Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg BIBLICKÝ TEXT A JEHO VÝZNAM •SPECIFICKÝ STATUS BIBLICKÉHO TEXTU •ZNAKOVOST BIBLICKÉHO TEXTU •TYPOLOGIE VÝKLADŮ •EXEGEZE: VYTĚŽENÍ VÝZNAMU BIBLICKÉHO TEXTU •FORMALIZACE (STRUKTUROVÁNÍ EXEGEZE) •EXEGEZE A KOMENTÁŘ AUTORITY •HOMILIE, SERMO A POSTILA • • • Brickwork-HD-R1a.jpg SPECIFICKÝ STATUS BIBLICKÉHO TEXTU •SVĚT: BOŽÍ PROJEVENÍ. •BIBLE: TEXT PSANÝ PÍSAŘEM POD VLIVEM BOHA (DUCHA SVATÉHO). •BOŽÍ PROJEVENÍ VE SVĚTĚ SE POZNÁVÁ PROSTŘEDNICTVÍM INTERPRETACE BOŽÍHO PROJEVENÍ V BIBLI; BIBLE PŘEDSTAVUJE PLÁN BOŽÍHO ZÁMĚRU. •JAK S JEJÍ LITEROU NAKLÁDAT? JAK INTERPRETOVAT SLOVA, ČÁSTI VĚT, VĚTY, ODSTAVCE, KAPITOLY, KNIHY A CELEK? Brickwork-HD-R1a.jpg ZNAKOVOST BIBLICKÉHO TEXTU •DVA PODOBNÉ ALE ODLIŠNÉ PŘÍSTUPY: SV. JERONÝM A SV. AUGUSTIN •JERONÝM: SLOVO NESE VÝZNAM, PŘENESENĚ INTERPRETOVAT NEJASNÉ PASÁŽE. •AUGUSTIN: BIBLE (PASÁŽE SROZUMITELNÉ I NEJASNÉ) JE PROSTOR PRO DOSLOVNÉ I PŘENESENÉ INTERPRETACE, JE ZNAKEM SLOŽENÝM ZE ZNAKŮ: „PŘI POJEDNÁNÍ O ZNACÍCH ŘÍKÁM, ŽE V NICH NEMÁME HLEDĚT NA TO, ČÍM JSOU, NÝBRŽ SPÍŠE NA SKUTEČNOST, ŽE JSOU TO ZNAKY, … ŽE NĚCO OZNAČUJÍ. ZNAK JE VĚC, KTERÁ PŮSOBÍ, ŽE ČLOVĚKU VYTANE NA MYSLI KROMĚ PŘEDSTAVY, … JEŠTĚ NĚCO JINÉHO“ Brickwork-HD-R1a.jpg TYPOLOGIE VÝKLADŮ •VYVÍJELA SE POSTUPNĚ, MINIMÁLNĚ V PŮLI TŘETÍHO STOLETÍ SE PROBLEMATIKOU ZABÝVAL ORIGÉNES, PO NĚM SE DEBATY VEDLI V KONTEXTU S POSUNEM V CHÁPÁNÍ KÁZÁNÍ A VLASTNÍ EXEGEZE. •AUGUSTIN Z D8CIE (13. STOL.): VÝKLAD DOSLOVNÝ/HISTORICKÝ, VĚROUČNÝ/ALEGORICKÝ, MORÁLNÍ, ANAGOGICKÝ/ESCHATOLOGICKÝ. •JE V NICH PATRNÁ SNAHA PROPOJIT VÍRU S VŠEDNODENNÍM ŽIVOTEM. Brickwork-HD-R1a.jpg TYPOLOGIE VÝKLADŮ: PŘÍKLADY • •„JERUZALÉM“: DOSLOVNÝ VÝKLAD BY POJEDNÁVAL O REÁLNÉM MĚSTU, V RÁMCI VĚROUČNÉHO BY BYL JERUZALÉM METAFOROU K „CÍRKVI“, V MORÁLNÍM BY PŘEDSTAVOVAL LIDSKOU DUŠI A V ANAGOGICKÉM TZV. „NEBESKÝ JERUZALÉM“ •„IN EXITU ISRAEL DE AEGYPTO – DOMUS JACOB DE POPULO BARBARO,–FACTA EST JUDEA SANTIFICATIO EIS – ISRAEL POTESTAS EIUS“[KDYŽ VYCHÁZEL IZRAEL Z EGYPTA A RODINA JÁKOBOVA Z NÁRODA CIZÍHO, BYL JUDA POSVĚCENÍM JEHO, IZRAEL PANOVÁNÍM JEHO]. HISTORICKÝ VÝKLAD BY POPISOVAL CESTU IZRAELITŮ Z EGYPTA, ALEGORICKÝ VYKOUPENÍ Z HŘÍCHU KRISTOVÝM ZAPŘÍČINĚNÍM, MORÁLNÍ CESTU DUŠE OD SMUTKU A HŘÍCHU K MILOSTI BOŽÍ A ANAGOGICKÝ CESTU DUŠE Z POZEMSKÉHO SVĚTA DO VĚČNÉHO ŽIVOTA.“ Brickwork-HD-R1a.jpg EXEGEZE A KOMENTÁŘ AUTORITY •AUTORITA V EXEGEZI: BIBLE A UZNANÍ CÍRKEVNÍ KOMENTÁTOŘI (CÍRKEVNÍ OTCOVÉ) •CÍRKEVNÍ KOMENTÁTOŘI: UZNANÍ INTRODUCTORES (PODÁVAJÍ ÚVOD DO VÝKLADU PÍSMA, NAPŘ. SV. AUGUSTIN), EXPOSITORES (VYKLADAČI), MAGISTRI (UČITELÉ) A PATRES (CÍRKEVNÍ OTCOVÉ); TYPOLOGIE ODRÁŽÍ DŮLEŽITOST A ZÁVAZNOST JEJICH VÝKLADŮ. •KONCIL V TOUR (813): NAŘIZUJE PŘI EXEGEZI PRACOVAT S AUTORITAMI • Brickwork-HD-R1a.jpg FORMÁLNÍ STRUKTURA KÁZÁNÍ •POMĚRNĚ KOMPLIKOVANÁ A NEJEDNOTNÁ TERMINOLOGIE •PROTHEMA •THEMA •DIVISIO •SUBDIVISIO •CONCLUSIO Brickwork-HD-R1a.jpg PROTHEMA A THEMA •PROTHEMA: NEPOVINNÝ ÚVOD KE KÁZÁNÍ, KTERÝ FORMULOVAL/ODŮVODŇOVAL VÝCHOZÍ TÉMA; ČASTO MĚLO PODOBU „KRÁTKÉHO KÁZÁNÍ“. •THEMA: UVEDENÍ/PŘEDSTAVENÍ VLASTNÍHO TÉMATU KÁZÁNÍ. •ČÁSTEČNĚ JE SYNONYMNÍ TERMÍN „EXORDIUM“. Brickwork-HD-R1a.jpg DIVISIO A SUBDIVISIO •DIVISIO EXTRA: NEBYLO SVÁZÁNO S BIBLICKOU PERIKOPOU. •DIVISIO INTRA: VYKLÁDALO BIBLICKOU PERIKOPU. •PŘEDSTAVOVALO „VLASTNÍ“ VYLOŽENÍ TÉMATU. •NĚKDY BÝVALO ČLENĚNO NA DISTINCTIO (DOSLOVNÝ VÝKLAD) A DILATATIO (PŘENESENÝ VÝKLAD). •SUBDIVISIO: DOPLŇOVALO ZÁVĚRY, POSTŘEHY, NÁPADY Z DIVISIA Brickwork-HD-R1a.jpg CONCLUSIO •UZAVÍRALO KÁZÁNÍ: PŘEVÁŽNĚ REPETICE A POUČENÍ Brickwork-HD-R1a.jpg HOMILIE, SERMO A POSTILA •ČLENĚNÍ NA HOMILII A SERMO SPÍŠE ODPOVÍDÁ GENEZI ŽÁNRU KÁZÁNÍ NEŽ REÁLNÉ PARALELNÍ EXISTENCI DVOU SUBŽÁNRŮ. • •ROZDÍL JE DÁN AUTORSKOU NÁKLONNOSTÍ BUĎ K FORMÁTU UPŘEDNOSTŇUJÍCÍMU DIDAKTICKOU A ANALYTICKOU DIMENZI, NEBO K VARIANTĚ UMOŽŇUJÍCÍ UPLATNIT NA ÚKOR ANALYTICKÉHO POSTUPU VÁZANÉHO K VÝCHOZÍMU TEXTU POSTUP, MĚNÍCÍ PŮVODNÍ VÝCHOZÍ TEXT NA TÉMA/TÉMATA, KTERÁ JSOU VYLOŽENÁ. TÉMATA BÝVAJÍ PŘEVÁŽNĚ USPOŘÁDÁNA DO „THEM“A NÁSLEDNĚ ZPRACOVÁN DO TEMATICKÝCH „DIVISIÍ“. ZJEDNODUŠENĚ MŮŽEME U HOMILIE HOVOŘIT O VÝKLADU „TEXTU“ A U SERMA O VÝKLADU TÉMAT Z TEXTU ODVOZENÝCH.