Design I (1850–1925) Přednáškový cyklus Lada Hubatová-Vacková a Marta Filipová 1.10. Úvod do historie a teorie studia designu. Představení cyklu a zvolené koncepce přednášek, představení zásadních pojmů a témat pro vymezené období. (společně) 8.10. 1851: Great Exhibition v Londýně a role designu, zrod muzea designu MF 15.10. 1873: Weltaustellung ve Vídni, model uměleckoprůmyslového muzea a školy v habsburské monarchii, český a moravský kontext druhé poloviny 19. století, institucionální dějiny, uměleckoprůmyslový diskurs u nás LHV 22.10. Design, ornament a dekorace: Arts and Crafts (Ruskin, Morris, Crane, ad.), secese, japonismy, exotismy, folklorismy MF 5.11. Design a národní identita: recepce Arts and Crafts v českých zemích (Šalda, Weigner, Štech, hnutí Artěl, ad.), vernakulární styl, (Zádruha, Moravská ústředna, Jurkovič, Klvaňa, Vydra, Šíma st., lidový „svéráz“) LHV 12.11. Diskuse o zvoleném tématu MF 19.11. Diskuse o zvoleném tématu LHV 26.11. Modernismus počátku 20. století: Werkbund, Bauhaus, mezinárodní styl MF 3.12. Deutsche Werkbundaustellung v Kolíně nad Rýnem 1914 a česká kubistická expozice, Svaz českého, resp. československého díla, synergie národního a internacionálního LHV 10.12. Art deco: Expo Paříž 1925, hybridní styl MF 17.12. Československá reprezentace na pařížském Expu, roztržka mezi dekoratéry a avantgardisty, brněnská Výstava soudobé kultury 1928 LHV Přednáškový cyklus bude sledovat v dílčích krocích vymezenou chronologii, ale zároveň bude pokaždé vymezen tematicky. Sledován bude mezinárodní, ale i lokální kontext, historický, ale i teoretický diskurs s klíčovými koncepty a pojmy. Zakončení přednáškového cyklu Design I: Zkouška proběhne formou diskuse na – studentem předem vybrané a důkladněji promyšlené – téma, které bude volně vycházet a navazovat na přednášené okruhy. Kromě této společné diskuse, během níž by se měla prokázat nejen studentova informovanost, přehled, ale i schopnost kontextuálně s nabytými poznatky zacházet a otevírat objekty užitého umění možným interpretacím, budou v rámci zkoušky ještě položeny 3 namátkové otázky ověřující základní orientaci v oblasti. Výběrová bibliografie: Zdeno Kolesár, Kapitoly z dějin designu, Praha 2004. Lada Hubatová-Vacková, Martina Pachmanová, Pavla Pečinková (eds.), Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice, 1870–1970, Praha 2014. Iva Knobloch – Radim Vondráček (eds.), Design v českých zemích, 1900–2000, Praha 2016. Victor Margolin, World History of Design, London 2015. Grace Lees-Maffei, Rebecca Houze, The Design History Reader. Berg Publishers, 2010. D. J. Huppatz. Ed., Design : critical and primary sources. London: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Plc, 2016 Kjetil Fallan, Design history: understanding theory and method. London: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Plc, 2014 Nikolaus Pevsner, The Sources of Modern Architecture and Design, London 1968. Adrian Forty, Objects of Desire. Design and Society 1750–1980, London 1986. Jonathan M. Woodham, Twentieth Century Design, Oxford, 1997. Penny Sparke, An introduction to design and culture : 1900 to the present. 2nd ed. New York: Routledge, 2004. Charlotte and Peter Fiell, Scandinavian Design, London 2002. Iva Janáková (ed.), Ladislav Sutnar. Praha – New York. Design in Action, Praha 2003. Pavel Liška – Jiří Švestka (eds.), Český kubismus, Praha 2006. Jiří Fronek (ed.), Artěl. Umění pro všední den 1908–1935, Praha 2009. Charlotte Benton, Tim Benton, Ghislaine Wood, Art Deco, London 2003. Martina Pachmanová, Neznámá území českého moderního umění: Pod lupou genderu, Praha 2004. Michael John Gorman, Buckminster Fuller: Designing for Mobility, Milano 2005. Stuart McDonald, A Century of Art and Design Education, Cambridge 2005. Frédéric Migayrou – Aurélien Lemonier (eds.), De Stijl 1917–1931, Paris 2010. Lada Hubatová-Vacková, Tiché revoluce uvnitř ornamentu: Studie z dějin dekorativního umění 1880–1930, Praha 2011. Jeffrey L. Meikle, Design in the USA. Oxford: Oxford University Press, 2005. Proč historie designu? Journal of Design History - Publications - Design History Society Design and Culture: Vol 13, No 2 Issue Cover Studies in the Decorative Arts (Vol. V No. 1 Fall-Winter 1997-1998): Elena Bespalova, Christopher Long, Marianne Lamonaca, Susan Solny, Edith A. Standen: Amazon.com: Books West 86th, Volume 22, Issue 1: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture (Volume 22): Stirton, Paul: 9780226336930: Amazon.com: Books •Nikolaus Pevsner •The Pioneers of Modern Movement, 1936 •Pioneers of Modern Design, 1949- Designing the Modern Movement: The Pioneers of Nikolaus Pevsner – Justin Zhuang Title page of 'Pioneers of the Modern Movement' | RIBA History of Modern Design, 2nd edition Graphic Design: A New History Design: Critical and Primary Sources: Critical and Primary Sources D.J. Huppatz Bloomsbury Academic Design History: Understanding Theory and Method: Fallan, Kjetil: 9781847885371: Amazon.com: Books Twentieth Century Design - Woodham, Jonathan M. (Director of the Design History Research Centre, University of Brighton) - Megaknihy.cz Věci a slova - Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870–1970 - Lada Hubatová-Vacková, Martina Pachmanová, Pavla Pečinková - Knihy Design v českých zemích - nová bible českého designu 2. 8. 10. Great Exhibition v Londýně a role designu, zrod muzea designu MF • EMPIRE GROUP: Crystal Palace London, England Henry Cole (1808-1882) •Great Exhibition • •Dobrý design • •South Kensington Museum (Victoria and Albert Museum), V&A Dundee • •Dekolonizace designu a sbírek V&A Dundee · Decolonising our galleries: An introduction 3. 15.10. 1873: Weltaustellung ve Vídni, model uměleckoprůmyslového muzea a školy v habsburské monarchii, český a moravský kontext druhé poloviny 19. století, institucionální dějiny, uměleckoprůmyslový diskurs u nás LHV C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\Lindauer\LHV FINAL ORNAMENT A TETOVANI\01.jpg Výsledek obrázku pro Světová výstava ve Vídni 1873 Kunstindustrie – umělecký průmysl (Semper, Eitelberger, Falke, Chytil, Náprstek, J. Leisching, G. E. Pazaurek) Pozice uměleckého průmyslu se od poloviny 19. století ustavovala mezi „krásnými uměními“, tradičním rukodělným řemeslem, širokou oblastí nejasně definovaného průmyslu, mezi estetikou (krasovědou) a dějinami umění (Kunstgeschichte). Umělecký průmysl byl nadřazeným pojmem pro dekorativní architekturu, dekorativní sochařství a malířství, kamenictví, tesařství, truhlářství, kovářství, keramiku, sklářství, tkalcovství, zlatnictví, cizelérství, knihařství, typografii a krasopisu, umělecké vyšívání a řadu dalších uměleckých řemesel, ale zároveň se od počátku dotýkal i oblastí nových technologií a zpracování moderních hmot v éře nastupující industrializace. Německý pojem „Kunstindustrie“, s nímž souviselo i české pojmenování „umělecký průmysl“, s největší pravděpodobností vycházel ze spisu Gottfrieda Sempera nazvaného Wissenschaft, Kunst und Industrie/ Věda, umění a průmysl, publikovaného v roce 1852 v přímé návaznosti na Světovou výstavu. Kernform – Kunstform (Boetticher, Kotěra) Umělecká forma jako projev ducha Bekleidungstheorie – teorie odění (Semper) Ornament, dekor, ozdoba Popis: Gottfried Semper, architect of the ETH main building, photographed in 1865. (Photo: ETH-Bibliothek) Gottfried Semper (1803-1879) 4. 22.10. Design, ornament a dekorace: Arts and Crafts (Ruskin, Morris, Crane, ad.), secese, japonismy, exotismy, folklorismy MF •John Ruskin, William Morris •Charles Rennie Mackintosh •Victor Horta •Carlo Bugatti 000188780 Dining Room, 78 South Park Avenue william_morris •William Morris (1834-1896): praktický a věrný design •John Ruskin: estetické hnutí/estetismus •Důraz na materiál •Orientalismus • • • • • •Adolf Loos, Ornament a zločin W. G. Collingwood, John Ruskin in his study, 1881 ORNAMENT&CRIME – SILA KARTAL 5. 5.11. Design a národní identita: recepce Arts and Crafts v českých zemích (Šalda, Weigner, Štech, hnutí Artěl, ad.), vernakulární styl, (Zádruha, Moravská ústředna, Jurkovič, Klvaňa, Kretz, Vydra, Šíma st., lidový „svéráz“) LHV historievily.jpg obálka https://www.antikvariatik.sk/knihy/2/287/28705/subor_5.jpg Foto_03 Dřevěné stylizované figurky čerta a Mikuláše Sézam a lilie (Ottova Světová knihovna) - Antikvariát Valentinská C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 21032012\VŠUP\Antologie design\Antologie výběr foto na přepis\přepis\Antologie (2)\Šalda Ethika dnešní obrody applikovaného umění 1905\P1260728.JPG C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 21032012\VŠUP\Antologie design\Antologie výběr foto na přepis\přepis\Antologie (2)\Šalda Ethika dnešní obrody applikovaného umění 1905\P1260729.JPG Volkskunst – lidové umění, lidový svéráz (Riegl, Jurkovič, Vydra) Umění v životě, život v umění, socializace umění (Arts and Crafts, Masaryk, Šalda) Ruční práce, rukodělné řemeslo, (Šalda, Teinitzerová) Etická a krásná práce Národní identita C:\Users\hubatova\Pictures\Lada15042011\Grant GAČR plocha2\Tomáš Brousil\DRTINA BROUSIL\Ornament obrázky\8 Teinitzerová\2.tif (6) 12.11. Diskuse o zvoleném tématu MF – pokračování secese (7) 19.11. Diskuse o zvoleném tématu LHV – pokračování kubismus 8. 26.11. Modernismus počátku 20. století: Werkbund, Bauhaus, mezinárodní styl MF Bauhaus (budova) – Wikipedie WASSILY CHAIR 1 Meaning and Value : Deutsche Werkbund • Bauhaus Women: A Global Perspective Roessler Elizabeth Otto & PatrickPevná vazba — Heureka.cz Die Frauen der Wiener Werkstatte / Women Artists of the Wiener Werkstatte 9. 3.12. Deutsche Werkbundaustellung v Kolíně nad Rýnem 1914 a česká kubistická expozice, Svaz českého, resp. československého díla, synergie národního a internacionálního LHV C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\nabytek_gocar_historicky_snimek.jpg 18 026 Deutsche Werkbund Austellung Coln " by The Fine Art Masters | Behrens, Art masters, History design Výtvarný ideál čistého tvaru Architektura, interieur, věci mohou být předmětem uměleckého tvoření (Štech) Předmětné prostředí jako umělecký výraz tvůrce (Janák) Dynamizace tvaru, duch ovládá hmotu (Velde, Janák, Hofman) Užitkový předmět jako artefakt prostoupený individuální tvořivou silou ducha versus standardní předmět Hofman1912TableChaiselongue | Vlastislav Hofman, table and c… | Flickr Internacionální nebo národní? Janák Pavel (1825-1956) | Mléčenka | Aukce obrazů, starožitností | Aukční dům Sýpka https://www.kubistashop.cz/media/catalog/product/cache/4/image/267x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d2713 6e95/z/z/zzblack3.jpg 10. 10.12. Art deco: Expo Paříž 1925, hybridní styl MF Pavilion de L'Esprit Nouveau – An avant-garde vision of the future Aleksandr Rodchenko, Lenin workers' club in Paris (1925) | The Charnel-House 1925 Art Deco Exposition: History, Images, Interpretation — Ideas •Art Deco v Evropě a ve světě •Materiál/materiálnost • Art Deco Los Angeles Art Deco Fashion Peacock Painting by Mindy Sommers 11. 17.12. Československá reprezentace na pařížském Expu, roztržka mezi dekoratéry a avantgardisty, brněnská Výstava soudobé kultury 1928 LHV C:\Users\hubatova\Desktop\VI\Národní identita\Paris 0 (9).jpg C:\Users\hubatova\Desktop\exposition-art-deco-paris-poster.jpg C:\Users\hubatova\Desktop\VI\Národní identita\Paris 0 (8).jpg C:\Users\hubatova\Desktop\culture_exhibition_015.jpg C:\Users\hubatova\Desktop\Anna středa\pondělí 6.11\fond Kafka_foto Brno 1928\Výběr fotografie do výstavy\Brno importované obrázky\004 – kopie.jpg Národní dekorativismus, národní styl, lidové předobrazy Dekorativní užitkový artefakt versus průmyslový nástroj determinovaný funkcí (Kysela x Teige) Unikátní versus sériové Národní dekorativismus versus internacionální modernismus Vernakulární dekorativismus x vernakulární modernismus „Nízké“ a „vysoké“ C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\VŠUP\Katedra\NAKI\NAKI 2012\folklor Lada\Centropa\CENTROPA\02.jpg C:\Users\hubatova\Desktop\14.jpg