• •Postmoderní i. • • • • • •Eklektická struktura faktů, fikce, citací, aluzí • •Existenciální i. • • • • • •Podstata lidského údělu (starost, úzkost, odkrytost …) • • •Marxistická i. • • • • • •Míra příspěvku k uvědomění spol. vztahů a jejich následné změně • •Psychoanalytická (expresivistická) i.: index • • • • • • •Jedinečné já tvůrce, dispozice, sensitivita, sublimace •(srov. existenciální i.) • •Strukturalistická i. • • • • • •Stabilní, nebo dynamická struktura (binárních opozit) Strukturalismus Gnose ??? Otázka: jaký je význam UD?: Strukturalismus: (navenek skrytá) struktura binárních opozic. Celek je víc než část: struktura víc než souhrn prvků – význam, gestalt, odhalitelný interpretací. Klíčová jména •Wilhelm Wundt •Ferdinand De Saussure •Claude Lévi-Strauss •Roman Jakobson •Jan Mukařovský • Miroslav Červenka • Jean Piaget • Roland Barthes • Gilles Deleuze • Jacques Derrida • Klíčová slova –struktura –hloubková struktura –znak –jazyk –text – • binární opozice: • povrch/hloubka pangue/parole synchronní/diachronní označující/označované • Vznik • Akademická psychologie 19. století – Wundt, von Ehrenfels – Gestalttheorie. • V Po IIWW znovuobjeven. • Strukturalismus v estetice: Ferdinand de Saussure. Zdroje: strukturalismus v psychologii 19. s. • Wundt. • Hypotéza: vědomí lze rozložit na základní prvky tvořící struktury vědomí. • Analogie: složeniny v chemii – • vnímání – molekula vědomé zkušenosti základním prvkem zkušenosti: (konkrétní) sladkost, (konkrétní) horkost, (konkrétní) chuť aj., dosažitelné introspekcí (¹ strukturalistický behaviorismus). • Cíl? Určení mentálních struktur = strukturalismus. Wundtův strukturalismus záhy opuštěn: struktury nelze podrobit experimentálnímu zkoumání tak, jako objekty metod behaviorálních. Popularita • 1906 – … moderna (od 60. post…) • 1922–1945 fašismus • 1917–… marxismus • 40.–50. existencialismus • 60…. strukturalismus, později post- • S. odmítá svobodu, volbu, vrženosti apod., jako teoreticky nosné. Co nabízí? Struktury za fenomény, např. chováním: Elementární struktury příbuzenství Claude Lévi-Strausse (1949) – struktur./ antropologie; příbuzenské systémy jako struktury – permutacemi několika základních příbuzenských struktur vysvětlen vznik rozdílných společenských útvarů. • Konec 50.: Strukturální antropologie. V 60. přesvědčení, že s. je metodou dokonale univerzální: aplikace s. na literaturu Derrida, Barthes; na psychologii Freud, Lacan, Piaget; na epistemologii Foucault (Uspořádání věcí). Claude Lévi-Strauss • Strukturalismus dnes? Stín poststrukturalismu + dekonstrukce. • Proč? Kritizována ahistoričnost echt s. a upřednostňování deterministických sil před lidskou schopností svobodně jednat: existencialismus zadními vrátky. • 1968: otázky moci a politiky. • V 80. dekonstrukce: fundamentální mnohoznačnost jazyka, ne (jednoznačné) struktuře. Strukturalismus v jazykovědě • 1916: Kurs obecné jazykovědy. • De Saussure: ne pragmatika (= parole), ale struktura jazyka, gramatika = langue. • Sémiotika. • Zájem o vztahy základních prvků ve všech časech – synchronně, na rozdíl od zkoumání konkrétní mluvy v jednom čase (= diachronně). • Základní prvky jazyka: znaky. • Složeniny – STRUKTURY: znaky vyššího řádu. • Jazykový znak – 2 části: • •označující • • • označované • „V šachu lze to, co je vnější poměrně snadno oddělit od toho, co je vnitřní. Fakt, že hra přišla do Evropy z Persie, je vnější. Naproti tomu vše, co má něco společného se systémem a pravidly, je vnitřní. Použiji-li figurky ze slonoviny namísto dřevěných, nebude ta změna mít žádný vliv na systém. Když však zvýším nebo snížím počet figurek, bude ta změna mít hluboký dopad na „gramatiku“ hry. Všechno, co jakkoli mění systém, je vnitřní.“ SAUSSURE Strukturalismus v antropologii • Význam – praxe v dané kultuře. • Praxe identifikuje atomy významových molekul: vaření, rituály, hry, texty, umění. Cíl: odhalení molekul/struktur – významů. • Claude Lévi-Strauss: • fundamentální struktury mysli aplikací langue/parole; struktury „hloubkové gramatiky“ společnosti v myslích (Kant + Freud + Jakobson (znělost/neznělost); mysl funguje na základě binárních opozic – studené/horké, pravé/levé, dobré/zlé, mužské/ženské, kultura/příroda, vařené/syrové, přístupné/zapovězené atp. • • Lekce: trvalé za proměnlivým (Platón) • • • • • • • •Romeo a Julie = Marie a Tony Szene aus Romeo and Juliet tony_and_maria Strukturalismus v lit. teorii + kritice • Analýza narativity. • Cíl: objev skrytého významu = molekuly/struktury: • West Side Story ≡ Romeo a Julie. • Totožná struktura = význam: • ((+láska on, ona) • (–láska jeho skupina, její skupina) • (on, ona) smrt)) • • Novost textu v • nové hlubinné struktuře, ne v konkrétnosti (= proměnlivosti) příběhu či expresivitě výrazu. • Vztahy mezi binaritami: •blízkost • • • • kombinace výběr • • • •nahraditelnost • tropy, figury: metafory, metonymie, aluze, citace… • Pojmy kombinace a výběr v pozadí analýzy „literárnosti“ či „poetičnosti“, viz repetice, variace: klíčové prvky kultury. • • Různé hloubkové struktury = různé žánry • • • •Intermezzo •Strukturalismus: strukturovanost světa do binárních opozic (bytí/nicota, kultura/příroda, …) = významů. Pole kulturního myšlení (topoi) = množina binarit. •Strukturalismus základnou sémiotiky. • Znak = označující/označované. • Jisté znaky: košaté kulturní významy – „mýty“ (Barthes) či „označující druhého řádu“: sloupy podpírající domovní portál mýtickými označujícími bohatství. •Znalost reality vystavěna ze znaků a znakových praxí (sociální nikoli přírodní, konstrukce reality). •Realita, společenské, individuální, nevědomí: strukturovány ze stejných fundamentálních prvků – kódů a konvencí. Dík stejnosti struktur lze vše uchopit jako (strukturovaný) text. A tedy •Znakovost reality: vše je „textové“: složené z arbitrárních znaků: podklad interkulturního čtení. Univerzální strukturální metoda: hledání skrytého významu – struktury platné v dané kultuře. • Vše znakové (= textové): –estetika, historie, sociologie, kultura –systémy osobních přesvědčení a jejich roli při konstruování světa –. . . . . •Vše hlubinně strukturováno: otevření analýzy textů dosud velkou literaturou tabuizovaných (jako „populární, kalendářové psaní“, „soukromé psaní“, „dějiny“ atp.). Literární studia studiem textovosti. • Šel starý Magdon z Ostravy domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdonova. • Vůz plný uhlí se v koleji zvrátil. Pod vozem zhasla Magdonova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot, nejstarší Maryčka Magdonova. • Kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem a budeš jim matkou? Myslíš, kdo doly má, má srdce taky tak jak ty, Maryčko Magdonova? • Bez konce jsou lesy markýze Gera. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdonova? • Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdonova? • Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo, ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním, Maryčko Magdonova? • • Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící, co je ti, Maryčko Magdonova? • Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti řečí, se synky uzří tě Hochfelder žid. Jak je ti, Maryčko Magdonova? • V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných. Co znělo ti v srdci po cestě, Maryčko Magdonova? • Maryčko, po straně ostré jsou skály, podle nich kypí a utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice. Slyšíš ji, rozumíš, děvucho z hor? • Jeden skok nalevo, po všem je, po všem. Černé tvé vlasy se na skále chytly, bílé tvé ruce se zbarvily krví, sbohem buď, Maryčko Magdonova! • Na Starých Hamrech na hřbitově při zdi bez křížů, bez kvítí krčí se hroby. Tam leží bez víry samovrazi. Tam leží Maryčka Magdonova. • •Otec / dcera • •Pláč / smích • •Majetek / bída • •Chléb / hlad • •Mráz / dřevo • •Ženich / nevěsta • • •Existenciální i. + marxistická i. = strukturalist. i. •Ptáčata / nejstarší • •Voda / Krev • •Důstojnost / výsměch • •Ostré Skály / měkká hlína • •Řeka (plynutí)/ Hřbitov(klid) • •Společnost / Sebevrah • •Právo / nespravedlnost • Šel starý Magdon z Ostravy domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdonova. • Vůz plný uhlí se v koleji zvrátil. Pod vozem zhasla Magdonova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot, nejstarší Maryčka Magdonova. • Kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem a budeš jim matkou? Myslíš, kdo doly má, má srdce taky tak jak ty, Maryčko Magdonova? • Bez konce jsou lesy markýze Gera. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdonova? • Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdonova? • Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo, ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním, Maryčko Magdonova? • • Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící, co je ti, Maryčko Magdonova? • Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti řečí, se synky uzří tě Hochfelder žid. Jak je ti, Maryčko Magdonova? • V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných. Co znělo ti v srdci po cestě, Maryčko Magdonova? • Maryčko, po straně ostré jsou skály, podle nich kypí a utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice. Slyšíš ji, rozumíš, děvucho z hor? • Jeden skok nalevo, po všem je, po všem. Černé tvé vlasy se na skále chytly, bílé tvé ruce se zbarvily krví, sbohem buď, Maryčko Magdonova! • Na Starých Hamrech na hřbitově při zdi bez křížů, bez kvítí krčí se hroby. Tam leží bez víry samovrazi. Tam leží Maryčka Magdonova. • Strukturalismus jako estetická teorie • : 1.Princip: všechny umělecké artefakty (= texty) exemplifikacemi hlubinné struktury; 2.Cíl: odhalení dané hlubinné struktury. Klíčová slova –struktura –hloubková struktura –znak –jazyk –text –kultura • binární opozice: • povrch/hloubka pangue/parole synchronní/diachronní označující/označované • Klíčová jména •Wilhelm Wundt •Ferdinand De Saussure •Claude Lévi-Strauss •Roman Jakobson •Jan Mukařovský • Miroslav Červenka • Jean Piaget • Roland Barthes • Gilles Deleuze • Umberto Eco • Jacques Derrida • Literatura •De Saussure: Kurs obecné lingvistiky •Vodička: Struktura vývoje •Grygar: Pařížské hovory o strukturalismu •Zvěřina: Výtvarné dílo jako znak •Lotman: Štruktúra umeleckého textu •Jankovič: Nesamozřejmost smyslu •Deleuze: Podla čoho poznáme štrukturalismus •Chvatík: Strukturální estetika •Eco: Teorie sémiotiky •Lévi-Strauss: Myšlení přírodních národů •Lévi-Strauss: Příběh Rysa •Lévi-Strauss: Smutné tropy •Barthes: Kritika a pravda •Barthes: Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie •Toto není •Jan Mukařovský •(1891 – 1975) •strukturalismus •heteronomní • • • • •Klasický strukturalismus autonomní 424372 • UD znak, struktura různých úrovní, komplexní vztah ke světu. • Estetický prožitek: proces recepce uměleckého díla – dobírání se významů, jejich vzájemných vztahů, (nekonečný?) proces postupného odkrývání vrstvených významů. • UD existuje jen v procesu interpretace, kdy aktivně mění myšlenkové struktury interpreta (kognitivismus). • Vztahy ve struktuře UD dialektické: jednota protikladů. • Vývoj struktury je chápán nejprve jako vnitřní vývoj, později má za to, že je veden vnějším sociálním kontextem • Proměnlivost UD: odlišné funkce struktury v odlišném čase. Vztahy uvnitř struktury se mění v čase. • Funkce UD: poznávací, politická, estetická, persuazívní, zábavná … • Estetická hodnota • 1. normovaná, • 2. nenormovaná; • Estetická hodnota je proměnlivá, je (dialektickou) syntézou obou pólů. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty • Cíl: pokus o vysvětlení umělecké, resp. estetické hodnoty, různosti hodnocení, změn umění/neumění a vice versa. • Klíčové pojmy: hodnota, funkce, norma, proces, dialektika, dynamika. Estetická funkce (EF) • Cíl: popis utility krásna mezi jinými utilitami: • EF dynamická, senzitivní ke kontextu. • V umění EF dominantní, kontextové vůči societě = sociální fakt. Estetická hodnota díla D: fce na argumentech norma, funkce, spol., čas • hodnota D norma funkce spol. čas 1.vysokán vyhovuje estetická A t1 2.vysokán+1 nevyhovuje estetická A t2 3.nízká-(n+1) vyhovuje estetická A t3 4.vysokán+2 vyhovuje estetická B t1 5.nízká-(n+2) vyhovuje mimoestetická B t2 • •… . • …. • …. • Šel starý Magdon z Ostravy domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdonova. • Vůz plný uhlí se v koleji zvrátil. Pod vozem zhasla Magdonova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot, nejstarší Maryčka Magdonova. • Kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem a budeš jim matkou? Myslíš, kdo doly má, má srdce taky tak jak ty, Maryčko Magdonova? • Bez konce jsou lesy markýze Gera. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdonova? • Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdonova? • Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo, ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním, Maryčko Magdonova? • • Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící, co je ti, Maryčko Magdonova? • Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti řečí, se synky uzří tě Hochfelder žid. Jak je ti, Maryčko Magdonova? • V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných. Co znělo ti v srdci po cestě, Maryčko Magdonova? • Maryčko, po straně ostré jsou skály, podle nich kypí a utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice. Slyšíš ji, rozumíš, děvucho z hor? • Jeden skok nalevo, po všem je, po všem. Černé tvé vlasy se na skále chytly, bílé tvé ruce se zbarvily krví, sbohem buď, Maryčko Magdonova! • Na Starých Hamrech na hřbitově při zdi bez křížů, bez kvítí krčí se hroby. Tam leží bez víry samovrazi. Tam leží Maryčka Magdonova. • • Klas. strukturalismus: význam autonomní • Mukařovský: význam heteronomní (fce) • •Otec / dcera • •Pláč / smích • •Majetek / bída • •Chléb / hlad • •Mráz / dřevo • •Ženich / nevěsta • • •Existenciální i. + marxistická i. = strukturalist. i. •Ptáčata / nejstarší • •Voda / Krev • •Důstojnost / výsměch • •Ostré Skály / měkká hlína • •Řeka (plynutí)/ Hřbitov(klid) • •Společnost / Sebevrah • •Právo / nespravedlnost