Organizace znalostí IX. 4. 12. 2020 PhDr. Jiří Stodola, PhD. Entitně-relační model Kardinalita vztahu •1:N •N:1 •1:1 •M:N Hlavní znaky FRBR •Entity •Atributy •Vztahy • Entity •Entity 1 (subjekt i termín vztahu) •Dílo •Vyjádření •Provedení •Jednotka •Entity 2 (termíny vztahu) •Osoba •Korporace •Entity 3 (termíny vztahu) •Pojem •Objekt •Akce •Místo Entity 1 – I •Dílo (nemateriální, intelektuální a umělecký obsah, nejvyšší rod, Dantova Božská komedie) • Vyjádření (nemateriální, dodaná určitá nehmotná forma – jazyk, nejnižší rodový pojem, Dantova Božská komedie v Mikešově českém překladu) •Provedení (obecně chápaná hmota, konkrétní vydání, druhový pojem, Dantova Božská komedie vydaná v českém překladu v nakladatelství Academia v roce 2009) •Jednotka (individuum, konkrétní exemplář Božské komedie vydané v roce 2009 nakladatelstvím Academia, který vlastní knihovna FF MU a který má přírůstkové číslo 2570911899) http://1.bp.blogspot.com/-OPe-aga_WvM/TqUkiXJTU7I/AAAAAAAAAEw/4ex1lmLZgX8/s400/Obr7.jpg Entity 1 - II •Platí, že předmětem bibliografického záznamu je provedení jako entita-druh. •Jednotky jsou rozsahem provedení. Vyjádření a dílo jsou o provedení predikovatelné jako jeho metafyzické části. •Prostřednictvím provedení je dílo a vyjádření vypovídáno o jednotkách. •Božská komedie vydaná v roce 2009 nakladatelstvím Academia (provedení) je ztělesněním českého překladu Božské komedie pořízeného Vladimírem Mikešem (vyjádření). •Mikešův český překlad Božské komedie (vyjádření) je realizací Dantovy Božské komedie (dílo). Dílo •Dílo je abstraktní entita. Reálně existuje vždy jen v určitých vyjádřeních, které je možné chápat jako způsob kódování daného díla. •Právě formální způsob realizace je tím, co dělá z díla jeho jednotlivá vyjádření. •Pokud však dochází ke značné modifikaci intelektuálního a uměleckého obsahu díla, je třeba považovat danou entitu za nové dílo - ne pouze za jeho vyjádření. •Hranice mezi prostým vyjádřením díla a novým dílem není zcela ostrá. Revize, aktualizace, překlady apod. jsou vyjádřením téhož díla. Příklady z FRBR •w1 Henry Gray: Anatomy of the human body •e1 text a ilustrace pro první vydání •e2 text a ilustrace pro druhé vydání •e3 text a ilustrace pro třetí vydání • • • w1 J. S. Bach: The art of the fugue • e1 skladatelova partitura pro varhany •e2 úprava pro komorní orchestr Anthony Lewise • Dílo – změna intelektuálního obsahu •Pokud dojde k výrazným změnám intelektuálního a uměleckého obsahu, jako je tomu v parafrázích, adaptacích pro děti, parodiích, variacích na dané téma, převodu jednoho uměleckého žánru do druhého a podobně vznikají nová samostatná díla. •w1 William Shakespeare: Romeo and Juliet •w2 film Franca Zeffirelliho Romeo and Juliet •w3 film Baze Lurhmanna William Shakespeare’s Romeo and Juliet • Vyjádření •Vyjádření. Vyjádření je způsob, jakým je dílo realizováno prostřednictvím formálních, výrazových prostředků. •Vyjádření je umělecká či intelektuální forma, které nabývá dílo vždy, když je realizováno. •Nové vyjádření je výsledkem vždy, když dojde ke změně formy - kódování. Různých vyjádření nabývá dílo v různých jazykových mutacích. Příklady z FRBR •w1 Ellwanger: Tennis--bis zum Turnierspieler •e1 původní německý text •e2 anglický překlad Wendyho Gilla •w1 Franz Schubert: Trout quintet •e1 skladatelova partitura •e2 hrají Amadeus Quartet a Hephzibah Menuhin na klavír •e3 hrají Cleveland Quartet a Yo-Yo Ma na violoncello • Provedení •Provedení. Provedení je fyzická podoba vyjádření díla. •Provedením je dokument (kniha, časopis, mapa, plakát, zvukový záznam, videozáznam, CD-ROM, smíšený dokument). •V jeho rozsahu jsou všechny hmotné dokumenty, které zachovávají stejný intelektuální obsah a stejnou fyzickou podobu. •Provedením je například kniha Telč : město příběhů. V jeho rozsahu jsou všechny vydané exempláře (1000 ks). Změna fyzické formy znamená vznik nového provedení. Příklady z FRBR •w1 Harry Lindgren: Geometric dissections •e1 původní text nazvaný Geometric dissections •m1 kniha publikovaná v roce 1964 v nakladatelství Van Nostrand •e2 revidovaný text nazvaný Recreational problems in geometric dissections… •m1 kniha publikovaná v roce 1972 v nakladatelství Dover • •w1 The Wall Street Journal •e1 východní vydání •m1 tištěná forma východního vydání •m2 východní vydání na mikrofilmu •e2 západní vydání •m1 tištěná forma západního vydání •m2 západní vydání na mikrofilmu • Jednotka •Jde o konkrétní dokument, individuum či konkrétní agregát. •Z hlediska intelektuálního obsahu a fyzické formy se shoduje s provedením. •Jde o materiální objekt či objekty vyskytující se v určitém čase na určitém místě. •Je rozsahem provedení. Příklady z FRBR •w1 Ronald Hayman: Playback • e1 autorův text připravený k vydání • m1 kniha publikovaná v roce 1964 v nakladatelství Davis-Poynter •i1 autorizovaný výtisk • •w1 Allan Wakeman: Jabberwocky •e1 autorův návrh hry a pokyny •m1 hra a doprovodné pokyny pro učitele, vydané v roce 1974 v nakladatelství Longman •i1 kopie, u níž chybějí pokyny pro učitele • http://3.bp.blogspot.com/-pUUNm-dHAAc/TqV0U5FNIEI/AAAAAAAAAFI/ftm30cqgZ54/s400/dvpj.JPG Entity 2 – I •Osoba (individuum-substance) •Korporace (agregát) • •Figurují jako termíny vztahu tam, kde entity 1 jsou subjekty • •Vztahy: •je vytvářen, •je realizován, •je vyroben, •je vlastněn. • http://2.bp.blogspot.com/-HqDyLtnnrOg/TqUozXiiKCI/AAAAAAAAAE4/YVBGyA6SIKQ/s320/Obr8.jpg Entity 2 - II •Božská komedie je vytvořena Dantem Alighierim. •Božská komedie je realizována v českém překladu Vladimírem Mikešem. •Božská komedie v Mikešově českém překladu je vyrobena (vydána) nakladatelstvím Academia. •Božská komedie v českém překladu vyrobená nakladatelstvím Academia je vlastněna ÚK FF MU. •Ve chvíli, kdy vyhledáváme v rejstříku, je samozřejmě možné chápat osoby a korporace jako subjekty vztahu a entity první skupiny jako termíny. •Dante Alighieri vytvořil Božskou komedii. •Vladimír Mikeš realizoval český překlad Božské komedie. •Nakladatelství Academia vyrobilo (vydalo) Božskou komedii v Mikešově českém překladu. •ÚK FF MU vlastní exemplář Božské komedie vydané nakladatelstvím Academia. Osoba •Jde o jednotlivé reálné osoby (rozumná individua), které buď existují v tomto čase v aktuální světě, nebo v aktuálním světě v určitém okamžiku existovaly. •Osoby jsou buď odpovědné za vytvoření či realizaci díla, nebo jsou předmětem díla. Příklady z FRBR •p1 Margaret Atwood •p2 Hans Christian Andersen •p3 Victoria (britská královna) •p4 Anatole France • • Korporace •Jde o skupiny jednotlivců (jednoduché agregáty) nebo o skupiny organizací (složené agregáty). •cb1 Museum of American Folk Art •cb2 BBC Symphony Orchestra •cb3 Symposium on Glaucoma •cb4 Regional Municipality of Ottawa-Carleton • Entity 3 - I •Entity třetího typu jsou tím, co entity první skupiny jako znaky označují. Dílo může pojednávat o entitách prvního a druhého typu a zvláštních entitách typu třetího. http://4.bp.blogspot.com/-wnRRKAe2jYQ/TqVfMZHIbwI/AAAAAAAAAFA/yoe2mGZODEk/s320/Obr9.jpg Entity 3 - II •Božská komedie je o pojmech pekla, očistce a ráje. •Dílo Pražský hrad ve fotografii je o Pražském hradu. •Dílo Information Ecology and Libraries je sborník konference Information Ecology and Libraries. •Dílo Ekonometrický model determinant cen nemovitostí v Brně se týká města Brna. Pojem •Pojem je abstraktní představa nebo myšlenka (formální znak), který předmětem díla. •c1 ekonomie •c2 romantismus •c3 hydroponie •c4 ekonomická teorie, že snížení daní vede k větší ekonomické aktivitě • Objekt •Objekt je hmotný předmět reálného světa. •Z ontologického hlediska může jít o individuum nebo o agregát. •Objekty jsou předmětem katalogizovaného díla. •o1 Buckinghamský palác •o2 Lusitanie •o3 Apollo 11 •o4 Eiffelova věž • Akce •Jde o činnost nebo událost. •Pod tento pojem spadají historické události, epochy, časová období. •Může být akcidentem nebo i agregátem. •e1 stávka dělníků v Garmentu e2 bitva o Hastings •e3 doba osvícenství •e4 devatenácté století • Místo •Je chápáno široce jako něco ve vztahu k prostoru (může být akcidentem nebo i agregátem). •Místo může být zemské i mimozemské, současné i historické, definované georaficky nebo geopoliticky. •Takto chápané místo je předmětem díla. •pl1 Howard Beach /pobřeží/ •pl2 The Alacran Reef /útes/ •pl3 Morey Peak Wilderness Study Area /oblast/ •pl4 Bristol /jurisdikce/ • Atributy I •Slouží k identifikaci entit •Definovány jako logické objekty, nikoliv údaje •Ve FRBR definovány pouze ty, které jsou součástí bibliografického záznamu, nikoliv ty, které se připojují pomocí autoritního záznamu •Dělí se na •Vnitřní – jsou součástí samotného dokumentu (fyzická forma, údaje, které se nachází v samotném dokumetu); získáme je analýzou samotné entity •Vnější – nejsou součástí samotného dokumentu (čísno národní bibliografie); potřebujeme vnější zdroj Atributy II •Některé atributy jsou vyjádřeny jedním údajem, některé více údaji •Některé se mohou časem měnit (rozměr periodika) •Každá entita má definováno několik atributů •Některé se týkají dané entity obecně, některé pouze určitého typu podentity Atributy díla I •název díla •forma díla •datum díla •jiná rozlišující vlastnost •zamýšlené ukončení •zamýšlené uživatelské určení •souvislost s dílem •obsazení (hudební dílo) •číselné označení (hudební dílo) •tónina (hudební dílo) •souřadnice (kartografické dílo) •ekvinokcium (kartografické dílo) • http://4.bp.blogspot.com/-rGOl9v7l1FU/TsY4hUl8U0I/AAAAAAAAAJQ/NjgJeNR5Sns/s400/Diagram2.jpeg Atributy díla II •Název. S dílem může být spojen jeden nebo více názvů. Pokud je jich více, katalogizační agentura vybírá jeden, který se potom stáva unifikovaným názvem pro dané dílo v katalogu. Forma. Jde o formu obsahu díla (román, esej, symfonie, sonáta, mapa, kresba, fotografie). Datum díla je datum vytvoření daného díla. Pokud není známo považuje se za datum díla datum jeho prvního vydání. Jiná rozlišující vlastnost slouží k rozlišení dvou děl se stejným názvem. Může jít například o oblast vzniku. Zamýšlené ukončení o dílu říká, zda bylo zamýšleno jako ukončené nebo bylo plánováno jeho pokračování. Zamýšlené uživatelské určení definuje třídu uživatelů, kterým bylo dílo určeno. Souvislost s dílem může být historická, sociální, intelektuální, umělecká apod. Obsazení se týká hudebního díla, tj. podtypu entity dílo. Sděluje pro jaký instrumentální či vokální prostředek provedení bylo dílo původně určeno. • Číselné označení je údaj pořadového, opusového čísla či čísla tematického katalogu, které se týká hudebního díla. Tónina je řada tónových vztahů v tonální hudbě, která tvoří tonální centrum (např. D dur). Tónina sděluje, pro které tonální centrum bylo původně hudební dílo složeno. Souřadnice jsou údaje zeměpisné délky a šířky, které tvoří vnější rámec kartografického dokumentu. Ekvinokcium je rok, který slouží jako výchozí bod pro mapu či model oblohy. Atributy vyjádření •název vyjádření •forma vyjádření •datum vyjádření •jazyk vyjádření •jiná rozlišující vlastnost •rozšiřitelnost vyjádření •možnost revize vyjádření •rozsah vyjádření •sumarizace obsahu •souvislost s vyjádřením •kritická reakce na vyjádření •uživatelská omezení k vyjádření •označování posloupnosti (seriál) • •předpokládaná pravidelnost vydávání (seriál) •předpokládaná četnost vydávání (seriál) •typ partitury (hudebnina) •obsazení (hudebnina nebo zvukový záznam) •měřítko (kartografický obraz/objekt) •kartografické zobrazení (kartografický obraz/objekt) •znázorňovací technika (kartografický obraz/objekt) •interpretace reliéfu (kartografický obraz/objekt) •geodetické, souřadnicové a vertikální měření (kartografický obraz/objekt) •záznamová technika (snímek dálkového průzkumu) •speciální vlastnost (snímek dálkového průzkumu) •technika (grafika nebo projekční grafický obraz) • Atributy provedení I •název provedení •údaje o odpovědnosti •označení vydání •místo vydání/distribuce •nakladatel/distributor •datum vydání/distribuce •výrobce •údaje o edici •forma nosiče •rozsah nosiče •materiál •způsob záznamu • •rozměry nosiče •identifikátor provedení •zdroj akvizice / oprávnění k přístupu •údaje o dostupnosti •omezení přístupu k provedení •druh písma (tištěná kniha) •velikost písma (tištěná kniha) •foliace (kniha - starý tisk) •kolace (kniha - starý tisk) •status vydávání (seriál) •číslování (seriál) •rychlost přehrávání (zvukový záznam) • Atributy provedení II •šířka drážky (zvukový záznam) •způsob drážkování (zvukový záznam) •konfigurace pásku (zvukový záznam) •způsob ozvučení (zvukový záznam) •speciální přehrávací charakteristika (zvukový záznam) •barva (obraz) •faktor zmenšení (mikrodokument) •polarita (mikrodokument, projekční grafika, film, videozáznam) • •generace (mikrodokument nebo projekční grafika, film, videozáznam) •formát promítání (projekční grafika, film, videozáznam) •požadavky na systém (elektronický zdroj) •charakteristiky souboru (elektronický zdroj) •způsob přístupu (dálkově přístupný elektronický zdroj) •adresa pro přístup (dálkově přístupný elektronický zdroj) • Atributy jednotky •identifikátor jednotky •fingerprint •původ jednotky •značky/zápisy •historie výstav •stav jednotky •historie ošetření •plánované ošetření •omezení přístupu k jednotce • • Atributy entit 2 •Atributy osoby •jméno osoby •data osoby •titul osoby •jiné označení spojené s osobou • •Atributy korporace •jméno korporace •číslo spojené s korporací •místo spojené s korporací •datum spojené s korporací •jiné označení spojené s korporací • Atributy entit 3 •termín pro pojem •termín pro objekt •termín pro akci •termín pro místo • Vztahy •Znázorňují vztahy mezi entitami •Entity jsou identifikovány atributy, vztahy přináší další informaci •Jsou často identifikovány na základě analýzy dokumentu (slova jako „verze“, „vydání“, založeno na •Jsou-li vyjádřeny v dokumentu, měly by být vyjádřeny i v katalogizačním záznamu •Je třeba věcné analýzy, slovní vyjádření v dokumentu mohou být zavádějící •Mohou být rozpoznány pouze tehdy, když jsou entity jasně identifikovány •Měly by být vyjádřeny na úrovni entit, kterých se týkají •Není-li to možné, můžeme zvolit entitu obecnější Vztahy diagramu vysoké úrovně I •Vztahy mezi entitami 1: Dílo (subjekt vztahu) je realizováno pomocí (abstraktně chápaný vztah) vyjádření (termín vztahu). Vyjádření je realizací díla. Vyjádření je ztělesněno v provedení. Provedení je ztělesněním vyjádření. Provedení je ilustrováno jednotkou. Jednotka je ilustrací provedení. Vztahy diagramu vysoké úrovně II •Vztahy mezi entitami 1 a 2: Dílo je vytvořeno osobou, korporací. Osoba, korporace vytváří dílo. Vyjádření je realizováno osobou, korporací. Osoba, korporace realizuje vyjádření. Provedení je vyrobeno osobou, korporací. Osoba, korporace vyrábí provedení. Jednotka je vlastněna osobou, korporací. Osoba, korporace vlastní jednotku. Vztahy diagramu vysoké úrovně III. •Věcné vztahy: Věcné vztah je vztah mezi dílem, jakožto znakovou entitou, a tím, co dílo označuje. • Jde o vztah mít za předmět/být předmětem. Subjektem vztahu je dílo, termínem vztahu je jakákloliv entita. •Dílomůže pojednávat o díle, vyjádření, provedení, jednotce, osobě, korporaci, pojmu, objektu, akci a místu. •Pomocí tohoto vztahu se určuje předmět díla, nebo naopak se k určitému předmětu přiřazují díla, která se jím zabývají. • http://1.bp.blogspot.com/-AxZ5GKPYT_Y/TsYyj1Tt9LI/AAAAAAAAAJI/-HgMkCyS0bA/s400/Diagram1.jpeg Vztahy mezi entitami typu 1 I •dílo-dílo •celek-část na úrovni díla •vyjádření-vyjádření •celek-část na úrovni vyjádření •dílo-vyjádření •provedení-prodvedení •celek-část na úrovni provedení •provedení-jednotka •jednotka-jednotka •celek-část na úrovni jednotky • Vztahy dílo-dílo http://1.bp.blogspot.com/-MN9cdl5uFx0/TsJxchCGoiI/AAAAAAAAAHQ/lyfb_XXPW8c/s1600/1-DD-1.JPG Vztah celek část na úrovni díla http://2.bp.blogspot.com/-8qUPaNc7gxE/TsJxxm5NlmI/AAAAAAAAAHY/r529RLJnsKc/s1600/1-DD-2.JPG Vztahy mezi provedeními http://1.bp.blogspot.com/-IUof8IlNajE/TsJz2vRcRII/AAAAAAAAAII/RuC4C8V-sc8/s1600/4-PP-1.JPG Vztah celek část na úrovni provedení http://1.bp.blogspot.com/-IO3z8CG7F9Y/TsOlsW2gIbI/AAAAAAAAAI4/mswcIMyYIPw/s1600/Bez+n%25C3%25A1zvu. JPG Vztah provedení jednotka http://1.bp.blogspot.com/-FOKfgfg49IM/TsJ0PGQw5eI/AAAAAAAAAIY/o3UdxoSdRyQ/s1600/5-PJ-1.JPG Vztah mezi jednotkami http://4.bp.blogspot.com/-5Ct3bhZbYTY/TsJ04lDWmKI/AAAAAAAAAIo/mGkoytIRDPs/s1600/6-JJ-1.JPG Vztah celek část na úrovni jednotky http://1.bp.blogspot.com/-UY12ek_V-sM/TsJ1Ai-X4II/AAAAAAAAAIw/ZxkM1NWqJPU/s1600/6-JJ-2.JPG