODY •A. A. Potebňa (1835-1891) •Dílo = produkt umělcovy psychiky •Dílo = znak •Vnější forma •Vnitřní forma •Význam • •Umělec píše pro sebe, uspokojení duše http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Potebna.jpg PSYCHOLOGICKÉ METODY •INTUITIVISMUS •Dílo = nepopsatelné, neuchopitelné rozumem •Vcítění = možnost výkladu díla •Bendetto Croce (1866-1952) •Dílo je odrazem umělcovy mysli •Vcítění se do díla = vstup do díla = souznění s autorem http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/B.Croce.jpg/220px-B.Croce.jpg PSYCHOLOGICKÉ METODY •Wilhelm Dilthey (1833-1911) •Spojení psychologismu a intuitivismu •Obhajoba „duchovědy“ v systému věd •Metody přírodních věd ≠ metody duchověd •Duchovědy si ostatními vědami pomáhají • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Dilthey1-4.jpg/220px-Dilthey1-4.jpg PSYCHOLOGICKÉ METODY •Sigmund Freud (1856-1939) •Dílo = odraz podvědomí •Potlačené tužby, úchylky, strachy •Dostojevskij a otcovražda •Populární i kritizovaná metoda • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Sigmund_Freud_LIFE.jpg PSYCHOLOGICKÉ METODY •ESTOPSYCHOLOGIE •Émile Hennequin (1859-1888) •Spojení psychologismu a estetismu •4 fáze zkoumání díla (La Critique Scientifique, 1888) •Estetická (jazyk, styl) •Psychologická (autor) •Společenská (společenské prostředí) •Syntetická (shrnutí) PSYCHOLOGICKÉ METODY •LITERÁRNĚVĚDNÁ MYTOLOGIE •Carl Gustav Jung (1875-1961) •„archetyp“ a kolektivní nevědomí •Stín •Anima (animus) •Hlubinné já Northrop Frye (1912-1991): Anatomy of Criticism, 1957 File:Jung 1910-crop.jpg POZITIVISMUS •Hippolite Taine (1828-1893) •Dějiny anglické literatury, 1864 •3 URČUJÍCÍ DETERMINANTY •RASA •DOBA •PROSTŘEDÍ • • •U nás: Jaroslav Vlček, Jan Jakubec http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Hippolyte_taine.jpg SOCIOLOGICKÉ METODY •REVOLUČNÍ DEMOKRATÉ •V. G. Bělinskij, N. G. Černyševskij, N. A. Dobroljubov •D. I. Pisarev • •KULTURNĚHISTORICKÁ ŠKOLA •A. Pypin, N. Tichonravov, P. N. Sakulin, V. Friče • •Lucien Goldmann (1913-1970) •Sociolog literatury (nový román) FILOLOGICKÁ METODA •Zkoumání jazyka díla •V 19. stol. typická metoda obrozenců •Dílo je kvalitní, když je kvalitní jeho jazyk • • RUSKÁ FORMÁLNÍ ŠKOLA (FORMALISMUS) •Odmítnutí psychologismu a sociologismu •Absolutizace textu •Prijom – souhrn technických prostředků a postupů tvorby díla •Ozvláštnění – záměrné oddělení uměleckého textu od běžného chápání světa • •Viktor Šklovskij, Boris Ejchenbaum, Roman Jakobson, Jurij Tyňanov, Boris Tomaševskij, Viktor Žirmunskij, Viktor Vinogradov • FORMALISMUS •Forma: JAK je dílo uděláno (Ejchenbaum: Jak je udělán Gogolův Plášť) •L. N. Tolstoj: Příběh koně •„„Můj šťastný život brzy skončil. Trvalo jenom dva roky. Na konci druhé zimy došlo k nejradostnější události, a vzápětí přišlo největší neštěstí. Bylo to o masopustu, vezl jsem knížete na dostihy. Atlas a Býček závodili. Nevím, co dělal kníže v altánku, ale vím, že když vyšel, nařídil Feofanovi, aby vjel na dráhu. Vzpomínám si, jak mě přivedli a zařadili do kruhu spolu s Atlasem. Ten nesl jezdce, ale já jel jen tak, jak jsem byl, v městských saních. V zatáčce jsem ho předehnal. Přivítal mě nadšený řev a smích. Když mě prováděli, táhl se za mnou dav. Asi pět pánů za mě nabízelo knížeti tisíce. Ale on se jen smál a odhaloval přitom bílé zuby. “Ne,‘ říkal. “To není kůň, ale kamarád. Neprodám ho, ani kdybyste mi dávali hory zlata. Na shledanou, pánové!‘. • Zájem formalistů: básnický jazyk, velcí romanopisci, literární žánry, versologie… PRAŽSKÁ STRUKTURALISTICKÁ ŠKOLA •Předchůdci: formalismus, formismus, estetismus, F. de Saussure •Vilém Mathesius, Jan Mukařovský, Roman Jakobson, René Wellek, Petr Bogatyrjov •Dílo = různorodá hierarchizovaná struktura •Složky struktury jsou ve vztazích s jinými složkami •Dílo je nadosobní, společenské povahy NOVÁ KRITIKA •NEW CRITICISM (USA) •„close reading“ = pozorné čtení •Cleanth Brooks, John Crowe Ransom • •NOUVELLE CRITIQUE (FR) •Inspirace sémiotikou, kulturologií, mytologií •Roland Barthes, Tzvetan Todorov, Julija Kristevová FENOMENOLOGICKÁ METODA •Roman Ingarden (1893-1970) •Dílo = intencionální (záměrné) •4 vrstvy díla •Zvuková •Významová •Vrstva roličných aspektů •Vrstva znázorněných předmětností • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Witkacy_Roman_Ingarden_1937.jpg/640px-Witk acy_Roman_Ingarden_1937.jpg POSTSTRUKTURALISMUS •HERMENEUTIKA • •DEKONSTRUKTIVISMUS • •POSTMODERNISMUS HERMENEUTIKA •Hans Georg Gadamer: Pravda a metoda •V centru zájmu je „porozumění“ či „rozumění“ •Hermeneutický kruh Hermeneutický kruh http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/2_3final/html/config3.gif KOSTNICKÁ ŠKOLA RECEPČNÍ ESTETIKY •Hans Robert Jauss •Estetická produkce => estetická recepce •Čtenář recepcí díla mění své poznání světa => mění svět • •Wolfgang Iser •Místa nedourčenosti v textu => čtenář zaplňuje a interpretuje sám • DEKONSTRUKTIVISMUS •Jacques Derrida •Čtenářova dole v extrémní pozici •Text je „nečitelný“, význam textu „neexistuje“ •Text je vždy intertext, není autonomní, je složen (konstrukce) z výpůjček, omylů a lehce se rozloží sám v sobě (dekonstruuje se) •Čtení textu je hra, stejně jako literární věda a kritika POSTMODERNISMUS •Pluralita pravd •Pravdy jsou „historky“ na prodej •Ekonomická poptávka určuje směřování pravd a světa •Svět není jednoznačný, svět není stejný pro všechny •Svět je „labyrint významů, hodnot a kontextů“ •Literatura je hra na autora a čtenáře, dílo je nástrojem hry („míč“) • POSTMODERNÍ UMĚNÍ •Typické rysy •Koláž •Recyklace •Směšování žánrů, postupů, stylů •Mystifikace •Pseudohistorie •Mazání hranice mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním •Typičtí představitelé postmoderního umění: •Umberto Eco, Milorad Pavić, Vladimir Sorokin, Dubravka Ugrešićová, Jiří Kratochvil, Vladimir Nabokov, Daniela Hodrová, Kurt Vonnegut, Daša Drndićová UMBERTO ECO (*1932) •Estetik, sémiotik, kulturolog, literární vědec, spisovatel •Postava mimo proudy = spojuje v sobě všechny zásadní LV směry posledních 20-25 let •Otevřené dílo – mnohost interpretací (Opera aperta) •Role čtenáře (Lector in fabula) •Interpretace a její omezení (Meze interpretace) •Popkultura (Skeptikové a těšitelé) •Fikční světy (Šest procházek literárními lesy) •Koncept krásy (Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti) •Vlastní postmoderní dílo: Jméno růže, Pražský hřbitov, Foucaultovo kyvadlo FEMINISTICKÉ LITERÁRNÍ TEORIE •Rozvoj od 60. let 20. stol. (ženské hnutí) •Rozvětvená skupina literárněvědných přístupů •V první fází zkoumají obraz ženy v literatuře •Později zkoumají osobnost spisovatelky a podmínky její tvorby •Mají rozměr sociálně-radikální (Anglie), textologický (USA) i poststrukturalistický (Francie) •Přerůstají do jiných společenských věd = women studies, gender studies • ZÁKLADNÍ DOPORUČENÁ LITERATURA •PAVELKA, Jiří – POSPÍŠIL, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů, Brno, 1993 •NÜNNING, Ansgard (ed.): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, 2006