modernismus cca 1850 – 2020…? postmodernismus cca 1960 – 2020…? existencialismus cca 1945 – 2020… jako expresivismus marxistická est. cca 1930 – 1990 … psychoanalytická est. cca 1923 – 2020…? (Já a Ono) Estetika psychoanalytická Interpretace založené na biografických datech (intence…) Empirický autor (vs. modelový a.) Intence autora Index (kauzalita) Interpretace = popis = význam. Wimsatt & Beardsley: Autor zamýšlel udělit dílu D význam v. Tedy D má nutně v. 592g • dílo index •kauzalita – symptom • • • • • •nitro tvůrce, schopnosti, dispozice, nemoci . . .); sublimace • Empirický autor • Platón: božská inspirace (Ión) • Aristoteles: technik vytváření katarze (Poetika). • Cicero: inspirace ke katarzi. • Osvícenství: puzení: invence, vzlet, fantazie. • Romantismus: projev nevědomého, iracionálna (sen, mediální schopnosti, šílenství) + božská inspirace. • . . . . . • Freud ? • Jung ? •Psycholanytická estetika • Interpretace tvůrčího aktu jako 1.indexového kauzálního transferu nutkání a tužeb na úroveň individuálního autorova vědomí (Freud), nebo 2.indexového kauzálního transferu nutkání a tužeb na úroveň autorova ponoru do obecného podvědomí (Jung). E- psychoanal.: otázky tvorby • Hume Þ Kant Þ Schopenhauer Þ Nietzsche Þ Freud Þ Jung. • Kritika čistého rozumu: • jevy – smysly, ne apriorní obsahy. • •index, kauzalita (Hume) věcí x struktury psyché • Kant = zdroj psychoanal. e. • Jen jevy. A za nimi? • Bankovka modrá. Za tmy ne modrá, černá. Modrá a není modrá ? Ne: bankovka stejná, různé fenomény. Bankovka sama – Ding an Sich, noumenon, věc o sobě. • Tam : š • Pro nás – struktura lidské psýché!!!!!!!!!!!!!!!! – jen fenomény. Kant: epistemologie • Noumenalismus = fenomenalismus = transcendentalismus = apriorismus. Ding an Sich: podstata, nejzazší princip. Kant „agnostikem“: svět lze poznat jen povrchně. • Suma: Kritika soudnosti – poznání světa (přírody). Příroda = oblast smyslovosti, přírodní zákony abstrahovány z konkrétních pozorování a sjednoceny do kauzálních podmíněných tvrzení (příčina Þ následek (Þ Hume)). Ve světě nelze zjistit příčiny, jen následky. Svět není světem svobody (= ovlivňování příčin), ale nutnosti (smiřování se s následky). Kritika soudnosti • Estetika mostem mezi přírodou a morálkou. • Klíčový pojem: soudnost – „schopnost myslet to, co je zvláštní, jako obsažené v obecném“. • Reflexívní: „x je krásné“ – známe všeobecně (platnost zákona) krásné (formální noumenon), podřazujeme konkrétní pod tento pojem. • Jak? Subjektivně spontánně smyslově, svobodně pod nutným pojmem: subjektivně (svoboda ve vnímání fenoménů), i obecně (nutnost): MOST. Kritika soudnosti 2 • • ES – univerzální, přesto bez objektivních pojmů svobodná, zájmů zbavená hra 1.představivosti, 2.rozvažování. • Souhra obou příčinou slasti nespočívající v uspokojení potřeby (bez zájmu), ani v rozumové úctě k mravnímu zákonu (ES se vztahuje k smyslovému). Tedy? Krása mezi smyslovou a rozumovou slastí – MOST mezi zákony vnějšími (rozvažování, KČR) a vnitřními (obrazotvornost, KPR) Neúčelná účelnost • ES nejen v subjektivních představách, ale v kontrolovatelných a opakovatelných úvahách (= komunikovatelnost). Proti subjektivismu/skepticismu. UD nevyčerpatelná – představivost; nelze postihnout pojmem nejsou úplně srozumitelná. Krásné: to, v čemž je vše jednotlivé účelně začleněno do celku, aniž by celek měl ještě nějaký další účel. • Krása = neúčelná účelnost, vnitřní účelnost bez jakékoliv ceny a bez jakéhokoliv vnějšího účelu. (formální definice) Arthur Schopenhauer • Věc o sobě? Světová vůle! Noumenon člověka ne v myšlení, • vědomí, rozum = podvrh, fenomén. Vědomé myšlenky = hladina hluboké tůně. Soudy ne logické, temná hlubina. • Myšlenky překvapují, vznikají vůlí, ta pohání rozum, svého služebníka. Vůle určuje charakter. • Nutně vede nevědomá vůle k životu. Schopenhauer: estetické vykoupení • Pudy, touhy: nikdy trvalé štěstí a klid. Uspokojená žádost příčinou nové. Realita života – bolest. Slast a štěstí nepřítomností bolesti. Hodnotu zbylého si uvědomujeme pozdě. Metlou většiny chudoba. Metlou menšiny nuda. Údělem osamělost, boj, válka. Optimismus = výsměch lidskému utrpení. Život = odalované umírání. • Východisko z jeskyně? Poznání ne, je příčinou utrpení. • Cesta z jeskyně – estetika (= umění). • Poznání řízeno kauzální vůlí. Lze tuto kauzalitu přerušit? Ano, v díle génia. Umění = nezávislost na kauzalitě, na vůli (viz nezaujaté zalíbení). Co se v umění takto pozoruje? Ideje = obecné (krása) v čisté kontemplaci. Charakteristikou génia je schopnost kontemplativního nazírání idejí. Genialita? = dokonalá objektivita, schopnost být „jasným okem světa“; genialita vykoupena sousedstvím šílenství. Výjimečnost hudby • Oproti jiným žánrům ne napodobování. • Hudba bezprostředním výrazem světové vůle. • Není ale vykoupením z trudného života, je útěchou v něm. Nietzsche • věc o sobě: vůle k moci. • 1. schopenhauerovská (wagnerovská); • 2. osvícenská, Lidské, příliš lidské; protiromantismus: ne nabubřelosti, pompéznosti; ano míře, řádu, harmonii, uměřenosti; apollinské! • 2. mesiášská, dionýské!: projevem vůle k moci skvělý styl. Umění dle Nietzscheho • V UD 2 základní obecné faktory: 1.apollinská iluze: svět krásným UD. 2.dionýská inspirace: přes apollinskou iluzi nutnost konce, vědomí věčnosti Vůle, nekonečného koloběhu přírody (Kazatel). • • Kombinace 1. + 2. = tragická moudrost řecké tragédie. Hudba vrcholem, • dionýská, proti apollinství figurativních umění. Jazyk vůle: přesahuje klam viditelné krásy. N. v 1. (schop., wag.) období viděl spojitost mezi německou hudbou a filosofií (Wagner a filozofie), projekt oživení synestézie řecké tragédie. Sigmund Freud • Co je lidská věc o sobě? Psyché (resp. Id)! • UD psyché vyjadřuje, psychoanalýza ji vysvětluje (popisuje). Tvorba projevem snu, neurotické fantazie, výrazem nevědomí (zastřeného smyslovým); UD jako ve snu pod smyslovou manifestací skrývá obsah, skrytý i autorovi. Snící nezná skutečný smysl svého snu (Ión). • Nalezení tohoto skrytého-skutečného v UD úkolem psychoanalýzy. • Jak to psychoanalýza dělá? Metoda • Materiál UD? Sen / denní snění (Básník a lidské fantazie). • Dílo = druh snění (původem a vlastnostmi). • Typické sny: fantazie spojené s infantilními přáními individuálními, nebo univerzálními (archetypy) = fantasmata, příběhy, jímž autor exponuje svůj vztah ke světu, vyjadřuje nevědomé tužby (Id). • Základní činností dítěte hra (Kant), tedy manifestace imaginárního světa, touha „stát se dospělým“. • Dospělého pudová (erotická) přání limitována morální cenzurou (tabu). • Id vs. superego = neurózy, nespokojenost, tabuizovaná fantazmata. Autor je potlačuje, fantazíruje (= náhražka dětské hry), = TVOŘÍ. • Princip slasti • Princip reality • Princip dokonalosti • (Druhá topika) Id ½ Ego ½ Superego https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Structural-Iceberg_all.svg/langcs-800px-S tructural-Iceberg_all.svg.png UD = Sublimace • UD = odklon potlačených pudů od přímého uspokojení. Sublimace = záměna původního pudového cíle (sexuálního). Pomocí s. překonává umělec vnitřní cenzuru i potlačení, uniká neuróze, čili - UD chrání tvůrce před neurózami. • Zdrojem umění je tedy utrpení. •Básník a lidské fantazie (UD = denní snění) •Michalengelův Mojžíš (jiná chvíle v situaci) •Dostojevskij a otcovražda (psychogenní epilepsie autora) •Cosi tísnivého (Hoffman) •Motiv volby skříněk (Král Lear) •Jedna vzpomínka z Dichtung und Wahrheit (autor trpěl rivalitou vůči sourozenci) •Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci (sublimovaná homosexualita autora) Carl Gustav Jung • nevědomí individuální / kolektivní: • „Tajemství tvorby a účinku uměleckého díla spočívá v návratu k původnímu duševnímu stavu, neboť pak totiž na této rovině nikoli již jedinec, nýbrž celá skupina souzní s prožívanými podněty. Ve hře již není jen štěstí nebo smůle jednotlivce, ale život celého národa. […] Umělec jako osoba může mít své nálady, vrtochy či sobecké záměry. • Jakožto umělec je však naopak „člověkem“ ve vyšším slova smyslu, kolektivním člověkem, který v sobě nese a vyjadřuje nevědomou a aktivní duši lidstva. […] Kdykoli se kolektivní nevědomí vtělí do prožitku, v němž tkví duch doby, dojde k takovému tvůrčímu aktu, který se týká celé epochy; podobné dílo je pak v nejhlubším smyslu poselstvím určeným všem současníkům. • […] Umělec ovšem tlumočí tajemství duše své doby nezáměrně jako každý prorok, někdy i nevědomě jako médium. Má za to, že promlouvá z hloubi sebe sama, avšak jeho ústy mluví duch doby a to, co říká, existuje, protože to působí. […] Goethe tedy nevytvořil Fausta, nýbrž faustovská psychická komponenta vytvořila Goetha. […] Faust je symbolem, výrazem danosti, která odjakživa žila a působila v německé duši a Goethe ji z tohoto pohledu pouze porodil.“ • Shrnutí • Psychoanalytická e. popisuje prožívání (chování) spjaté s tvorbou (a recepcí?) UD. • Hranice mezi ní a školou vcítění, tvarovou teorií, experimentální estetikou, estetikou psychologickou a behaviorismem a . . . . neostrá. Vliv • Všude, kde se předpokládá kauzální relace UD jako vehikula významu-zprávy o autorovi či zeitgeistu. Kulturní teorie: psychoanal. e. chce odhalovat sociální vzorce zodpovědné za odcizení a sebeklamy: individuální tužby mají společenské koreláty. • Existencialismus/expresionismus … • Dějiny umění: společné stylové rysy – tvorba, zeitgeist. • Literární kritika: p. výklad postav / autorských záměrů (intencionalismus). • jména •Hume •Kant •Schopenhauer •Nietzsche •Freud •Jung pojmy: • Intence, Empirický autor, význam, transcendentní/transcendentální, Kritika soudnosti, Ding an Sich, noumenon, soudnost, fantazie, rozvažování, nezaujaté zalíbení, vůle, apollinské vs. dionýské, denní snění, individuální nevědomí, id, ego, superego, sublimace, neuróza, kolektivní nevědomí, fantazma. Literatura • Kant: Kritika soudnosti • Schopenhauer: Svět jako vůle a představa • Freud: Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci • Jung: Duše moderního člověka • Fischer: Otázky literární psychologie • Vygotskij: Psychologie umění • Nietzsche: Zrození tragédie z ducha hudby • Kuhns: Psychoanalytic Theory of Art. A Philosophy of Art on Development Principles. • Eco: Interpretace a nadinterpretace