Úvod do metodologie historického výzkumu FAVBKa100 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. 16. 10. 2021 Organizace kurzu ´Docházka je povinná ´Exkurze do Knihovny Národního filmového archivu – čtvrtek 11. 11. Pravděpodobně od 10:00 (bude upřesněno) ´Výuka bude rozdělena do 4 bloků ´Formální pravidla a citace ´Zdroje a prameny, elektronické databáze ´Archivní výzkum (1 lekce nahrazena exkurzí) ´Práce se zvukovým záznamem ´Každý blok uzavře test anebo samostatný úkol – pro úspěšné absolvování předmětu je zapotřebí splnit všechny zadané úkoly. Formální pravidla ´bezchybná a konzistentní formální úprava zvyšuje přehlednost textu a argumentace ´neexistuje jednotný citační/formální systém ´různá formální pravidla reflektují potřeby daného oboru a zdroje, s nimiž daná disciplína nejčastěji pracuje ´rozlišujeme dva systémy formální úpravy a odkazování na zdroje ´formou poznámek a soupisu použitých zdrojů, systém nejčastěji využívaný v humanitních vědách a uměleckých disciplínách. Typickým příkladem je Oxfordský systém. ´Příklad: „Richard Dyer tvrdí, že pokud je star vehicle funkční, přetrvávající a konzistentní, může nabrat až podoby žánru.“1 (v poznámce pod čarou nebo na konci textu uveden plný bibliografický údaj). ´formou uvedení jména autora a roku vydání zdroje v závorce v hlavním těle textu, používá se hlavně v exaktních a sociálních vědách. Typickým příkladem je Harvardský systém. ´Příklad: „Richard Dyer (1998, p. 62) tvrdí, že pokud je star vehicle funkční, přetrvávající a konzistentní, může nabrat až podoby žánru.“ Formální pravidla FAV Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Monografie x Sborník ´Monografie je neseriálová publikace, která systematicky, všestranně a podrobně pojednává o jednom, zpravidla úzce vymezeném tématu. ´Sborník (edited volume/edited collection) dané téma nezkoumá tak všestranně a podrobně, jednotlivé části a příspěvky jsou zpravidla pouze rámcově tematicky příbuzné a mohly by existovat samy o sobě. Nejedná se o společné dílo více autorů, nýbrž o soubor článků nespolupracujících autorů. Může jít o seriálovou publikaci ´V případě kolektivní monografie jednotlivé části na sebe tematicky navazují a jejich zpracování je předem naplánováno a svěřeno jednotlivým autorům. ´Čítanky (readers) nepřinášejí ani původní výzkum, ani dosud nepublikované texty od dílčích autorů, ale jsou kompilací již publikovaných studií nebo úryvků z vydaných monografií. ´ Obsah obrázku interiér, budova, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku fotka, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Citace ´Při psaní akademických textů (seminární práce, absolventské práce, oborové práce, článku do odborného periodika…) vycházíme z a navazujeme na poznatky jiných badatelů. To znamená, že musíme průběžně uvádět zdroje, které jsme použili, stejně tak poskytnout jejich úplný seznam v závěrečném soupisu. ´Proč citujeme? ´Dokládáme, že jsme konzultovali řadu primárních a sekundárních zdrojů a naše tvrzení jsou tudíž pevně podložená. ´Jsme seznámeni s relevantní akademickou literaturou v oblasti, kam spadá i naše výzkumná otázka/výzkumný problém. ´Veškeré zdroje mohou být kdykoliv dohledatelné a ověřitelné. ´Pokud nepřiznáme použité a konzultované zdroje, naše práce může být označená za plagiát. Obsah obrázku osoba, muž, fotka, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Citace / Parafráze / Shrnutí ´Citace – použijeme identická slova, která použil citovaný/á autor/ka ve svém pojednání a organicky je zakomponujete do vlastní věty s použitím všech uvozovacích postupů (jméno autora na počátku či v závěru věty, uvozovky, hranaté závorky v případě výpustek, dvojtečka v případě nenavazující věty vedlejší, bibliografický údaj v poznámce pod čarou). ´Parafráze – vyjadřujeme ideu autora vlastními slovy. Je potřeba minimalizovat užití původních výrazů citovaného autora/autorky! Je potřeba uvést: jméno autora/autorky v počátku nebo v závěru věty a bibliografický údaj v poznámce pod čarou ´Shrnutí – vyjadřujeme ideu autora/autorky vlastními slovy, přičemž původní rozsah krátíme a koncentrujeme (například vypouštíme detaily a konkrétní příklady). Je potřeba uvést: jméno autora/autorky v počátku nebo v závěru věty či odstavce a plný bibliografický údaj v poznámce pod čarou. ´AŤ UŽ ZVOLÍTE CITACI, PARAFRÁZI NEBO SHRNUTÍ, VŽDY MUSÍTE UVÁDĚT JMÉNO AUTORA A ZAPSAT PLNÝ BIBLIOGRAFICKÝ ODKAZ V POZNÁMCE POD ČAROU!!! ´ Výchozí text a jeho překlad ´„The importance of publicity is that, in its apparent or actual escape from the image that Hollywood is trying to promote, it seems more ‚authentic‘. It is thus often taken to give a privileged access to the real person of the star. It is also the place where one can read tensions between the star-as-person and her/his image, tensions which at another level become themselves crucial to the image (e.g. Marilyn Monroe’s attempts to be considered something other than a dumb blonde sex object, Robert Redford’s ,loner‘ shunning of the attention his star status attracts.“ ´“Význam publicity spočívá ve zdánlivé či reálné snaze uniknout obrazu, který se Hollywood snaží propagovat, zdá se být ‚autentičtější‘. Často ji tudíž pokládáme za poskytovatele privilegovaného přístupu ke skutečné osobnosti hvězdy. Je také místem, kde můžeme číst tenze panující mezi hvězdou-jako-soukromou-osobou a jeho či jejím obrazem; tenze, které se na jiné úrovni stávají pro obraz podstatné (např. snahy Marilyn Monroe nebýt považována jen za hloupý blond sexuální objekt, ,samotář‘ Robert Redford stranící se pozornosti, která jeho hvězdný status vzbuzuje).”1 ´___________________________________________________________________________________ ´ 1 DYER, Richard. Stars. London: BFI, 1998, s. 61. (Přel. ŠG). ´ Citace – správné užití v textu ´Na rozdíl od propagace, kterou kontroluje studio či samotná hvězda, publicita existuje primárně stranou těchto oficiálních míst. Podle Richarda Dyera „[…] ji tudíž pokládáme za poskytovatele privilegovaného přístupu ke skutečné osobnosti hvězdy.”1 Publicita se totiž opírá o neautorizované články a fotografie, skandály, diskusní příspěvky na sociálních sítích pod profily samotných celebrit i mimo ně, nebo specializované webové stránky či blogy zaměřené například na nahotu, sexuální obtěžování, zneužívání moci či zveřejňování neověřených informací, de facto klepů. ´____________________________________________________________________________ ´1 DYER, Richard. Stars. London: BFI, 1998, s. 61. (Přel. ŠG). ´ Shrnutí – správné užití v textu ´Publicita může, ale nemusí nabízet pohled na skutečnou hvězdu mimo oficiální propagační aktivity. Její význam však podle Dyera spočívá hlavně v tom, že odhaluje napětí panující mezi konstruovaným hvězdným obrazem a soukromou osobností zkoumané star.1 ´____________________________________________________________________ ´1 DYER, Richard. Stars. London: BFI, 1998, s. 61. ´ Parafráze – správné užití v textu ´„Na rozdíl od výrobních skupin vykazovaly tvůrčí kolektivy poměrně malou stabilitu: jejich vedení i personální složení se v následujících třech letech jejich existence měnilo, k první řadě kolektivů přibyla během roku ještě řada dalších, ty ovšem plnily pouze doplňkové funkce a brzy opět zanikly nebo působily jen v krajích. Roku 1950 prošly tvůrčí kolektivy dalšími organizačními a personálními změnami, v jejichž důsledku se jich ustavilo celkem jedenáct.“ ´Jak ve své monografii Továrna Barrandov píše Petr Szczepanik, oproti předchozímu uspořádání trpěly tvůrčí kolektivy fluktuací členů i vedoucích pracovníků.1 Šlo o nestabilní uskupení, které provázely četné reorganizace a jejichž počet se ustálil až zkraje další dekády. Jasno nevládlo ani stran jejich pravomocí či působnosti.2 ´__________________________________________________________________________________________________ ____________________ ´1 SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha: NFA, 2016, s. 80. ´2 Tamtéž, s. 80. ´ Test – nejčastější chyby Anglické zkratky převádíme do češtiny! Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky SYNNOTT, Anthony. Shame and Glory: A Sociology of Hair. The British Journal of Sociology. 1987, roč. 38, č. 3, s. 381–413. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, lidé, dívka Popis byl vytvořen automaticky V případě (nejen) webových zdrojů ´Vždy dohledávat autora příspěvku/článku a datum publikování ´Formální pravidla FAV nenabízejí pevný rámec pro citaci webových zdrojů typu komentářů na sociálních sítích, komunitních webech, diskuzních fór či platforem pro sdílení fotografií či krátkých videí. Forma bibliografického zápisu zdroje tedy bude vždy upravena s ohledem na dané téma, ale musí být v souladu s duchem katedrové formální úpravy. ´Pokud je autor známý pouze pod šifrou, lze ji ponechat. ´V případě starších tištěných textů případně konzultovat rozličné slovníky novinářských šifer. ´Například: VOPRAVIL, Jaroslav Stanislav. Slovník pseudonymů v české a slovenské literatuře: (anagramů, kryptonymů, značek, jmen původních, přijatých, dvojitých, polatinštělých atd.). Praha: SNP, 1973. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Užitečné odkazy ´https://nfa.cz/cz/knihovna/on-line-katalog/ ´On line katalog Knihovny NFA ´https://www.idu.cz/cs ´Stránky Divadelního ústavu, zejména Virtuální Studovna (ViS) ´http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Welcome.do ´Digitalizované zdroje Národní knihovny ´ NA KONCI PRÁCE SOUPIS ZDROJŮ ´Všechny řadíme abecedně ´Zdroje uvádíme v následujícím řazení: ´ Zdroje primární (prameny); dále dělíme na archivní a publikované ´ Zdroje sekundární (bibliografie); dále dělíme na literaturu citovanou a konzultovanou ´Audiovizuální díla, která dělíme na analyzovaná a citovaná. Elektronické databáze ´Používejte AND pro kombinaci klíčových slov a frází ´Př: Biopic and French and History ´Používejte zkrácené tvary s pomocí hvězdičky, a otazníky, abyste dostali všechny tvary slov ´child* and film ´globali?ation and cinema ´Dá se hledat nejen s pomocí klíčových slov, ale také předmětů (subjects) ´Snažte se si představit nejrůznější způsoby, jak by se dalo vyjádřit to, co hledáte, dokud nevyčerpáte všechny možnosti. Pro co nejpřesnější výsledky dávejte slova do závorek a použijte OR ´(AIDS or HIV) and (television or movies or cinema or motion pictures) ´Pokud hledáte konkrétní článek, pak celý jeho dejte název do uvozovek ´ Úkol ´Minimálně 5, maximálně však 8 NS o Vašem oblíbeném filmu. ´Je potřeba: ´dodržet povinný rozsah ´minimálně jednou použít jak citaci, tak parafrázi, tak shrnutí ´minimálně jednu překladovou citaci ´minimálně jednou citovat jak z monografie, tak ze sborníku, tak z periodické publikace ´připojit soupis zdrojů, který bude obsahovat jak prameny, tak zdroje, tak audiovizuální díla. ´Do 30. 11. – vložit do odevzdávárny v ISu ´