Úvod do metodologie historického výzkumu FAVBKa100 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. 11. 12. 2021 Organizace kurzu ´Docházka je povinná ´Exkurze do Knihovny Národního filmového archivu – čtvrtek 11. 11. Pravděpodobně od 10:00 (bude upřesněno) ´Výuka bude rozdělena do 4 bloků ´Formální pravidla a citace ´Zdroje a prameny, elektronické databáze ´Archivní výzkum (1 lekce nahrazena exkurzí) ´Práce se zvukovým záznamem ´Každý blok uzavře test anebo samostatný úkol – pro úspěšné absolvování předmětu je zapotřebí splnit všechny zadané úkoly. Úkol pro uzavření druhého bloku ´Minimálně 5, maximálně však 8 NS o Vašem oblíbeném filmu. ´Je potřeba: ´dodržet povinný rozsah (pokud není splněný povinný rozsah, práci neuznáváme; nulový bodový zisk) ´minimálně jednou použít jak citaci, tak parafrázi, tak shrnutí ´minimálně jednu překladovou citaci ´minimálně jednou citovat jak z monografie, tak ze sborníku, tak z periodické publikace (uznává se i web) ´připojit soupis zdrojů, který bude obsahovat jak prameny, tak zdroje, tak audiovizuální díla. ´Celkem 10 bodů za splnění každé položky ´Nehodnotí se – jazyk, gramatické chyby, chyby ve formálních pravidlech (byť jsou ve výstupech vyznačené) ´Do neděle 7. 11. opravené výstupy se zpětnou vazbou; bodový zisk přičtený v poznámkovém bloku Nejčastější chyby ´Finální soupis zdrojů – dělit na primární, sekundární a audiovizuální. ´Položky nečíslujeme, pouze řadíme dle abecedy ´Do poznámek pod čarou neuvádějte údaje o filmech – těm náleží až finální soupis zdrojů, oddíl citovaná audiovizuální díla ´Nepsané pravidlo - základní číslovky >> do 10 rozepisujeme, nad 10 číselný zápis (sedm X 17) ´Používejte distribuční/festivalové názvy filmů, původní pouze pokud film nebyl pod českým názvem nikdy a nikde uvedený ´Pozor na uvádění čísla odkazujícího k poznámce pod čarou ZA interpunkcí (výroky, tvrzení, shrnutí, parafráze, citace) ´“Citace uvádíme či uzavíráme referencí k jejich původci, čímž se stávají jasnou součástí výkladu” ´Údaj o překladu není potřeba uvádět shrnutí či parafráze, pouze u přímé citace. Uvádíme až v poznámce pod čarou, nikoliv v samotném pojednání ´ Zapamatujte si! Odborné časopisy - Domácí ´Nerecenzované ´Kvalitní, editorsky pečlivě ošetřený obsah, specializované tematické sekce ´Cinepur ´Film a doba ´Filmový přehled (web) ´ ´ ´Recenzované ´Každá studie před publikací prochází tzv.recenzním řízením, kdy ji anonymně posuzují ideálně dva odborníci, kteří posoudí, zda text odpovídá požadovaným standardům a otevírá nové perspektivy ve vybrané oblasti ´Iluminace ´Kino-Ikon Odborné časopisy – zahraniční ´Dalším hlediskem, jak hodnotit kvalitu odborného časopisu, může být citovanost článků vyjádřená tzv. impakt faktorem (tzv. impaktované časopisy). ´Informace o impaktovaných časopisech shromažďují citační databáze Web of Science (WoS) nebo Scopus. ´Prestižní zahraniční oborové časopisy: ´Screen ´Cinema Journal ´Journal of Film and Video ´NECSUS ´Historical Journal of Film, Video and Television ´Camera Obscura ´Velvet Light Trap Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Historický pramen ´Historický pramen = cokoli, z čeho lze získat poznatky o minulosti. ´Tradičně jsou za ně považovány texty a artefatky hmotné kultury, s inovacemi v historické vědě se představy o tom, co může být považováno za pramen, nadále rozšiřují (např. výpovědi pamětníků). ´V dějepisectví se tradičně odlišují prameny od (sekundární) odborné literatury, přičemž nadřazené jsou primární prameny nad sekundární literaturou >> pramen mohl o minulé realitě vypovídat přímo, zatímco sekundární prameny (historické knihy) zprostředkovaně, tj.až s pomocí historikovy kombinační práce. ´X Samotná archiválie, nabírá svůj význam až ve chvíli, kdy ji zasadíme do nějakého většího celku. Archivní fondy ´Zpracované ´K těmto fondům existují tzv. badatelské pomůcky – dokumenty představující původce fondu (instituci, organizaci, spolek, osobnost) a jednotlivé položky, které fond obsahuje; rozdělených do kartonů a opatřených inventárními čísly či signaturami ´Nezpracované ´Neexistují k ním badatelské pomůcky ´Některé instituce je zpřístupňují pouze prostřednictvím oficiální žádosti, zaštítěné institucí, v jejímž rámci badatelský či publikační projekt vzniká (OPA NFA) ´Je zapotřebí mít ujasněnou představu o zkoumaném tématu a obrátit se na archiváře, aby z fondu dle svého uvážení vybral ty kartony a složky, které jsou pro daný badatelský projekt vhodné ´ Archivní instituce ´NFA – v OPA najdeme všechny materiály potřebné pro výzkum domácí kinematografie od počátku cca do roku 1957 ´Barrandov studio archiv (BSA) – tematické plány, filmová výroba, dramaturgické posudky k námětům od poloviny 50.let výše ´Literární archiv Památníku národního písemnictví (LA PNP) shromažďuje, zpracovává, ochraňuje a zpřístupňuje doklady k vývoji literatury a knižní kultury v českých zemích včetně dokladů vážících se k životu, dílu a odkazu významných osobností české literatury a knižní kultury od 18. století do současnosti. ´Archiv Národního muzea (Archiv NM) – přes 1000 fondů a sbírek, jak osobních, tak fondů institucí (pražská divadla do roku 1945, svatováclavská liga atd.) ´Všeodborový archiv – materiály dokumentující vývoj domácího odborového hnutí ´Archiv ČRo – spisový archiv + nahrávky ´Archiv ČT ´Síť okresních a krajských archivů Úkol č. 2 – práce se zvukovým záznamem ´Téma: Sledování filmů během pandemie ´Vyberte si ze svého příbuzenského nebo blízkého okruhu respondenta/respondentku, s nimiž budete vést rozhovor na téma jejich sledovacích návyků audiovizuálního obsahu (filmy, televizní seriály, stream) během pandemie. ´Možné otázky: ´Jak se proměnily sledovací návyky respondenta/respondentky? ´Byli zvyklí chodit do kina/jezdit na festivaly? Chybí jim zážitek spojený s kolektivním sledováním? Využíval vámi oslovený respondent/respondentka projekcí v rámci Moje kino Live? ´Předplatili si některou ze streamovacích služeb (Netflix, HBO GO, Amazon Prime, Alza, DAFilms, MUBI atd)? Začali ve zvýšené míře sledovat některou ze streamovacích platforem? ´Byla pro ně dostatečná nabídka českých televizních programů? Dovedla pokrýt výpadek návštěvy kina? ´Jaký filmový/audiovizuální zážitek roku 2021 považují za nejsilnější a proč? Zisk 15 bodů za: ´Za celkovou koncepci eseje 5 bodů – představení výzkumných otázek a ověřování/vytváření hypotézy; práce s relevantními zdroji; schopnost přesvědčivého a čtivého výkladu; struktura textu (od obecného a kontextuálního ke specifickému případu: úvod, hlavní tělo textu, závěr). ´Dodržení formálních pravidel (3 body – text musí obsahovat odkazování na zdroje formou poznámek pod čarou ve stanoveném formátu a finální soupis všech použitých zdrojů) ´Dodržení rozsahu 5 až 8 NS (neboduje se – pokud nebude dodržený rozsah, text se vrací k přepracování) ´Vztažení výpovědí k nějakému širšímu kontextu, který bude podložený zdrojem, například: ´Skrz zmíněná díla – jsou zážitky a významy, které si respondenti s filmem spojují, v souladu např. s jejich kritickým hodnocením/hodnocením dalších diváků? ´Skrz změny v chování diváků během pandemie – je váš respondent někým, komu domácí sledování nahrazuje výpadek jiných kulturních aktivit nebo ne? ´Skrz specifický kontext sledování – jak a v čem se může lišit domácí sledování od projekce v kině? ´Použijte alespoň tři dohledatelné zdroje mimo samotný rozhovor a to formou citace, parafráze či shrnutí (3 body) ´Dodržení formálních náležitostí spojených s metodou orálně historického výzkumu (odkazování na zdroj, uvedení pramenu v přehledu zdrojů; přepis rozhovoru v příloze není nutný!) (2 body) ´Stylistická a jazyková stránka (2 body) ´V případě jazykové stránky (gramatické hrubky, překlepy) a v případě dodržování formálních pravidel tolerance maximálně 3 chyb, jinak přicházíte o bod. ´ Známkování ´Maximální možný zisk je 25 bodů (za oba úkoly, 10 + 15 bodů) ´Bodový zisk lze sledovat v poznámkovém bloku předmětu ´25 – 23 bodů >> A ´22 – 20 bodů >> B ´19 – 18 bodů >> C ´17 – 16 bodů >> D ´15 bodů >> E ´14 bodů a méně >> F ´Vypracovaný úkol vložte do vytvořené odevzdávárny nejpozději do 16. 1. (vč.) ´Známkování předmětu se zavírá 6. 2. ´Nezapomeňte vyplnit své hodnocení v předmětové anketě – předem děkuji za vaše připomínky a komentáře! ´ ´