Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 6. 10. 2021 Adobe Systems 2 Now, Voyager (USA 1942, r. Irving Rapper) 1.Kolik podob rodiny film zobrazuje? A jak jednotlivé podoby charakterizuje? 2. 2.Jak film vnímá romantický vztah a/vs manželství? 3. 3.Hledisko které postavy je pro snímek podstatné? Které film tzv.straní a jakými prostředky to naznačuje? 4. Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text, interiér, počítač, displej Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, pózování, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér, černá Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku osoba, rozmazání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér, mikrofon Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, čelenka, čepice, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Melodrama a/vč. “ženský“ film (Woman‘s Film) ̶Problematické označení a problematické vymezení ̶ ̶Woman‘s Film se nerovná Woman‘s Cinema (= tvorba režisérek) ̶ ̶Tematizace ženské zkušenosti X konzervativní zápletky a konzervativní poselství ̶ ̶Skupina filmů cílená na ženské publikum ̶ ̶Hollywoodská produkce hlavně 30. a 40. let ̶Rozvinutý hvězdný systém ̶Druhá světová válka ̶V 50.letech se audiovizuální produkce cílená na ženy přesouvá na tv obrazovky ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Ženská zkušenost ̶Ženské hrdinky patří privátní sféře ̶Prioritu ženské perspektivy avizuje už název: Mildred Pierce, Stella Dallas, Jezebel, Daisy Kenyon… ̶Láska a rodina v různých podobách >> romance, mateřství, domácí krb ̶Drama volby a téma (sebe)obětování >> estetika masochismu ̶Různé podkategorie ̶Gotické: Rebecca (1940, r. Alfred Hitchcock), Plynové lampy (1944. r. George Cukor) ̶Medicinské: Hořké vítězství (1939, r. Edmund Goulding) ̶Mateřské: Imitation of life (1934, r. John M. Stahl), Stella Dallas (1937, r. King Vidor), Now, voyger (1942, r. Irving Rapper), Mildred Pierce (1945, r. Michael Curtiz) ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Typy hrdinek ̶Dělení podle Molly Haskell (From Reverence to Rape, 1974) ̶Většina příběhů končí tragicky, nešťastně nebo alespoň bolestivým kompromisem >> transgresivní žena je potrestaná 1.Neobyčejné hrdinky: nezávislé, emancipované; podporuje casting (B. Davis, B. Stanwyck, J. Crawford) 2.Obyčejné hrdinky: postavy se určují pouze v mantinelech určených společností (Hana Vítová) 3.Z obyčejné ženy se stává neobyčejná: prožitá bolest, vášeň, posedlost (Letter from an Unknown Woman, 1948, r. Max Ophuls) ̶Vedlejší postavy: nespolehliví manželé, milenci, spolehlivá přítelkyně, starší muž – rádce 1. Obsah obrázku text, zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Emoce a exces ̶Hlavní emoce spojené s ženskými filmy: masochismus, rezignace X transgrese ̶Filmy, které zároveň stojí na straně obětí ̶Pohyb mezi protichůdnými emocemi a limity příběhu ústí do stylisticky excesivních momentů >> dochází k přerušení realistických konvencí; jednotlivé prvky v mizanscéně ztrácí motivaci a koherence se vytrácí ̶Interiérové filmy >> prostor a dekor tvoří důležitou významotvornou vrstvu ̶Intenzivní každodennost ̶ Obsah obrázku osoba, zeď, hudba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 12 Literatura: L3 ̶COOK, Pam. Melodrama and the Women‘s Picture. In: Marcia Landy (ed.). Imitations of Life. A Reader on Film and Television Melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991, s. 248–262. ̶ ̶SHINGLER, Martin. Breathtaking: Bette Davis‘s Performance at the End of Now, Voyager. Journal of Film and Video. 2006, roč. 58, č. 1-2, s. 46–58.