pouliční scéna .základni model scénj epického divadla/ Během půldruhého desítiletí po prvé svetové válce se na některých nemeckých scénach vyzkoušel poměrně nový způsob hraní, ktorý si dal nára yonanty. Pil bliži-ím zkoumáni všofc prcce Jen konstatujeme, i» i zddillrf velmi celisl/d Irnřlate ,b*re jí no niu-lku" Jan ítelu urcĚlě prvky v c-havánT noiehi) dc-mäciha-, 3mFtac# Jo ihrnulľ nabg vyiĽk, při hltu i se p*rli™ yyntfdiůvújj lakové rtluineňty, V fllíhf se domáci' Jľ*^l novinu sousqdavl jako .dgcalai roiumní", kteréžto MMjincntv aarnozíejme laké existují. Soused Je dulvk tona, flby padol celkoví obrní; to by *ůlwt ■wmfllo lígmitlŕ úíinek. Pg-uli,':-iľ scéna, která musí' pad-nT v±tii výseky. dostává se tu do nfanfjií, které se nesměji podceňoval, Má stejné výtum-a umoínil kritiku, flls muil íimoíníl kritiku mnoh»m cnKjjvějsfcri souvislosti. Muii umožnit positivní i negatívni, triliku, A to benopi Jednoho íídlndhů dsniorUtns»(jh<4hů výjÉWj, Nutno chápal, ta to mamtnó, má II m clat4ŕinaut muníciu publika no základe krility. Máme 52 53 k otózcc odškodnění otd. Šoférovi hrozí propuštění, odnětí vůdčího Mstu a vězeni, přejetému hrozí velké náklady no klinice, ztráta místa, trvalé zohavení, ba i pracovní neschopnost. To je pole, na němí demonstrátor staví své charaktery. Přejetý třeba měl průvodce, vedle šoféra třeba sedělo jeho děvče. V tomto případě se lépe ukáže sociální problematika události. Charaktery bude možno vykreslit bohatějl. Další podstatnou složkou pouliční scény |e to, že_ náš demonstrátor odvozuje charaktery svých po-stov jen a jen z jejich skutků. Imituje jejich skutky a umožňuje tím činit o nich závěry, Divadlo, které ho v tom následuje, dalekosáhle porušuje zvyklost běžného divodla odůvodňovat skutky charakterem a odnímat je tím kritice, takže je lze znázorňovat, jako by vyplývaly z charakterů osob. které jo konají nezadržitelné a podle přírodních zákonitostí. Pro našeho pouličního demonstrátora zůstává charakter demonstrovaného člověka veličinou, kterou nemá zcela určit. V jistých mezích muže být takový o takový, to nic neznamená. Demonstrátora zajímají jeho vlastnosti, které mohou způsobit nehodu nebo ji zabránit-2 Divadelní scéna může uká/at přesněji určené jedince. Ale musí pak být s to označit svého |odinee jako speciální případ a naznačit okruh, v němž se rovněž projeví účinky, a to především ty, které maji společenský význam. Náš pouliční demonstrátor má valmi omezené možnosti. (Zvolili jsme si tento modol právě proto, abychom dosáhli krajního omezení.) Nepra to oviom rovnil vzory v noli pouliční siéné, to znamená v jakérnkoM demonstrovaném výjevu každodenního rázu. Nát tou-■«d a nói poullifll demonjltólor módou reprodukoval stejně tak „rDiumné" jako .nerozumná" chovaní £loväko. kte'ŕho předvádějí, lim, ie doporučí, aby se toto chováni posoudilo, Kdyí dojde |]i.|ii,in vr|i?vu k ivralu (kdy: len. kdo byl právr} rozumný. Hana J» nerozumným nebo nuopok), neobejdou so vjal votilnou bei koinuntúíů, Jlmll maní hlediska svrha iobraioní. V lem tkvi, Jak Jim* ■• zmínili, obtíže pro divadelní icónu. Nemůiirnio tu o nich pojednal. 1 Vl*c'u>y osoby, které charakterově splňují podmínky, jim určené, která mojí ryty Jim Imitované, vyvolají tu lei situaci. máli divadelní scéna ve svých podstatných složkách překročit meze pouliční scény, bude její větší bohatství smět být jen obohacením. Otázko krajních případů stává se akutní. Vezměme si detail. Může se náš pouliční demonstrátor dostat do rozpoloženy v němž by třeba rozčileným tónem reprodukoval šoférovo tvrzení, že byl vyčerpán příliš dlouhou službou? (V podstatě má k tomu málo možností; stejně tak nemůže třeba navrátivší se posel, líčící krajanům rozhovor s králem, zahájit své vyprávění takto: „Viděl jsem vousatého krále.") Aby se mohl doslat do takového rozpoloženi, ba dokonce aby se do něho musil dostat, bylo by bezpochyby třeba vymyslit si no nároží situaci, v níž by toto rozčileni (právě nad touto stránkou věci) Hrálo obzvláštní roli, (V našem svrchu uvedeném příkladě by so byla taková situace vytvořila, kdyby byl král na přiklad přisahal, že si vousy nedá tak dlouho střihat, dokud . . , atd.) Musíme hledat stanovisko, z něhož by náš demonstrátor mohl toto rozčilení vydat kritice. Jen zaujme-li náš demonstrátor naprosto určité stanovisko, dostane se do rozpoloženi, v němž bude s to imitovat šoférův rozčilený tón, totiž když na příklad napadne šoféry, že málo usiluji o to, aby měli pracovní dobu kratší („Není ani v odborech, ale když pak dojde k neštěstí, hned velké rozčileni: .Sedím deset hodin za volantem.'"). Abychom dospělí až sem, to znamená, abychom mohli herci určit stanovisko, musí divadlo učinit řadu opatření, Rozšířili divadlo výsek své podívané tím, že ukáže šoféra ještě v jiných situacích, nejen při nehodě, nijak nepřekročí meze svého modelu. Vytvoří jen další situaci téhož charakteru, jako je v modelu. Lze si představit scénu charakteru pouliční scény, v níž se sdostatek odůvodněně demonstruje vznik emocí, jako třeba byly emoce šoférovy, nebo scénu, v niž se navzájem srovnávají různé Intonace. Aby divadlo nepřekročilo meze modelové scény, musí jen občas rozvíjet techniku, jejii pomocí jsou emoce podrobovány divákově kritice. Tím se samozřejmá neříká, že divákovi se -mgsí zásadně bránit, aby se podílel na jistých cTMtxiidi, k-r-rá 70 prcci vádějí; cc- s. výí'íiodní pře ctárská čtvrti koka riéře velkého korupčního advokáta. Divadlo neumělo hru zahrát. A přece tam byly scény jako tato: Mfadý advokát sedí r*o ulicí před svým domem a poskytuje za velmi nízký honorář právní informace. Fŕľchäzí mladá žena se stížností, že při dopravní nehodě utrpěla zranění na naze. Ale pří-se zanedbal. Její žádost o n á h rad u škody není dosud podána. Zoufale křiči, ukazujíc na svou nohu; už se hojí ľ Divadlo, pracující bez .afekty Z", nebylo s to ukázat na této mimořádné scéně hrůzy krvavé doby, Nomnozj lidé v hledišti si té scény povšimli, sotva kdo z čtenářů by se na tento výkřik rozoomněf. Herečka jej pronesfa jako samozřejmost. Ale právě o tom, že taková stížnost připadlá tomuto chudému člověku samozřejmou, by byla 'měla vydat publiku svědectví jaka úděsný pase f, navracející se z nejspodnějších pekel. K ta m u by bývala bylo ovšem třeba, aby jí zvláštní technika dovolila podtrhnout historickou stránku určitého společenského stavu. To umožňuje toliko „efekt Z". Bez něho může herecká jen vidět, že ji nikdo nenutí, aby se úplně přeměnila v jevištní postavu. Pří vytyčování nových uměleckých principů a vypracovávání nových inscenačních metod musíme vycházet z mohutných úkolů doby na rozhraní epoch; možnost i nutnost nového uspořádáni společnosti už se vynořuje. Všechny .vztahy mezi lidmi se zkoumají, na vše se musí nazírat ze společenského hlediska. Pro svou spa leče nikou kritiku a pra své historické svědectví a provedených přestavbách bude mít nové divadlo kromě jiných efektů zapotřebí „efektu Z'r. 4? 1