Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 29. 9. 2021 Adobe Systems 2 Rapsodia Satanica (Itálie 1915, r. Nino Oxilia) 1.O čem film vypráví a pojednává? Zkusme rekonstruovat fabuli, včetně druhé části filmu. 2. 2.Zkuste charakterizovat postavu Alby. Kdo to je, co se jí přihodilo a co všechno se o ní dozvíme? 3. 3.Jakými přívlastky byste popsali herectví Lydy Borelli? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text, budova, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku strom, osoba, exteriér, staré Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, staré, dav Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku plazi, rostlina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku interiér, staré, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 „Lyda Borelli svým tělem a očima vyjadřuje všechny protichůdné rysy ztvárněné postavy, zpřítomňuje sexuální a erotickou tenzi, počínající hysterii a šílenství a temnou atmosféru smrti.“ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Histriónský (Histrionic) herecký styl ̶Podle Roberty E. Pearsonové, protipólem je pravděpodobný(verisimilar) herecký styl ̶anachronický herecký model spojený s divadlem, s jevištěm a tím pádem i s vědomím vystupováním ̶herec ukazuje techniku, zcela vědomě spíš hraje roli než vytváří postavu. Realističnost či autenticita není cílem. ̶„Strict fidelity to nature is nonsense. Art must alwyas idealize nature, and when it fails to do this, it fails in its proper expression“ Geneviéve Stebbins ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Gesta jako klíčový prvek melodramatického herectví ̶Ve druhé polovině 19.století sledujeme snahy o vytvoření lexikonu gest >> co emoce, to gesto ̶X Gesto není ani slovo ani hláska, kterou lze dále rozbít na menší části; v jazykovém systému jde o ekvivalent věty. Zároveň to, co obsáhne a co může obsáhnout gesto, nemá v mluvené řeči obdoby. ̶Preference jasných, ostrých a pevně ohraničených gest ̶Sledujeme směr pohybu (vzhůru či dolů) a dostředivost či odstředivost pohybů >> jiná sada významů Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Divismo ̶„V řečnictví slova nejsou jediným prvkem: jsou tu i gesta, tón hlasu a tak dále, hudební prvek, který zprostředkovává leitmotiv převládajících pocitů a klíčových vášní a orchestrální prvek: gesta v tom nejširším slova smyslu, která sledují a vytváří vlny emocí a tužeb.“ (Antonio Gramsci) ̶Globální (nejen italský) fenomén, v období 10. let 20.století ̶Předchůdcem například film Abyss (1910), r. Urban Gad s Astou Nielsen v hlavní roli ̶https://www.youtube.com/watch?v=2jPI9Ujjd9A ̶ ̶„Divo“ i „Diva“ >> ženská verze známější ̶Pina Menichelli, Lyda Borelli, Francesca Bertini, Italia Almirante Manzini, Leda Gys, Soava Gallone, Carmen Boni, Hesperia a Maria Jacobini. Adobe Systems zápatí prezentace 11 Divismo ̶Širší kořeny v divadle, opeře a evropské mytologii ̶příběhy z prostředí odtrženého od reality >> snová, téměř nadpozemská krajina ̶X tradiční podobě a formě ženství ̶Postavy fascinující ne pro svůj příběh, ale pro svoje vizuální kvality >> vtělená spektakulární estetika, nesená výrazovou silou tváře a těla ̶půvab italských div spočíval v jejich schopnosti komunikovat různé vyhrocené emoce a duševní stavy skrz vlastní tělo Adobe Systems zápatí prezentace 12 Psychoanalýza a melodrama ̶Psychoanalytická diagnóza jako melodramatický příběh ̶ ̶Tělesné manifestace naznačující skryté a potlačené trauma odpovídají melodramatické estetice povrchu a důrazu na vizualní zpracování příběhu ̶ ̶Feministické filmové teoretičky se jako jedny z prvních věnují analýze melodramatu (Laura Mulvey, E. Ann Kaplan, Mary Ann Doane) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 13 Hysterické tělo – reprezentace a gender ̶"Pro melodrama je určující protagonista/protagonistka, jehož/jejíž symptomatické jednání je výsledkem nesmiřitelných nebo nevyjádřitelných vnitřních rozporů a toto "nevyslovitelné" se přelévá do a ovlivňuje mizanscénu". ̶ Obsah obrázku osoba, patro, interiér, skupina Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 14 Literatura: L2 ̶LANDY, Marcia. Stardom: Italian Style. Screen Performance and Personality in Italian Cinema. Bloomington & Indianapolis: University of Indiana Press, s. 1–41. ̶ ̶PEARSON, Roberta E. Eloquent Gestures. The Transformation of Performance Style in the Griffith Biograph Films. Berkeley: University of California Press, 1992, s. 18–28. ̶ ̶Doplňkový text: ̶AGAMBEN, Giorgio. Means without End. Notes on Politics. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2000, s. 48–59. Adobe Systems zápatí prezentace 15 Melodramatická literatura v češtině ̶ANGER, Jiří. Afekt, výraz, performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha: Karlova Univerzita, Filozofická fakulta, 2018. ̶ ̶KOKTA, Josef. Protektorátní melodrama bez melodramatu. Soudobá žánrová diverzifikace v produkci společnosti Lucernafilm. Bakalářská diplomová práce. Brno: FFMU, 2016. ̶ ̶DOJČÁK, Maroš. Súlady a nesúlady vo filme Zbohom synu. Bakalářská diplomová práce. Brno: FFMU, 2021. ̶ ̶PAVLÍK, Ondřej. Stvořeni pro lásku. Cinepur. 2021, roč. 30, č. 133, s. 34–35. ̶ ̶