Praktické reformy herectví a divadelní estetiky Klára Škrobánková, 12.3.2018 •Snaha o včlenění herectví do oboru umění – důraz na psychologii, fyziologický trénink, snaha o vytvoření pravidel, pedagogických přístupů •Spisy Ekhofa, Lessinga a Goetheho – vliv italských a francouzských teoretiků (Diderot, Riccoboni) •Primární snaha o začlenění herce z okraje společnosti do nové měšťanské společnosti •Herec je morální osobnost, musí se tak i chovat – vzděláme jeho a od pak vzdělá zbytek publika – pojištění sociálních jistot herců •Vznik především od druhé poloviny 18. století, prvotní impulzy od 30.let •Spojeno s konstituování národních divadel •Dvě překážky: publikum a panstvo, vlastnící/podporující divadla • Reforma podle Francie – Neuberová a Gottsched •Friederike Caroline Neuber („Neuberin“), 1697-1760 •Provdala se za právníka, spolu utekli k divadlu •Představitelka nohavičkových rolí •Lipsko, ale i Petěrburk nebo Vídeň •Konkurenční boj se skupinou principála Müllera (33-37) •V Lipsku potkává uni. profesora Johanna Christopha Gottscheda – poprvé uvádějí Umírajícího Kato v roce 1731 •Tvorba vzorových drama •Deutsche Schaubühne, nach den Regeln der alten Griechen und Römer eingerichtet •6 dílů – překlady, adaptace i originální díla •Kritika nejen Hanswursta, ale i mašinérií a kouzel na scéně (=efekty), opery a improvizovaných her •Pravidelné herectví pro pravidelné drama: tzv. LIPSKÁ ŠKOLA •Deklamace, patos •Gesta, choreografie póz, postojů, pohybů •Důraz na text a sdělení •Spolupráce všech herců, proti hvězdnému systému •Stahování burlesek, frašek a improvizací (extempore) •Méně tanečních a hudebních čísel •Starost o kostýmy, ne historickou přesnost, ale orientaci na francouzské modely •Jednoduché dekorace • Reforma Konráda Ekhofa •„otec německého herectví“, „německý Garrick“ •Vliv anglického herectví, realismus, věrnost a přesnost •Květen 1753: ve Schwerinu zakládá „Akademii Schönemannské společnosti“ – i diskuzní fóra, nejen vzdělávání (zavřeno 1754) •Gramatika herectví, učíme se hrát stejně jako se učíme jazyk •24 sebraných článků jako jádro Akademie •Analýza role, reflektování charakteru •Duše je uvěřitelná a ladí s ní i pohyby těla •Gramatikou se učíme ovládat mechaniku •Herec a herectví je přeobraz osvíceneckého občana Lessing a herectví v Hamburku •Konrád Ernst Ackermann – přítel a znalec všech předchozích teoretiků i praktiků •Měšťanská opera, je u založení Národního divadla •Anagažmá Lessinga – Miss Sara Sampson jako vzorové drama anglické tvorby •Proti schematismu francouzských dramat, důraz na výstavbu charakteru – „osobní se stává obecným“ = smíšený charakter •Vliv Aristotela – bázeň a soucit v měšťanské truchlohře, psychologicko-etické vyznění. „Soucitný člověk je ten nejlepší člověk.“ • Friedrich Ludwig Schröder •Hraje od tří let, matka významná herečka tragických rolí, otčím Ackermann •Naučí se anglicky a seznamuje se s dílem Williama Shakespeara •Působí v klasických i moderních trupách, je i v Hamburku, poté je ovlivněn estetikou hnutí Sturm und Drang •1774 zakládá „Divadelní týdeník“, plány a repertoár Hamburského divadla na Husím trhu (Gänsemarkt) •Přirozenost jako klíčové slovo •Herecky působí v raných dramatech Goetheho •Začne přepracovávat dramata Shakespeara •Hamlet není melancholický hrdina, ale odvážlivec, který jde vstříc svému osudu a na konci přežije jako vítěz a převezme vládu. Souboj s Laertem je vyškrtnut. Královna vypije jed a před smrtí se přízná ke spoluvině na vraždě starého Hamleta – Hamlet junior probodává Claudia. Fortinbras a Norové nepřicházejí. • •Přepracovává i Othella – Desdemona i Othello přežijí •Uvádí i Macbetha, Leara, Kupce banátského, Jindřicha IV. •Úspěch premiéry Vychovatele J.M.R. Lenze •Čtené zkoušky integrální část zkoušení inscenací •Poté se zaslouží o popularizaci Mozarta v Německu