VÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ se zaměřením na metody kritického myšlení (RWCT) VIKBA32 Informační vzdělávání Pojmosloví • Metoda • z řec. „meta hodos“ = cesta směřující k cíli • postup, prostředek a návod, pomocí nichž dosáhneme cíle v kterékoli činností • Výuková metoda • uspořádaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka směřující k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003) • Výukové metody - patří mezi základní didaktické kategorie Klasifikace výukových metod • Různé přístupy Maňák, Švec (2003) – podle stupně složitosti edukačních vazeb • splývání pojmů výuková metoda / organizační forma • 1) klasické výukové m. • 2) aktivizující výukové m. • 3) komplexní výukové m. • Žádná z klasifikací nepostihuje komplexní přehled metod • Viz odborné publikace (Moderní didaktika, Obecná didaktika, Výukové metody v pedagogice apod.) Jak vybírat výukové metody pro IV Výukové metody podporující • Aktivitu • Samostatnou práci • Tvořivost • Celistvý harmonický rozvoj osobnosti učícího se jedince • Současný trend knihovnické didaktiky = aktivizující metody (a formy výuky) • NE beseda • ANO seminář, „problematizovaná“ přednáška, prvky aktivního učení, problémové metody, skupinové úkoly…využívání technologií (např. 1:1 – BYOD) Z dotazníku zpětné vazby od učitele (doprovod) Co víme o žákovi? (O učícím se jedinci?) Žák upřednostňuje obraz a zvuk Žák chce akci / změnu / konkrétní výstup / technologie ano i ne Různorodé postoje / názory (i politické) / sociální zázemí Čtenářská gramotnost = informační gramotnost = digitální kompetence Heterogenita a dynamika skupiny (inkluze) … Pedagogická paradigmata v informačním vzdělávání Transmisivní • Výuková koncepce dogmatická – učení pomocí předávání hotových poznatků • Výuková koncepce slovněnázorná – J. Á. Komenský • Výuková koncepce verbálně-reprodukční – pamětné osvojování a memorování bez předchozího porozumění (J. F. Herbart) Konstruktivistické • Problémová koncepce – (John Dewey) – propojení školního učení s učením životním • Rozvíjející vyučování – učení má předbíhat vývoj jedince (učení o zóně nejbližšího vývoje – Vygotsky) Transmisivní pojetí výuky Zahrnuje výukové strategie zprostředkující žákům a studentům hotové vědomosti a dovednosti, vedou přímou cestou k osvojování hotových poznatků Znaky: • Soustředěnost lektora na učební osnovy / vzdělávací obsah • Převaha metody výkladu (lektor, učební text) • Snadný vznik nečekané potíže/překážky – nepozornost • Nemožnost přizpůsobit rychlost učení všem (tempo orientováno na průměrné až slabé) • Obtíž při kontrole vědomostí jedinců Metody tradiční výuky (transmise) Slovní (monolog / dialog) • Vyprávění • Vysvětlování • Přednáška • Práce s textem • Rozhovor Názorně demonstrační • Předvádění a pozorování • Práce s obrazem • Instruktáž Dovednostně praktické • Napodobování • Manipulování • Vytváření dovedností • Produkční KDY použít tradiční metody výuky • Zprostředkování složitě pochopitelného vzdělávacího obsahu vyžadujícího širší znalosti i z dalších oblastí • Zprostředkování abstraktního učiva • Zprostředkování pouček, pravidel • Význam transmisivního pojetí výuky: • Studující dostává vzdělávací obsah utříděný v uceleném systému (Pecina, Zormanová, 2009) • Negativum transmisivního pojetí výuky: • Chybí příprava učícího se jedince na řešení životních situací (Skalková) Konstruktivistické pojetí výuky • Hlavní rys konstruktivismu: • pojetí učení jako aktivního, záměrného sociálního procesu konstruování významů z předložených informací a navozených zkušeností • Předkládané informace zpracuje žák/studující různě s ohledem na charakter jeho poznávacího procesu, vliv emocí, názorů, očekávání • Důraz na proces konstruování poznatků učícím se subjektem (žákem/studentem) • Práce s PREKONCEPTY (žákovy představy o tom, jak funguje svět, přinášené do výuky tyto představy ovlivňují jeho vnímání, porozumění dalším informacím a učení) • Co sledují konstruktivisté: • Podmíněnost procesu učení úrovní žákových schopností, dosavadních znalostí a procesem učení • Proces učení je třeba zkoumat jako učení konkrétnímu vzdělávacímu obsahu • Zájem o oborové didaktiky, psychodidaktiku Konstruktivistické výukové strategie • Aktivizují žákovy/studentovy poznávací procesy • Vedou k rozvoji samostatnosti, představivosti, fantazie, logického myšlení, tvůrčích schopností Konstruktivistické (inovativní) výukové metody v lekcích • Dialog • Diskuse • Problémové metody • Brainstorming • Didaktické hry • Inscenační, situační metody • Práce s ICT • Kritické myšlení • Učení zážitkem, učení v životních situacích… Transmise versus Konstruktivismus Srovnávací kritéria LEKTOR ŽÁK/STUDUJÍCÍ / UŽIVATEL ORGANIZAČNÍ FORMY STRUKTURA LEKCE VZDĚLÁVACÍ OBSAH Co napoví o metodách výuky historický kontext • ANTIKA • sokratovský dialog/sokratovská metoda – metoda výuky, při níž učitel přivádí žáky pomocí návodných otázek k pravdivému, novému poznání • Sokratés: poznání je rozpomínání duše, tedy poznávání; úloha učitele při poznávání se rovná roli porodní báby • didaktická hra • Quintilianus: výuka: napodobení teoretické poučení cvičení Dvanáct knih o výchově řečníka (první publikace o výukových metodách) A co napoví o metodách výuky historický kontext STŘEDOVĚK • Slovní výukové metody založené na pamětním osvojování církevních textů (kterým žáci nerozuměli) • „biflování“ kanonických učebnic (schválených církví – kánon) • Výuková metoda disputace – z protikladů se vyvozuje končené řešení (vědecká rozprava formou diskuse) RENESANCE • Snaha omezit pamětní teoretické učení • Základy moderní pedagogiky A co napoví o metodách výuky historický kontext Jan Ámos Komenský • Přirozená metoda – odvozená z poznání a napodobování přírody • Slovně názorná koncepce výuky • Učení se slovům ve spojení s věcmi • Poznávání nového skrze smysly • Učit se všemu příkladem, pravidlem a praxí • Vycházet při výuce z poznání bezprostřední skutečnosti • Lektor by měl připojovat k popisům KRESBY/náčrtky • Vše probírané zobrazit • … Charakteristika inovativních výukových metod • Náročnější příprava pro lektora • Materiální zajištění • Postupná příprava žáka na tento typ edukace – žák je aktivním činitelem procesu • Učení probíhá v rámci: • Samostatné objevování • Zjišťování informací • Vyhledávání a zpracování informací • Aktivní spolupráce s ostatními • Týmová práce • Organizace • Kooperace • Komunikace v týmu Inovativní výukové metody Aktivizační • Diskuse • Situační m. • Inscenační m. • Problémová m. • Didaktická hra Komplexní • Skupinová a kooperativní výuka • Partnerská výuka • Individualizovaná v. • Metody kritického myšlení • Projektová výuka • Výuka dramatem • Otevřené učení • Učení v životních situacích • Výuka podporovaná ICT • … Edukace inovativními metodami Metody diskusní • HOBO metoda (dva protichůdné tábory) Metody situační • Metoda rozboru situace (pečlivé samostudium s následnou řízenou diskusí ve skupině) Metody inscenační • Sociální učení na modelových problémových situacích Didaktická hra • Simulační d. h. Edukace inovativními metodami Metody heuristické (řešení problémů) • Problémová metoda • Nesdělování hotových poznatků, nýbrž vedení k samostatnému (nebo s pomocí lektora) odvození nových poznatků vlastní myšlenkovou činností • Aktivní badatelská činnost • Stanovení problémové situace • Lektor navodí problémovou situaci zadáním problémových úkolů a otázek Typy problémových úkolů • 1. tzv. uzavřené = jedno správné řešení • 2. tzv. otevřené = více správných řešení Zásady použití problémové úlohy, podmínky • 1. logická návaznost s dosavadními poznatky žáka • 2. přiměřenost věku, vědomostem a dovednostem žáků • 3. problémový obsah (nový poznatek) • 4. upoutá, vzbudí pozornost žáků a chuť k poznání • 5. lektor řídí činnost žáků při řešení úloh Objektivní podmínky pro práci žáků – klima: • Příjemné prostředí • Respektování osobnosti žáka • Dobrý vztah mezi lektorem a žáky (důvěra, přátelství) • Atmosféra beze strachu • Spravedlivé hodnocení • Podpora aktivních žáků (individuální úkoly) Hodnocení problémových úloh • Žák zná předem přesně požadavky učícího knihovníka • co mám dělat • co se ode mě očekává • Žák zná předem přesně kritéria hodnocení vědomostí a dovedností • Lektor neustále sleduje práci žáků • Tolerance žákova neúspěchu • Lektor chválí výsledky práce žáků, i dílčí • Lektor hodnotí pozitiva práce a popisně pojmenuje vše potřebné ke zlepšení • Motivace žáka k pozitivní změně (odhalení dopadu pozit. změny) • Lektor povzbuzuje žáka k dalším nápadům Úkol Seřaďte metody na ose od těch, které jsou řízeny učitelem, po ty, které jsou řízeny žáky Praktická cvičení Diskuse Mechanické memorování Objevování Kladení otázek Samostatné studium Přednáška či demonstrace Individuální práce Řízené objevování Práce ve skupinách Metody kritického myšlení (MKM) - Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical thinking – RWCT) - http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php - časopis Kritická gramotnost - http://1url.cz/GtuaF Oblast inovativních výukových metod Výrazně proinkluzivní charakter • Řada definic kritického myšlení • MKM chápány jako NÁSTROJ, vede žáky: • k porozumění učivu • k odhalování vztahů mezi osvojenými jevy a fakty • k vytváření vlastního názoru na téma • k hloubkovému učení Stimulace kritického myšlení žáků – jak ji posílit? Lektor – znalost MKM „na vlastní kůži“ Fáze rozvoje kritického myšlení Třífázový model učení (E-U-R) EVOKACE • Učitel zjišťuje vědomosti a prekoncepty žáků • CÍL: • Aktivizovat žáka pro učení/téma • Žák pracuje se svými prekoncepty, které podrobuje revizi, rekonstrukci • Podpořit žákovu vnitřní motivaci UVĚDOMĚNÍ si významu • Expozice a fixace nové látky • Fáze učení • Žák hledá nové informace, porovnává je s původními i. • CÍL: • Udržet žákův zájem • Podpořit vnímání a porozumění • Podpora budování kognitivních mostů mezi starými a novými vědomostmi REFLEXE • Žák třídí, upevňuje a systematizuje nové vědomosti • Přetváří původní vědomostní schémata • Nové informace zasazuje do starých • Trvalý proces učení • CÍL: • Žák se učí vyjadřovat se vlastními slovy (zapamatování naučeného) • Výměna názorů, korekce vědomostního schématu Metody krit. myš. ve fázích E-U-R EVOKACE • Brainstorming • Volné psaní • Myšlenková mapa • Pětilístek • Kostka • Klíčová slova • Zpřeházené věty • Vím – chci vědět – dozvěděl jsem se • T-graf Uvědomění • INSERT • Podvojný deník • Skládankové učení • V.CH. D. • Čtení s otázkami • Učíme se navzájem • Pracovní listy • Řízené čtení • Párové čtení • Interaktivní výklad Reflexe • Myšlenková mapa • Pětilístek • Kostka • Volné psaní • Brainstorming • INSERT • Vennův diagram • … Co už víme z projektů a praxe Metody pro podporu celoživotního učení a rozvoj gramotností, které žáky baví • Místně zakotvené vzdělávání (regionální problematika, práce s mediálními produkty) • Badatelská výuka (informační gramotnost, kritické myšlení) • Problémová výuka (spolupráce, komunikace, sdílení) • Zážitková pedagogika (knihovna, text, sdělení) • Projektové aktivity (cesta za odborným textem) Tradiční a inovativní výukové metody Výhody vs nevýhody K samostudiu • Zadání úlohy: • Z nabídky metod kritického myšlení v ISu si vyberte jednu konkrétní a zpracujte ji tak, že bude připravena k použití v reálné výuce oborového nebo oborově blízkého předmětu. Úkol do hodiny / k přemýšlení pro zkoušku • Formy edukace a metody k jejich naplnění • Zadání úlohy: • Jak připravíte a povedete lekci IV na vámi vybrané téma • A) jako lekci tradiční výuky? • B) jako lekci s aktivizujícími prvky? Zdroje - výběr • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 039-5. Dostupné také online na http://1url.cz/2tuaa • MAZÁČOVÁ, Pavlína. Metodika lekcí informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně (s akcentem pedagogického konstruktivismu). Dostupné na http://www.infolib.sk/files/infos_2015_prezentacie/zbornik-infos- 2015_web_27_6_2015.pdf – (s. 258-270) – neúplný bibliografický údaj • PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8. • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.