ROCE 1989 Mgr. Jitka Lanšperková 8. 10. 2021 Filmy produkované na Barrandově 1990 • Byli jsme to my? • Pasťák • Vojtěch, řečený sirotek • Nežný barbar • Die Wette • Czarny wawoz • Skřivánci ticho • Muka obraznosti • Nemocný bílý slon • Skřivánci na niti • Jen o rodinnýchzáležitostech • Král kolonád • "Největší z Pierotů" ilnejsi nezja • Stavení • Tsarskaya okhota • Zmatek • Zvláštní bytosti Filmy produkované na Barrandově 1991 a 1992 • 1991 • Někde je možná hezky • Vracenky • Ciao, Itália! • Vyžilý Boudník • Pražákům těm je hej • Kouř • Poslední motýl • Obecná škola • 1992 • Černí baroni • Kačenka a strašidla • Kačenka a zase ta strašidla • Gudrun • Don Gio • Krvavý román Filmy produkované na Barrandově 1993 Záhada hlavolamu 1994 Amerika Historky od krbu 1995 Underground Máje pomsta Artuš, Merlin a Prchlíci 1996 Co dělat? Kamenný most Lea Rokovye yaytsa The Adventures of Pinocchio Filmy produkované na Barrandově 1997 Akrebin yolculugu 1998 Sibirskiy tsiryulnik Je třeba zabít Sekala Postel 1999-žádný film • 2001 • Freedom Highway: Songs that Shaped a Century • 2002 - žádný film • 2003 • Želary • Čert ví proč • Spin the Bottle 2000 Otesánek Filmy produkované na Barrandově i 2004 • 2007 i Duše jako kaviár • Bestiář i Mistři • Maharal - tajemství talismanu i 2005 • 2008 i Šílení • "Taco und Kaninchen" • O rodičích a dětech i 2006 • Nejkrásnější hádanka i Obsluhoval jsem anglického krále Český film 90. let • Filmy natočené v 90. letech • Filmy natočené soukromými firmami • Financování různými subjekty - REKLAMA V MÉDIÍCH -> REKLAMA VE FILMU! • Proměna témat, o kterých lze točit - můžeme točit filmy o čemkoliv, ale o čem? • „Co budeme dělat? Ztratili jsme nepřítele.11 • Snaha navázat na úspěchy ČSNV ze 60. let - rozrůzněnost žánrů, tvarů, společensky anagažovaná tvorba, divácky vděčná Krize českého filmu - na co se zapomnělo? • Potlačení faktu, že žánrová produkce divácky dominovala alternativnější/artovější tvorbě • Centralizace filmového průmyslu - hladký oběh filmových profesionálů • Uvolnění ve společnosti s sebou nese pokles zájmu o náročnou kulturní produkci • Diváci chtěli to, co předtím nemohli mít: erotika a násilí • Návrat do 60. let není možný • Zmizela představa, že filmem jsme schopni změnit svět • Film je mnohem dostupnější a diváci „vzdělanější" • Film neohrožovaly kabelové televize s globálním obsahem Krize českého filmu? • Období 90. let je formováno iluzemi z minulosti • Rozmarná léta českého filmu, 1. díl 1989/1990, ČT, 2010. • „Samozřejmě, že jsme si všichni mysleli, že budeme brát milionové honoráře, nikdo nepočítal s tím, že ten trh je takovej, jakej je, a že ten biják na sebe musí vydělat." Jiří Bartoška • „My jsme si mysleli, že konečně bude změna, že konečně budeme svobodní, ale netušili jsme, že se řítíme do té kapitalistické doby kdy taky nebudou na to prachy a kdy kapitalisté budou mít různý názor na to, co chtějí a co chce divák." Věra Chytilová • „.. .scénáře v šuplíku byly mantrou, která se ukázala, že neplatí." Ondřej Trojan Rozmarná léta českého filmu https://www.ceskatelevize.cz/poradv/10267861763-rozmarna-leta-ceskeho- filmu/21056226501-rozmarna-leta-ceskeho-filmu-1989-1990/video/141974 Cesta za zákonem o kinematografii • Dopisování mezi filmaři (FITES) a prezidentskou kanceláří • http://louc.ez/marhoul.html#dopl • Jsou to přepisy dobových dokumentů • Filmaři žádají, aby prezident VH podpořil urychlené vypracování nového zákon o kii • Reakce je zamítavá a poněkud arogantní - vzájemná urážka FITES - filmový a televizní svaz • Znovu se formoval na Barrandove kolem jednotky OF - Hynek Bočan, Jarom iI Jireš, Dušan Klein, Zedněk Svěrák, Václav Šašek, Zdenek Sirovy, Elmar Klos, Drahomíra Vihanová, Jan Švankmajer, Antonín Máša, Vlastimil Harnach, Jaromír Kallista • Priorita - zlikvidovat ÚŘ a najít jinou organizace = formování Výboru české kinematografie • Návrh nové koncepce české kie - Ochrana před komercionalizací čk - Filmová výchova a výchova k umění Návrh nové koncepce kie - ideální prostředí pro film • Návrh nové koncepce české kie - Ochrana před komercionalizací čk - Filmová výchova a výchova k umění - Pořádání festivalů - Východiskem je pokračování centralizovaného modelu - Fundovaná filmová rada k přerozdělování státních subvencí - Subvence pro „závažné projekty", pro debuty nových talentů FITES vs. ÚŘ • Zatímco FITES pracoval na svém návrhu ideální formy, ÚŘ pracoval na svém návrhu • V zásadě chtěly obě sdružení totéž • Nebyly se však schopni domluvit Co bylo dál? • Probíhala jednání mezi zástupci FITESu, ÚŘ a vládou • Nepanovala zde shoda na různých rovinách - Pokud zrušíme ÚŘ, (ne)potřeb ujeme náhradní orgán, který bude kii řídit • Tehdejší ministr kultury Milan Uhde nedovedl obě strany sjednotit • „Všichni tvrdili, že ví, proč je kie důležitá, ale nic konkrétního nedělali" Cesta k Fondu • V roce 1991 provizorní fond pod MK ČR • Rozdělil cca 100 milionů rozpracovaným projektům a filmovým studiím • Jednalo se o provizorium • Pripravoval se návrh na jinou instituci, která by byla schopná přerozdělovat státní peníze ve prospěch čk • Bylo totiž jasné, že velcí podnikatelé s kapitálem do čk jen tak nevstoupí Státní fond pro podporu a rozvoj kinematografie • Zřízen zákonem č. 241/1992 Sb. • Velmi vágní znění • Spadá pod ministerstvo kultury -> ředitelem fondu je ministr kultury • Charakter finanční instituce, poskytuje záruční kapitál • Účely - napomáhat ambicióznějším projektům, které by nebyly jinak realizovány - Podporovat domácí tvorbu, nesoucí znaky české kultury Zdroje SFPRČK • Výnosy z majetkových účastí ČR na podnikání ve filmovém průmyslu, cenné papíry • Úroky z bank, pokuty, dary, dědictví • Výnosy z veřejných sbírek a loterií org. Fondem • Podíly na příjmech z „dotovaných" filmů • Příplatek k ceně vstupného do kin 1 Kčs /Kč (propad návštěvnosti) • Autorské poplatky (film z let 1965-1991) - nejvyšší příjmy • Nahodilé státní dotace • 2008 - výnosy z reklamy na ČT Dotace ze SFPRČK • Tvorba českého k.d. • Výroba českého k.d. • Distribuce hodnotného k.d. • Propagace české kie • Technický rozvoj a modernizace české kie • Výroba, distribuce a propagace k. d. národnostních a etnických menšin • uzávěrka 2x ročně, možnost slyšení Žadatelé • PO nebo FO s trvalým pobytem v ČR • Jde-li o koprodukci, musí být podíl zahraničního partnera menší než 50 % pouze majoritní koprodukce • Poplatek za žádost až 10.000 Kč (hraný film) • Žádost obsahovala: - Označení a bližší charakteristiku projektu - Rozpočet + požadovanou výši dotace Rozhodnutí o dotaci • Rozhoduje 13 členná rada • Rozhodování je tajné • Nejsou vypsaná kritéria, podle kterých se rozhoduje = netransparentnost • Absence nějakého dramaturgického myšlení Další možnosti dotací od státu • NEJSOU • Jedině mezinárodní projekty jako EURIMAGES, program MEDIA ale až po roce 2000 • -> nutnost změny -> proces na cca 10 let Novela Zákona o kii 2006 • Požaduje restrukturalizaci SFPRČK na SFK • Státní dotace pro filmový průmysl • Strukturalizované financování Fondu - nové zdroje příjmů - ze vstupného do kin, z videopůjčoven a televizního vysílání • Pobídky pro zahraniční filmaře • Inspirace v zahraničí (DFI) Prezidentské veto Zákona o kii • Předložení návrhu novelizace zákona o Kil v roce 2006 - Pracovalo se na něm od roku 1998, byl několikrát vrácen m Přijat oběma komorami Parlamentu ČR, Václav Klaus tuto novelizaci vetoval • Veto nebylo v poslanecké sněmovně přehlasováno • Novelizuje se zákon 273/1993 Sb. O některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl - Spíš polotovar, neřešil konkrétní problémy financování Podnikání jako každé jiné • Filmový průmysl je průmysl jako každý jiný (automobilový, těžební, stavební), proč jej tedy financovat veřejnými prostředky? • Proč by stát měl podporovat filmaře a ne výtvarníky, architekty, literaturu, divadlo či sport? • Nedostatečně promyšlené financování fondu • Až 4násobé navýšení příjmů fondu • Rozvolnění systému přidělování dotací • Upřednostnění témat evropské identity nad ostatními Nedostatek invence • „Domnívám se, že skutečným problémem současné české kinematografie není ani tak nedostatek financí - i za málo peněz lze natočit velmi dobrý film - ale spíše nedostatek tvůrčí invence. „ Reakce Českého filmového centra 2006 • Uzavření stánku českého filmu na festivale v Cannes (stažení vlajky) • „Vypnutí" Českého filmového centra • Důvody - Nečinnost parlamentu slouží komerčním televizím vlastněným cizinci - Ve světě je státní podpora kie naprosto běžná Reakce Pavla Strnada • Negativ, člen APA • Zaměňování filmového průmyslu a filmové tvorby • V Evropských filmových velmocech je naprosto běžná státní podpora • Vyvrací, tvrzení, že stát nepodporuje další kulturní odvětví • Dává za pravdu vyřazování členů rady z dotačního řízení • Zpřesňuje „evropskou identitu" Rok 2012 • Završen celostátní přechod z analogového a na digitální vysílání • Měnil se princip příjmů z reklamy pro S F K • SFK měl o 150 mil. Méně • Krize fondu, kdy může podporovat filmy pouze symbolickou 1 Kč Konečně máme zákon • Upravený a revidovaný Zákon 496/2012 Sb. schvaluje parlament i sněmovna • Prezident Václav Klaus opět návrh vetuje ze stejných důvodů, ale uznává, že návrh je propracovanější • Sněmovna návrh schvaluje nadpoloviční většinou a 1. 1. 2013 „vzniká" současný Státní fond kinematografie Povinný film • Neviditelná ruka trhu: privatizace Barrandova, r. Martin Kohout, 2016 (60 min) Dobrovolný film • Rozmarná léta českého filmu, díly 1 - 11 • https://www. ceskatelevize. cz/poradv/10267861763-rozmarna-leta-ceskeho- filmu/dilv/ Povinná četba • Rozhovory o privatizaci Barrandova z Iluminace 1/2007 • Pavel Strnad: Transformace Filmového studia Barrandov po roce 1989. Úvod k bloku rozhovorů • Martin Švoma: Chtěl jsem z Barrandova udělat krásnou a bohatou nevěstu. Rozhovor s Václavem Marhoulem • Martin Švoma: Byl jsem hlavním strůjcem „puče". Rozhovor s Petrem Přejdou • Martin Švoma: Filmový byznys se navenek jeví jako realitní. Rozhovor s Radomírem Dočekalem. • Martin Švoma: Takové převraty se dělají. Rozhovor s Miroslavem Ondříčkem. Dobrovolná četba • BILÍK, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky. Brno: MU, 2020, 4 5 - 78.