NĚMČINA PRO HISTORIKY UMĚNÍ První hodina OBLÍBENÉ UMĚNÍ NĚMECKY MLUVÍCÍ ZEMĚ? - ve dvojicích se představte a popište druhému nějaké umělecké dílo či architekturu, které máte rádi a které prochází z německy mluvícího regionu - Zkuste si zapamatovat co nejvíc z vyprávění toho druhého CÍL SEMINÁŘE - naplnit studenty odvahou k práci s prameny a literaturou v němčině J - aneb jak hledat a kde najít - není vyžadována aktivní znalost gramatických jevů JAK POROZUMĚT CIZÍMU JAZYKU? Gramatika Slovní zásoba SLOVNÍ ZÁSOBA - slovníky: www.slovnik.seznam.cz, www.slovnik.cz, www.duden.de - korpusy: www.linguatools.de - výslovnost: www.forvo.com - Quizlet - paměťové techniky https://www.2000slovicek.cz/?s=wpp https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/kreativni-techniky/pametove-techniky https://www.sogoodlanguages.com/cs/5-overenych-zpusobu-jak-si-zapamatovat-slovicka/ GRAMATIKA http://www.kj.fme.vutbr.cz/studopory/de/grammar/bag.pdf Konjugace: http://konjugator.reverso.net/konjugation-deutsch-verb-kennenlernen.html www.slovnik.cz PODMÍNKY UKONČENÍ - aktivní účast (Geistesanwesenheit) J - chybět max. dvakrát – ev. náhradní práce - každý týden vyplnit blok v elfu (procvičování gramatiky) - každý týden donést do hodiny 15 slovíček z textu, který jsme probírali minule ČESKY – v hodině potom doplníte z hlavy německý ekvivalent (procvičování odborné slovní zásoby) -------------------- VARIANTA A: plníte všechny tyto podmínky PRAVIDELNĚ (tolerance: pozdní odevzdání dvou bloků v elfu, jednou zapomenutá slovíčka) -> dostanete automaticky zápočet J VARIANTA B: návštěva SEMINARTu 19.10. a z ní krátká zpráva (kde, kdy, kdo, o čem se mluvilo – stačí 100 slov). V tom případě dostanete zápočet, i když se vám nepodaří dodržet toleranci. Ale vše v elfu musí být předtím vyplněno a slovíčka si dopíšete v konzultačních hodinách! VARIANTA C: nesplníte-li ani variantu A ani B, čeká vás kromě elfu a slovíček navíc i test… INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE??? Nudíte se? J KONZULTAČNÍ HODINY Každou středu v semestru (kromě 6.10.) od 16.30 do 17.30 v J401 (doktorandovna – čtvrté patro budovy J, vpravo od schodů na konci chodby). - choďte prosím ideálně offline ;) – cokoli dovysvětlit, opravit, zkontrolovat, zkonzultovat, popovídat si - e-mail: tam jsem méně flexibilní, ale jednou denně určitě (typicky odpoledne, ideálně tedy psát kolem oběda, pokud chcete rychlou odpověď. Naopak dopoledne na e-mailu téměř nikdy nebývám – viz knihu Deep work od Calla Newporta, kterou tímto doporučují). - nebojte se ozvat, pokud vám něco nebude vyhovovat. Budu se vás ptát na zpětnou vazbu v půlce semestru a na konci, ale pokud vám něco nesedí, dejte mi prosím vědět hned!!! (videa v elfu) TERMÍNY 23.9. 30.9. 7.10. NE!!! (jsem na konferenci) 8., 9.10. volby! 14.10. 21.10. 28.10. NE!!! (státní svátek) 4.11. 11.11. 18.11. 25.11. 2.12 9.12. 16.12. CO VY NA TO??? L ? J Die Schule ist neben der Familie eine der bedeutendsten Sozialisierungsinstanzen im Leben eines Menschen. Sie gibt dem Schüler das Wissen, das er später in der Gesellschaft braucht. Zugleich lernt der Schüler in der Schule, dass neben der privaten Autorität (seinen Eltern), noch andere, öffentliche Autoritäten existieren: die Lehrer und der Staat, den diese Institution repräsentiert. Nach Pierre Bourdieu ist eine wichtige Kompetenz des Staates, den Schülern Denkkategorien zu geben. Die Schüler lernen diese Kategorien gut kennen und applizieren sie wieder auf die Welt und den Staat. Die Schule hat dabei nach Bourdieu eine zentrale Funktion: Vor allem beim Unterrichten der Geschichte und der Literatur lernen die jungen Menschen die dominante Kultur kennen, die der Staat als legitime Nationalkultur präsentiert. Auch in der Tschechoslowakei nach 1948 übergibt die Schule den Schülern nicht nur das Wissen, sondern erzieht die Kinder zu loyalen Bürgern, also zu Menschen, die sich mit den herrschenden Werten identifizieren.