VIKBA32 Informační vzdělávání Organizace předmětu, úkoly Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. semestr podzim 2020 • Reflektovat poptávku praxe po pedagogicko-didaktických kompetencích knihovníků na pozici lektora informačního vzdělávání (korespondují s obsahovou náplní oboru ISK – absolvent bakalářského studia má mít znalost informační gramotnosti v kontextu současného celoživotního vzdělávání a koncepce knihoven) • Poznat širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů a modelů, které se týkají informačního vzdělávání a informační gramotnosti • Porozumět informačnímu vzdělávání jako cestě/procesu získání či výuky informační gramotnosti, a to v prostředí knihoven všech typů i v prostředí dalších paměťových i vzdělávacích institucí, ale i škol • Zužitkovat teoretické poznatky a postavit aktivity informačního vzdělávání podle různých kritérií, s ohledem na cílové skupiny, témata apod., a tedy umět aplikovat didaktiku informačního vzdělávání s ohledem na praxi CÍLE předmětu (z pohledu studentů) • Vzdělávací obsah předmětu • Obsah pojmu informační vzdělávání (IV) v kontextu • Koncepty IV • Modely informační gramotnosti a jejich aplikace v IV • Cílové skupiny vzdělávání, jejich charakteristika, potřeby, bariéry • Kurikulární a strategické dokumenty v provazbě s IV • Učící knihovník a pedagogické i didaktické aspekty IV • Metodika IV se zaměřením na různé cílové skupiny Organizace předmětu • Cíle předmětu z pohledu studenta • Teoretický: získat dostatečné kompetence v odborném pojmosloví, modelech IG, standardech, didaktických a metodických přístupech k informačnímu vzdělávání • Aplikační: v dílčích krocích aktivizačními metodami výuky v jednotlivých hodinách získat kompetenci navrhnout metodiku lekce IV, použitelnou v reálné edukaci Organizace předmětu • Studenti prezenčního studia: alespoň 60 % • Studenti kombinovaného studia: alespoň 4x z termínů pro kombinované studenty: 9. 10. / 30. 10. / 20. 11. / 11. 12. / 15. 1. • Nezapočítávaná absence kvůli jiné vzdělávací povinnosti na KISKu • S případným problémem týkajícím se docházky se prosím na mě obracejte. Docházka 1) Reflektivní odborný esej s tematikou IV - Odborný text s využitím českých i zahraničních zdrojů a otázkou, kterou student položí a najde na ni odpověď Student odevzdává do IS MUNI nejpozději 2 dny před výukou Témata a termíny prezentací esejů – viz sdílený dokument v ISu 2a.) Hodnoticí (evaluační) zpráva – podmínkou je absolvování prezenční či online aktivity týkající se informačního vzdělávání v libovolné knihovně nebo vzdělávací či jiné instituci NEBO 2b.) Zpracovaný polostrukturovaný evaluační rozhovor s učícím knihovníkem Struktura zprávy: viz IS Organizační pokyny • Studenti vloží jednu z variant úkolu 2 do Odevzdávárny v ISu nejpozději 10. 1. 2021 ÚKOLY 3) Úkol syntetizující: • Návrh vzdělávací aktivity: • v konkrétním typu knihovny nebo online • pro definovanou cílovou skupinu • se vzdělávacím obsahem, který reflektuje modely a standardy IG nebo kurikulární dokumenty • s návrhem evaluace Syntetizující úkol je součástí ústní zkoušky, bude odevzdáván průběžně, vždy nejpozději 5 dní před termínem zkoušky (bude následně přidáno hodnocení od vyučující i spolužáka) ÚKOLY Organizace předmětu • Ukončení předmětu • Zpracované a včas odevzdané průběžné úkoly • Ústní zkouška (znalosti + rozprava nad komplexním úkolem + zpětná vazba) • Provazba předmětu s jinými předměty/ aktivitami KISKu: - Terénní projekt - Praxe, stáže - Účast na online konferencích - Publikace v oborových časopisech a na Mediu