(1924) Z Vel'tovova archívu druhů. Umělecký film dostane kolosální podporu, nezachrání se však, ale zahyne spolu s celou tou armádou mravouků. Strhneme babylónskou věž umění. (924) Hral/ýfilm a .,fi/mo<'é oko" Soudruzi, mluvím jménem skupiny kinoků. Jak je většině z vás známo, tato skupina nespojuje ani svou existenci, ani svou práci s takzvaným uměním". ' " Zabýváme se studiem těch životních jevů, které nás bezprostředně obklop~jí. Umění ukázat a vysvětlit život takový, jaký je, klademe nad onu, byť zabavnou loutkovou hru, kterou lidé nazývají divadlem, kinematografem apod. Téma dnešní diskuse "Umění a život" nás zajímá méně než například téma "Život a jeho tvůrčí organizace", protože, opakuji, pracujeme a pokládáme za správné pracovat právě v tomto oboru. Naším nejbližším úkolem je vidět a slyšet život, ,zaznamenávat jeho křižovatky a zvraty, chřupání kostí starého života pod/tlakem Revoluce, sledovat růst mladého sovětského organismu, zaznamenávat a organizovat charakteristické dílčí životI1í jevy do celkového obrazu, extraktu. Je to veliký a zdaleka ne jen experimentální úkol. Je to prověrka celého n~šeho přechodného období v jeho celkovém charakteru a zároveň i konkrétní prověrka každého jednotlivého dekretu nebo usnesení přímo na místě, mezi lidem. Je to teploměr i hustoměr naší skutečnosti, a jeho význam nepochybně převy~ujevýmysly některých autorů, spisovatelů či režisérů. Takový úkol ovšem nemohou zvládnout jednotlivci nebo několik desítek lidí. Je to úkol, který je třeba vytyčit v celém sovětském státě. Všichni sovětští a straničtí pracovníci, kteří se dnes orientují.k takzvanému hranému filmu, se musí k této v podstatě malicherné záležitosti ohrátit zády a soustředit všechny své síly, všechny své znalosti a všechny své zkušenosti k průzkumu a zkoumání naší skutečnosti'prostřednictvímfilmové kamf'ry. . Celý, stále se rozrůstající aparát dělnických a vesnických dopisovat' lů je zárukou, že tato práce bude mít smysl, že pozorování mohou být dosta. ~čně široká i hluboká, že kamera může na,plátně předvádět extrakt citů a nálady mas. Důvtipná organizace natočeného faktického materiálu umožní vznik filmů vel k é h o a g i t a ční hod o s a h u bez vtíravých a nedůvěryhodných hereckých kreací, bez limonádových nebo detektivních výmyslů. Hraný film musí v programu filmového představení zaujmout to postavení, které je dnes vyhrazeno dokumentárnímu filmu. Zbývající část programu musí být vyhrazena dokumentárnímu filmu ve všech jeho druzích (dokument, populárněvědecký film, školní film). Filmové drama lehtá nervy. Filmové oko pomáhá vidět. Filmové drama zahaluje oči i mozek sladkou mlhou. Filmové oko otvírá oči, bystří zrak. Filmové drama dráždí spojivky. Filmové oko přináŠÍ svěží jarní vánek, prostory le:sů a polí, celou šíři ,živ'ota. IU6 Hmllý Jilm (f "jilllwl'é oko': /"ákl(J(~v"fibmJl'ého oka" Když máme Nep, kramáře stejné jako za cara a vodku jen o deset procent slabší než byla carská "monopolka'\ pak snad má stačit, aby i naše filmy se lišily také jen o deset proceIitodtěch, které- byly natočeny za cara nebo v zahraničí? Což snad lze souhlasit s tím, že ve jménu zisku bychom měli opájet proletariát filmovou vodkou a zároveň mu podávat agitační aspirin jako protijed? Bylo by možné mluvit ještě o četných dalších zálcžitostech. Mohli bychom mluvit o nepovských kabaretech. Jde však o to, abychom si vždy uvědomovali kam směřujeme,abychom před sebou viděli perspektivní cíl. 'Mohli bychom mluvit o hraném filmu a jeho tvůrcích - oněch žrecích umění, ale ani na chvíli nesmíme zapomenout na hlavní cíl sovětské filmové tvorby. Základy "jilmového.oka tt Hnutí Jilmového oka", v jehož čele stojíme my, pracovníci dokumentárního filmu _ kinokové, je hnutí mezinárodního charakteru a jeho rozvoj jde ruku v ruce se světovou proletářskou revolucí. Naším základním a programovým úkolem je pomoci každému utlačovanému jednotlivě i všemu proletariátu v celku v jeho snaze vyznat se v životních jevech. , f k • , dVl 'k' b I 'k' tV b 'Výběr zaznamenanych a tu napovl e 01 OVl ne o ro Ol OVl po re ne závěry., Jde o oblast názorných faktů: fakta, která získali kinokové-pozorovatelé a která organizují filmoví střihači podle pokynů strany, jsou rozšiřována v maximálním možném množství a předvádějí se všude. l?J:in~ip.p~enášení. obrazu prostřednictvím rádia, který byl v: této době objeven nlLm umožní, aby~hom se ještě více přiblížili k našemu;hltivnímu a závazriému cíli - spojit všechny pracující, roztroušené po celém světě, jedI~otným vědomím, jednotným svazk~m,jednotD:otl vůlí k l:>9jt Z(l}{,()Jlltl.vi,smtls. Tento náš úkol o~naČujeme jako "filmové oko". Jde o odhalení života :takového, jaký je. O ovlivňování pracujících pomocí faktů. Totéž vykonává v oblasti zvuku "rádioucho", jak my tomu říkáme, tj. organizace slyšitelného světa. Protože jde o práci s fakty, nikoli s hereckým projevem, nikoli s tancem nebo verši, věnujeme takzvanému "umění" velmi málo pozornosti. Ano, soudruzi, my, jak mnozí z vás vědí, vypovídáme "umění" na periférii našeho vědomí. A je to naprosto pochopitelné. Do ohniska naší pozornosti a naší práce klademe bezprostředněsám život a fixací života rozumíme fixaci historického procesuj proto tedy nám, technikům a ideologům této práce dovolte, abychom si jako základ našeho pozorování vytkli ekonomickou 'Strukturu společnosti, která nebude před divákovýma očima zahalena libovonnou záclonou polibků a konstruktivních i nekonstruktivních triků. Místo náhražek života (divadelní představení,filmové drama apod.) přiná~ šíme do vědomí pracujících pečlivě vybraná, zaznamenaná a organizovaná fakta (významnějšíi podružnější) jak ze života pracujících samotných, tak ze života jejich třídních nepřátel. 197 (/925) Z Vertovova archívu Naším úkolem je vytvořit viditelné ("filmově oko") a slyšitelné ("rádioucho") třídní spojení proletariátu všech národů a všech zemí na základě k~munistickéhovýkladu světa. (925) Killok&m najihll Drazí soudruzi, zdravím vás z pověření vedoucího kroužků "filmového oka". Váš první ~o~is, - pr;ní po ~a~em ~eznámení v Moskvě - je správným krokem k navazam pevneho spojem s nami. Většinu ?dp~vědí na otázky, které vás zajímají, najdete ve sborníku Proletkultu, ktery vyjde v tomto měsíci; je v něm puhlikovánnáš článek Filmové ok~. ;oněk~d poz~ěji má vyjít knížka nebo brožura stejného názvu, která se kazdemu kmokovI stane vyznamnou podporou. V knize bude kromě studií uveřejněn také program a statut organizace. . Nicméně chci už v tomto dopise aspoň stručně odpovědět na některé vaše otázky. . Základe~ naše~o,program~ není. zábavná filmová produkce, založená na zI~ku (to prenechavame hranemu fdmu), ale f i I m o v é s poj e ním e z i narody SSSR a celého světa na základě komunistického výkladu skutečnosti. Je třeba usilovně bojovat proti tomu, aby trh opanovala filmová veteš. J~ tř:ba vše~ož~ě agitoyat v }iskyu; ~esmíme se dát svést k tomu, abychom sve uspechy chapalI na zpusob uspechu zahraničního braku' je třeba podporovat KINOPRAVDU a další díla kinoků. ' Pokud j~e o dělnické kluby a o putovní kina na venkově, o kulturní jizby atp., tam uz dnes prosazujeme dokumentární film ze všech sil (zejména tam kde je film uváděn poprvé).' ' .R~lník má }vláš! vyvinutý smy~l pro to, aby nevěřil všemu umělému, zeJmena pak vsem tem kamuflovanym filmovým "mužikům". . Výzkum rolnické~o filmového diváctva na zapadlých vesnicích ukázal že rozdíl, jaký rolník dělá mezi konvenčním hraným filmem a mezi film'em dokumentárním, je značně hluboký. ,.[e podo~ný jako rozdíl mez~ reálný!" zjevem hadrové loutky a živého dltete, meZI obrazkem nakresleneho kone a skutečným koněm. ". Této přirozené a oprávněné nedůvěry rolníků k- "loutkovému" filmu musíme využí! k propagaci filmů se skutečnými lidmi a skutečnými jevy, filmů ~ez hercu, dekor~cí atd. Dělnic~ý a rolnický divák vychovaný skutečnými fIlmy (bez luny, lasky a detektivu) bude pak d i k t o vat s v é p ř á n í filmové výrobě, orientované dosud výhradněna komerčníhodiváka. Radím vám, abyste všechno úsilí už ve svých prvních filmech 'zaměřili k vědeckému objasňování skutečnosti. Seznamte se s animací a s dalšími speciálními snímacími postupy. Prohlubujte svá pozorování života. Srovnávejte je s vědeckými fakty. Všech svých objevů a praktických poznatků se snažte prakticky použít. v Pr~~~~ím .se vyvar~jte sníl1.lk~y,demonsotr~cía pohřbů (kterých je už až prespnlIs a JSou nudne) a reportazI ze SChUZl s nekonečnými projevy řečníků (neboť ty nel~e prostřednictvímplátna tlumočit). 198 Kúwklhu na jillll, Killopravda a Rádiopr{wda Organizujte materiál do stručl1ých filmových etud, například do "ruských kinopravd" nebo filmů na ten způsob. Když se s tím vypořádáte, můžete se pustit do větších prací na způsob FILMOVÉHO OKA. Kill0pravda a R{ídiopral.da Dělník z textilního záv~du potřebuje vidět dělníka ze strojírenského závodu, který pro něj dělá nějaký stroj. Dělník ze strojírenského závodu potřebuje vidět horníka, který pro jeho závod těží topivo - uhlí. Horník potřebuje vidět rolníka, který pro něj vyrábí chléb. Všichni pracující se potřebují navzájem vidět, aby se mohli semknout. Pracující SSSR potřebujívidět, že i v jiných zemích, v Anglii, Francii, Španělsku atd. jsou stejně tak pracující lidé, a že všude probíhá třídní boj proletariátu s buržoazií. Pracující nejen jednotlivých zemí, ale i jednotlivých závodů jsou však navzájem vzdáleni, a proto se navzájem nemohou vidět. Dělníkům a rolníkům nezbývá než věřit slovům, kterými jim jiný člověk (učitel, agitátor) popisuje postavení druhých dělníků a rolníků, kteří žijí na jiném místě. Každý učitel, agitátor, farář, spisovatel atd. popisuje to, co se odehrálo někde jinde, svým vlastním způsobem,v závislosti na mnoha příčinách: v závislosti na vlastním přesvědčení,vzdělání,vlastních schopnostech psát či mluvit, na vlastní čestnosti a upřímnostil na vlastní "náladě" i zdravotním stavu v dané chvíli. Jak se tedy přesto mohou kinoků,pracující navzájem vid9t? "Filmové oko" usiluje o viditelné spojení pracujících celého světa. Pracovníci filmového oka" - kinokové - pracují v oblasti dokumentátního filmu (KIN;;PRAVDA, KINOKALENDAR, FILMOVÉ OKO) i v oblasti populárněvědeckého filmu (HEDVÁBNIC1Ví, OMLAZOVÁN!) i v oblasti vědecké interpretace (POTRAT, RÁDlOPRAVDA aj.). . Hnutí "filmoyého oka" si postupně získává pozornost i sympatie. Souhlasné dopisy pracujících, vznik kroužků "filmového oka", podpora kinoků ze strany připravující se směny filmařů-komsomolců a konečně i zájem některých objednavatelů o "filmové oko", to všechno nás v našem boji značně podporuje. . Nejkonzervativnější jsou v tomto případě kina, která jsou spoutána hranými filmy. Je třeba razit heslo "kombinovaných programů": a) filmový týdeník nebo dokumentární film typu "filmového oka", jakým je například LENINSKÁ KINOPRAVDA; b) groteska; cl populárně vědecký film; d) hraný film. Takové kombinované programy, na které je třeba navyknout kina i diváky, budou dvířky do komerční distribuce a stanou se základem rentability dokumentárních a populárně vědeckých filmů i v těch případech, kdy jejich výroba vyžaduje velké náklady. Navrhovaná proporce programu se ovšem může měnit. Soudruh Lenin už v roce 1922 žádal, aby při programování filmů byla stanovena určitá proporce mezi filmy "zábavnými" (určenými speciálně reklamě a zisku) a mezi propagačními filmy "ze života všech zemí". . 199