1.Kočka 2.Ojhbu 3.65dsf ůlm 4.74 2 lop 5.Čtvrthrst 6.Mateřídouška 7.Knihis 8.Čobrdovičenkopousrot 9.James Bond 10.Franta Šramota (?) 11. 12. D:\Users\17527\Desktop\escher-metamorphose.png D:\Users\17527\Desktop\03269760.jpg • D:\Users\17527\Desktop\Nástrahy.jpg • • •papír, plátno … (skvrny, zvuky, pohyby . . .) • • • •o čem to je? •(fenomenologie, existencialismus, fašismus, marxismus, psychoanalýza, e. analytická, strukturalismus, sémiotika, post/moderna, …) Goodman, Kulka •Goodman: díla alografická vs. •autografická •jedinečná (obrazy) vs. •násobná (literatura, hudba) • •Kulka: •originál – (estetické + umělecké vlastnosti): původ, historie vzniku •reprodukce – estetické vlastnosti (všechny ostatní mimoumělecké) Nelson Goodman: umění jako teorie symbolů Ways of Worldmaking pozadí: sofisté, Hume, Kant, Wittgenstein II– stejně dobré verze světa; vědecké = umělecké; poznání kantovské, ne objektivita Kant: fenomenalismus, ne esencialismus: počet lidí = počet verzí světa (projektivismus) 1.The Structure of Appearance 2.Fact, Fiction, and Forecast 3.Způsoby světatvorby 4.Jazyky umění 5.Nové pojetí filozofie a dalších umění a věd 6. Goodman: ne krása, ne mimesis, ale znalost •symboly všude: kognitivismus – umění poznáním sui generis: utilitarismus (umění je užitečné pro život = pravdivé); •nominalismus: antiesencialismus: ne • „Co je umění?“, ale • „Kdy je umění?“ •(kontext: Jakobson, Mukařovský, readymades, konceptualismus, environment). Ne vnitřní hodnotě. •Znak: uspořádaná n-tice (dvojice označující/označované) 1.Peirce 2.Saussure 3.Frege – semtri bubble •Nominalismus: ne abstraktní význam, ale jednotliviny („Kdy je umění?“). •Stylotvorné sémiotické relace: denotace (skvrna k označovanému), exemplifikace (relace od označovaného ke skvrně). •Umění reprezentuje, nenapodobuje. •Gottlob Frege •Po 1850 •Jitřenka Večernice • •sémantika • •NHRN NHVN • • • • •empirické vědy Jitřenka Večernice NHRN sémantika NHVN Pravdivostní podmínky NHRN = Pravdivostní podmínky NHVN • • • •empirické vědy Verze světa: věda + umění = symboly • Hume (slunce vyjde?): kritika induktivní predikce. • Goodman. Problém: proč máme jedny predikáty a ne jiné? Proč svět modrý / zelený, a ne zelodrý / modený? • Závěr: pravidelnosti jsou tam, kde je nacházíme. Není rozdíl mezi predikáty používanými a možnými (zelodrý): pojmový rastr je konvencionální. • Existuje jediná správná verze světa? • Verze správná je ta, která nenarušuje základní přesvědčení a principy. • Verze světa: soubor domněnek, zákony logiky, pozorování. • • Analogie k zelodrý: některé reprezentace v umění nejsou „realističtější“(=správnější, oprávněnější) než jiné. Obraz nepovažujeme za realistický proto, že se podobá reprezentovanému. • Reprezentace realistická = důvěrně přijatá. • Renesanční perspektiva není realističtější než převrácená perspektiva čínských kreseb; = perspektiva kulturně přijatá. • U empiriků pojem podobnosti (průsečíku společných rysů?) klíčový, vysvětluje tvorbu všech našich pojmů. • G.: podobnost nemá explikační sílu: pojmy indukce, metafora, charakteristický rys, realismus v umění nelze na bázi podobnosti vysvětlit. Jsou to věci zvyku a dohody. • nápodoba ¹ reprezentace •reflexivní xMx •symetrická xMy Þ yMx • • • •ireflexivní ~(xMx) •asymetrická xMy Þ ~(yMx) • Symboly všudypřítomné: kognitivismus – umění poznáním sui generis: • utilitaristická (pragmatistická) teorie pravdy – umění je užitečné pro praxi = pravdivé. • Nominalismus: antiesencialismus – ne • „Co je umění?“, ale • „Kdy je umění?“ • (kontext: Jakobson, Mukařovský, readymades, konceptualismus, environment). • • Jazyky umění. Teorie odlišných verzí světa. • Klíčový pojem: reference • (dvojí: denotace a exemplifikace). • Nejen jazyk, ale i schémata, obrazy, sochy, noty atd. •Denotace: • •symbol objekt • • •Exemplifikace: • •symbol objekt • Výraz může svůj objekt denotovat doslovně, nebo metaforicky. Slovo „safír“ doslovně denotuje drahokam, metaforicky karmínovou barvu či barvivo. Rozdíl mezi nimi? Zvyk. Jsme zvyklí aplikovat slovo „safír“ na drahokam, ne na barvivo. Proč by se nemohlo hovořit o metaforické pravdě? Barvivo není doslova safír, je však safír metaforicky. • Exemplifikace: doslovná, nebo metaforická. Harfa doslovně exemplifikuje hudební nástroj, metaforicky Davida či Orfea. Obrazy z Picassova „modrého období“ jsou výrazem smutku. Jeho obrazy jsou smutné ne tak, že smutek cítí plátna. Ty obrazy jsou výrazem smutku = exemplifikují „smutek“ metaforicky. • Symboly v rodinách. Rodina symbolů = plán. Objekty = území. Mapa + území = systém (umělecké žánry). • Podmínky pro mapy syntaktické (stupeň ne-spojitosti). • Podmínky pro území sémantické (stupeň ne-spojitosti). • Od západní hudební notace (symboly-noty nespojité, rozlišené, jimi reprezentované objekty-tóny k nim v ostrých relacích; notace = systém, v němž jsou všechny prvky nespojené) po malbu. •……………………………………………………… •notace jazyk malba • • • • tóny významy objekty •……………………………………………………….. • růst hustoty • • Podmínky nespojitosti pro symboly důležité při určování podmínek identity druhů UD (podmínek určujících, zda 2 věci jsou instancemi téhož díla). • 1. UD alografická: literatura; totožným UD každá kopie, která zachovává způsob psaní (spelling) originálu. • 2. UD autografická: malířství (identifikace díla nutně závisí na historii jeho tvorby). Důsledek: padělky • Vermeer vs. Van Meegeren. Malířství autografické, historie díla esteticky relevantní. Rozdíl tedy estetický, i když na první pohled nezjevný. Znalost historie Vermeerovy tvorby vede k nalezení rozdílů mezi jeho obrazem a Meegerenovým padělkem. Entity příznačné pro oblast e. 1.Syntaktická hustota. 2.Sémantická hustota (poezie – víceznačnost). 3.Nasycenost symbolu = bohatost významu. 4.Využití doslovné/metaforické exemplifikace. I nereferující symbol (Mondrian) exemplifikuje organizační principy. Budova Bauhausu exemplifikuje organizační principy = estetická. 5.Mnohonásobnost a složitost referenčních relací v symbolickém systému = nápadné příznaky umění. Diego Velázquez: Dvorní dámy (Las Meninas), 1656 • • • • • symbol • • • • • • • • • • význam (vl. formální, expresivní, reprezentační) • Jan van Eyck: Portrét manželů Arnolfiniových (1434) (zde je pes symbolem věrnosti) M. C. Escher Salvador Dalí: Princezna Markétka ve světlech a stínech své slávy • • Formální vlastnosti: kompoziční principy a prostředky, (technika chiaroscuro, realismus, výtvarná zkratka) Expresivní vlastnosti: biografická data o Velázquezovi obecně a konkrétně fakty o vzniku obrazu. Ludický element: mnohonásobná (latentní) prostorová hra reálného a iluzorního, rozmanitost zobrazených obrazů a odrazů, obrazy v obraze jsou zvláštní obrazovou realitou s věcným těžištěm malíře Diega Velázqueze a geometrickým těžištěm komorníka Nieta Velázqueze – co je iluze, co mimesis, co pravda, co simulakrum? Klíč: divák v pozici královského páru. Reprezentační vlastnosti: Ikonografie (pes) Biografii zobrazených postav Rodinné poměry Habsburků, Filipa II., infantky Dějiny Španělska 17. století (do jaké míry?) a dějiny španělského malířství jako celku (metaverze Picassovy, Dalíovy) Encyklopedické reference: Caravaggio, van Eyck, Raffael, Picasso, Dalí, Escher Picassovy Avignonské slečny, obecně jazyk analytického kubismu Hudba: David Alpher: Las Meninas, 22 variace (1985) Dvorní dámy: význam (relevantní = kauzálně determinované) •Formální vlastnosti: kompoziční principy a prostředky, (technika chiaroscuro, realismus, výtvarná zkratka) •Expresivní vlastnosti: biografická data o Velázquezovi obecně a konkrétně fakty o vzniku obrazu. •Ludický element: mnohonásobná (latentní) prostorová hra reálného a iluzorního, rozmanitost zobrazených obrazů a odrazů, obrazy v obraze jsou zvláštní obrazovou realitou s věcným těžištěm malíře Diega Velázqueze a geometrickým těžištěm komorníka Nieta Velázqueze – co je iluze, co mimesis, co pravda, co simulakrum? •Klíč: divák v pozici královského páru. • •Reprezentační vlastnosti: •Ikonografie (pes) •Relevantní biografii zobrazených postav •Relevantní rodinné poměry Habsburků, Filipa II., infantky •Relevantní dějiny Španělska 17. století a dějiny španělského malířství jako celku (metaverze Picassovy, Dalíovy) •Relevantní Encyklopedické reference: Caravaggio, van Eyck, Raffael, Picasso, Dalí, Escher •Picassovy Avignonské slečny, obecně jazyk analytického kubismu •Hudba: David Alpher: Las Meninas, 22 variace (1985) • •Relevantní = kauzálně determinované • • • • • •Děkuji za pozornost • •radostné Vánoce