XI. Kognitivní přístupy k diskursu v politice a společnosti 1. Check test · Jaký je (podle G. Lakoffa) rozdíl mezi tzv. „přímou kauzací“ a tzv. „nepřímou kauzací“ ve vztahu k jazyku? · Jak lze definovat konzervativní a progresivní politické postoje? · Jakým způsobem lze přistupovat k morálce z perspektivy moderních kognitivních věd? 2. Soutěžené koncepty (Contested Concepts) · Abstraktní koncepty s komplexní vnitřní strukturou, jež jsou chápány různě, v závislosti na povaze konceptuálního pozadí či „světonázoru“ (worldview) o Soutěžené koncepty mají „nesoutěžené“ jádro – všichni se na něm shodnou o Soutěžené koncepty mají nespecifikované složky, jež jsou předmětem „soutěžení“ · Př.: „demokracie“ „svoboda“ „umění“ „regulace“ 3. Rámcování (Framing) · Charles J. Fillmore: „Kterémukoliv slovu rozumíme pouze ve vztahu k určitému pojmovému rámci.“ · Rámec (frame) = Mentální struktura složená z konceptů, která člověku umožňuje porozumět světu · Rám(c)ování – Zasazování pojmů do specifických pojmových rámců · Fakta a rámce → těsný vztah; negace rámce → aktivace rámce · Rámce nejsou vždy „morálně“ neutrální 4. „Politický mozek“ · Emoce a racionalita · Objev tzv. „zrcadlových neuronů“ (mirror neurons) o Giacomo Rizzolatti, Vittorio Gallese o Zrcadlové neurony – fyziologický základ empatie (?) · Mozková centra pro pozitivní vs. negativní emoce o Dopamin = neurotransmiter (neuropřenašeč) pro pozitivní emoce o Norepinefrin (Noradrenalin) = neurotransmiter pro negativní emoce · Emoce → morálka → politika o Pozitivní emoce = „dobrý“ = morální o Negativní emoce = „zlý“ = nemorální o Politika = chování, jež prosazuje morální opatření ve společenských vztazích 5. Morální modely · George Lakoff (nar. 1941) · Konceptuální metafora stát je rodina · Odlišné pojetí rodiny (a její politiky) → odlišné pojetí státu (a politiky) · Základ konzervativního vs. progresivního (liberálního) uvažování spočívá ve dvou odlišných morálních modelech: o Model přísného otce (Strict father morality) o Model pečujícího rodiče (Nurturing parent morality) · Model přísného otce: o Přirozená povaha (řád) světa o „Přísný otec“ = morální autorita o Klíčová role disciplíny o Morální hierarchie: § Bůh > člověk § Člověk > příroda § Disciplinovaní (= silní) > nedisciplinovaní (= slabí) § Bohatí > chudí § Zaměstnavatelé > zaměstnanci § Dospělí > děti § Západní kultura > jiné kultury § Naše země (U.S.A.) > jiné země § Muži > ženy § Bílí > ne-bílí § Křesťané > ne-křesťané § Heterosexuálové > gayové (aj.) · Model pečujícího rodiče: o Klíčová role empatie o „Pečující rodič“ = zdroj empatie § Genderová rovnocennost § Ochrana § Podpora § Výchova k empatii · Tzv. „bikonceptualismus“ = disponování oběma morálními modely Shrnutí: Dokážu to? · Dokážu identifikovat (konceptuální) metaforu v politickém diskursu? · Umím charakterizovat morální model přísného otce a morální model pečujícího rodiče? · Dovedu dát příklady konzervativních a progresivních postojů k témuž předmětu? · Dokážu dát alespoň tři příklady konzervativní hierarchie? · Umím vyložit soutěžený koncept (např. svoboda) z konzervativní i progresivní perspektivy? 6. Doporučená literatura · Lakoff, G. The Political Mind: Why You Can’t Understand 21^st-Century American Politics with an 18^th-Century Brain. Viking Adult. 2008. Druhé upravené vydání z roku 2009 jako The Political Mind: A Cognitive Scientist’s Guide to Your Brain and Its Politics. · Lakoff, G. Whose Freedom?: The Battle Over America’s Most Important Idea. Farrar Straus Giroux. 2006. · Lakoff, G. The All New Don’t Think of an Elephant!: Know Your Values and Frame the Debate. Chelsea Green Publishing Company. 2014. · Lakoff, G. & Durán, Gil. FrameLab. Podcast: https://framelab.us/podcast/