Utvořte 5. pád jednotného čísla: zrádce druh bůh manžel zlosyn syn vůdce Španěl soudce papež chlapec Němec lovec anděl strážce Rus pěvec strýc zločinec Francouz člověk poslanec švec žhář velitel vévoda had Alexandr doktor bídník bratr poutník Uveďte do správného tvaru/tvarů: naši (host) na obou (chodník) všichni (Pražan) jsou to jeho (rodič) z tvrdého (kámen) věda o (jazyk) výborní (fotbalista) v několika (den) s našimi (kůň) v bílých (obláček) v minulém (týden) o svých (kolega) nemoc způsobující (bacil) bez (obyvatel) české republiky mít obvaz na (loket) pocta (Karel) (Čapek) mluvit o (bůh) naši výborní (houslista)! kamna plná (popel) diskuze v (blogy) párky v (hotdogy) piloti v (migy) jde to jako na (drátek) s (manžel) Novákovými mluvili o nově zakoupených (fax) četli o perských (šáh) četli o perských (šach) Utvořte množné číslo Dán ........................................... král ............................................ Angličan ................................... tenista........................................ Ital ............................................ husita......................................... Španěl ....................................... svatebčan................................... Ir................................................ boháč......................................... Čech.......................................... zoolog........................................ Francouz ................................... fašista ........................................ Rus............................................ kohout ....................................... Vyberte správnou podobu psaní zvýrazněných slov: Na kuchařčiných plechách/pleších voněly koláče. Minulý víkend jsme se zúčastnili křtu/křestu cédéčka. Můžeš se s ním bavit třeba o šachách/šaších (stolní hra). Celou dobu mluvili jen o prachách/praších. Doplňte správný tvar/tvary: hodiny s (kovové ručičky) děťátko mávalo (obě buclaté ručičky) stál konečně na (vlastní nohy) nosí svou dívku na (ruce) dítě si hrálo mezi (nohy) stolu zásilka určená do (vlastní ruce) na všech (kost) ke své (dcera) hejno (husa) nevěř těmto (řeč) při polních (práce) probíral se svými (vši) toulal se temnými (noc) uchlácholila ho (lži) zásluha patří moravským (ves) trpěl několika (nemoc) setkal se s tolika (smrt) najednou za vysokými (zeď) Doplňte správné tvary množného čísla substantiv v závorkách: Stativ k fotoaparátu stojí na (tři – noha) …………………………… Na chatě všechno vybudoval (svá vlastní ruka) …………………………………………………… Hodinky s (taková krásná kovová ručička) ……………………………………nikdy mít nebudu! Dnes jsme stáli celý den na (noha) ………………………………………… Děti mávaly (malá zdvižená ručička) ……………………………………… Strýc se vrátil se z války bez (ruka) ……………………………… a se zraněními na (obě dvě – noha) ………………………………. Chlapec se (obě – ručička) ……………………………… držel matky. Skladba je určena pro (čtyři – ruka) ……………………………… Hrála si se štěnětem a byla nadšena jeho (roztomilá nožička) ………………………………………… Zásilka byla určena do (vlastní ruka) ……………………………… adresáta. Bedna stála mezi (noha) ………………………… stolu. Svou ženu by nejraději nosil na (ruka) ………………………………… Na rozcestí ukazovaly (dřevěná ruka) ……………………………… k severu. Doplňte tvary přejatých slov: Celý večer vlepovala fotografie do (album) _______. Diváci se tísnili před dvěma (terárium) _______ s hady. Prohlídku města spojíme s návštěvou čtyř (muzeum) _______. Mnohá antická (drama) _______ jsou svými (idea) _______ přínosná i v dnešní době. Při práci se držte zvolených (téma) _______ i (schéma) _______. V některých (kupé) _______ je ještě volno. Naši hráči nebyli k (finále) _______ připuštěni. K tomuto (datum) _______ nebyly zjištěny žádné požadavky. Práci jsem stihl dokončit před stanoveným (datum) _______. Na Vánoce si pochutnáváme na smaženém (filé) _______. Vědci již několik let pozorují oteplování (klima) _______. Všichni byli očkováni proti (tetanus) _______. Při výkladech o tvoření (neutrum) _______ i (femininum) _______ se přihlíží k obecnému (úzus) _______. Vydali svou sbírku (eseje) _______. Nevěřím bludným (idea) _______. Tvoje (idea) _______ mě nezajímají, nejsem s (ta idea) _______ ztotožněn. Doplňte tvary množného čísla: Pokáraný pes přiběhl se (schlíplé ucho) _______________. Na (noha) _______ měl lehké střevíce, na (ucho) _______ teplou čepici a na (ruka) _______ tlusté rukavice. Ten má za (ucho) _______! Píská mi v (ucho) _______. Podej mi ten hrnec s (obě uražené ucho) _________________. Pletenou čepici měl nasazenou přes (zmrzlé ucho) _______________. Máme prádelní hrnec s (velké ucho) _______________. Smála se na nás (své milé hnědé oko) _______________. Na polévce plavou (velké mastné oko) ____________________. Vyřídíme to mezi (čtyři oči) _______________. Chlapec se (obě ručky) _______________ držel matky a pozoroval psa (vystrašené očičko) ___________________. Mám tě prosit na (kolena) _______? Upadl a zranil se na (obě kolena) _______________. Sukně jí sahala jen ke (koleno) _______. Byl to muž širokých (rameno) _______. Řeka na tom místě se rozdvojila do (dvě ramena)______________. Poklepal mě po (rameno) _______.