11. 11.
Ludvig Holberg - Morálka
Prezentace Myšlenek o morálce (Michaela Tučková)
Shrnutí kapitol 2 a 3 z knihy Z. Hořínka Úvod do praktické dramaturgie (Amálie Dvořáková)
Dramatický text – kapitola 2
Na první pohled
je to snadné: dramatický text rovná se drama (tedy text s dramatickými
postavami, dialogy určený k předvedení na jevišti). Dle Hořínka má
dramatický text dvoje určení. První určení je pro jeviště a druhé pro četbu.
Určení pro četbu není nijak problematické narozdíl od určení pro jeviště,
jelikož ne vše, co je v dramatickém textu je určené pro jeviště a ne vše,
co je pro jeviště určené se na jevišti ujme.
Divadelní
požadavky může však splňovat dílo, které nemá jevištní určení ani znaky divadelního
dramatu, což je například přenesený původem filmový scénář na jeviště nebo
epická díla (romány atd.) předělaná pro jeviště. Hořínek dále uvádí několik
příkladů epických děl, na kterých ukazuje, že jejich adaptací pro jeviště
z nich vzniká svébytné umělecké dílo.
Zdeněk Hořínek
chápe drama jako literární text mající vnější znaky dramatu – bez ohledu
k potencionálním jevištním kvalitám. Dramatický text pak zahrnuje jakékoli
dílo způsobilé pro jevištní provedení bez ohledu na to, zda má či nemá vnější znaky
dramatu.
Přes popisování
důležitosti a nedůležitosti slova v divadle se Hořínek dostává
k poutavosti divadla. Aby divadlo zaujalo širokou škálu obecenstva musí
být překvapivé a mít velkou intenzitu napětí. Nejčastějším zdrojem dramatického
napětí je konflikt. Dramatický konflikt má mnoho podob.
V renesančních tragédiích to byly většinou boje o moc, kdežto např.
v dílech Čechova se rozpadá konflikt do několika drobných sporů.
Závěrem Hořínek
píše, že všechno, co má vnější znaky dramatického žánru není vždy vhodným
kandidátem pro dramaturgii.
Dramaturgická
volba a umělecký program divadla – kapitola 3
Nejdůležitějším
úkolem dramaturgie je zvolit dramatický text ke scénickému uvedení. Složitost
plánování divadelní tvorby je v tom, že její účel a cíl hledí pouze na
ideální hodnoty a nikoli na materiální. Proto se musí ideální plán převést a
změnit ve věcný realizovatelný plán.
Určující
vymezující složky divadla (determinanty) lze rozdělit na vnější a vnitřní.
Vnějšími determinantami jsou doba, místo a společenské okolnosti a vnitřními
determinantami jsou provozní a umělecké možnosti divadla jako podniku. Divadlo
se musí vzhledem ke svým vnitřním možnostem specializovat (specializace na
určitý druh – balet, opera nebo např. specializace na konkrétní okruh obecenstva
– děti).
Obtížnosti
tvorby dramatického plánu jsou různé. Je obtížné tvořit program pro divadlo bez
užší specializace, ale jednou z největší obtížností je oprostit se od
svého subjektivního názoru a zachovat si při sestavování plánu objektivitu
Úkol na příští týden:
Mortena Jostada: Cestovní horečka. Hra o Ludvigu Holbergovi