ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 1 Kognitivní přístupy k divadlu a performančnímu umění I Check test  Jaké metafory můžeme najít v Hamletově monologu „Být či nebýt“?  Jak rozumíte obrazu „Picasso and Braque“ Marka Tanseye? Jaké metafory v něm najdete?  Najděte v básni Jana Skácela „Naděje s bukovými křídly“ alespoň jeden příklad metafory. Zamyslete se nad tím, na základě čeho (jakých vzájemných souvislostí) metafoře rozumíte. _____________________________________________________________________________________________________ Co se děje, když vnímáme umění / umělecké dílo? „Byl krásný letní den a vzduch se v někdejším lomu jen tetelil. Na jeviště vystoupila mladá žena oblečená jako páže v pěkných kalhotách, každá nohavice jiná. Uklonila se a pravila, že bohužel není v jejích možnostech zhasnout slunce, takže si musíme sami představit, že je noc. To mne nadosmrti ohromilo.“ -------------- „Divadlo je tu, aby kladlo otázky, a klade je tak, jak umí právě jen ono.“ (Stehlíková, Eva. Co je nám po Hekubě. Praha: Brkola, 2012, s. 8). 1. Témata • Teorie konceptualní metafory • Multimodalní metafora • Rozsírena teorie konceptualní metafory (Z. Kovecses) 2. Kognitivní teatrologie • Cognitive Theatre Studies • aplikace poznatku kognitivních ved (soucasny stav): • kognitivní lingvistika • kognitivní psychologie • kognitivní poetika • neurovedy • ... ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 2 3. Krátká historie oboru  Bruce McConnachie (University of Pittsburgh)  2003 American Theater in the Culture of the Cold War: Producing and Contesting Containment, 1947- 1962  2006 s F. Elizabeth Hart: Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn  2008 Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre  Amy Cook (Stony Brook University, New York)  2010 Shakespearean Neuroplay. Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science  osobnosti současné kognitivní teatrologie: Rhonda Blair, Amy Cook, Barbara Dancygier, John Lutterbie, Bruce McConachie, Nicola Shaughnessy atd. 4. Divadelní tvorba a analýza divadelního představení z hlediska Teorie konceptuální metafory (Conceptual Metaphor Theory)  Teorie konceptuální metafory (CMT)  George Lakoff, Mark Johnson: Metaphors We Live By (1980)  zdrojová doména (source domain) – cílová doména (target domain)  *úzus v zápise: LOW CAPS Konceptuální metafora  metafora – není pouhým jazykovým „ozvláštněním“, „básnickým“ prvkem  vyjádření abstraktního konceptu prostřednictvím konceptu mnohem konkrétnějšího  účel: pomoci porozumět abstraktním myšlenkám na základě těch, které jsou nám mnohem známější a obvykle konkrétnější ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 3 Image schema (obrazové/představové schéma) • metafory odvozene od obrazovych schemat • image schema → primarní metafora: • CONTAINER → STATES ARE CONTAINERS („He is in love“, „Je v dobrem rozmaru / v rozpacích / v potízích / v prusvihu.“, „Nemuv s ní v hnevu.“) • FORCE → EMOTIONS ARE FORCES • image schema → conceptualní metafora: • SOURCE-PATH-GOAL → LIFE IS A JOURNEY Příklad k rozboru: Jan skácel (sb. Naděje s bukovými křídly ) Novému ránu rožnem svíci je neznámé a nemá tváře Jak anděl v dřevu lípy spící A čekající na řezbáře Někdy se anděl na nás hněvá anděla máme každý svého A naděje má z buku křídla a srdce z dřeva lipového NOVÉ RÁNO / DEN / JE NEZNÁMÝ ČLOVĚK NOVÝ DEN JE TVÁRNÉ DŘEVO / TVÁRNÝ MATERIÁL .... Příklady konceptuálních metafor v divadle (dramatu)  VIDĚT JE VĚDĚT, ŽIVOT JE HÁDANKA/ODHALOVÁNÍ SKRYTÉHO (Sofokles: Král Oidipús)  ŽÁRLIVOST JE CHOROBA / JED (W. Shakespeare: Othello)  ...  Sofokles: Král oidipús (kol. 429 př. Kr.) o SEEING IS KNOWING o Oidipus – reverze: ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 4  Vidoucí neví…  Nevidoucí ví…  Teiresiás X Oidipús  VĚDĚNÍ JE VIDĚNÍ  Oidipús: „Nu já zas plnou pravdu odkryji!“  „Co bůh odkrýt chce, zjeví jasně sám“  Sbor: „Jestliže prorocký mám zrak / a jestliže zmohu co rozumem svým, / poznáš to, poznáš to zítra, ó Kithairóne, / při věčném nebi ti přísahám!“  Oidipús: „Ty starče, hleď mi do očí a mluv, / nač ptám se!“ 5. Divadlo jako multimodální umění Multimodalita a multimodální metafora  Co je multimodalita?  poprvé – 20. léta 20. století v psychologii vnímání  spoluúčast různých smyslových počitků (např. zrakových a sluchových) na celkové percepci, včetně efektu vzájemného ovlivnění  v lingvistice – v 90. letech 20. století (Theo van Leeuwen) Charles Forceville (University of Amsterdam)  metafora - tropus, který vládne nejen jazyku, ale i myšlení  manifestace metafory („metaforické výrazy“) bychom měli zkoumat i v jiném „sémiotickém modu“, než je jazyk  doposud v gestech a vizuálním „modu“  obrazová / vizuální metafora (pictorial / visual metaphor)  monomodální vs. multimodální metafora zahrnující vizuální složku  nonverbální metafora  kreativní vs. strukturní metafora  metafora ve statickém vs. dynamickém diskurzu ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 5 BOXING IS CHESS (Forceville 2016) – BOX (cíl) JE ŠACH (zdroj) CHESS IS BOXING (dle Forceville 2016) – ŠACH (cíl) JE BOX (zdroj) Multimodalita divadla  Divadlo je multimodálním uměním  Multimodalita je primárním rysem konstruování významu (tvorby)  Podstata divadla spočívá v užívání dvou hlavních výrazových kanálů – modalit: o jazyk (spojuje divadlo s jinými literárními formami) o „materiální“ (fyzická, hmotná) forma  interakce mezi jazykem (jako modalitou) a jinými modalitami – určuje podstatu divadla a odlišuje ho od ostatních uměleckých událostí  interakce mezi prostorem, materiálními objekty a jazykem Příklad: B. Brecht: Zadržitelný vzestup Artura Uie (1941)  celý děj konceptualizován jako CESTA/VZESTUP K MOCI  KONTROLA JE NAHOŘE  ... 6. Rozšířená teorie konceptuální metafory (Extended conceptual metaphor theory)  Zoltán Kövecses  Extended Conceptual Metaphor Theory (Cambridge University Press, 2020) ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 6  rozšíření CMT, zejm. o kontext  rovněž pokus o „smíření“ s teorií konceptuální integrace  metafora jako složitá mentální „událost“  metafora i metonymie  spektrum od znakových k neznakovým zkušenostem – např. vizuálním  konceptuálně-kognitivní kontext  např. co (jaké konceptuální metafory) může evokovat vizuální zkušenost, zážitek  „mixed metaphors“ – při konceptualizaci jedné cílové domény je aplikováno několik zdrojových domén  „multi-layer metaphors“ – jedna zdrojová doména je mapována na několik cílových domén Rozšířená CMT  schematičnost jako inkluze o obrazová schémata (IS) o domény (DM) o rámce (FR) o mentální prostory (MS) Obrazová schémata (IS)  pre-konceptuální struktury mající význam  vysoce schematické geštalty  spojité analogické vzory / vzorce  vnitřně strukturované, sestávající pouze z několika částí, tvoří domény jako CESTA, TĚLO, BUDOVA Domény (DM)  koherentní oblast konceptualizace, vzhledem k níž lze charakterizovat sémantické jednotky  na rozdíl od IS domény nejsou analogické  např.: TĚLO Rámce (FR) ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 7  méně schematické konceptuální struktury než DM  rámce rozvíjení konkrétní aspekty matrice domény  např. doména TĚLO může být chápána jako rozvinutá různými rámci – např.: PERCEPCE, PŘÍJEM POTRAVY CVIČENÍ (tělocvik) – podíl na jazykových výrazech typu: o „v tom vidím problém“ (PERCEPCE) o „musím tu myšlenku/představu nejdřív strávit“ (PŘÍJEM POTRAVY/ZAŽÍVÁNÍ) o „šlo spíše o mentální/intelektuální cvičení“ (CVIČENÍ) Mentální prostory (MS)  situace skutečné promluvy, specifické komunikační situace  role jsou obsazeny konkrétními hodnotami  dílčí „uskupení“ konstruovaná (když myslíme a mluvíme) za účelem porozumění a jednání v konkrétních situacích  napojené na dlouhodobou schematickou paměť – např. na rámec chůze po cestě  „current discourse space“ (Langacker 2008)  např. Koncept CESTY o založen na (více) schematické struktuře POHYBu, přesněji POHYB PO CESTĚ o koncept TĚLA na obrazových schématech NÁDOBA, VERTIKALITA, (STRUKTUROVANÝ OBJEKT) Příklad: Picasso a Braque (Mark Tansey)  více vrstev pracuje s konceptuálními strukturami: obrazové schéma, doména, rámec, mentální prostor ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 8  kubismus: SLOŽITÝ ABSTRAKTNÍ SYSTÉM JE SLOŽITÝ FYZICKÝ OBJEKT  různá obr. schémata: NÁDOBA, ČÁST-CELEK, VERTIKÁLNÍ-HORIZONTÁLNÍ, SÍLA, POHYB  KUBISMUS JE DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK/VOZIDLO  koncepty: TVORBA, TVAR, VELIKOST, TYP, STRUKTURA, MATERIÁLY (Z NICHŽ JE TVOŘEN), FUNKCE, SÍLA, POHYB, PROVOZ/CHOD  sub-metafory / dílčí metafory: o KUBISTICKÉ MALÍŘSTVÍ JE LETADLO o ÚSPĚCH KUB. MALÍŘSTVÍ ZÁLEŽÍ NA TYPU, STRUKTUŘE A MATERIÁLU LETADLA  Křehkost a nejistý osud kubismu v době jeho vzniku je křehkost a nejistota, která pochází z lehkosti a složení materiálů letounu, jenž se chystá vzlétnout. (Kövesces, Cognitive Linguistic Studies, 2020, vol. 7, no. 1) Shrnutí „E-CMT“  víceúrovňový pohled na metaforu / CMT  role kontextu a zkušenosti  metonymie jako stádium, součást metafory  míra schematičnosti x specifičnosti (od obrazového schématu k mentálním prostorům)  „offline“(obrazová schémata, domény, rámce) a „online“ (mentální prostory)  sub-individuální (IS), supra-individuální (DM, FR) a individuální (MS) úroveň  „Teorie konceptuální metafory jednoduše nemůže být pouze konceptuální“. (Kövecses 2020: 177) 7. Použitá literatura (výběr)  Blair, Rhonda – Cook, Amy. Theatre, Performance and Cognition. Languages, Bodies and Ecologies. Bloomsbury, 2016.  Cook, Amy. Cook, Amy: Shakespearean Neuroplay. Palgrave Macmillan, 2010.  Dancygier, Barbara: „Multimodality and Theatre: Material Objects, Bodies and Language“. In Blair, Rhonda, and Amy Cook: Theatre, performance and Cognition. Bloomsbury, 2016, s. 21-39. ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 9  Fahlenbrach, Kathrin. Audiovisuelle Metaphern. Zur Körper- und Afektästhetik in Film und Fernsehen. Schüren, 2010.  Fahlenbrach, Kathrin. Embodied Metaphors in Film, Television, and Video Games: Cognitive Approaches. Routledge, 2015.  Fauconnier, Gilles. Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Brill, 2018.  Fauconnier, Gilles – Turner, Mark. The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. Basic Books, 2002.  Forceville, Chares. Pictorial and Multimodal Metaphor. In Nina-Maria Klug a Hartmut Stöckl (eds). Handbuch Sprache im multimodalen Kontext. Berlín: Mouton de Gruyter, 2016.  Garner, Stanton B., Jr.: „Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 203-215.  Havlíčková Kysová, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello: Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967) in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia , 2016, roč. 19, č. 2, s. 29-58.  Havlíčková Kysová, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65-84.  Janda, Laura M. Cognitive Linguistics in the Year 2010. International Journal of Cognitive Linguistics 1, 2010, 1–30.  Kövecses, Zoltán. Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambrridge University Press, 2020.  Lakoff, George – Johnson, Mark. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980.  Lutterbie, John. An Introduction to Theatre, Performance and the Cognitive Science. Bloomsbury, 2019.  McConachie, Bruce. American Theater in the Culture of the Cold War: Producing and Contesting Containment, 1947-1962. University of Iowa Press, 2003.  McConachie, F. Elizabeth Hart. Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn. Routledge, 2006. ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2021/11/08 10  McConachie, Bruce. Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. Palgrave Macmillan, 2008  Sofia, Gabriele. „Systems Theory, Enaction and Performing Arts“. In Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 195-202.