Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti Původ krásných umění a vznik, jejich rozličných d rubu sahá Zpět do doby, která se od nati prudce fiSi, a k lidem, jejichž moc nati věcmi a poměry byla nepatrná ve 3 rovnáni s nasL Avšak udivující vzrůst preciznosti a přizpůsobivosti našich prostředků nám dává pro nejbiizši dobu vyhlídky na hlubší zásahy do starého zhotovováni krásru. Kaidé umění mé svou fyzickou část, která nemůže být vnímána a pojmenována tak jako drive; nemůže se dále vymykat vlivům moderní vědy a moderní praxe. Ani hmota, ani prostor, ani čas nejsou uz dvactít let tímt éim byly od nepaměú. Mušíma se připravit na tot ie tak velké novoty premení veškerou techniku uměni, tím ovlivní samu invenci a konečně snad dospěji k tomu, ne\-kouzelnějúm způsobem zrněni sám pojem uměni. Paul V*líry, Pircci mi 1'ati, Párii: Li coaqntic d C l'ubiqaitc PŕedmliiTa Když Marx analyzoval kapitalistický způsob výroby, byí tento v>robni /pů-sob v začátcích. iM.irx zanicŕil své bádaní tak, že získalo ccilu prognózy. Pro-nikl až k základům kapitalistické produkce a zobrazil jc tak, ic z nich vyplývalo, co můžeme jcSté v budoucnosti od kapitalismu očekávat V vplývalo z nich p že můžeme očekávat nejen růst zostreného vykořisťovaní proletariátu, ale konečne i vytvoření podmínek, které umožní odstranit samotný kapitalismus. Pro mi na nadstavby, kteri postupuje pomaleji než pŕcmŕoa ^základny, potrebovala více než pul století, aby uplatnila vt viech obrnstccnTaíIcury zmenu výrobních podmínek. Teprve dnes se dá určit, v jaké podobí se to stalo. Z tec ti to údajů můžeme vyvodit určité prognostické požadavky. Avšak tém to požadavkům odpovídají méně teze o umení proletariátu po uchopení moci, nemí u vr o bcxtŕídní společnosti, než teze o vývojových tendencích úměrní v současných výrobních podmínkách. Jejich dialektika je v nad&tavbe patrná ítcjné jako v ekonomii. Bylo by proto chybné podceňovat výŕtiam takových (17; tezí. Likviduji mnoiacvi zdedených pojatá - jako tvorivom a genialita, věčnj hodnota a tajemství -» pojmú, jejichž nekontrolované (a *oucaině těžko kontrolovatelné) používáni vede k zpracováni faktického materiálu ve řaiistic kém duchu. Nové zavaděné teoretické pojmy, o nichž budeme hovořit, te lišt od bežných tun. že jsou pro účely fašismu zcela nepoužitelné. Naproti tomu te jich dá použil k formulaci revolučních požadavku v umelecké politice, I Uměni bylo v zásadě vidy řep rod uko vatelné. Co lidé udéJali, to mohli také lidé napodobit. Takové kopírováni prováděli žáci, aby se cvičili, mistři, aby šířili svá díla, a konečné 11 tretí, kteŕí bažili po výdělku* Naproti tomu cech-nická reprodukce umeleckého dila jc něco zcela nového, co sc v dejinách prosazuje přerývané, v přesunech, následujících dlouho po sobe, avšak s rostoucí intenzitou. Rekové znali jen dva postupy technické reprodukce umeleckých díl: lití a ražení. Bronzy, terakoty a mince byly jedinými umeleckými díly, která dokázali vyrábět masové. Všechno ostatní byla díla jedinečná a technicky ne-leprodukovatelná. Grafika se stala poprvé technicky reprodukovatelnou v dřevorytech; byla dlouho jediná, dokud se tiskem nedalo reprodukovat i písmo. Jsou známy neslýchané zmeny, které vyvolal v literatuře tisk, technická rc-produkovatcíno»t písma. Z úkazů, které tu jsou hodnoceny ze světové historického měřítka, jsou pouze jedním, ovšem zvlášť důležitým zvláštním případem. K dřevorytu přistoupila během stredoveku mědirytina a lept, tak jako na začátku devatenáctého století litografie. Litografii dosáhla reprodukční technika podstatně nového stupně. Mnohem rychlejší postup, jímž se odlišuje nanášeni kresby na kámen od jejího vyřezávání do dřevěného bloku nebo od leptání měděné desky, dal grafice poprvé možnost, aby dodávala své výrobky na trh nikoli pouze masově Qako předtím), nýbrž v podobách denné nových. Pomoci litografie získala grafika "1 schopnost doprovázet obrazem všední den. Začali držet krok s tiskem. V těchto počátcích byla však několik desetiletí po vynálezu kamenotisku předstižena fotografií. Fotografie poprvé v procesu obrazové reprodukce zbavila ruku nejduležitéjíích uměleckých povinností, které nyní připadly pouze okut mžikajícímu do objektivu. Protože oko fixuje rychle)'' ncž ruka kresli, byl proces obrazové reprodukce tak neslýchané urychlen, 2e mohl udržet krok s řečí. Filmový operatér točící klikou zachycuje obrazy tak rychle, jak herec mluví. Byly-li v litografií virtuálně uloženy možnosti ilustrovaného časopisu, nesla s sebou fotografie možnosti zvukového filmu. Technická reprodukce zvuku byla na konci minulého století vzata útokem. Tyto konvergující snahy (1*> přiblížily na d,jhlcd situaci, kccrou Paul Valér y charakterizuje vitou; voda, plyn a elektrický proud pri ch áz i zdaleka na. povel tém či nepoz^-:-, telnčho pohvbu mky drt našich buů, aby nám sloužily* tok budeme obkĽucni obrazy nebo i ledy tónů, kterc « naladí ma U m pohybem, téměř znanz^ a stejné nás zase opustí."1/ Kolem roku 1900 dosáhla technicky rep™ standardu, za néjž nejen že učinila svým objektem viech na dowadru lecká díla a začala podrobila: jejich působnost níjhlubštm promenád, vydobyta ti *vé vlastni místo mezi umeleckými postupy, Pro studium standardu neni n [c poučnějšího než to, jak oľ>é jeho různé maniŕc^uz reprodukce umeleckého díla a filmové umíní - zpětné působí na _=i v jeho zdedené podobe. II iCt dno: atl pŕj^tysocc dokonalé reprodukci odpadá díla - jeho acxyaJwvatcJiii~e3äitctlcť~lá miitŕ, na „Zde ,i Nvnľ" umé:; nemž se~palľ i ^istorierktcr^ bylo podrobeno po celou dobu svého trvání, se nenaplyv; nič im jiným než pravé touto jedinečnou existencí, K tomu pocítime jak =mj ny. které utrpelo umelecké dílo průběhem doby i/e své fyzické strukruŕt. í tří dající se majetnícke vztahy, do nichž mohlo vstoupil,2. Stopa pnr.^h dá zýúmt jen chemickými nebo fyzikálními analýzami* které sc na re-r.CukJ nedají provádět; stopa druhých je předmětem tradice, jejíž sledovaní niít vycházet z původního umístěni originálu* „'Zde a Nyní" originálu v -Tvaj pojem jeho pravosti. Chemické analýzy patiny na bronzu mohou b*í -Spt mocné k zj i i ten í pravo*ti, stejné tak nápomocný můie být k zjistém pnvo* důkaz, zc určitý stredoveký rukopis pochází z archívu patnáctého otel VeSkeré domény pravosti se vymykají technické - a oviem ne pouľr :ec| oícké - reprodukovatclnosti.3/ Zatimco si však originál uchovává v 7/mč-í k ručnímu reprodukovaní, jež bývá zpravidla pranýŕnvano jako ŕaliiiU plnou autoritu, není tomu tak v prípade technické reprodukce, Fii-.jd ' dvojí. Za prvé vykazuje technická reprodukce v pomeru k origináli, .Trúbe vŕtií samostatnost než reprodukce ruční. Může napríklad zdůrazní? far gra f i i tako y é v i děni oři g má_l_u^ l^ei^cjŕí£tupii€. pouze pohyblivé ť xzf, l ib volné si vybírající ohnisko poh(cdu1 a nikoji lidskému oku, nebo muŕ? ur< ty m 1 postupy, jako je zvétíeni nebo zpomalení, zachytit obrazy, kteří >ju p bežnou optiku vůbec nedostupné. To za pně. Za druhé lze nadto —."vád i otiskem originálů to, co by se s originálem dělat nedalo. Předením umožňuje, aby reprodukce vycházela vníma ret i vstříc, aŕ 11/ formnu ňrograf nebo gramofonové desky. Katedrála opouští své mí-ito, frhy nava ;^íítí (19 modlu- Jedněm i druhým se vJak vyjevovala ve své jedinečnosti: ve své auře. Původní druh zakotvení umeleckého díla v tradici se uskutečňoval v kuttu. Jak víme, vznikla nej starší umelec k A díla ve službé rituálu, nejdříve magického, potom náboženského. Rozhodujíc] význam má tedy skutečnost, že umrlce jehož modus existování jc svázán s Jurou, sc nikdy aaprostCL^ nevyváže ze sve rituální funkce;7' jinými slovy: jedinečná cen.i ..pravého" uměleckého díla má svou základnu v rituálu, v nčmi se mu dostávalo prvotní a první užitné hodnoty. Tato riklacfna dosud prozařuje, ať už jakkoli zpro-šřredkovaflě, Iv tčch nejprotánnéjiich formách kultu k ráj v, jako sekujar.i^ zovanv rituálli Kult krásy, který le vytváří i renesancí, aby st po tři stoleri " podržel tvou platnost, prozrazuje tuto základnu zřetelné při prvním těžkém otřesu, který ho zaiáhne. Když sc tociŕ s příchodem prvního vskutku převratného reprodukčního prostředku - fotografie - v umění pocítilo (zároveň s počátky socialismu}* že sc blíží krize, která se po dalších sto letech stala i zjevnou, reagovalo se učením o ľart pour 1'artu. které je teologii uměni. Z něho potom vzešla prima negatívni teologie v pod obé ideje „čistého uměni", které odmítá nejen sociální funkci, ale i jakékoliv vymezeni nejakým konkrétním námětem. (V poezii dospŕl jako první k tomuto postoji Mallarmé,) Pro výkJad, který sc chce zabývat umeleckým dílem ve veku jeho technické tep rod uková tel nosti, jc zřete! k témto souvislostem nevyhnutelný. Neboř ony piipruvujt poznáni, které je zde rozhodující: technická rcprodukovatelnost osvobozuje poprvé ve svetové historii umelecké dílo x pŕtživováni Pfl íí^rid^i, "Reprodukovane umelecké dilo bude ve stále stoupající miře reprodukcí umeleckého díla. určeného k reprodukci.?' Z fotografické desky například lze zho-tovit mnohn kopií: otázka, která z nich je pravá, nemá smysl. A vsak v okam-~ žiku, kdy už nelze přikládat na uměleckou produkci měřítko pravosti, menT se í cě^jtovájiinkcc_umení. Namíao jeho rituálni základny nastoupí základna" konstituovaná jinou praxi: politikou. V Recepce umeleckého díla probíhá za zdůrazňování jeho různých stránek, z nichž vvupuff t\u popredí dva polárni aspekty. Jeden z nich spočívá v_kul-_ íovnírq významu, druhý vc vyitivovani umeleckého díla na odiv._]£' Umělecká produkce začíná výtvor)' vc službě kultu. U těchto výtvorů, jak se lze"domru*"" vat, je důležitější, žc existují, než žc jsou vidény. Los, kterého člověk doby kamenné zobrazoval na stěnách svých jeskyni, jc nástrojem kouzla. Je sice vystavován na odiv pro druhé lidi, především i c však určen duchům. Zdá se dnesř že v rámci kultovní hodnoty sc téměř vyžaduje, aby umělecké dilo zůstávalo skryte- některé božské sodu- jsou přístupné jen knězi v celíc. Určité obrazy madon zůstávají takřka celý rok ukryty, určité skulptury na stredovekých dómech nejsou viditelné pro pozorovatele; který stopí na zemi. 5 emancipací jednotlivých umeleckých disciplin z luna rituálu narůstaly příležitosti vystavovat jejich produkty Portrétní busta, kterou je morno stěhovat z j cd noha místa na druhé, mi větší možnosti být vystavována než socha, která mi tvé pevné místo uvriirŕ chrámu, Je spíše možne vystavovat deskový obrajt než mozaiku nebo fresku, které mu předcházely, A Í když snad nebyla mse o nic méně způsobili k podívané a poslechu než symfonie, vznikla symfonie v okamžiku, kdy se zdilo, že mi větší iantc k hudebnímu předvádění než mJe. S různými metodami technické reprodukce uměleckého díla vzrůstala jeho zpusobilost Jt. vystavováni v tak obrovské míre, ic kvantitativní přesun mezi ^obfma póly se pké vnímání - prostředí, ve kterěrn se uskutečňuje -, jc pod tn iné n o nejenom přírodní, nýbrž i historicky. Dob.t stého%'ání Í20) národů, v níž vznikla pozdnč románská umelecká remesla a vídeňská Genezef mäía nejenom jiné umíní než antiky aJc také piné vnímáni. Učenci vídeňské Školy Ricgl ä Wickhoff. k tu ŕ i reh a bil i co vaii toto u ment, dlouho znevažované pod vlivem klasické tradice, priali první s ideou, že je treba vyvodit z tohoto umění závrty o zvláitnfm zpfnobu vnímáni v dobr, vnii bylo právě ono uměnfl uznáváno. I když byl v jejich poznatky dalekosáhlé, byly omezeny okolností, že se tito badatelé spokojili tím, ze určili lorm.ilni znaky, které byly v pozdně' románske dobé vnímání vtaitnú řCcpokuttli jc - a snad k tomu ani neměli možnost - ukázat »potcccnské p re vraty T které se v richto zmenách vnímáni projevovaly. AJzc-li chápat prjmčflj.j^mediu vnímání, i icKí jime současníky, jako rozpad aury^můžeme ukázat M ipolečenské príčiny tohoto rozpadu. Pokusíme «r oncti zmíněný p^jem aura, navržený pro historičtí objekty, osvětlit na pojmu aury přírodních predmetu, kierou definujeme jako jedinečně zjeveni dálky, i sebebljžst, Clovík odpočívající za t cen i ho odpoledne deduje obrysy hor na obzoru nebo větev, která na něj vrhá stiň - tento! človek vdechuje auru icchtn hor. této větve. Na základe tohoto popisu je [chkč pochopit společcntkou podmíněnou součatného rozpadu aury, neboŕj tento rozpad probíhá za dvou okolnosti, které obě iouviiejí se vzrůstajícím významem mní v dnešním životě. Totiž: soudobé masy požaduji právě tak vášnivě, aby xc vrtí staly prostorové, lidsky „blíže" prístupné^] jaJco mají tendenci prekonáva t nenpji U ovace lnou každcho úkazu a caio tendence « projevuje v tom, ie při jímají jeho reprodukci. Stále nevyvratněji se prosazuje, jpjrtfeba mít předmět v ticjvétsi blízkosti jako obraz a co více. jako obtisk, reprodukcí, A reprndukČÄ^jalT'ji pohotoví poskytují ilustrované časopisy a filmmé týdeníky, SC zřetelní liií inj obrazu. V nem se ncopakovatclnosi a trván: proplétají stejné úzce jako prchavou t a opakovatelnost u řep rodu kec J Vyloupnout předmět z obalu, ih nčhnž je zahalen, zničit jeho auru, to je znaJl vnímání, u kterého smysl pro stejné ve svící tak vzrostl, ře si prostřednictvím reprodukce vy n ľ ruje Rjjindardí^.uí icdijiĽČnclio, T.ik vychází v nazírání najevo] to, co ae markantní} lif.'isí n slovo v ohlasti teoretické jako zvýšený význam statistiky. Realita sc musí vyrovnat i mamami, masy s realitou a tento proces má dalekosáhlý dí>*rth pro mySIcní i nazíraní. IV Jedinečnost uměleckého díla je totožná s jeho zakotvením v tradici. Tradice sama je ovšem nřco veskrse iivého a mimořádní proměnlivého. Například antická socha Venuše byla vklíněna do jiné tradice u fteků. kteří z ni činili předmět kultu, než u středověkých kleriků, kteří v ni spatřovali zlověstnou <21> ■ pevní tcdiniky1 flŕ už jde o prečin, který nelze napravit, ad už jde o obětování zJTGtaT které se stává příkladem pro celé věky. Jednou ntsjtúmtuá fík - to je deviza druhé techniky, jež má svým předmětem dospět ke zkušenosti tím, že jí neúnavně opakujeme. Počátek druhé techniky dlužno hledat v okamžiku, kdy podvědomý úskok vedl člověka k tomu, aby se poprvé za til distancovat od přírody. Jinými Slovy: druhá technika se zrodila ZC hry* V uměleckém díle se na různých stupních co nejtěsněji splétají vážnost a hra, přesnost a nedbalost. Což implikuje, že umění je slučitelné s první i druhou technikou. Bezpochyby je cí] moderní techniky vyjádřen jen značné nepřesně, rj/načujc-lí se terminem: ovládáni přírodních sil; ryto patři dosud k jazyku, kterým se charakterizuje první technika. Ona mířila skutečné k podrobeni přírody - druhá usiluje mnohem spise o soulad mezi přírodou a lidstvem. Dneíní uméní má svou rozhodnou sociální funkci zasvěcovat lidstvo do této „ladící" hry. Pfuti to hlavně o filmu. Film slouží k tomu, aby sc člověk cvičil ve vnímání a reakcích, určovaných präxfléchnického zařízení, jehož úloha v lidském života nabývá stáíe více na významu. Tato úloha jej poučuje, že jeho dočasné porobení strojovými zařízeními ustoupí Mvnhnvrm pomocí téhož zařízeni, a to tehdy, jestliže se ekonomická struktura společnosti přizpůsobí novým výrobním sitám, uvedeným do pohybu druhou technikou.] Ve fotografii začíná hodnota plynoucí z vystavováni na odiv na celé čáře zatlačovat hodnotu líutiovni. Ta se však nevzdává bez odporu. Stahuje se do posledního opevnění, kterým je lidská tvář. Není rozhodně náhodou, že ř hlavním objektem rané fotografie je portrét Kultovní cena obrazu má tyfcvJ \ poslední útočiště v kuJtu vzpomínky na. vzefále"* fljy wnŕrte .i|izké!_2/v V prchavém výrazu lidské tváře působí z raných fotografii naposledy" smta^ To je tot co vytváří jejich zádumčivost a nesrovnatelnou krasu. _Kde však člověk z fotografie vymizí, tam převažuje poprvé hodnota vystavovací nad Jiočlnotou kultovní. Nesmírný význam Atgeta je v tom, že situoval tento pochod na jeho pravé místo, když fotografoval pařížské ulice kolem roku 1900 jako liduprázdné. Bylo o něm velmi oprávněně řečeno, žc je snímal, jako by Šlo o déjístc zločinu. Místo zločinu je liduprázdné. Jeho snímek se pořizuje kvůli indiciím. Fotografické snímky se začínají u Atgeta stávat doličnými důkazy historického procesu. To jim dodává skrytý politický %'ýznam. ^ Vyžadují, aby se chápaly již v určitém jmyslu. Volně těkající kontcmplacc lim není přiměřeni. Zneklidňují pozorovatele; cítí, že k nim musí hledat určitou cestu, zlá roveň mu ilustrované časopisy začínají nabízet ukazatele. Zda správné, nebo Spatné - jc lhostejno. Legendy pod obrázkem se v nich staly poprvé povinne, A jc jasné, žc mají zceía jiný charakter než názvy obrazu. Direktivy, k terč se udělují tomu, kdo si v ilustrovaných časopisech prohlíží obrázky, a to v textech pod nimi, se stávají brzy nato ještě přesnějšími a pánovitéjäími ve filmu, kde pojetí každého jednotlivého snímku je zřejmé předepsáno jejich postoupností, vra [Rekové znali jen dva postupy pří mechanické reprodukci uměleckého díla, odlévání a raiení. Bronzy, terakoty a mince byly jedinými uměleckými díly, které mohly být vyráběny sériově. Vše ostatní zůstávalo výtvorem jedinečným technicky a nercprodukovatelným. Proto musela být tato díla zhotovována pro véčnost. Rekové se cítili nuceni jič pouhým stavem svč techniky vytvářet ujih-íu „věčných hodnot". Této okolnosti vdéči za své výjimečné postaveni v dějinách umění, jei mělo příštím pokolením sloužit za orientační bod. Není pochyb o tom, že jsme v tomto smem antipody fteků. Dosud nikdy nebyla umelecká díla až k takovému stupni mechanicky reprodukovatetná. Film je příkladem umělecké formy, jejíž povaha jc jj^prvé celistvě určena re-prod u kováte In ostí. Bylo by nemístné srovnávat zvláštnosti této formy a řecké umění. Pouze v icdínún bodě by šlo o srovnáni poučné. Diky filmu lze mít za důležitou tu vlastnost, kterou by patrné Rekové bylí připustili v umění fen na posledním místě nebo jako nejvíce zanedbatelnou: zdokonal Í tel nost uměleckého díla. Zakončený film je vsím jiným jen ne výtvorem jediného vrhu; skládá se ze sukcese snímků, mezi nimiž si střihač vybírá, snímků, jež bylo možno od prvního do posledního záběru podle libosti opravovat. Chap-Iin, aby sestříhal své „Veřejné mínění", film o 3000 metrech, natočil 125 000 metrů. Film je tedy uméteckým dílem s možností zdokonalováni a tato zdo-konalitelnost jc přímo úměrná radikálnímu zřeknuti se „věčné hodnoty". Na druhé straně odtud plyne: Rekové* Jejíchi uměni stálo ve znamení „věcných hodnot", umístili na vrchol umělecké hierarchie formu, která byla nejméně způsobilá k zdokonalováni: sochařství, jehož výtvory se doslova opracovávají z jednoho kusu, Úpadek sochařství v době montáže umeleckých děl se zdá nevyhnutelný,] IX Spor, který vedla v devatenáctém století fotografie í malířstvím a uměleckou hodnotu svých produktů, připadá dnes scestný a zmatený. Což nicméně nemluví proti jeho důležitosti, ba spiše ji podtrhuje. Ve skutečnosti byl tento spor výrazem d é\ í n neho obratu, jehož si nebyla vŕdorna ani jedna ze soupeřících stran Oddelil 0-1 i K ume n i ve víku své technické rep rodu kováte In osti od kultického základu, £ bavilo í e také provždy zdání samostatnosti, V zorném poli století vsak nenašla místa; funkční změna umění, která se rakco dokonala A tato zmena nadlouho unikla i dvacátému století, které prožilo rozvoj filmu. Vynalfvilu-li se již předtím mnoho marného důvtipu na mv.íiodnutí otázky, ztí.i jc fotografie umění - aniž se byla drive postavila otázka: zda se vynalezením fotografie nezměnil souhrnný charakter umění -t pak teoretikově filmu záhy přejali podobně překotné kladenou otázku. Avíak nesnáze, které působila příslušné estetice fotografie, byly jen detskou hrou proti těm, které mohla očekávat estetika filmu. Odtud ono zaslepené násilnictví, kterým se vyznačuji počátky teorie filmu. Tak srovnává například A bel Gance film s hieroglyfy: „Tím jsme vsak, díky nanejvýš pozoruhodnému návratu do minulosti, opét dorazili na výrazovou úroveň Egypťanů,., Obrazová řeč dosud nedozrála, protože ji náš zrak ještě nedorost f. Neexistuje jeíté sdostaiek pozornosti a pravé služby v Jemu, co se v ni vyslovuje,"12' Severín-Mars napríklad napíše; „Kterému umění se vyplnil sen> jenž ... by byl současně tak poetický a tak reálný! Popuzován z roh n to hlediska, představoval by film zcela výjimečný výraznvý prostředek a v jeho atmosféře by se směly pohybovat osoby co nejušlechtileji smyj Jej id a v takových okamžicích svého života, které jsou dokonalé a tajuplné."1*' Alexandre Arnoux uzavírá fantazii o němém filmu přímo otázkou: „Nesměřují všechny odvážné popisy, jež jsme zde práve uvedli* k definici modlitby?14' Není bez významu konstatovat, jak všechny snahy přiřadit film k „uméní1* donucuji teoretiky k tomu, aby do filmu brutálně včleňovali kultické elementy. A přesto existovala již v dobc\ kdy se tyto spekulace publikovaly, taková díla jako „Veřejné mínění" a „Zlaté opojeni1'. Což nebraní Ábelu Ganceovi, aby neodkazoval pří svém srovnáni k hieroglyfům, a Séverinu-Marstfvi, aby nemluvil o filmu, jako by ilo o obrazy Fta Angelika. Je príznačné, ie konzervativní autoři hledají dodnes význam filmu týmž směrem, a jestliže nikoli přímo v sakrálním m n mentu, pak alespoň v nadpřirozeném. V příležitostí Reinhardtova zfilmováni .„Snu noci svatojanské" konstatufe Wcrfel, zc to bylo nepochybné sterilní kopírování vnějšího světa s jeho ulicemi, interiéry, nádražími, restauracemi, auty a plážemi, co dosud bránilo filmu povznese i se do řiče uméní. „Film se dosud nechopil svých pravých možností, nedobral se k svému smyslu , . . Existuje v jeho zvláštni schopností vyjadřovat přirozenými prostředky a neobyčejné přesvědčivou silou všechno féerické, zázračné, nadpřirozené,"15' x [Fotografovat obraz j c způsob, jak jej reprodukovat; s fotografováním fiktivní udalostí ve filmovém ateliéru je tomu jinak, V prvním prípade je predmet reprodukce umeleckým dilem, a je jim sama reprodukce. Vždyť" fotograf zaměřující objektiv vyrván stejné uměleckou kreací jako dirigent dirigujici symfonii. Prcce jen představují tyto výkony činnost umětcekou. Jinak se deje při záběrech ve filmovém studiu. Reprodukovaná vče zde dosud není umelec-kým dilem a reprodukce jí není o nic víc. Vlas tni umelecké dilo se zpracovává teprve béhem strihu. Pri strihu f e každá zahrnovaná část díla reprodukci jedné scény, aniž by scéna byla o sobé uměleckým dílem a aniž by jím by]a její fotografie, Cím jsou tedy natáčené výstupy, filmem reprodukované, je-li zrejmé, že nejde vůbec o jednotlivá umelecká díla? Otázka musí vzít v úvahu, z vlákní povahu práce filmového herce, který se Itsí od divadelního herce v tom, ze jeho hra, jež je podkladem k reprodukci, probíhá nikoli před náhodným publikem, nýbrž před vybranými specialisty, kteří mohou v roli ředitele výroby, režiséra, kameramana, zvukaře, osvětlovače atd. kdykoliv osobné zasáhnout do jeho hry^ Právě toto je zvlaSte důležitý úkaz. Intervence vybraných specialistů do předváděného výkonu ie příznačná pro sportovní činnost a zcela obecně pro restování. Podobná i n července podminuje celý proces filmové výroby. Je známo, že četně pasáže filmového pásku se točí vc variantách. Například výkřik múze mrt své různé záznamy. Střihač musí tedy porovnávat a vybírat - stanovit takto jakýsi druh rekordu. Fiktivní událost, natáčená ve filmovém ateliéru, se tedy odlišuje mí péfaluiné reálné události tak, jako by se lišil vrh disku na závodišti při sportovní soutěži od vrhu téhož disku na stejném miste a se stejným dopadem, kdyby jeho cílem bylo zabiti člověka. V prvním případe by šlo o tc*t, nikoli víak ve druhém. Je pravda, že testovaná zkouška, kterou prochází filmový herc;, je zeeh ojedinělého druhu- V čem spočívá? Přesáhnout onu hranici, která společenskou hodnotu testovaných zkoušek úzce omezuje. Připomeňme, že se zde ne* |edná vůbec o zkouíku sportovce, nýbrž jediné o test technický. Sportovec zná+ lze>li to tak řičí, jen přirozeně testováni. Zkouší to, co je pevně dáno přírodou, nesou tezi s přístrojem - až na několik výjimek, patrné jako je Nórmi, o němž se fiká, iiže závodí s hodinkami". V současnu á\>bč podrobuje pracovní procesŤ zvláště od okamžiku, kdy.se normalizoval pásovým systé-mem, každodenné nespočetné dělníky nespočetným testovým zkouškám. Tyto zkoušky se provádějí automaticky t kdo v nich neobstojí, je vyřazen. Ostatné tyto zkoiiiíkv se otevřené praktikují v ústavech pro volbu povolaní, 07) Nuíc. t> lenosti dokazuje, že si je člověk nawk] rci.it Rozptýlením, které nám uměni může poskytovat, se Já bez našeho vědomí kontrolovat, do jaké míry sc nové úkoly* zatéžkávajiá naše vnímání, dají řeiit, a protože je jedinec vždy v pokušeni vymknout se podobným úkolům, bude ty nejtéžši a nej důležitější z nich zmáhat uměni p -každé tam, kde bude moci mobilizovat masy. V současné chvíli tak činí fil- /í /nem. Vnímaní v rozptýleném >tavu, které ve viech oblastech umení inti zi v ne narůstá stále zrejmej i a je symptomatickým projevem hlubokých z měj v apercepti. sinaílo své pole zkušenosti ve filmu. Protože vlastni forma účli je ve filmu iolt} je pravé tento způsob recepce vítaný Film nepotlačuje kí tický moment jen tím, Ic staví publikum do role ~posuzovatelcT který dái /tré dobrozdánt, nýbrž i proto, že tato role v kině nevyžaduje soustŕcdci Publikum je examinátor, a přece examinátor rozptýlený. i Doslov Vzrustajiťi prok-ianzjcc dnešního človeka a stoupající zmasověni jsou di stránky jediného procesu. Fašismus se pokouši organizovat nově vznikaj^ zproletarizované masy. aniž by se dorkl vlastnických vztahů, na jejichž odsta není tyto masy naléhají. Spásu spatřuje v tom, že dovoluje masám, aby ds volný průběh své „přirozenosti" (samozrejme ne tak. ke se budou domái svých práv].5" Masy maji právo na změnu vlastnických poměru: tasismf se snaii dat této tendenci výraz za stavu, který vlastnické vztahy uchoval nezměněny. Jinak řečeno, fašismus nutné dospívá k estéti/au politického vota. Znásilňování mas. které jsou kultem vůdce sráženy k zemi, korespondi ono nakládáni s aparaturou, kterou chce fašismus zapojit do služeb kuti Všechna úsilí o esterizováni politiky kulminuji v jediném bodě. Tímto diným bodem je válka. Válka a jenom válka umožňuje dát cil co nejrozí lejiimu masovému hnuti, aniž by byly změněny vlastnické vztahy. Tak lze jádřit stav věci z hlediska politiky. Z hlediska techniky se nám prezem takto: pouze válka dovoluje mobilizovat veškeré současné technické středky, aniž by se změnily vlastnické vztahy. Je samozřejmé, že fasistii apoteóza války podobné argumenty nezveřejňuje. Přesto stoji za to zast se u ni. V Marinettiho manifestu k italsko-habcíské koloniální válce se ři „Již sedmadvacet tet vystupujeme my, futuristé, proti tvrzeni, že válka estetická**. Souhlasné s tím konstatujeme: válka je krásná, protože plynovým maskám, děsivým megafonům, plamenomctům a malým ts zdůvodňuje vládu člověka nad podmaněným strojem. Válka jc krásná, tože ohlašuje vysněný stav, kdy těla budou potažena kovem. Válka jc ki protože rozhojňuje kvetoucí louku o planou d orchideje mitrailleus. V krásná, protože do jediné symfonie spojuje zvuk výstřelů, dělovou přestávky mezi střelbou, vůně a rozkladné zápachy. Válka je krásná, pi vytváří nové architektur)', jako architektury velkých tanků, geometrickým ccckých eskader, kouřových spirál nad hořícími vesnicemi a mnoha jiných *. * Futurističtí básnici a umělci ,. * mějte na paměti tyto principy válečně estetiky, aby vái zápas □ novou poezii a novou plastiku . , . byl jimi ozáření"32, Přednosti tohoto manifestu je jeho jasnost. Způsob, jak klade otázku, zasluhuje, aby byl převzat dialektikem. Tomu se jeví estetika dnešní války takto: Je-li přirozeně využiti přírodních sil brzděno a potlačováno vlastnickým řádem, bude směřovat rozvoj techniky, životního rytmu, zdrojů energie k uplatňování protipřirodnímu. Nalezne je ve válce, která svými destrukcemi prokazuje, že společnost nebyla dosud zralá k tomu, aby se zmocnila techniky jako svěbo orgánu, a že technika nebyla dosti vyvinutá, aby zvládla živelné společenské tily. Nejhrozněji rysy imperialistické války vyvěrají z diskrc-pance mezi obrovskou silou výrobních prostředku a jejich nedostatečným využitím ve výrobním procesu - jinými slovy nezamestnanosti a nedostatkem odbytišť. Imperialistická válka je povstání techniky pmti společnosti, neboť společná jit jí nedodala její přirozený materi j 1 a ona si nu ní proto žádá „materiál lidský". Mi-Jto aby regulovala reky, zavádí do koryta ivých zákopů proudy lidi, namísto aby rozsévala ze svých letadel na zemi osivo, rozsévá na města zápalné homby, a v plynové válce našla nový způsob, jak odstraňovat auru* „Fiat ars - pereat mundus," říká fašismus a očekává od války, jak Mari-netti doznáva* nasycení uměleckého vnímání, přetvořeného technikou. To je zjevné dovriení ľart pour ľanismu. Lidstvo, které b>lo kdysi u Homéra předmětem podívané pro olympské bohy. se jím stalo nyní samo pro sebe. Jeho sebeodcÍ2ení dosáhlo k onomu stupni, na němž je mu dovoleno prozívat vlastní zánik jako estetickou senzací „prvého řádu". Tak vypadá estetizování politiky, jak je provádí faíismus. Komunismus oópovidA politizováním umění. Poznámky ke stati Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti l> Paul Valér?, Pŕdce* tur ľ«t. Paris J934, str. 105. Dejiny umŕkckčhi* dil.i zahrnuji wmozrcirač jcieč i vtce: díjiny M'»ny Li*>. napr. druh • poíet kópií, knri wmkk béhcm sedmnicteno. otmnáaého a dcvjuenJctťha nolecL " Přivé proto, íc pravou ncftí reprodukováni, dalo iťH*ftíi'.'Hi prrtnikiní uťJiřj?:h fŕpŕft-dukumh po tlupů - ito o technickí postupy - podklad k diferencováni * odrtupémrání pravom. Dúldhiou funkci při oaitolorání tafc»vvi:hr.o roiliicni milo obchodováni • omž-UL S TTnaJťicm drevorytu. Lec-li tak řití, brla pravou jako kvalita whá Ttifrhia a korene, diíve nd k jako rl urnou rozvinula k ivému pordčjiimu roxkvttu. Vttjrť «H- (40) jovíky ybra? Madony nebyl doíud v dobi tvého výboroven! pt*v$; pravým ic «al ai V niiledujiíích it ncjiilníjl v minutém d rjmpou l dochované tradice, i cári *e při íílmuvem pranuiiiiJ ""aeauiitkorttťtnc - íc r Mefiuovt vězí kui x Goethori příteli Bi Lidech let, Juhunni. [*He£nricka Mírek* a jdté mnohé daliL f^W Ganee. L* tcmpt ck ľinuge cit mu (L'axt ánématogrzphidue 11, Paíii 1927, «*, _Ä* ■ o-) L^i/PČblilit m bdiky masám múie znamenat; odstranit ipoleceatkou funkíi xc torného pole. ĚWjitl-c není fc^cn". i c Jneini ponreriita acpcKtibujc ipolcrentkou funkci tUraeho chi-ftjnyr portrétovaného u itolem u snídané nebo r kíuliu přjicl, pfeiaéji ne; mi'ii tewť UcÉého itolctí, který zobrazuje tvé likite reprezentatívni, jaká n* příklad Rembrandr St avé „Anatomii". SpSttínkc aury fakr> ..jedinečného zjevení dilky, byť byli lebcblŕžc". ncprediui ujc niť ji: 'br3li> nffžfcrra ulovil ii J knllď. m' hodnoty umčleckéhn dtla v k .i ir i;i i ri řc h íjímvc- p r nitkového vnímaní. DiTta je proclkfad bUxkašti. Bytoitni vzďilené je nrn-ribli/irrliii:'1 Ve sku* [Sffiňtti Je lrrieJt>iftlĹeelncji^>]i[nyBj ^rjjjRTwľr ľidtoimJliä pbrimi Svou povahou zůstavi gritijru- jtkk'iTTiiŕ by! WlilžjH, Blízfcgzt, kcecem nelze upřít jeho matérii, nczaiahuje ru-í.wi d-~> únč dJlky, kterou li zachovává y tvém zjevu. !■' Tou mŕrour ják ie kultovní htidrtou. obrazu tckulariiuje, ttávají f c pŕéditavy o tubitfim häo jedmeénoid ncu;^icč|i« Jedinečnou tjeveni. ktcr.i pŕo-M.i v knltuwiírfl obrne, fc c J e v fiŕťditifŕ vnimjteic uiie více zadjčnvána do pozadí empirickou jedinečností ■:tíÍSr£e ncb-i |rh.. •. m'k.:~i:r. S.i::: •ľífíií'tč r.í i'ŕ.'í i^ttkíl p-vííii pzavotti ní- ;p?e*3vi nikdy iméíovat dalc nej k pouhéma připsáni dila jeho autentickému tvůrci, (Coí ^^ESVliitŕ zlctelné pmjcyupe bj íbcrjtťti. fcierý si podržuje vidy acxo k ittfffafeaktvJ ^^ptiii^ rvýoi vluiaŕaim umeleckého diLi sc podiL" ni jeho kulckké moci.) NthLede k tomu |^^fi4vá ťiíflkcc pojmu iucenuLkv pri hodoocaii umč:;( jcJnoxoACXiá * *e tekuluLiaci ^ máfei] aarti;pjjí n* muän kuJtuMi bookiM] tutfiatičiioit. ^.^filffloirýcb dél oční tectaíťU feproduko**ce1aflit výtvoru míjikovou podmínkou jejich •JUUKTrébri radiJování. jlko je tomu u v^rvorů literámicb neba mal/fikýcb. Tecmiicki cťpcodukoTAtclnoit filmnvyth deJ je dani bezprojtiedně technikou jejich výroby Tí pak nrjen ie co ncjbeiproiiřednťji iňltko umoŕíuje madivc llřetli fltmovýcb dél, nýbfi li jc ■ 'rprte rovoou vynucuje. Vynucuje ii je, neboť výroba f d mu je tak nákladni, ie li | i více ■nanúti dovolil jednotlivec, kteri1 by si například mohl poŕldit drahý obríz, V roce lú2? K rypoícdo. It vŕtii film m\»l m íl devítimiliónové publikum, aby io vyplmll. $c zvu-k.ľ.. ii fitracm ovUm rnutnl krok zpet. jeho publikum ie omezovalo jazykovými hraničenu, což ie dílo loubťJne se zdilrazňovjnim nacinnilních Jti|mú. |ak i nimi vyitupo- ■ *vii| fjli.jinui, Dútciítŕpii na fť^iicrovdt (eoco kfok řftět, litery byl oicacné iiilaben iyn-fhroniracl. jc -ti i r v pjimmľi ^n.rií lun i faíismem. Oba íievy vyrú*i*|t z hoipodářskí K. kTjtéi ruine Wn-jhy, které, vtdeno v brubý^-h rytech, uulovaly udriet itirajid Jtmíckŕ vitahy cjtcvŕenýni Budinj, vedl v ídm&tj kApiiit oílřfliený kfili k taftu, *by si ^fäirtií uíTcbltn* prípravní prá^e k n-ukovérau filmu Zavedeni ivukovétw filrou při-i****0 pai do^Jiné uJehter^ A ricc nejen proíor ic rrukovy film inovu přírdlioval misy Hf líp. nýbrí t proto, že dtkv zvukovému filmu te tnfidariroval t filmovým kapiralem Hový kapttáj i dekcricfcébo prúm-^lu. Z Tncjíkn rídeno. podporoval zvukový ŕihn rta- ťtl) ciOflAUii tájmr, iviak viděno zevnitř, xirternaaonaljruvál filmovou produkci mnohem víc . aci kdy pJediím. * Tito polaj na nemůže míi oprivněm t citetice idealismu, kde ji vylučuje tán po^em kraxy. pcomlc je v základe nedělitelný. Presto se však ohlašuje u Hcgela tak líetelíie, jafc 10 ye jen t mezích ideálna u mydítefoe- _0bcazy.~ praví k v .Pfednálkäch t filozofie dějin", „existovaly již dávno: ibcínoit ú je vynucovala jít velmi rasa* pro své pobožnosti, avšak nepotrebovala Ar Jiné obrův, ba ty cd byl t pro ni dokonce fuíivé-V krásnem obraze existuje také vnejlkovcwi, pokud vlak je krásni, oslovuje človeka duch tohoto vnéjiiho: při pobožnosti je via k podstatný vztah k nijaké veci. nebo* sama J* jen bezduché otupováni duše . , , Krm ni uměni. . - vznikalo samo v církvi , . aíko-liv . . . umíní ]Ji z principu uměni vystoupilo," (Geotg Friedrich WUnelm Hejiel, Werk* IX, Berlin a Li piko 1S32, 414, V „Prednáikách r estetiky" dosvedčuje jedno m f ho. že rlefel zde cJtil problém. „Mime zi tebou/1 praví u v těchto predaálkách. „uctíváni uměleckých děl ■ fátch vzývám jako bôrikoch, a pícce fe dojem, který vfbuxuji, fvlait-mho druhu, a co v nás probouzejí. vyžaduje jeli ŕ vyiiíhn prozkoumání " (HeecI,, 1- £•■ iv. X* M.) Přechod od prvního druhu umelecké recepce k druhému určuje hiuOftíkjr průběh umele-: k ŕ rcLepce: i-Ľibee- Bte ohled ľ ni to hře pro karité jednotlivě umělecké dílo prokázat iir m |F..-mííj obéma polárními Jniliv recepce TjL například n Simmkŕ ini-donv Od ifnircii Hubena Grimmai se vl, ie obraz bjl původně milován k vyitlTovam Výzkum, který Crirnmc- podnikl, byl vyprovokován otázkou: Co zrtameni drevénA ILiti v popředí obrazu, o niž ie opírají oba andělíčci? Jak mohl Rafael přijít na nápad, r_á-zal »C Gnmme dále, namalovat na nebí pottiéryi1. Bádání ukázalo, ie Sixtinská madona byla obrazem ttfl objednávku, a to k pohfbu papcic Šíita. Při slavnostním ohradu byl Rafaelův obrai opŕen o rakev a upevněn ve výklenkovirém pozadí kaple KjLieE rj obrazu předvádí, jak se z pozadí výklenku, ohraničeného zelenými poruétami. blíží v oblacích madona k papežové rakvi. Při smuteční slavnosti ta Sixta uplatnil Rafaelův obraz tvou nanejvýl výstavní hodnotu. 2a nejaký lat potě jej umiiiili na hlavním oltáři rádového kometm černích mnichů v Piatenze Důvod k tomuto piemiitŕm ureji rímski rituál. Rimifcý rituál zapovídal, ab* obrazy, které byly vyteaweny pri pohiebnkh dav-ncnteih. slouiity kultu a umisťovaly ie na hlavni oltář. Rafaelovo dílo bylo tímto predpíšem tlil |iiľc míry znehodnoceno. Navzdory tomu, a proto, aby nezncvážila hodnotu díla, rozhodla tc kurie tile trpět obraz na hlavním oltáři. Aby nebudila pohorlenl, pre-" dala ii-brrtZí radu v provininim miaté, ležícím manou. Analogické úvahy rozviji na jiné rovině BreLht; „Nclzc-lj uhájit pojem umele< kdin J;lp pro věc vznikniki tam, kde se umelecké clilo míní na zboží, pak ie musíme tohoto pojmu opatrnC a obezřele, avtak nebojácní vidit, pokud bychom nechtěli ipotu f ním zlikvidovat i funkci samotné vrci. vzdyí tímro stadiem ie musí projit, a iice bez po-■trannich úmtilú, ne^de přitom o nijakou nezávaxoou odbočku z pravd dav»* ...: detail? které Uc v ruín k poznatkům o li tkém chovám. Veiketé motivováni z charakteru prčnává. vnitru život poiuv nrvyiréc-Lu]ť nikdy hlavni příčinu jednání a je zřídkakdy také hlavním vy dedkem jednáni"" ÍBer-role Brccht I e.. itr 257). Roziireni pale pto reuovim tecte aparatura 04 filmov cm herci utkuiečnoje. odpovídá mimořádnému roziireni pole k testováni, jez aattouptlo pra individuum, diky ekonomickým podmínkám Tak cnvxrutcj v>znam ikonek ichop-nosti k povolaní V těchto zkouškách jde o výřej x vykanu individua. Filmový záhěr a a ikouika ichopnoiti k povoláni tc odehrávají pí cd aremicm odborníků. Vedoucí natáčeni v atelieru taujímá přetni itejuc mi*to jako vedoucí teicu p H zkouice ichopnoui. PJ Lui^ii Pimndcllo. On loutně; citováno podle: Leon Pierte Quim Signiiicition du Cinéma s (Ľart cincmato^raphique H, Fnŕfž 1927, str. 14 aí 15), W Rudolf Amheim, Film alt Kun«. Beríín 1932, str. 176-177. - Určité zdánliví podruhé . detaily, kterými le filmový režisér vzdaluje od jeviltníih pr.ikuk, n.ibývaji v této tou-viilniti vtrííhu duiahu. Napr. p>>kui hr.it i nenalíčenými nerii, jak jej mezi jinými pfci- . vádí l J11- ■■ ■ ' ve ŕilmu Jeanne ď Are. Obetuje měsíce na to, aby vyhledal čtyřicet představitelů pra soud nad kacírkou, Hledáni těchto představitelů te podobala shromaido-váni itice opathtelných rekvizit. Dreyer vynaložil nejvétii námahu na co. aby ti před-' j •taviteJe nebyli podobni věkem, vzrůstem nebo fyziognomii. Když te herec itavá rekvi-utou, pak na druhé urane funduje nezřídka rekvizita v roli herce Rozhodně neni nečiní neobvykly m. ie film dospívá k stavu, ta kterého ic rekvizita ftivá niitrojcm hry. Místo abychom uváděli i nekonečného awažsrvi p ti kladú některé namátkou, ipokojnc t tc i jediným, který ýe avláitě průkazný. Na jevišti by musily působit hodiny, které vtkutka jdou, vždy ien rutivé, Jejich roli ment čas nelze na reviíri uplatnit. I v naturalistickém , kutu by astronomický čaa m mil kolidovat ic scénickým časem. Za techn podmínek ie] -. pro film nanejvýš príznačné, že ntuie bez daliino přilciitotcsé teJit i hodinového měřeni , čaiu. Jarněji než na mnohých i iných rysech 1« □* tomto případě rozeznat, jak múze vq > filmu jakákoliv jednoelivi rekvizita převzít za určitých okolností (nahodilé funkce. Odtud] je jrn iín^k k Pudavkinovu /jiŇtřni, ie „h:.i ľ.e:.<\ \c je ipojcna < piedmécera x vv-budovéna na ivázanotti ■ ním... rvoň jednu n nc\\\ Incjvn \\ metoLf Hlínového zobra-iovinj." (V. Puduvkin. Fdmrepe und Filmm.inuikripi. Berlín 192R, itf, 129), Tak ie; Tdm prvním umeleckým prott/edkem, který je chlípen ukátar, jak matérie i.ikú lirj.jc t dluvíkem. Ftlm může být proto vynikajícím nástrojem míitcrialiiirickjho podání, Konstatovaná zmčna rpúwbu vvstavo%ráni pomocí reprodukční techniky je patrná i v po- _ liticc. Dnetni! krize burruazních demokracií zahrnuje krizi podmínek, které určují ry^ta-vováni ve Ji ujcích politiků na odiv. V demokraciích vyitupuji vládnoucí činitelé píimo před volenými reprezentanty, a to osobné. Jejich publikum je parlament. S pokrokem snž-mackh aparaíyr. které umožňují, aby řečníku při jeho projevu naslouchalo neomezené jmnožicví lidi, a krátce poté, aby te řečník uzd pro uejné neomezené mnolttvi i vidi-* Klaj. pficházi vyttavoviai politické o»obnojri pred aparaturu. Paxtamenry ztrácejí f*rň publikum weiné jako divadla. Rozhlai a film te podířeji nejen na zrněné, která nastá**' ' ve funkci profetionálniho berte, nýrbž přeme rak i na rměnéne funkci toho. kdo pred • nimi vystupuje ve rvŕ viaum o tobě, jak je tomu u vedouckh politiků. Tato změna vjl M3» kazuie itefnou tendenci u filmového herce jako u vládnoucího politika. b» ohled j lift rordÉJnoit speciálního zameteni. 2ádá se vystavováni výkonů, které Ire podrobovat xkauitc a navít, které lie za určitých společenských podmínek pťeniiet Ta je výsledek návrhu wbíru. výberu prováděného pted aparaturou,, i nčhoi vitéxné vycházejí stár a diktátor. a/ Vyta dni povaha tminénycb technik mizl Aidou* Huxley pile: „Technický pokrok,.. vedl k vulgárnosti... technická reprodukovatelnOTt a tisk oa rotačkách umoíndv nedozírné rozmnožováni spisů • obrázků Všeobecné školní vzděláni a poměrné vysoké mid> přispély k vytvořeni mohutného publika, které umí rút a je schopné ii opatřit latku ke tmí a obrátkový materii]. K tomu, aby byly poruče, etabloval se důležitý průmysl. Nuže. umélecké nadini je přece néco velmi vzácného,- plyne odrůd . . . f e převážná čán umelecké produkce bývala v kterékoliv dobé a na viech místech méněcenná. Dnes je nicméně prncenta bnku v celkové umelecké produkci vétlí neř kdykoliv předtím . , . Stojíme zde před jednoduchém aritmetickým vztahem. Během minulého století w xvétiilo obyvatelstvo západní Evropy o dvojnásobek. Obrázkový materiál ke čtení narostl vlak. jak mohu odhadnout,, v pomeru jedna ku dvacid, možná že též k padesátí nebo dokonce ke stu, Nfá-li obyvatel ttvo o počtu x milionů n umeleckých talentů, bude mít obyvatel levo o 2x míli dnech 2n umeleckých ralentu. Nuíe. situaci Lze ihrnout tukto: jedna tisková stránka i materiálem ke Čtení nebo obrazovým materiálem, která byla publikována před stoletím, odpovídá dvaceti, ne-ti itu stránek. Tam, kde z druhé strany existoval pred stoletím jeden umřleckř talent, existuji dne* dva. PřEpouitím, že dfky všeobecnému vzdelaní se může dnei uplatnit mnohem vétlí počet virtuálních talentů, kteří by byli dřivé nemohli nikdy doipéc tak daleko, aby rozvinuli ivé nadáni Předpokládejrne tedy . Ir dnes připadá na jeden dřivéjli trojnásobné nebo čtyřnásobné vrtit počet umeleckých talentu. Zůstává přeno nepochybná, le konzum čtenářského a obrázkového materiálu zdaleka předčti pfi-roatwsst produkci padaných spisovatelé a kreslířů. S materiálem k poslechu je tomu nejinak. Prosperita, framofon a rádaó vyvolaly v život takové publikum, jehož i potreba hudebního materiálu rtoji mimo jakýkoliv vztah k růitu obrvarelstva a v souhlase c dm k přírůstku talentovaných komponistů. Výsledkem toho je, že ve viech tsméoích, vzato absolutné i relativné, je produkce braku nepoměrně rozsáhlejší, než tomu bylo dříve; a tak to m u t| zůstat, dokud budou lidé pokračovat ve tvém neúmerné velikém odberu čtenářského, obrázkového a poslechového materiálu, jak jen tomu je v této chvíli.*4 (Aldous Huxley. Croiiiére ďhiver en Amérique Centrále, Pa/tz, itf, 273 lil.) - Tento způsob uvažování je zřejmé sotva pokrokový. "/ Odvážné kousky kameramana lze vskutku srovnat i odvážnosti chirurgickou, Luc Durtain uvádí v seznamu specifiky gcsiickýcb dovednosti techniky takové, které „ie požadují v chirurgii při určitých nesnadných zákrocích. Volím jako příklad jeden případ z otorhino-laryngologíe .. . mám na mysli takzvaný endonasální perspektivní postup; nebo odkazují k akrobatickým koutkům, které musJ vykonac chirurgie hrtanu, jet má k dispozici převrácený obraz podávaný ircacUem; mohl bych také mluvit o uinl chirurgii, která co do preciznosti upommá na práci hodináře- Jak bohaté odstupňování nejsubtilnejit svatové akrobatiky K poladuje od mule. který chce lidské tělo spravovat nebo je zachránit, vždyť stád pocBjtlk jen na operaci očního zákalu, při mi se rovněž srážejí ocel a bezmála kapalné čáui tkané, nebo na důležité Jju^y do měkké krajiny bfílní Oaparotomie),*" w Tento způsob nazíráni muže připadat hrubý; avšak jak ukazuje velký teoretik Leoeardo. mohou byt hrubě rpůmby nazixant v své dobé dobře uplatnený. Leonardo srovnává maltřttví íál) * i hudbu xéttnto itofy: „Xiitŕuvi je hudbě ojJij/r;-;..i proio, že neumírá ? mlíku, kdy bylo vyvoláno k fcivOtu, jak j« tomu * neSťannou hudbou .. Hudba, kurí unika, hxti vznikl*, nejí la nuiirstvún, jd K I pOuíivánurí fermete «ca4o vHnýtt" (citováno v Revu* de Litiérature ccmpirčc. Fevriei-Mai* 195í, XV, I, str, 79), U/ Hlcdáme-ti analogii k této UTuflCi. oabiJd ic nim jedna pouŕna t reneunenim malířství, I jde potkáváme uménl, jeho! nesrovnatelný foxmneh a vyinam vyplývi nikoli v poilední rade j mhu, äe du icbc iniciuje počet nových véd, neho aleipon nnvÝch vedeckých údajů. Umíní vyiu-duje jualuit anatómie a periprkrivy, rrurematiky, meteorulogfe a nauky 4 barvách- «Co je nim odl chtěj li," pi.íe Val éry. ,rnei p i< kva p i vy narok takového Lcurusrda. jemuž bylo mJifwi nejvyíiiin CÍIciD * nejvyznininŕjii démonií.n i poznáni. * sicc v tom imyilu. Je podle jeho presvedčení ti Mdaio vitznjtlm-í. ta on lAm *e ne-iilekt pred teoretickou anaJjiou. před oči my, hdé dnešní doby. stojíme zarátaní pfo její hloubku b pfeMOtt,- (Paul Valŕty. PSeeet íuí ľan. Pafi*, str. 191). 'W Rudolf Arnheim. 1, c, atr 138- „ľuiŕkĽkí dilo," ŕiká André Breton, „má jen potud ťenu, pokud te Jtachvivá reflenemi bndi:uLnostĽ" Vskutku ituji kaidä dozrála umelecká formu jlj průsečíku tll vývojových J lei i T. Ji Jt tenbíiika iuibi UáiJuJe o určitou umeleckou formu. Dflve než nastoupil film, existovaly fotografické kniíky, JejichJĚ obrátky predvadíly divokú na. zmstknutf palce v rychle %C míhajícím sledu boxerik) zápas nebo tenilové utkán ŕ v b a zn tí c h hvl y Automaty, v lichí bylo možno otitrnlm kotouče vyvolivaí odvíjeni obrazů. - Za druhé sméŕují hotové umelecké f ony v urŕirýxll stadiích tvého vy voje uidovnč k účinům, k nimi bude poodéji dotahovat nová umelecká ŕonna xcela nenútené. Dčive oei doicl ivebo uplai-nŕai íilra, snažili se dadaitte ivými produkcemi ixvéjft publikum do takového stavu, který pak vyvolával napríklad (.,'h.iplm způsobem zcela pí i rozeným. — Za trecí irnčŕují často neiíuitelnť jpoleĹecukó zmeny k prorořne recepce, k tet j prospívá tep/ve nové umelecké forme, Dfive nef il film tninl vytvářet ive publikum, byly recipoviny r ciufikém pa-uordmatu obrazy (jez přivá přestaly být nepohyblivé!1 před ihromáždéným publikem. Toto publikum icálo před paravdnem, opaticným itcreoikopy, z nichž se na každého diváka doirávfdo po jednom. V téehro ttereotkopech m automaticky vynořovaly jednotlivé obrázky, které oakrátce natrnuly ■ pak uvolnily mino následujícím Podobnými ptoitředky mutil pTKorat jcité \ lidjtun. když předváděj nepekrtnému publiku, zirajEctmu do apa-I rátu a odvilejíumi tc obraiy. první řihnovy patek (dříve nei bylo w4mé filmové plátno a projekce.) - Ostatné, xařiiení dtttikébo panorámatu zrcadli obzvláité jatné vyvcijo-■*vou dialektiku. Krátce pted tím, než film způsobil, ie ic pri hl tieni snímkům Halo kolektivní récj, uplatňuje te pŕrd nereoskopy tohoto ryi-hle zauaravitho zaíirerii fndívidujlnt pohlížení na obrazy jevte jednou t takovou vyhrnuc-no^ti jako kdysi, kdy i patric na bo*l obraa umofnovála knézi „cella". !t Teologickym pntvroreni tohoto pohrouženi je vědomi, ie june umí se svým Bohem. Toto 'VfdcMni politovalo u metŕanttva v jeho velkých dobath svobodu, t níž setJaiálo cifkevuj ponidnikovánl V dobách méifanikého úpadku fflutclo we(né vedkmn" vydáiai počet v dtry-té tendenci odaimar Ttŕrinym /aSeiitotcem. sily, kter* vrnakládi jednotlivec na obcování a Bobem. / Ceorfet Duhame], Scénet de Ea vie furure, Paiií 1910. itr 52 Umélecki furma ŕ i Liti u koresponduje se stoupajícím ohroícnim iivOU, jeffiui mi dneéni Ctovek parrit tváři v tvHi Potreba vystavovat te uOJnÚm loku je druhem lidtkťlio píi-rpůiobovini očekávaným nebeřpečim, kicrd hťoií rc v\cth íCTfttl, Film odpovídá zra ŕ Uim, jež tuhuji hluboko do apercepŕniho ústroji, zmenám, jez v rámci luukťomé existence :$FľvÁ~£äiďÝ chodec viaicnj dó ^kcflBgáqkŕ~dopTTvy » i« v histoekkém méntku pfo^ vl kaídý občan dnetuiho státu. »/ jafcti pro dadaisniui je film t pra kubtimui a ŕiHurismui vzorem k dúlejirym zlvŕrilm. Kubiimus n futuťismui JlOu nedokonalými pokusy pŕispet po svém k pronikání t k Otec-n^id pomoci aparjiiury Na rodil od filmu nepouživaty tyco sto J/ při ivčm pokusu k umeleckému zobrazím reality aparaturu, nýbri jakousi íJirmii představované ikutei-nosri * pŕeJitaťov.mou aparaturou. V kublimu mi pritom prevaž-ujicf ro]j ptedpoitlii daná konstrukcí telo aparatury > jejLi základ je v optice: *e futurismu tulené účiny iipararury, které ec vybavuji pri rychlém otáčení filtnovéno p,Láka. *r Geoffes Duhamel. j- c. Hr. 59 il' S ohledem [l.i film u vy rjdenik. jehož propafiandiitické použiti lae sotva pŕe^enie, je zde zvláití dúlflitá technická okolnuiL K masové reprodukci ic přcdevĚiin nabi/i reprodukce mas. Pri velkých ilavnosinich akcích, monštre-parádách, pfi sportovních masových podm cJch a vc válce, pri výjevech, dnes vesměs filmovaných, pohlíží ij díív,i sama do obtjŕeje. Teaw* de}, jehož dosah nepotrebuj e být zdůrazňován, souvisí cn nejtéjnéji i vy vojem reprodukční, pripadni animaci techniky, Všeobecne jiOu ra*»v» hnutí zfetelnéri pŕiitupná apamtuŕe nej pohledu. Snímky ítotitícovéhc divu l?c nejlépe f^tngrafovat x ptftLL perspektivy, A je-Ci tatu perspektíva prístupná pra lidské oko přivé tak dobře jako pru aparaturu, nelne přece jen na obraze, který si s aebou odnáší oko. provádéi zvéríeniny, jako jc tomu u. inimku. Což znamená. re matové hnuti, a tedy f válka, pře dít* vy jí onu formu lidského konaní, která se zvJáíté výhodne poddává aparatuře, n; La Stampa Torioo Poznámky k fxancouzjkýai rejovým Jodatkum: a) Vlastním cílem revolucí j c zrychlit tuto adaptaci. Revoluce jsou inervace kolektivního živlu, nebo pretne ji, pokut o inervad kolektivu, jenl poprvé ihtedává v druhé technice své zařízeni'. Tato nebliká ustavuje iy»rém, který vyžaduje, aby se elementárni iceJálfu: iply podrobily, má-li le na*telit „íoulädná" hra meai přírodními lilami a člověkem. A po-dubne jako dne, jez se uci uchopit vét, natahuje ruku srcjnč po mésici jako po miiíi le-ticim v jeho dotahu - tak také líditvo pri jvjth wrvaénjch pokusech míŕí stejné k cílům dostupným jako k tem, které jiuu zprvu i en utopické. Nebuf puž.ulavfcy, ad:* tuviťiÉ ke společnotri. neohlašuje v revolucích jen druhá technika. Přivé proto, že tato druhá technika šněruje nejprve k tomu, aby oivobodiU ílov řka od jeh.i dřiny, vidi individuum naráz, jak nezmerné re jeho pole k akcí řOZJiřuje, V tomto poli se indi-viduuum neumí dosud orientovat. Aviak prosazuje na nám jii své požadavky. Neboť Clo více si kolektivní živel přivlastňuje druhou techniku, tfm vke pociťuje individuum, jak velice omrztlU byla ř* íildy prvé techniky obla*t jeho možnosti. Krátce řečeno, k svým právům se hlásí íniikrtímý jedinec, oivobozený Likvidováním první íechniky. NuÉe, inŤva si druha technika zjitdla tvé první revoluční výdobytky, \\t si i novým náporem Líni náioky na uplatněni žjvotnj íádosii individua, první technikou potlačované - lásku m smrt. FonrierovO dílo tvoři jeden z nejduJcEicéjíich hilitnrických dakuriieni i'i tět hi t-.i p---Itdavkú b} Je pravdu, 4c integrální analýza téchto filmů by ncimíla pomLet □ jejich proti lidném ttnviJu. MíuíU br vj\U i protikladného vyjíumu tčdjio prvků, kicíí f*voLi^jji wu-iiiiíí komický i désivy urin. Komika « tdčJeaf tpolu óuc <«wím. jak 10 dokaJuji reakce děti. A ptoí bychom tváři v (viř určitým fakrům neměli pravo ta*dt ic. která 1 těchto dvou reakci je v dinem prípadu liditejii? Některé z niivych filmů 1 Mickev Mou*am opravňují k podubrvé otiřte, To, co K v novech uumcicb Diiocyůvych objevuje jameji, bflií i?hLaio'i.Jn