Koncept a prezentace Druhý úkol – vytvoření konceptu (odevzdat do neděle 14. 11.) •stručný popis díla​ •hlavní výzkumné, badatelské otázky – čím se chci zabývat; co chci zkoumat, analyzovat • •rozsah 1 NS (normostrana, tj. 1800 znaků včetně mezer) • • •Abychom mohli napsat krátký koncept, je zapotřebí seznámit se s literaturou a pročíst alespoň rámcově publikace k tématu. Příklad – Mantegna a jeho Madonna della Vittoria Popis: Jedná se o dílo zhotovené technikou malby temperou na dřevěné desce. Autorem je Andrea Mantegna, významný představitel umění italského quattrocenta (15. století). Obraz datujeme do roku 1496. Kompozice je založená na vertikále. Scéna se nachází v nice, která je po obvodu zdobena palmetovým motivem. Postavy jsou uskupeny ve spodní části. Ve středu spatřujeme trůn, na kterém sedí Panna Marie s Ježíškem. Ta žehná mužské postavě po levici. Jedná se o muže, jenž obraz objednal – vévodu Francesca Gonzagu. Dvě postavy oděné v brnění, sv. Jiří a sv. Michal Archanděl (s křídly), drží plášť Panny Marie. Důležitou část obrazu tvoří v zadním plánu rostlinná složka. Výzkumné otázky: Ve své práci se pokusím nejprve najít díla, která jsou s obrazem Madonna della Vittoria podobná a Mantegna se jimi mohl inspirovat. Dále se zaměřím na možný význam toho, proč Mantegna do svého obrazu výrazně zakomponoval rostlinnou složku. Pokusím se objasnit, jakou roli hraje v obraze rudý korál, a také, proč se v horní části niky nachází mušle. Pozornost budu věnovat rovněž motivu rozvinutého pláště Panny Marie. Nakonec se pokusím objasnit okolnosti, za jakých dílo vzniklo, a také záměr objednavatele, vévody Francesca Gonzagy, který nechal obraz zaplatit. Třetí úkol – prezentace (proběhnou v průběhu prosince) Úvod (s představením struktury prezentace)​ Jádro prezentace Závěr: rekapitulace hlavních myšlenek​ ​Prezentace by měla trvat cca 10 až 15 minut Příklad: Jan van Eyck, manželé Arnolfiniovi, 1434 Úvod •I.) Popis obrazu a jeho zařazení do uměleckohistorického rámce •II.) Námět a význam obrazu – možné interpretace •III.) Závěr – Svatba, nebo posmrtný portrét? I.) Popis obrazu a jeho zařazení do uměleckohistorického rámce Jan a Hubert Eyckové – Gentský oltář Jan van Eyck – Podobizny Giovanniho Arnolfiniho Robert Campin – Oltář z Mérode Jan Vermeer van Delft – Alegorie malířství II.) Námět a význam obrazu – možné interpretace Interpretace A – Obraz jako znázornění svatby (Panofsky, Bedaux, Seidel) 800px-Van_Eyck_-_Arnolfini_Portrait.jpg Interpretace B – Obraz jako znázornění manželského vztahu a plodnosti (Craig Harbison) Interpretace C – Obraz jako památka na zesnulou manželku (Margaret Koster) Jacopo della quercia, tomba di ilaria del carretto, 1408, 04.JPG Van_Eyck_-_Arnolfini_Portrait.jpg Náhrobek Ilarie del Carretto – Siena – Jacopo della Quercia (1406 – 1408) III.) Závěr – Svatba, nebo posmrtný portrét?