Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 22. 9. 2021 Adobe Systems 2 Fénix (2014, r. Christian Petzold) 1.O čem film vypráví a pojednává? Zkusme rekonstruovat fabuli a vyjmenovat hlavní témata. 2. 2.Jak film konstruuje postavy? Co všechno se o nich (ne)dozvíme? 3. 3.Jakou roli ve filmu hrají hudba a hudební čísla? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku osoba, zavřít Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, oranžová Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku zeď, interiér, závěs Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku skála Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, strom, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Hudba a hudební čísla/momenty ̶„We‘re late / darling we‘re late / The curtain descends / everything ends / too soon, too soon“ ̶„Love is a spark / lost in the dark“ ̶ ̶Hudba: Kurt Weill, slova: Ogden Nash (1943) ̶Ve filmu Fénix jako americká píseň nezatížená nedávnými událostmi v Německu, zároveň má „krizi identity“ stejně jako hrdinka (autorem německý Žid v emigraci) ̶Diegetické i nediegetické užití melodie Adobe Systems zápatí prezentace 8 Melos + drama = melodrama ̶Organické spojení hudby a dramatu (X melodram jako konkrétní scénická forma, v níž se používá recitace za doprovodu hudby) ̶ ̶Rytmus, gradace a punktuace >> důraznější artikulace některých situací a na ně navázaných emocí, které příběh nemá jak jinak sdělit ̶ ̶Melodramatické hudební momenty nejsou šťastné momenty a nejsou to oslnivá, harmonická hudební čísla X Muzikál ̶ Obsah obrázku text, nošení, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Literatura: L1 ̶ELSAESSER, Thomas (1972). Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama. In: LANDY, Marcia (ed.). Immitations of Life. A Reader on Film and Television Melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991, s. 68–91. ̶ ̶GLEDHILL, Christine – NEALE, Steve (2008). Melodrama. In: COOK, Pam. The Cinema Book. London: BFI Publishing, s. 316–332. Adobe Systems zápatí prezentace 10 Zrod melodramatu ̶Melodrama jako výrazně moderní forma ̶Důsledek francouzské revoluce: „Melodrama je dítě doby převratu. Morálka a náhoda jsou jeho řídícími principy.“ ̶Filozofie Jeana Jacqua Rousseaua ̶Vznik buržoazie ̶Individualismus ̶Tělo jako nositel významů Snímek obrazovky 2016-03-21 v 22.52.34.png Adobe Systems zápatí prezentace 11 Melodrama: Znaky 1.Obsahuje element interiorizace (zvnitřnění) a personalizace aktuálních sociálních a ideologických norem 2. 2.Melodramatické světy jsou extrémně bipolární (dobro vs zlo, světlo vs stín, stáze vs pohyb); tato polarita je personalizovaná a doslova ztělesněná 3. 3.Postavy nejsou realistické (ve smyslu psychologické hloubky a motivovaného jednání), naopak jde spíš o archetypy/stereotypy 4. 4.Performativní rétorika namísto verbálního sdělení >> SHOW and tell. 5. Adobe Systems zápatí prezentace 12 FAVh037: Praktické informace ̶Dvě lekce odpadají – 17. 11. (státní svátek) a 24. 11. (výuka prof. Malte Hagenera) ̶8. 12. – hostující přednáška Mgr. Jiřího Angera (autor monografie Afekt, výraz performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla) ̶Výstupem z předmětu bude ESEJ ̶Rozsah minimálně 6 NS (10 800 znaků) ̶Ideální esej by se měla věnovat jednomu filmu a na něm demonstrovat fungování alespoň tří základních atributů melodramatu ̶Soubor ideálně ve formátu doc, případně pdf (nikoliv txt nebo odt) ̶Titulek, podtitulek, úvod a závěr samozřejmostí, stejně tak soupis použité literatury ̶Dodržovat formální pravidla FAV ̶Práce s odbornou literaturou je bezpodmínečně nutná! ̶Odevzdávárna předmětu se zavírá 16. 1. 2022. ̶