ÚVOD DO STUDIA FILMU (Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU, 2021) - okruhy k závěrečné zkoušce / východiskem jsou přednášky, doplňující literatura v závorkách - 1. Kinematografie, filmaři a divák * Role díla v kontextu filmové tvorby * Vymezení filmu jako systému, jeho členění na subsystémy a funkční vysvětlení vztahu mezi nimi * Divák: procesy zdola nahoru a shora dolů * Kulturní encyklopedie, její role ve výstavbě filmového díla a význam schémat (viz Světy na pokračování, s. 23–27) * Práce s očekáváním: zvědavost, napětí a překvapení 2. Film jako formální systém * Principy I: funkce a motivace * Principy II: podobnost a opakování, odlišnost a variace, paralelismy * Principy III: vývojové vzorce, soudržnost/nesoudržnost * Hodnocení filmů: vnější kritéria * Hodnocení filmů: vnitřní kritéria 3. Konstrukční aspekty osnovy * Motivická kompozice, metaforická kompozice * Segmenty: scéna a sekvence * Suprasegmenty (sekce a bloky/makrobloky) a subsegmenty * Klasická hollywoodská kompozice (čtyřaktová struktura) * Role cívek v dějinách výstavby filmové osnovy 4. Logické aspekty osnovy: čas, diegetické a nediegetické prvky * Čas: pořádek * Čas: trvání * Čas: frekvence * Funkce stylu v osnově 5. Logické aspekty osnovy: scénický prostor * Scénický prostor: statická vodítka – vyjmenovat a zaměřit se na vzdušnou perspektivu, známou a relativní velikost, centrální perspektivu * Scénický prostor: statická vodítka – vyjmenovat a zaměřit se na stíny a principy osvětlování * Scénický prostor: dynamická vodítka 6. Logické aspekty osnovy: střihový a mimoobrazový prostor * Střihový prostor: analytická a konstruktivní střihová skladba * Střihový prostor: tradice kontinuální střihové skladby * Zvukový a mimoobrazový prostor * Obrazový prostor 7. Proces vyprávění * Externalizovaná perspektiva: tázací model (viz Světy na pokračování, s. 69–83) * Internalizovaná perspektiva: rozsah vědění * Internalizovaná perspektiva: hloubka vědění * Internalizovaná perspektiva: komunikativnost a sebeuvědomělost 8. Fikční svět * Fikční svět jako systém a jeho vztah k reálnému (aktuálnímu) světu * Fikční svět, jeho entity a jejich vlastnosti (srov. Světy na pokračování, s. 43–47, 53–56) * Mikrosvěty, subsvěty a analýza dění fikčního světa (viz Rozbor filmu, s. 41–44) * Modální nastavení fikčního světa 9. Vnitřní členění filmového stylu * Mizanscéna: kategorie a funkce * Práce kamery: tonální rozsah a rychlost pohybu (i funkce s ohledem na historické proměny norem) * Práce kamery: filmové objektivy, jejich vlastnosti a funkce (viz Umění filmu, s. 230–236) * Práce kamery: filmové formáty, aspekty a funkce statického rámování – velikost, úhel, výška, rovina (viz Umění filmu, s. 242–258) * Práce kamery: typy i funkce pohyblivého rámování a dlouhého záběru (viz Umění filmu, s. 258–268) * Střih: pět dimenzí filmového střihu * Zvuk: vlastnosti a dimenze filmového zvuku (viz Umění filmu, s. 350–352, 359–380) 10. Filmová výroba a distribuce * Fáze filmové výroby: období literární přípravy a plánu financování * Fáze filmové výroby: období přípravných prací * Fáze filmové výroby: období natáčení * Fáze filmové výroby: období dokončovacích prací * Filmová distribuce: postupné uvedení, principy a hollywoodské dějiny * Filmová distribuce: široké uvedení, principy a hollywoodské dějiny * Hollywoodský studiový systém, jeho stručné dějiny, horizontální/vertikální integrace, high concept * Mody produkce (viz Umění filmu, s. 51–57)