MUNI 2020-2 GERSHWIN, GEORGE O autorovi: Životopis skladatele je důkladně zpracován v desítkách knih, některé jsou i v češtině. Existuje i řada důvěryhodných hesel na internetu. Nás na tomto místě a v tuto chvíli zajímá jeho písňová tvorba, jež mu zajistila velkou popularitu, trvající dodnes, tedy právě 100 let. 24. října 1919 proběhla premiéra hudební revue Demi Tasse v Capitol Theatre a jejím hitem se stala píseň „Swanee“ ve velkolepém podání sboru 60 dívek. Gershwin ji napsal s textařem Irvingem Caesarem údajně za deset minut, jako parodii na píseň Stephena Fostera „Old Folks at Home“. Proto bývá někdy Gershwinovo autorství zpochybňováno. Po vyslechnutí předlohy a údajného plagiátu bychom dokonce mohli dát pochybovačům za pravdu. Takto vypadá etiketa vzácné stařičké gramofonové desky z roku 1896, nejstaršího dostupného zvukového dokumentu, který lze vyslechnout zde: https://secondhandsongs.com/performance/943616 Old Folks at Home by Geo J. Gaskin Recorded October 14, 1896 https://secondhandsongs.com/picture/499804/original Stephen Foster (1826 – 1864) píseň vydal tiskem už roku 1851. Na úsvitu historie zvukových nosičů se stala hitem číslo 1 v roce 1892 a jejím hlavním interpretem byl tehdy Len Spencer. Když Gershwinovu a Caesarovu „Swanee“ uslyšel slavný herec a zpěvák Al Jolson, zařadil ji dodatečně do muzikálu Sinbad, v němž tehdy vystupoval. Píseň v jeho podání měla obrovský úspěch a Jolson ji 9. ledna 1920 nahrál na desku (a později ještě několikrát). Celých 9 týdnů se s ní držel na nejvyšší příčce hitparády, prodaly se dva miliony desek a milion tištěných vydání a Gershwin měl tak postaráno o velkolepý start. V jeho případě můžeme s jistotou říci, že ten velký vklad nepromarnil. Al Jolson, rodným jménem Asa Yoelson, se (podobně jako George Gershwin) narodil do židovské rodiny ještě na území tehdejší Ruské říše. S Gershwinem se stali doživotními přáteli. Zde je ona historická, první Jolsonova nahrávka písně „Swanee“: https://secondhandsongs.com/performance/298049 Swanee by Al Jolson January 9, 1920 Po drobných příspěvcích do muzikálů jiných skladatelů dodal Gershwin v červnu 1919 komplet 12 písní do představení La, La, Lucille a svoji pozici broadwayského skladatele upevnil dalšími 9 muzikály, než přišel zásadní zlom – rok 1924. 21. ledna měl premiéru muzikál Sweet Little Devil 12. února exceloval Gershwin jako klavírista před Orchestrem Paula Whitemana při premiéře své nejpopulárnější skladby – Rhapsody in Blue, kterou 10. června poprvé nahrál na desku Victor 30. června došlo k premiéře představení George White’s Scandals s jeho písněmi. 1. prosince byl uveden muzikál Lady, Be Good!, první ze třinácti, v nichž byl autorem veršů jeho bratr Ira Gershwin. Až dosud byli Georgovými textaři zpravidla Buddy DeSylva a Ballard MacDonald a jedinou písní z té doby, která se těší trvalé přízni jazzmanů, je „Somebody Loves Me“. Cliff Edwards, který písničku pohotově nazpíval, nahvízdal a nabrnkal na své ukulele necelé dva měsíce po premiéře, sice v představení George White’s Scandals neúčinkoval, ale na spadnutí byla jeho významná účast v blížící se Lady, Be Good!, jak brzy zjistíme. https://secondhandsongs.com/performance/846182 Somebody Loves Me by Cliff Edwards (Ukelele Ike) August 27, 1924 Potíž s kompozičním odkazem takového velikána, jakým byl George Gershwin (a musel to stihnout do 38 let, která mu osud dopřál!) je, že nevíme, z kterého konce začít. Mým původním záměrem bylo představit tři plus tři nejznamenitější standardy, které zůstávají dodnes živé v jazzové komunitě. Různé metody poměřování popularity jednotlivých songů také nepřidají klidu a jistoty, kterou cestou se vydat. Nakonec jsem kapituloval a zařazuji na první místo snad až příliš zprofanovanou úvodní ukolébavku, jen co dozní předehra k opeře Porgy and Bess a otevře se opona. Vedlejší postava Clara chová miminko a zpívá mu „Summertime“. Opera, na které George Gershwin pracoval dva roky a zhudebnil verše jak svého bratra Iry, tak autora příběhu DuBose Heywarda, měla premiéru 10. října 1935 v Alvin Theatre. Dosáhla jen 124 provedení, což si můžeme vysvětlit tím, že nešlo o hudební komedii, kdy by se publikum válelo smíchy, ale naopak o drama, v němž dojde k vraždě a jejímu vyšetřování a dějištěm je „jen“ chudá černošská vesnice. Druhého nastudování od ledna do září 1942 už se skladatel nedožil a jeho 286 repríz by mu jistě udělalo větší radost. Pojďme si projít alespoň některé z vybraných nahrávek, tří zpívaných a více hraných, tedy jazzově zpracovaných. https://secondhandsongs.com/performance/397072 Summertime by Abbie Mitchell July 19, 1935 https://secondhandsongs.com/performance/118763 Summertime by Billie Holiday and Her Orchestra July 10, 1936 https://secondhandsongs.com/performance/22975 Summertime by Ella Fitzgerald and Louis Armstrong August 18, 1957 ______________________________________________________________________________ Klavírní sólo ve swingovém duchu https://secondhandsongs.com/performance/197002 Summertime by Joe Sullivan March 25, 1941 Na svou dobu odvážné orchestrální aranžmá, vybočující z hlavní tóniny, s precizním klarinetem https://secondhandsongs.com/performance/308718 Summertime by Artie Shaw and His Orchestra April 17, 1945 Až impresionisticky rozehrál věčné téma britský (v té době už americký) nevidomý klavírista https://secondhandsongs.com/performance/197007 Summertime by George Shearing June 28, 1949 Věčný rebel, černý basista Mingus se svým triem https://secondhandsongs.com/performance/133950 Summertime by Charles Mingus with Hampton Hawes & Danny Richmond July 9, 1957 Jazzová klasika největší možná, sordinovaná trubka a čarokrásné barvy orchestru https://secondhandsongs.com/performance/105062 Summertime by Miles Davis & Gil Evans Orchestra August 18, 1958 Plnokrevný, šťavnatý projev Petersonova tria, s úžasnou chutí do hry a nezdolným pulsem https://secondhandsongs.com/performance/327241 Summertime by The Oscar Peterson Trio October 12, 1959 Dříve spoluhráč Milese Davise, zde už pevně na vlastních nohou, podstatně modernější https://secondhandsongs.com/performance/12862 Summertime by John Coltrane October 24, 1960 Kdysi monopolní sběratel triumfů a poct mezi flétnisty, mezi slepými jednooký králem https://secondhandsongs.com/performance/10578 Summertime by Herbie Mann Live at Village Gate, New York, November 17, 1961 A naopak mistři svých nástrojů pod vedením neomylného bubeníka Joe Morella: Phil Woods-altsax, Gary Burton-vibrafon a rytmika https://secondhandsongs.com/performance/299762 Summertime by Joe Morello Sextet June 15, 1961 Nová hvězda jazzové kytary poloviny 60. let, zpěv jen jakoby mimochodem, krásný zvuk https://secondhandsongs.com/performance/29065 Summertime by The George Benson Quartet March 15, 1966 Známý světoběžník Tony Scott s východoasijskými spoluhráči https://secondhandsongs.com/performance/307288 Summertime by Tony Scott and The Indonesian All Stars October 27-28, 1967 Pro milovníky jemného altsaxofonu Desmonda a suchého Martini, na klavír perlí Herbie Hancock https://secondhandsongs.com/performance/12194 Summertime by Paul Desmond October 10, 1968 Konec velkého mága Milese Davise, předposlední velký koncert ve Švýcarsku V I D E O https://secondhandsongs.com/performance/398117 Summertime by Miles & Quincy July 8, 1991 Stará láska nerezaví ani v případě veterána barytonsaxofonu Cubera – hrál s George Bensonem 1966! https://secondhandsongs.com/performance/800002 Summertime by Ronnie Cuber Live November 2010 A konečně i velký projev uznání těm standardům, na jejichž harmonickou kostru lze naroubovat novou melodii a obehrávat je zase jiným způsobem. Takhle to dokázal kytarista Wes Montgomery s Gershwinovou „Summertime“, dokonale zamaskovanou: https://secondhandsongs.com/performance/409690 Four on Six by Wes Montgomery with Tommy Flanagan, Percy Heath, Albert Heath January 26, 1960 První tři řádky je jedna sloka parafráze, další čtyři řádky je druhá sloka. Hodně prefíkané variace. Lady, Be Good! (muzikál; velmi podobný název pak má jedna z písní – viz dále) Jak bylo již řečeno/psáno, byl to první společný muzikál bratrské dvojice George a Ira. Skladatel, ověnčen již úspěchem z únorové premiéry své Rhapsody in Blue, dokázal udržet vysoký standard i v hudební komedii, uvedené 1. prosince 1924 v Liberty Theatre, která dosáhla na svou dobu nadprůměrného počtu 330 provedení. Co je ale nejdůležitější, nejenže splnila očekávání svých tvůrců, aby poskytla publiku a veřejnosti nový hit; tento předpoklad překonala hat-trickem a dodnes nám ji připomínají hned tři nesmrtelné písně. Bratři Gershwinovi si podobnou úrodu zopakovali ještě o šest let později muzikálem Girl Crazy – k němu se ještě dostaneme. Nejprve si připomeňme milostnou píseň „The Man I Love“, kterou zpívala Adele Astaire, hrající jednu z hlavních figur příběhu, Susie Trevor. Bylo tomu tak během dvou týdnů ověřovacích představení ve filadelfském Forrest Theatre, načež byla z programu vyškrtnuta, prý proto, aby nebrzdila spád děje. V této původní podobě hra trvala čtyři hodiny! Nebylo to jediné svědectví pochybné kompetentnosti vlivných osob. Situace se opakovala o tři roky později v případě muzikálu Strike Up the Band a stejně tomu bylo v Ziegfeldově inscenaci Rosalie. Ani trojí zavržení naštěstí nezničilo krásu a životaschopnost milostného songu, který operativně mění druhé slovo názvu, zpívá-li jej muž na „The Girl l Love“ (viz níže nahrávku Tonyho Bennetta z roku 2011). Ve statistice Jazz Standards obsadila píseň mezi Gershwinovými příspěvky druhou příčku, hned za „Summertime“. Zajímavé je nejednotné tempo písně. Ač jde o milostné vyznání, již od první nahrávky ji slyšíme nezvykle rychle. Teprve později bývá častější provedení volnější. Forma je klasická: A – A – B – A. Patrně nejstarší nahrávka této písně od Marion Harris (1896-1944), považované za první bílou umělkyni, zpívající blues a jazzové songy https://www.youtube.com/watch?v=t0KNDCfwa-E The Man I Love by Marion Harris December 8, 1927 Leonore Vonderleith (September 26, 1894-May 28, 1943) – to jsou životní data zpěvačky, která si zvolila umělecké jméno Vaughn De Leath (což je zkomolenina rodného Vonderleith!). Protože slavila úspěchy v pionýrských letech rozhlasu, vysloužila si tituly "First Lady of Radio" a "The Original Radio Girl". Podobně se zapsala brzy po nástupu dalšího nového média, televize, roku 1939 https://secondhandsongs.com/performance/225946 The Man I Love by Vaughn De Leath & Fred Rich and His Hotel Astor Orchestra December 1927 (orchestr verze, vocal refrén) O poznání volnější, ale stále ještě ne balada. Ruska s židovskými předky, vlastním jménem Sonya Kalish, nesmírně populární i pod přezdívkou "Last of the Red Hot Mamas" https://secondhandsongs.com/performance/504004 The Man I Love by Sophie Tucker March 9, 1928 Známá filmová hvězda své doby: v letech 1940-1952 natočila šest „cestovatelských“ filmů ze série „Road to …..“, v nichž nechyběla kvalitní hudba https://secondhandsongs.com/performance/917991 The Man I Love by Dorothy Lamour with Orchestra conducted by Lou Bring April 26, 1939 Známá jazzová zpěvačka tmavé pleti navzdory malému rozsahu svého hlasu, vzdáleného ideálům bel canta, o to pravdivěji dokázala vyjádřit náladu melodie i zpívaného textu https://secondhandsongs.com/performance/235612 The Man I Love by Billie Holiday with Joe Sullivan, Lester Young, Freddie Green… December 13, 1939 Konečně správná balada s velkým, luxusním orchestrem a „First Lady of Song“ https://secondhandsongs.com/performance/217778 The Man I Love by Ella Fitzgerald January 5, 1959 V módnějším kabátě od jiné slavné a hlavně mladší hvězdy https://secondhandsongs.com/performance/161768 The Man I Love by Liza Minnelli Released September 1970 Této dámě tmavé pleti můžeme věřit každý tón, počínaje verzí, než zazní známější refrén https://secondhandsongs.com/performance/37368 The Man I Love by Carmen McRae May 3, 1976 Takto ztvárnila již slyšenou Billie Holiday (1939) v životopisném filmu Diana Ross https://secondhandsongs.com/performance/48923 The Man I Love by Diana Ross Released October 1972 Ke 100. výročí skladatele si na desku Gershwin’s World přizval Hancock zpěvačku z druhého břehu https://secondhandsongs.com/performance/134443 The Man I Love by Joni Mitchell & Herbie Hancock and Wayne Shorter March – June 1998 Nestor pánského vokálu ročník 1926 hostitelem dámy s opačným letopočtem (1962) V I D E O https://secondhandsongs.com/performance/615554 The Girl I Love by Tony Bennett with Sheryl Crow Released September 2011 Z Gershwinova alba členky slavné vokální skupiny Manhattan Transfer, s tempovým zlomem https://secondhandsongs.com/performance/322284 The Man I Love by Cheryl Bentyne Released 2011 Z jiného světa – brazilská zpěvačka Paula Morelenbaum a trumpetista Joo Kraus a klavírista Rolf Schmid z Německa, ač málo známí, našli současný, odlišný přístup k té věčné melodii https://secondhandsongs.com/performance/912603 The Man I Love by Bossarenova Trio Released June 2019 ______________________________________________________________________________ Domácí kapela gramofonové firmy Victor v nejstarší dostupné instrumentální nahrávce https://secondhandsongs.com/performance/296871 The Man I Love by The Troubadours February 9, 1928 Král swingu Goodman nahrál vzpomínku na skladatele 19 dní po jeho skonu ve vší pokoře https://secondhandsongs.com/performance/1072976 The Man I Love by Benny Goodman Quartet July 30, 1937 To nejlepší z pařížského jazzu 30. let – belgický cikánský kytarista a uhlazený pařížský houslista v legendárním Kvintetu francouzského Hot Clubu https://secondhandsongs.com/performance/994371 The Man I Love by Django Reinhardt - Stephane Grappelly London, August 25, 1939 „Vynálezce“ komorní formace klavír-kytara-kontrabas v podobně poklidném duchu https://secondhandsongs.com/performance/228964 The Man I Love by The King Cole Trio January 17, 1944 Velikán swingového tenorsaxofonu si nechá skladbu rozehrát od klavíristy Eddieho Heywooda a basisty Oscara Pettiforda, hezky svižně bubnuje Shelly Manne, jediný běloch v kapele https://secondhandsongs.com/performance/918160 The Man I Love by Coleman Hawkins Swing Four December 23, 1943 Králem swingu Bennym Goodmanem odkojený koncertní trumpetista James jako mistr přednesu https://secondhandsongs.com/performance/929957 The Man I Love by Harry James & The Rhythm Section January 26, 1950 Vlajkonoš moderního jazzu, trumpetista Davis nezvykle lyrický; o vzruch se postará až po zrychlení tempa (double time) vibrafonista Milt Jackson, u klavíru Thelonious Monk plus rytmika Modern Jazz Quartetu – basista Percy Heath a bubeník Kenny Clarke, to je schůzka na nejvyšší úrovni https://secondhandsongs.com/performance/61119 The Man I Love by Miles Davis All Stars December 24, 1954 Jako raritu a zpestření zařazujeme jednoho z bratrské čtveřice filmových komiků jako harfenistu https://secondhandsongs.com/performance/670965 The Man I Love by Harpo Marx Released April 1957 Mistr sopránsaxofonu, neworleanský rodák Bechet s francouzským klavíristou bez limitů Solalem ve své nové vlasti, kam za ním mezitím přesídlil i bubeník kenny Clarke – viz o dvě nahrávky výše https://secondhandsongs.com/performance/982909 The Man I Love by Sidney Bechet - Martial Solal Paris, March 12, 1957 Konečně také bigbandová podoba v tradičně chytrém, vynalézavém aranžmá Billa Holmana a jeho kalifornské formace s hvězdami Conte Candoli, Jack Sheldon-trubky, Carl Fontana, Frank Rosolino- trombony, Herb Geller, Charlie Mariano-altsaxofony, Holman-tenorsax, Victor Feldman-piano, Mel Lewis-bicí a další – radost poslouchat https://secondhandsongs.com/performance/650930 The Man I Love by Bill Holman February 11, 1958 Údajně neplánované klavírní duo Billa Evanse, předního moderního pianisty s jinak víc trombonistou než klavíristou Brookmeyerem, nahrávka s řadou rytmických překvapení https://secondhandsongs.com/performance/764028 The Man I Love by Bob Brookmeyer and Bill Evans March 12, 1959 Nevidomý černý zpěvák, zde pouze jako jazzový klavírista v nezvykle lyrické náladě https://secondhandsongs.com/performance/429506 The Man I Love by Ray Charles Released 1961 Mistr sólové akustické kytary – není co dodat https://secondhandsongs.com/performance/149431 The Man I Love by Joe Pass November 1973 Stylový skok k začátkům neworleanského jazzu v podání slavné britské tradiční kapely https://secondhandsongs.com/performance/1068877 The Man I Love by Chris Barber Jazz and Blues Band Monster, Holland, May 16, 1988 Jeden z přemýšlivých pianistů současnosti v triu, jehož basista Michael Formanek má předky z Brna https://secondhandsongs.com/performance/119050 The Man I Love by Fred Hersch Trio December 4 – 5, 1989 Podobně delikátní, lyrický klavírista, tentokrát tmavé pleti a nevidomý https://secondhandsongs.com/performance/111254 The Man I Love by Marcus Roberts Recorded 1994 Bílý trumpetista ze staré školy, ale v 69 letech mu to stále hraje jedna radost – ta lehkost! https://secondhandsongs.com/performance/724223 The Man I Love by Ruby Braff April 17, 1996 Hle, kdo se také pouští do Gershwina (ale též do rodáka Jobima nebo do Beatles); velkolepé aranžmá https://secondhandsongs.com/performance/587857 The Man I Love by Brazilian Tropical Orchestra Released 1999 Známá německá bratrská dvojice klavír-klarinet si rozumí a stačí si sama https://secondhandsongs.com/performance/788561 The Man I Love by Joachim Kühn / Rolf Kühn Recorded 2004 Když je kapelníkem basista: Hod O’Brien-klavír a Jimmy Madison-bicí nepatří k nejznámějším, ale… https://secondhandsongs.com/performance/751275 The Man I Love by Chuck Israels Trio June 3 & 6, 2006 Přední představitel jazzového akordeonu Versace jako klavírista v čele tria v současné nahrávce https://secondhandsongs.com/performance/963507 The Man I Love by Gary Versace, Jay Anderson, Obed Calvaire Released March 2020 Oh, Lady Be Good! (zjednodušeně často jako „Lady Be Good“) je tedy písní, která se ujala bez připomínek či výhrad. Nejstarší zjištěná nahrávka není zpívaná, ale pouze instrumentální. Ve svižném tempu a rytmu obsahuje jak verzi, tak refrén. Kapelník se ve skutečnosti jmenoval Walter Gustave Haenschen a žil v letech 1889 až 1980. Stejný rok narození čteme u jména prvního interpreta této písně, Waltera Catletta, kalifornského rodáka, od roku 1910 působícího na Broadwayi. Není však známo, že by svůj jediný, zato však zásadní song muzikálu natočil na desku. V muzikálu představoval J. Wattersona Watkinse. Zato první desky s písněmi z jiných muzikálů pořídil už v roce 1919. https://secondhandsongs.com/performance/910216 Lady Be Good by Carl Fenton's Orchestra December 11, 1924 Přesné datum natočení písně „Oh, Lady Be Good“ v podání Cliffa Edwardse (přezdívaného pro jeho zálibu sám se doprovázet na ukulele – a někdy čteme též ukelele, obojí je správné – „Ukulele Ike“) není známo. Edwards v muzikálu sice vystupoval, ale jako postava zvaná Jeff White a jeho songem byla docela koloraturní záležitost, slušící spíš sopranistkám, „Little Jazz Bird“. Když ale slyšíme verzi písně, v níž se pitvoří falzetem, uvěříme, že zpíval jako malý jazzový ptáček. V novodobé nahrávce celého muzikálu na Edwardse úspěšně navazuje rovněž zpívající ukulelista, John Pizzarelli. https://secondhandsongs.com/performance/868840 Oh, Lady Be Good! by Cliff Edwards (Ukelele Ike) ca. December 1924 Týden po Carlu Fentonovi už byl ve studiu podstatně známější kapelník, Ben Bernie, zde včetně videa obsluhy starého klikového gramofonu s výkladem https://secondhandsongs.com/performance/910279 Lady, Be Good by Ben Bernie and His Hotel Roosevelt Orchestra December 18, 1924 Čtyři týdny po premiéře Lady Be Good už byl ve studiu kapelník v té době Gershwinovi nejbližší, ten, jenž skladatele u klavíru doprovodil se svým orchestrem při prvním provedení jeho Rhapsody in Blue. Co všechno se do roku 1924 vešlo! https://secondhandsongs.com/performance/224028 Oh, Lady Be Good! by Paul Whiteman and His Orchestra December 29, 1924 Opět nezpívaná, čistě orchestrální raná nahrávka půl roku po premiéře hry, ve starodávném duchu https://secondhandsongs.com/performance/868841 Oh! Lady, Be Good by Bert Fisk and His Orchestra June 1925 Tak hrál písničku vehementní swingař, tenorsaxofonista jediný svého druhu, Coleman Hawkins https://secondhandsongs.com/performance/120310 Lady, Be Good by Coleman Hawkins November 18, 1934 Uběhl pouhý měsíc a na druhé straně Atlantiku už to v pařížském studiu takhle vystřihli nejvýraznější evropští swingaři https://secondhandsongs.com/performance/340989 Lady Be Good by Django Reinhardt et Le Quintette du Hot Club de France avec Stéphane Grappelly December 28, 1934 Z tohoto zárodečného kvinteta se brzy zrodil jeden z nejslavnějších swingových big bandů, v jehož čele byl až do roku 1984 klavírista Count Basie. Pěkné saxofonové sólo hraje Lester Young. https://secondhandsongs.com/submission/76441 Lady, Be Good by Jones-Smith Incorporated Chicago, November 9, 1936 Dánský protějšek pařížskému houslistovi Stéphane Grappellymu aneb když zpívá muzikant svým obyčejným způsobem, žádné bel canto, může to být vítané zpestření. Asmussen se dožil 101 let! https://secondhandsongs.com/submission/76447 Lady Be Good! by Svend Asmussen's Kvartet Copenhagen, December 4, 1940 Hezky od podlahy v tradičním dixielandovém stylu písničku hrála kapela kolem organizátora a kytaristy Eddieho Condona: Max Kaminsky-trubka, Lou McGarity-trombon, Jess Stacy-klavír… https://secondhandsongs.com/performance/1026499 Oh, Lady Be Good by Eddie Condon and His Orchestra June 14, 1945 Post-goodmanovský klarinetista taky uměl! https://secondhandsongs.com/performance/683423 Oh, Lady Be Good! by Buddy DeFranco and His Quartet February 27, 1952 28 let po premiéře Lady Be Good zachytil titulní píseň i Fred Astaire, účinkující tenkrát poprvé v muzikálu s písněmi bratří Gershwinů i se svou sestrou Adelou. Na Broadwayi spolu vystoupili poprvé už roku 1917. V Lady Be Good jim byly svěřeny hlavní role, Dick a Susie. V prosinci 1952 provedl Fred Astaire něco jako inventuru broadwayských standardů a se skvělou kapelou, vedenou klavíristou Oscarem Petersonem, nazpíval celkem 38 písní Gershwina i dalších známých autorů. https://secondhandsongs.com/performance/868839 Oh, Lady Be Good! by Fred Astaire December 1952 Něco z počátků kalifornského jazzu 50. let – setkání gigantů: Lee Konitz-altsax, Chet Baker-trubka, Gerry Mulligan-barytonsax – krásný, mírně disonantní trojhlas https://secondhandsongs.com/performance/746150 Lady Be Good by Lee Konitz and The Gerry Mulligan Quartet February 1, 1953 Velmi pozoruhodná je tato podoba písně, v úvodu zpívaná rodinnou vokální skupinou Gordon Family (Honi, Richard, George Jr. a George Sr. Gordon) s následujícími parádními sóly dvou výrazných jazzmanů, trumpetisty Dizzyho Gillespieho a elektrického houslisty Stuffa Smitha https://secondhandsongs.com/performance/222062 Oh, Lady Be Good by Dizzy Gillespie and Stuff Smith April 17, 1957 Krátké video se dívá Grappellymu (pozor, po válce už Grappellimu) pod prsty, jak to dělá https://secondhandsongs.com/performance/577959 Oh, Lady Be Good by Stéphane Grappelly V I D E O ?1960? Konečně tu máme i melodickou parafrázi na Lady Be Good, nazvanou podle městečka v New Jersey, kam jazzmani jezdili rádi nahrávat své desky – do studia inženýra Rudyho Van Geldera v Hackensacku. Kenny Burrell je šťavnatě hrající kytarista, s ním saxofonista Tina Brooks, Bobby Timmons na klavír, Ben Tucker na basu a hlučný bubeník Art Blakey – výkvět hard-bopu https://secondhandsongs.com/performance/408797 Hackensack (Lady Be Good) by Kenny Burrell Live at Five Spot, New York, August 25, 1969 Nejpomaleji jak možno pojal píseň nástupce Franka Sinatry na zpěváckém trůnu, Tony Bennett https://secondhandsongs.com/performance/422794 Oh Lady Be Good by Tony Bennett, Robert Farnon and His Orchestra September 11, 1972 Dva odlišní kytaristé, táhnoucí za jeden provaz. Oba byli v různých dobách partnery klavíristy Oscara Petersona a když spojili své síly, vznikla parádní komorní muzika https://secondhandsongs.com/performance/114740 Lady Be Good by Herb Ellis / Joe Pass January 30, February 13 & 20, 1974 Velmi zvláštní a vzácná sešlost z koncertu ve slavné newyorské síni Carnegie Hall https://secondhandsongs.com/performance/453405 Lady Be Good by Mel Tormé • Gerry Mulligan • George Shearing June 29, 1982 Klasická anglická škola tradičního jazzu se nezapře https://secondhandsongs.com/performance/986601 Lady Be Good by Chris Barber February & April 1984 Na valčík, to jsme tu ještě neměli. A jak vznešený v aranžmá pro noblesní velký orchestr! https://secondhandsongs.com/performance/879358 Oh, Lady Be Good! by George Shearing - The Robert Farnon Orchestra September 17 – 19, 1992 Mistrovsky napsaná a zazpívaná vokalíza od New York Voices, aniž by úvodem zazněla původní melodie písně, která je po celou dobu obalována novými a novými melodicko-harmonickými variacemi https://secondhandsongs.com/performance/374678 Oh, Lady Be Good by New York Voices Released May 1993 Bob Wilber a Kenny Davern jsou nejzarytější zastánci hry na sopránsaxofon, ovšem tradičním způsobem dle Sidneyho Becheta. Pioprvé spolu natáčeli roku 1973, vydrželi přes rok 2000! https://secondhandsongs.com/performance/867034 Oh, Lady Be Good by Soprano Summit September 24, 1994 Geograficky nám nejbližší je dixielandová kapela, kterou vedl rakouský trumpetista Oscar Klein. Její určitou raritou je italský klavírista Romano Mussolini. Ano, syn neblahého fašistického vůdce. https://secondhandsongs.com/artist/35432 Lady Be Good by Oscar Klein's Anniversary Band Dresden, Germany, May 10, 1995 Z alba, věnovaného Elle Fitzgerald, slyšíme skutečně moderní orchestrální aranžmá a výkon zdatné protože též improvizující (scat song) zpěvačky https://secondhandsongs.com/performance/92814 Oh Lady Be Good by Dee Dee Bridgewater February 1 – 2, 1997 Houslistka dle mého gusta, v poslední dekádě bezkonkurenční vítězka své nástrojové kategorie https://secondhandsongs.com/performance/693872 Oh, Lady Be Good! by Regina Carter November 24 & 30, December 8, 1998 Jedna z nejnovějších poct Elle Fitzgerald v podání ve Švédsku žijící polské zpěvačky, opět zase jinak improvizující a podporované zdatnými Skandinávci: https://secondhandsongs.com/performance/913690 Lady Be Good by Vivian Buczek Released April 2017 Poznámka k notovému zápisu: Poslední nota na 3. řádku zdola – půlové d2 – má být o tón výš = e2. V tom je jemný vtip melodie – v opakovaném úvodním dílu A, tj. poslední nota 1. a 3. řádku je v pořádku, tam Gershwin napsal „d2“. Když však zní tento oddíl potřetí, konečně dosáhne o tón výš. Mnoho jazzmanů však tuto jemnost nerozlišuje a hrají vždycky „e2“. Přiznám se, že já také. Fascinating Rhythm Zdaleka ne všichni interpreti, jak zpěváci tak instrumentalisté, respektují jinou Gershwinovu fintu nebo chcete-li – schválnost. „Napravují“ skladatelovu nesymetričnost prvního a druhého dvoutaktí (melodická fráze v osminových notách na sedm dob) tak, že nástup posledních dvou osmin ve druhém taktu o jednu dobu zpozdí a začnou až na první době třetího taktu. Jenže ten autorův rytmický model má opravdu jen sedm dob, nikoli osm. Jinak není dost času na tu dlouhou, tříčtvrťovou notu na konci taktů 4 a 8. Nenašel jsem ke stažení notaci celé písničky, ale protože jde o tu méně častou formu 2krát 16 taktů, tedy A – B, skočíme z posledního taktu na první a teprve od 9. taktu se melodie dále vyvíjí poněkud jinak. George Gershwin "Fascinating Rhythm" Sheet Music (Easy Piano) (Piano Solo) in C Major - Download & Print - SKU: MN0086656 O Cliffu Edwardsovi už byla řeč výše, i o obou verzích slova ukulele-ukelele. Toto je typický on https://secondhandsongs.com/performance/937257 Fascinating Rhythm by Cliff Edwards (Ukelele Ike) December 10, 1924 O pouhý den později vznikla první nezpívaná, orchestrální podoba, krásně starodávná https://secondhandsongs.com/performance/910218 Fascinating Rhythm by Carl Fenton's Orchestra December 11, 1924 Také ještě v roce 1924 to stihl ten, kdo podpořil Gershwina při premiéře Rhapsody in Blue https://secondhandsongs.com/performance/224025 Fascinating Rhythm by Paul Whiteman and His Orchestra December 29, 1924 Ač na Broadwayi sourozenci Astairovi účinkovali, nazpívali píseň až dávno po derniéře, navíc v Londýně, ale zato s Gershwinem u klavíru https://secondhandsongs.com/performance/20162 Fascinating Rhythm by Fred Astaire, Adele Astaire & George Gershwin London, April 19, 1926 Nevěřit názvům kapel, často exotickým. Nat Gonella (1908-1998) nepocházel z jižanského státu americké Unie – Georgia, nýbrž z Londýna a jeho populární kapelu tvořili samí Britové https://secondhandsongs.com/performance/244168 Fascinating Rhythm by Nat Gonella & His Georgians London, July 15, 1935 Rytmus přesně dodržuje britská hvězda Petula Clark (*1932) s Laurie Johnson Orchestra https://secondhandsongs.com/performance/651807 Fascinating Rhythm by Petula Clark Released December 1954 Neskutečný klavírní čaroděj s bezednou studnicí nápadů. Koncertoval v Brně před 40 roky. https://secondhandsongs.com/performance/208567 Fascinating Rhythm by Martial Solal July 4, 1956 Hi-Lo’s, pánské vokální kvarteto, patřilo v 50. a 60. letech minulého století k průkopníkům moderního sborového zpívání. Jeho vedoucí, Gene Puerling, měl dar vytvářet neslýchané harmonie a později se přiznal, proč byla jeho aranžmá tak originální – neměl žádné formální hudební vzdělání, psal, jak uvnitř sebe slyšel. https://secondhandsongs.com/performance/116768 Fascinating Rhythm by The Hi-Lo's with The Marty Paich Dek-Tette August 5, 1958 Xavier Cugat je záruka „sekání latiny“ neochvějně přesných, strojových osmin. Narozen ve Španělsku 1. ledna 1900 (to je datum, co?!) jako Francisco de Asis Javier Cugat Mingall de Bru y Deulofeo (to je jméno, co???!!!), působil od roku 1915 v USA, měl 5 manželek (to není málo, že?!) a poslední roky života strávil opět ve Španělsku, kde 27. října 1990 v Barceloně skonal (to je dlouhý a pestrý život!) https://secondhandsongs.com/performance/382259 Fascinatin' Rhythm by Xavier Cugat and His Orchestra March 1962 Jedna z mých královen ženského vokálu, nezvykle pomalu v latinském rytmu https://secondhandsongs.com/performance/483737 Fascinating Rhythm by Sarah Vaughan August 15, 1964 Pamětníků jazzových začátků Karla Gotta ubývá, toto je cenné svědectví o jeho schopnostech https://secondhandsongs.com/performance/733913 Fascinating Rhythm by Karel Gott Recorded 1962 Málokdo umí prezentovat hudbu v tak úhledném balení, a ještě v ní zůstane i jazz, jako Grusin. Tady není jen producentem, taky hraje na klavír, s ním Gary Burton-vibrafon, John Patitucci-bass a CDave Weckl-bicí nástroje https://secondhandsongs.com/performance/456361 Fascinating Rhythm by Dave Grusin Released 1991 Takto se k odkazu Sary Vaughan hlásí její přední epigonka. Krásné hříčky s rytmy a tonalitou https://secondhandsongs.com/performance/105550 Fascinating Rhythm by Dianne Reeves September 9 – 11, 2000 Kdo má rád rytmické a metrické hříčky, přijde si na své. Nepravidelně vkládané doby nebo celé takty činí z Gershwinovy písničky pěkný mateník. Hamilton od svých bicích řídí trio, v němž dále hrají Tamir Hendelman-klavír a Christoph Luty-bass. https://secondhandsongs.com/performance/551547 Fascinating Rhythm by Jeff Hamilton Trio February 2, 2009 A na závěr česká verze s verši Ivo Fischera a naším Zlatým slavíkem, který se dopouští toho nešvaru, že s druhou sedmidobou frází nastupuje až ve třetím taktu. Je to úhledně „srovnáno“, ale vtipný nápad skladatele je fuč. https://secondhandsongs.com/performance/737257 Fascinující rytmus by Karel Gott May 29, 1964 Závěrečná poznámka Kdyby bylo více času a místa, následoval by druhý Gershwinův hat-trick čili muzikál Girl Crazy (1930), který nám dal také rovnou trojici nezničitelných hitů: „Embraceable You“, „But Not for Me“ a „I Got Rhythm“. Jedna písnička krásnější než druhá, natož třetí. Jenže vědomí, že ta posledně jmenovaná stojí tak nad veškerou ostatní populární hudbou 20. století mne přimělo, abych jí věnoval samostatnou kapitolu a podrobil ji hlubšímu zkoumání, čímž by toto pojednání příliš nabylo na objemu a už by se pořádně nedostalo na prvé dvě z této trojice. Zatím je tedy oželíme a až vstřebáme tuto dávku, otevřeme samostatný článek „I Got Rhythm“. I kdyby Gershwin nenapsal nic jiného, tato jediná písnička má nesmírnou váhu a cenu. 20201126