Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 20. 10. 2021 Adobe Systems 2 All that Heaven Allows USA, 1955 r. Douglas Sirk 1.Co všechno stojí v cestě společnému štěstí Cary a Rona? 2.Jak film pracuje s odrazy (zrcadla, okna, jiné reflexní plochy) a s pohledy z okna (zvenčí dovnitř a naopak)? 3.Proč lze finále charakterizovat jako „happy unhappy“? 4. Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku osoba, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, tmavé, silueta Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku interiér, okno, osoba, sedadlo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, okno, interiér, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, okno Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Douglas Sirk (1897–1987) ̶Původním jménem Dietlef Sierk ̶Původně divadelní režisér, později u studia UFA a 1937 odchází do Hollywoodu ̶Jeho tvorba v laickém i akademickém pohledu redukovaná na 8 filmů, které natočil v letech 1953–1959 pro společnost Universal ̶Už koncem 50. let jeho filmy vnímané jako autorské >> banální příběhy X propracovaný styl ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 9 Rock Hudson (Roy Fitzgerald) •Nikoliv problematický obraz mužství (jako James Dean, Marlon Brando nebo Paul Newman); ani přímočarý, drsný muž jako Charlton Heston nebo Kirk Douglas => tichá, přirozená, internalizovaná maskulinita •Hluboký, ale měkký hlas / přístupný výraz / ztělesnění ideální mužské krásy (dobově podmíněný: vysoký, tmavovlasý, souměrný obličej) Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 10 Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, okno, stojící, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Sirkův filmový styl ̶Klíčoví spolupracovníci: producent Ross Hunter, kameraman Russell Metty ̶Kombinace jednoduchých romantických příběhů a ornamentální formy jako Sirkův tvůrčí záměr >> umožňuje oslovit a zasáhnout široké spektrum diváků ̶Pro práci s barvami klíčový Technicolor (spolupráce s Color Advisory Service) ̶Nerealistické užití barev, ale pečlivá koordinace k dosažení požadovaného vyznění i emocionálního účinku ̶svícení (barevné filtry), celková tonalita záběru, zdůraznění textury a povrchů, kostýmy ̶Časté ledově chladné kompozice se záblesky výrazně saturovaných barev >> odpovídají chování potlačených emocí ̶Širokoúhlý formát podporuje preferenci aranžovaných, nerealistických scén + záběry postavy svírají do předpřipravených kompozic ̶Významotvorné dekorace, rekvizity a „výmluvné“ prostory Adobe Systems zápatí prezentace 12 Adobe Systems zápatí prezentace 13 Žlutá a modrá… (Tea and Sympathy, r. Vincente Minelli, USA 1956) ̶ ̶ Snímek obrazovky 2016-04-21 v 14.48.28.png Adobe Systems zápatí prezentace 14 … se spojí v zelenou (Tea and Sympathy, r. Vincente Minelli, USA 1956) ̶ ̶ Snímek obrazovky 2016-04-21 v 14.46.14.png Snímek obrazovky 2016-04-21 v 14.47.06.png Adobe Systems zápatí prezentace 15 Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 16 Obsah obrázku interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 17 Literatura: L5 ̶MULVEY, Laura. Visual and Other Pleasures. New York: Palgrave, 1989, s. 39–48. ̶ EVANS, Victoria L. Douglas Sirk, Aesthetic Modernism and the Culture of Modernity. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2017, s. 13–33. ̶FASSBINDER, Rainer Werner. Six Films by Douglas Sirk. New Left Review. 1975, č. 91, s. 88–96.