Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 16. 12. 2021 Adobe Systems 2 Polyester (1981, USA, r. John Waters) 1. Na jakých rovinách (narace, styl, herecké prostředky…) a kde konkrétně vnímáte odkazy ke klasickým hollywoodským melodramatům? 2. Jde o výsměch překonané formě nebo je za ironickým pojetím i něco víc? 3. Je podle vás ke komickému efektu zapotřebí znát výchozí díla (rodinná melodramata 50. let) nebo nikoliv? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku osoba, exteriér, auto Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Camp / Parodie / Pastiš CAMP podle Susan Sontag 1."Camp je dekorativní a zdobný, zdůrazňuje texturu, smyslné povrchy a styl na úkor obsahu“ 2.Apolitický; vzpírá se analýze a přesnému popisu 3. „Vážnost, která selhává“ 4."Věci jsou campy, když jsou staré. Ne proto, že zestárly, ale protože už v nich nejsme tak ponořeni a frustrováni skutečností, že se některé snahy nezdařily" 5.Kulturní kompetence recipientů 6.Homosexuálové jako aristokraté vkusu poster_mirror_has_two_faces.jpg 0094715.jpg the_rocky_horror_picture_show_poster.jpg showgirls.jpg 26c0a195973b46ba52a013c89dd82315_500x735.jpg Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Screen shot 2011-07-11 at 3.17.58 PM.png DorothyMalone-WrittenontheWind.jpg 1.Rodinná melodramata již v době uvedení považovány queer publikem za prototypické camp texty (exces, emocionalita, manýra, sentiment) 2.Paralelní pozice queer diváků a ženských postav 3.Melodramatická forma odráží konstruovanost reality, stereotypů a sociálních rolí 4.Camp je strategie vlastní i heterosexuálním divačkám 5. Melodrama + camp + queer auteur Francois Ozon Pedro Almodóvar Rock Hudson’s Home Movies USA 1992, r. Mark Rappaport MELODRAMA JAKO VNÍMAVOST (SENSIBILITY) "Termínem camp rozumíme ty prvky jednotlivých osobností, situací nebo aktivit, které vyjadřují nebo jsou vytvořené pomocí gay vnímavosti. Camp není nikdy žádná věc nebo figura sama o sobě, ale jde o vztah mezi aktivitami, lidmi, situací a homosexualitou. Čtyři prvky jsou pro camp nezbytné: ironie, estetismus, teatralita a humor." Jack Babuscio (1997) Adobe Systems 12 L12: Literatura ̶SONTAG, Susan (1964): Notes on camp. V překladu Poznámky o fenoménu camp. Labyrint revue, 2000, č. 7-8, s. 79–86. ̶ ̶KLINGER, Barbara. Melodrama and meaning. History, Culture and the Films of Douglas Sirk. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1994, s. 132–156. ̶ ̶Svoje eseje vložte do odevzdávárny v ISu nejpozději do 16. 1. 2022 (vč.). Opravenou esej se zpětnou vazbu dostane každý student na mail. ̶Známkování bude uzavřené k 6. 2. 2022 ̶Konzultační hodiny ve zkouškovém období – Středy od 13:00 do 14:30. ̶ ̶