Starověká Sparta přednáška 3 ▪ Více než profesionálové ▪ Tělesná konstituce ▪ Kerameikos (180 x 163 cm) ▪ Dlouhé vlasy (hrozivější-krásnější), zákon ▪ Vousy dlouhé, knír stříhán ▪ „Se štítem,nebo na štítě“ ▪ Důležitá ctnost: ▪ andreia ▪ timé ▪ atimia ▪ Silná morálka ▪ Výrazný pocit vlastenectví ▪ Až na hranici se šovinismem ▪ Časté vítězství i jen zazpíváním bojové písně či přítomností na bojišti https://www.youtube.com/watch?v=1dA6q3ZqjN0 ▪ ἀνδρίᾱ, ἀνδρηίη; odvozeno z pojmu ἀνδρός, muž ▪ statečnost, udatnost, mužná síla ▪ projevuje se ve stavech smělosti (tharros) a strachu (ϕόβος) ▪ „Kdo se z rozvahy pro ušlechtilé (dia to kalon) pouští do nebezpečí a je přitom neohromený (afobos), ten teprve je statečný a toho se týká statečnost“ (Aristotelés). ▪ Sókratés se domníval, že statečnost je přirozeně u každého jiná avšak učením a cvičením lze zvětšit ▪ jako je od přírody tělo jednoho silnější než tělo druhého, je duše jednoho od přírody odolnější než duše druhého ▪ podle Aristotela je statečnost „středností co do bázně a smělosti“ ▪ bázeň je očekáváním zla a něčeho zlého (nemoc, hanba, smrt, opuštění, chudoba, porážka, …), kdo v ní překračuje míru, je zbabělý ▪ „Be brave, fear not the number of the enemy. Stand straight in the front of rank with your shield before you and see your life as your enemy; the darkness of death should be as welcome as the light of the sun“ (Tyrtaios). ▪ čest x hanba (aidos) ▪ snaha vyniknout ▪ antagonistické – marnivost, falešná skromnost ▪ x hybris, zpupnost – u Leukter podlehl Pelopidés (trest) ▪ patří sem i postarání se o padlé v bitvě ▪ v bitvě – P křídlo ▪ dar – vřazení pod sebe (viz ἆθλα ἐπί Πάτροκλωι) ▪ největší opovržení, hanba, potupa ▪ nikdo s postiženým at. nepromluvil ▪ název zběh, třasořitka ▪ vous na jedné polovině tváře ▪ plášť s barevnými záplatami ▪ ztráta ženy a u dcer jejích manželů, žádný občan jim ani nesměl dát ženu za manželku ▪ uvolňování místa i mladším ▪ zmlácení od kohokoli ▪ ostuda pro ostatní sedět u stolu, zápasit, hrát míčové hry ▪ nesměli zastávat úřad a uzavírat závazné dohody ▪ časté sebevraždy ▪ Plútarchos, Ages. 26: ▪ 370 BC – tažení proti ´Thébách – revolta spojenců ▪ Agésiláos: „Podívejte se, lidé,o kolik vojáků posíláme my víc než vy!“ ▪ Systém vdělávání, životní styl, … vše org. s ohledem na vojenství a válku ▪ Sparta jako vojenský tabor (Ísokratés 6.81) ▪ Aristotelés (Pol. 2.6.22) – kritika: ▪ Za války systém ok, ale v míru špatný ▪ nejstarší údaje ▪ 10 000 mužů ▪ 480 př. Kr. ▪ 8 000 mužů ▪ konec 5. století př. Kr. ▪ Dle organizace vojska – 2 560 mužů ▪ Zemětřesení, 3. MV ▪ 4. století př. Kr. ▪ počátek: 4056 mužů (doplněno perioiky) ▪ jen 800 rodin – roku 371 asi pouze 1500 – 2000 hoplítů ▪ spartský průměr 1-2 děti/rodina ▪ zákony zvýhodňující otce více synů ▪ otec tří synů zproštěn válečné služby ▪ otec čtyř a více synů všech občanských povinností ▪ co do počtu obyvatel Sparta jeden z nejmenších městským státům v Řecku ▪ Od ostatních Ř. se moc nelišila, rozdíl: ▪ Červená tunika ▪ Lambda na štítech ▪ Krátké meče (xifos) ▪ Od hoplon ▪ Zbraň, muž ve zbraní, štít ▪ Cena zbroje 30 drachem = měsíční výdělek řemeslníka ▪ Dědění zbroje ▪ Rudá barva: ▪ „nejrychleji zazáří a nejpomaleji se špiní“ ▪ vzbuzoval hrůzu u nezkušených protivníků ▪ ukrytí zranění ▪ nejméně shodný s ženským šatem ▪ Barva války ▪ Vliv na ostatní Řecko ▪ Rudá barva takto rozšířená, ale drahá ▪ Zpočátku asi dobrovolná, později jednotná barva pro spartské vojsko ▪ Viz 4. stol. BC – Agésiláos ▪ Sp. s rudým pláštěm i pohřbívaní ▪ Xenofón: ▪ Do boje si bral svůj nejlepší oděv --- ▪ pokud mu bohové dopřáli vítězství, bylo dobré mít na sobě nejlepší šaty ▪ pokud mu bohové dopřáli vítězství, bylo vhodné přijmout svůj osud dobře oděný ▪ 2 typy: ▪ himation – delší, ovinutý kolem těla, hl. arch. doba, na holé tělo … ▪ Sp. používali jen tento typ! (ne pro boj) a nazývali jej tribón ▪ dlouhý a tenký, nazýván faulos = ubohý, 1 na rok (výcvik mládeže v zimě) ---- vliv na příznivce Sp., Sókratés ▪ chlamys – přehozen přes L rameno a sepnut sponou na P ramenu, hl. klas. doba, přes tuniku, volnější, vhodný pro lov i cestování ▪ Chitón ▪ Vlna či len ▪ 5. stol. BC – typ tuniky exómis ▪ uvolněná P paže ▪ P rukáv možné spustit rozepnutí švu ▪ Vliv na ty, kdo napodobovali Spartu v jejich životním stylu ▪ Použív. hl od 5. stol. BC s upuštěním od pancíře ▪ bosky ▪ ne moc k lovu ▪ v létě často i vojsko ▪ čl. krypteie i v zimě ▪ sandále ▪ plstěná podrážka (píloi) k noze připevněná řemínky ▪ sp. – s 1 podrážkou (haplai) ▪ otevřená špička a jazyk nahoře ▪ červené, ne rudé ▪ Důležitos ▪ Česali si vlasy….Thermopyly ▪ Klearchos ze Sparty - jasan či dřín - tvar T - délka 1,4 m - prům. 4-5 cm - vojevůdci, poslové, harmostai - vliv na filosofy ▪Bronzová přilba, kranos ▪ Korintský typ ▪ asi od 8. st. BC ▪ z 1 kusu bronzu, krytí tváří ▪ Nevýhody – sluch, vidění (později rozšířené oční otvory) ▪ Hl. typ ve Spartě ▪ Typ pílos ▪ Nahradil korintský typ ▪ Asi od 5. stol. BC v době odložení pancíře ▪ Pílos = plsť ▪ Později vyvinutý nový bronzový typ přilby ▪ Plstěné čapky nosili i pod přilbou ▪ Do koce klasické doby ▪ Někdy hřebeny, chocholy z koňských žíní ▪ Fce. okrasná i obranná (ochr. před údery shora) ▪ Bronzové holenice ▪ Ochrana holení i kolen ▪ U lýtek otevřené ▪ Návlek roztažením do stran (pružnost materiálu) ▪ Vystýlka na okrajích ▪ Bronzový, kožený, žádný hrudní pancíř ▪ Kompozitní, svalový typ ▪ Často 2-dílný (prsa, záda) ▪ Asi 1 z 10 ▪ Suknice (kratší) ▪ Ochrana boků, slabin, genitálií ▪ Složena z obdélníkových dílů (pteruges) ▪ Bronz ▪ Zvonový pancíř ▪ St. – svalstvo naznačeno rytím ▪ Od 5. stol. BC vytvarované svalstvo ▪ Kompozitní pancíř – Sp. nejspíš nepoužívali ▪ Zboj hoplíty asi 30 kg ▪ Závisot na typu hrudního pancíře ▪ Od 450-425 BC do 360 BC – nepoužívání (vliv i na další Ř.) ▪ Poté znovu díky nové taktice (Epameinóndás) ▪Od pol. 6. st. několik doplňků ▪ Horní a dolní chrániče P paže ▪ Paže s útočnou zbraní ▪ Chrániče stehen ▪ Chrániče nártu, prstů nohy a kotníků ▪Nůž, xyélé ▪ Xyó = oškrabat, ořezat ▪ hoplon, aspis ▪ Odhození … ▪ Průměr kolem 1 m / as. menší ▪ Hmotnost 9 kg / as. 7 kg ▪ Pobronzovaný ▪ i jen 0,5 mm + okraje (asi od 500 BC) ▪ Profil více zakřivený tvar ▪ či jen okraje samotné (asi do 500 BC) ▪ Vymalovaný ▪ Lambda (před 412 BC), moucha ▪ dvojitá rukojeť ▪ 1. porpax: kožený/ kovový pás; prostrčení paže ▪ Sp. jej doma sundavali … heilóti ▪ 2. antilabé: kožená/ provazová smyčka; úchop ▪ hl. útočná zbraň hoplítů ▪ dřevěná násada ▪ jasan ▪ délka 2,2 m (190-250 cm) ▪ průměr kol. 5 cm ▪ přední hrot ▪ železný ▪ délka asi 35 cm ▪ tvar listu ▪ šířka listu 4,5 cm ▪ sauroter ▪ „zabiják ještěrek“ ▪ bronz ▪ délka různá (př. 40 cm) ▪ krátký meč někdy se středním žebrem a oboustranným ostřím ▪ spartský jen 30 cm (x ostatní delší) ▪ do 5. st. BC klasický typ, poté zkracovaný ▪ vhodný v sevřené falanze ▪ = sekáček ▪ Zakřivená šavlovitá zbraň ▪ kol. 230 BC zavedena ve Spartě ▪ dřevěná násada ▪ jasan ▪ délka v této době ve Spartě 5-7 m, ▪ průměr: 3,5 cm ▪ přední hrot ▪ železo ▪ délka 51 cm ▪ hmotnost 1235 g ▪ spojovací kloub ▪ železo ▪ délka 17 cm ▪ hmotnost 500 g ▪ sauroter ▪ bronz ▪ délka 44 cm ▪ hmotnost kolem 1,1 kg ▪ Jediné povolání Sparťanů ▪ Se štítem či na štítě ▪ pygmé, pankration ▪ Smrt synů …. Bojovali čestně? ▪ Matka, co zabila svého syna ▪ Nízké počty Sp. ▪ + perioikové (od 5. st. BC Lakedaimoňané), heilóti, spojenci … ▪ Nikdy více jak 5 000 SP. v poli (+ stejný počet perioiků a heilótů) ▪ Nikdy nepronásledovali řeckého protivníka, který ustupoval, ale kdo ne, ty zabíjeli ▪ Poté každý raději ustoupil ▪ X timé ▪ Starší dělení: ▪ org. vojska dle: ▪ 3 fýl: Pamfýloi, Hylleis, Dymánes ▪ 27 frátrií (9 v každé fýle) ▪ Nový systém (snad konec 7. stol. BC): ▪ 5 vesnic, óbai (nahr. fýly) ▪ 1 óba poskytovala 1 lochos (voj. oddíl) ▪ snad do 5. stol. BC triákás, třicítka ▪ enómotia = asi 60 mužů, přísaha ▪ 5 lochů ▪ Roty po 512 mužích ▪ 1 mora = 4 pentékostie ▪ Čety po 128 mužů ▪ 1 pentékost = 4 enómotie ▪ Družstvy po 32 mužích ▪ 1 enómot tvořil na bojišti obdélník 4 můžů do délky a 8 do hloubky ▪ --- 1 mora = linie 64 mužů ▪ Královská garda ▪ Celkem 1/2 (?) po 300 mužů ▪ 424 BC --- zavedení jízdy ▪ 6 setnin morai po 100 koních = 2 eskadrony ▪ Dělení v době spartské hegemonie: ▪ Vojsko – 6 mor ▪ po 576 mužích + 1 setnina jízdy ▪ 1 mora – 1 polemarchos ▪ 1 mora = 4 lochy ▪ 1 mora = 8 pentékostyí ▪ 1 mora = 16 enómotií ▪ 1 enómotie – 36 mužů ▪ Mory se střídaly v zajišťování lakedaimonských posádek za hranicemi Sparty ▪ Upuštěno od principu rekrutace 5 lochů z 5 vesnic (1 loch z 1 vesnice) ▪ Zničení 1 lochu na výpravě by mělo nedozírné demografické důsledky ▪ Po Leuktrech nebyl více zmiňována mora ▪ Dělení vojska na 12 lochů (polovina z doby před Leuktrami) po 371 BC, nejasné ▪ Mobilizace vyhlášena efory ▪ Účast 1 krále a 2 eforů ▪ Král, který vedl tažení provedl oběť Diovi Vůdci (Zeus Agétór) a dalším bohům ▪ Příznivost oběti = ohňonoš vzal oheň z oltáře a vedl výpravu na hranice ▪ Na hranicích král obětoval Diovi a Athéně ▪ Obětí se účastnil král, eforové, polemarchové, velitelé lochů, pentékostérové, stratiarchai, velitelé trénu i oddílů spojenců ▪ Poslech Tyrtaiových básní ▪ Ohňonoš dále vedl vojsko v doprovodu obětních zvířat ▪ Stádo ovcí vedené kozami zvanými katoiadás ▪ Před králem postupovali jen skirítové a průzkumní jezdci ▪ Král vybíral místo a čas ▪ Kruhový tvar ▪ Hlídky vně i uvnitř ▪ Hlídání spojenců a otroků ▪ Jízdní hlídky v okolí na výšinách ▪ Noční hlídky nepřátel – skirítové ▪ Ráno a večer atletika – nutnost cvičení a posilování těla ▪ pozitivně působilo na jejich sebevědomí ▪ pocit větší volnosti než nepřítel ▪ „nesmí se ovšem chodit ani běhat dál,než kolik místa zaujímá mora,aby se nikdo nedostal příliš daleko od zbraní“ (Xenofón) ▪ průběh: ▪ ranní cvičení ▪ kontrola ▪ snídaně ▪ střídání hlídek ▪ činnosti spojené s výpravou ▪ kontrola a pohov ▪ druhé (večerní) cvičení ▪ večeře ▪ zpěvem k poctění bohů ▪ Tyrtaiovy písně (soutěž o porci masa) ▪ ulehnutí se zbraněmi vedle sebe ke spánku (v syskénoi) v době míru cvičili Sparťané 2x denně – před snídaní a před večeří X v době války zpravidla jednou denně X výpravy „VÁLKA PRO NĚ BYLA ODPOČINKEM“ ▪ plná zbroj ▪ 27,5 km ▪ za den i 45 kilometrů ▪ 5,6 km/h ▪ 490 př. Kr. ▪ Za 2-3 dny asi 225-250 km ▪ chlapci museli mít ruce v plášti, mlčet a dívat se pouze před sebe, neohlížet se po ničem. „Jejich hlas uslyšíš řidčeji než hlas kamenných soch, jejich pohled zachytíš řidčeji než pohled soch bronzových; připadá ti takřka, že jsou cudnější než nevěsta ve svatební ložnici“ (Xenofón) - přeprava v proutěných koších (gylios) ▪ Heilóti ▪ Kleomenés 494 BC (bitva u Sépeie) ▪ Zapálení posvátného háje a zbičování kněze od heilótů ▪ Eurytos – Thermopyly ▪ 1 heilót doprovázel 1 hoplítu ▪ Nesení štítu … ▪ Někdy účast v bitvě ▪ Plataje 5 000 Sp. + 35 000 heilótů (7 na 1 hoplítu), následně vysláno 5 000 hoplítů-perioiků ▪ Za službu na bojišti někdy svoboda ▪ Př. 424 BC s Brásidem do Thrákie --- 421 BC po návratu svoboda ▪ Někteří dokonce jako harmostai ▪ Za thébského vpádu do Lakónie vyhlášena svoboda pro heilóty, kteří vstoupí do vojska --- 6 000 lak. h. ▪ Neodámódové ▪ Osvobození heilótští hoplíté ▪ S heilóty z Brásidova tažení dostaly statky a půdu v Lepreu u hranic s Élidou – později účast v bitvě u Mantineie (418 BC) ▪ Obě tyto skupiny byli spíše lakónští heilóti než messénští ▪ Perioikové ▪ Ve vojsku své oddíly ▪ Od 5. stol. BC (zemětřesení) zařazeni mezi Sp. a název Lakedaimoňané ▪ důležitá součást pochodů, svátků, … ▪ i dospělí Sparťané ▪ podněcovat mládež k hrdému sebevědomí a vychovávat ji k úctě ke starším válečníkům Sbor starších mužů: „Kdysi jsme bývali mladí a stateční,silní“ Sbor mladších mužů: „Tací jsme nyní my. Chcete-li, pojďte se přesvědčit!“ Sbor chlapců: „My ale budeme o mnoho zdatnější!“ ▪ Organizace v předávání rozkazů ▪ Král předal rozkazy polemarchům, ti lochágům, ti pentékostérům, ti enómotarchům, ti nakonec své enómotii ▪ Později proměna ▪ Pausaniás svolal r. 395 BC polemarchy a pentékostéry ▪ Agésiláos svolal r. 390 BC polemarchy, pentékostéry a velitele spojenců ▪ ---- lochagové a enómotarhové měli tehdy snad nižší postavení ▪ Postup před bitvou: ▪ při přiblížení nepřítele obětování kozy Artemidě, ▪ každý voják si měl vzít věnec a byla zahrána óda na Kastora, ▪ zpěv krále a ostatních bojové písně (1 z Tyrtaiových), ▪ pochod za zpěvu písní a hry píšťal, ▪ pro udržování kroku, linie a formace ▪ častý útěk nepřátel v tomto momentě ▪ signály dávány trubkou ▪ v táboře hlasatelem ▪ Velitelé vojenských posádek ▪ Vojenští úředníci ▪Jízda ▪ 2. pol. 5. stol. BC ▪ Ne moc kvalitní ▪ Později žóldnéři ▪ 400, poté 600 (4/6 mor) ▪ Velel hipparmostés ▪ Mora – 2 úlamoi po 50 jezdcích ▪ 10 zástupů po 5 jezdcích ▪ = pempas – pětka (vel. pempadarchos) ▪ 2 zástupy dekás (velel dekadarchos) ▪ Skirítové ▪ 600 v 6 morách ▪ S průzkumnou hlídkou jako předsunutá hlídka ▪ V noci střežili okolí tábora a nepřátele ▪ Lehkooděnci ▪ Peltasté ▪ Lehkooděnci ▪ Většinou žóldnéři ▪ Po Leuktrách úkoly skirítů ▪ Mohli jimi být i krétští lučištníci (ve 4. stol. BC) ▪ Lučištníci ▪ Opovrhování (viz. př. Sfaktérie) ▪ „Vřeteno mělo velkou cenu, kdyby dokázalo rozeznat,kdo je statečný.“ ▪ Heilóti ▪ Čapky a oděv ze zvířecích kůží ▪ Typické pro lehkooděnce a chudší obyvatelstvo ▪ https://www.youtube.com/watch?v=EL3-GpZQdS4 ▪ https://www.youtube.com/watch?v=uVrhvcQm9Qw ▪ https://www.youtube.com/watch?v=C8-t8qXqTOI ▪ https://www.youtube.com/watch?v=QZ6vO59LoAg ▪ https://www.youtube.com/watch?v=YCIvxdQNBhw ▪ Cornelius Nepos, Životopisy slavných vojevůdců ▪ Hérodotos, Dějiny ▪ Pausanias, Cesta po Řecku ▪ Plútarchos, Životopisy slavných Řeků a Římanů ▪ Xenofón, Anabáze ▪ Xenofón, Lakedaimonská ústava ▪ Brouwers, J., Henchmen of Ares ▪ Dougherty, M. J., Válečníci starověku 3000 př.n.l.– 500 n.l. ▪ Featherstone, D., Válečníci a války ve starověku a středověku ▪ Hackett, J., Warfare in the AncientWorld ▪ Kagan, D.,Viggiano, G. F., Men of Bronze: HopliteWarfare in Ancient Greece ▪ Middleton, H., Ancient GreekWar andWeapons ▪ Sekunda, N., Greek Hoplite ▪ Sekunda, N., Spartan Army ▪ Sekunda, N., Warriors of Ancient Greece ▪ Wees, H van, GreekWarfare ▪ Wright, A., War andWarfare