ČESKÝ FILM PO ROCE 1989 Mgr. Jitka Lanšperková 15. 10. 2021 19. 11. český exploatační film ■Hostovská hodina Mgr. Veroniky Lengálové Soukromé produkční firmy ■V roce 1992 jich vzniklo přes 70 ■Několik z nich přežilo do teď ■Další produkovali pouze jeden/dva filmy ■Nejvíce firem založili studenti/absolventi FAMU (především produkce) Producent x vedoucí produkce x výkonný producent Producent ■Producent neboli „výrobce zvukově obrazových záznamů“ ■Podílí se na projektu od první fáze developmentu až po distribuci ■Dohlíží! ■Vybírá autorské profese ■Tvůrčí trojúhelník producent-režisér-střihač/scénárista ■Zajišťuje financování filmu – k tomu mu pomáhá vedoucí produkce/výkonný producent ■Řeší právní otázky vč. smluv ■Hledá vhodné partnery pro distribuci ■Řeší koprodukce Vedoucí produkce (production manager) ■Je přímým podřízeným producenta ■Můžete se také setkat s pojmem „produkční“, vedoucí výroby ■Vypracovává časový plán ■Zodpovídá za organizační a dispoziční řešení projektu ■Zodpovídá za dodržení rozpočtu a časového plánu ■Sestavuje štáb (asistenti, řidiči, catering, osvětlovači, zvukaři…) ■Musí být fyzicky přítomen na natáčení ■Lokační záležitosti (smlouvy…) Výkonný producent (executive producer) ■Především v angloamerickém prostředí ■Finanční vklad ■Symbolické gesto ■V českém prostředí je to „pomocný“ producent se zaměřením na finanční vazby ■Často je to majitel produkční či producentské firmy, která zajišťuje a garantuje výrobu filmu Producenti 90. let ■Několik typů producentů ■a) producenti, kteří jen sháněli peníze, ■b) producenti chudí i bohatí, ■c) producenti/dramaturgové, přičemž producenti/dramaturgové byli především bývalí zaměstnanci jednotlivých hospodářských složek československého filmu. Producent podle Petra Szczepanika ■Studie Post-socialist producer: The production culture of a small-nation media industry ■Studie vývoje českého hraného filmu ■Podrobně představuje klíčové charakteristiky českých producentů ■Producent jako iniciátor a manažer výrobního procesu ■Producent a development – proč je to důležité? ■Neochota zabývat se výzkumem publika Cesta nezávislé produkce ■RŮŽIČKOVÁ, Alice. Cestou nezávislé produkce. Cinepur 11, č. 19, 2002, s. 38–41. ■Existuje něco jako nezávislá produkce? –Nezávislá ve výběru námětů a zpracování ■Film (hraný/doku) vždy potřebuje diváka -> ČT ■Doku film bez podpory ČT nevznikne??? –Ano, ale je bez diváků a je velmi obtížné jej dostat do kin -> pro kinaře příliš riskantní na DVD/VHS nejsou peníze –Je nutné hledat jiné cesty –I přes značný posun v produkci doku filmů je spolupráce s ČT klíčová dodnes Spacefilms ■Sami sebe označují za první soukromou nezávislou produkční a distribuční společnost ■První byl ale Nationalfilm ■Zakladatel a dosavadní ředitel firmy je Jiří Ježek (odmítl vysoké postavení v KF) ■Firmu založil po Tankovém praporu, kde působil jako vedoucí produkce ■Hlavním úkolem byla distribuce TP, protože nechtěli přenechat distribuci na Lucerna filmu ■Firma vznikla dva dny po premiéře TP ■Zápis v OR Spacefilms ■Kolektiv SF – Jiří Ježek, Pavel Šolc, Petr Zenkl, Ivana Kvapilová Hynie ■„Nic jsme neobcházeli, […] platili jsme daně […] všechno bylo čisté.“ ■„Jsme první a nejlepší“ – nevnímali konkurenci ■Odmtíli jakéhosi pana Davida Minkowského (nynější majitel Stilking FIlms) ■Roku 1999 spolupráce s BBC Spacefilms – producentské strategie ■PS: souhrn strategický rozhodnutí producenta o způsobu výběru, zpracování, výroby a šíření filmů či audiovizuálních děl vycházejících především z prostředí trhu ve kterém vzniká -> je to producentský rukopis ■Spacefilms vytvářela projekty výhradně v koprodukcích , či jako vedoucí produkce (tedy bez přímého vlivu na tvorbu – TP, Černí baroni, Kolja) ■Charakteristické rysy SF: –Touha bavit diváky – komedie a tragikomedie –Adaptace současných literárních děl –Cílení na divácký úspěch –Důvěra ve zpracovávanou látku –Návrat do blízké minulosti – Vertikálně integrovaná firma? ■Produkce filmu má především nákladovou stránku rozpočtu ■Výnosy jsou minimální – dotace, či sponzorský/vlastní vklad ■Proto je vhodné věnovat se i distribuci -> předkup práv pro TV, zajištění důkladné reklamy pro kina (výlepy na tramvaje, reklama v TV) ■SF jsou v tomto první v ČR ■Potenciální zisk je to hlavní Tankový prapor, 1991, Vít Olmer ■„Startovací“ film pro J. Ježka ■Adaptace děl Josefa Škvoreckého (zakázaný) ■Marketingová strategie – zvaní novinářů na natáčení za účelem vzniku reportáží v tisku, reklamní spot ■Je to typický komerční snímek ■Vhodné herecké obsazení ■Ježek přiznává, že o distribuci nic nevěděl a musel se to všechno naučit ■Nechal vyrobit asi 30 kopií (tehdy bylo běžné mít 3-5 kopií dle ufp) ■2,5 mil diváků Černí baroni, 1992, Zdenek Sirový ■https://www.youtube.com/watch?v=tD2VXTfM9HY ■SF jako výkonný producent ■FS Barrandov jako hlavní producent (33 % rozpočtu) – technické zařízení, odkup práv na filmové zpracování stejnojmenné knihy Miloslava Švandrlíka ■Multra Trading Team (dovozce elektroniky) - sponzor ■Riosport-Press (vydavatel Švandrlíkových knih) ■Recyklace TP ■1,5 mil diváků ■Neúspěšná snaha o mezinárodní distribuci – nesrozumitelné téma, jazyková bariéra Dědictví aneb Kurvahošigutentag, 1992 Věra Chytilová ■První projekt pod taktovkou SF = SF je hlavní producentem ■Má přímý finanční vklad + získali koproducenta Polytechna, a.s. ■Opět jde o komedii ■Atraktivní herecké obsazení – Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Ivana Chýlková, Dagmar Veškrnová, Karel Gott ■Atraktivní režisérka – Věra Chytilová ■Návštěvnost 810.000 diváků ■Film byl prodán do Ruska, Maďarska, Polska, Izraele, Austrálie… ■https://www.youtube.com/watch?v=2JWhtWdJNOM Šakalí léta, 1993, Jan Hřebejk ■Hřebejk + Jarchovský přinesli svůj absolventský scénář ■Opět na knižní motivy – Jak potopíš Austrálii Petra Šabacha ■Je to rockový muzikál ■Spolupráce s TV Nova – paradoxně ubrala diváky v kinech, protože si to pustili v televizi ■Opět spolupráce s Polytechnou ■Méně atraktivní herecké obsazení – Sylva Tománková, Jakub Špalek, Martin Dejdar, Josef Abrhám ■Získal prvního Českého lva ■https://www.youtube.com/watch?v=xufIBcF8Q9A Kolja, 1996, Jan Svěrák ■Hlavní producent Biograf Jan Svěrák ■Dalí koproducenti: ČT, Centrum českého videa, Lucernafilm, Portobello Pictures, Pandora Cinema ■Rozpočet snímku cca 28 mil. Korun ■SF – výkonný producent ■Získal grant ze SFRPČK (první pro SF) ■Potenciál velkého diváckého ohlasu ■Lákavé herecké obsazení – Zdeněk Svrák, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý Kolja, 1996, Jan Svěrák ■Návštěvnost cca 1,4 mil diváků ■Bylo al těžké prosadit jej do kin kvůli nedůvěře k českému filmu ■Stal se z něj kasovní trhák ■Několik cen Český lev ■Zlatý globus pro nejlepší cizojazyčný film ■Oscar za nejlepší cizojazyčný film ■Práva odkoupila americká společnost Miramax Další filmy ■Báječná léta pod psa, r Per Nikolaev, 1997 ■https://www.youtube.com/watch?v=bQ0trLm2oPs ■Kanárek, r. Viktor Tauš, 1999 ■https://www.youtube.com/watch?v=ftajB28JUqM HEUREKA holding ■Vznikal cca rok (90-93) ■Zakladatelé – Milan Brabec a Jiří Ulrich ■Celkem 5 společností, které se vzájemné doplňují ■HEUREKA FILM, s.r.o. –Producent a investor celovečerního filmu –Nákup zahraničních filmů, dabing a kinodistribuce ■HEUREKA TV, s.r.o. –Výrobce televizní reklamy a propagační video pořadů HEUREKA holding ■HEUREKA PRODUCTION PF, s.r.o. –Organizátor výroby v 35mm filmové technologii –Distributor pro Heureku v rámci českých a slovenských kin ■HEUREKA SOUND, s.r.o. –Nahrávání zvuku, ozvučování TV záznamů, ruchy a TV Dabing ■HEUREKA MULTIMEDIA, s.r.o. –Reklama – tisk, rádia, výlep apod HEUREKA filmografie ■Nahota na prodej, r. Vít Olmer, 1993 ■Konec básníků v Čechách, r. Dušan Klein, 1993 ■https://www.youtube.com/watch?v=sxlNtCIgqRs ■Akumulátor 1, Jan Svěrák, 1994 ■https://www.youtube.com/watch?v=oqDYlfeZFHk ■Andělské oči, Dušan Klein, 1994 ■https://www.youtube.com/watch?v=aQEdLEMKjuI Nadace Film & Sociologie ■Původně nezávislá inciativa ■Velmi silná propojení humanitních věd a filmu ■Především dokumentární tvorba –Témata: nezaměstnanost, romská otázka, člověk a násilí, venkov, trestná činnost mladistvých ■Úzce spolupracují s KF a Institutem sociálních studií FSV UK ■Spolupráce s ČT, první film Za mřížemi Heleny Třeštíkové Nadace Film & Sociologie ■Je financována nadačním základem a sponzorskými příspěvky ■V roce 1991 získávají poměrně velkou část prostředků z grantu ČNR pro nezávislou televizní tvorbu ■Redakční rada – Helena Třeštíková, sociolog Josef Alan, ředitel institutu SS FSV UK Martin Bútora, psycholog Andrej Gjurič, Jan Knoflíček (KF) a Alena Müllerová ■Hl. producentkou je Jarmila Poláková ■Důkaz, že i v obtížných podmínkách lze produkovat závažné a důležité filmy Nadace Film & Sociologie ■Tvůrci Helena Třeštíková, Pavel Koutecký, Pavel Štingl, Vladislav Kvasnička, Drahomíra Vihanová, Věra Chytilová, Olga Sommerová ■Filmy 90. léta –Zánik Československa v parlamentu (r. Pavel Koutecký, 1993) –Zlín kouří Malbora (r. Eva Holubová, 1992) –Studentská láska (r. Pavel Štingl, 1992) –Čekárna aneb Takové problémy jsme neměli (Vladislav Kvasnička, 1991) –Denně předstupuji před tvou tvář (Drahomíra Vihanová, 1992) –Oj, to byl boj! (r. Pavel Koutecký, 1992) Oj, to byl boj! A Pavel Koutecký ■r. Pavel Koutecký, 1992 ■https://dafilms.cz/film/7588-oj-to-byl-boj ■Experimentální film na téma politických předvolebních kampaní ■PK výrazná osobnost dokumentu 90. let ■Vystřídal mnoho tematických okruhů (sociální filmy, cestopisy, politické filmy, experiment, TV cykly…) ■Od roku 1990 pracoval na filmu Občan Havel ■Před dokončením však zemřel – film dokončil Miroslav Janek Bontonfilm a.s. ■PO Tankovém praporu upustili od produkce a začali se věnovat především distribuci ■V roce 1994 vstoupil Bonton do Lucernafilmu -> Bontonfilm ■Vlastník filmových ateliérů Zlín Etamp ■Založena v roce 1991 ■Zakladatelem Jan Bílek ■Především zakázková výroba pro zahraniční koproducenty (Franciem Německo) ■Videoklipy pro české interprety – Lucie nebo Anna K ■Příliš hlučná samota (r. Věra Caïs, 1994) ■Po roce 2000 přechází na výrobu dlouhodobých seriálů – např VKV, dále pak zakázky pro Francii, Holandsko či Německo ■Podíleli se také na minisérii Hořící keř UFD ■Ustavující valná hromada KVIFF 1992 ■Sešly se dvě unie – česká a slovenská ■Shodují se na otevřeném trhu ■Záměrem je ochrana a výkon společných zájmů ■Zakladatelé –Lucernafilm –Interama –Spacefilms (Tankový prapor a Černí baroni) –SPF –Intersonic Taunus Production (video) –KF, Planfilm sdružení, Filmexport Praha, Pragafilm s.r.o. Distribuční firma Falcon ■Založena v roce 1994 ■Má minoritní podíl v zahraničí ■Práva především k Buena Vista a Columbia TriStar ■Film a home video Povinný film ■Kolja, r. Jan Svěrák, 1996 Povinná četba ■MAREŠOVÁ, Denisa: Space Films: půrkopník nezávislé produkce v transformační éře českého filmu po roce 1989, s. 58 – 75 –Ve studijních materiálech ■SZCZEPANIK, Petr: Post-socialist producer: The production culture of a small-nation media industry. Critical Studies in Television, Vol. 13, no. 2 (Summer 2018), s. 207–226. –Ve studijních materiálech ■SZCEPANIK, Petr a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: Státní fond kinematografie 2015 ■https://fondkinematografie.cz/assets/media/publikace/studie_vyvoj_hrany_final.pdf Dobrovolná četba ■BILÍK, Petr. „Na filmové produkci je nestandardní úplně všechno.“ Iluminace. Praha: NFA, 2017, 29 (4), s. 69 – 78. ■https://www.iluminace.cz/images/obsah/Jaromir%20Kallista%20Iluminace%204_2017%2069-78.pdf ■RŮŽIČKOVÁ, Alice. Cestou nezávislé produkce. Cinepur 11, č. 19, 2002, s. 38–41. ■Ve studijních materiálech