Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 3.11. 2021 Adobe Systems 2 Daleko do nebe (Far from heaven, USA 2002, r. Todd Haynes) 1.Jak se ve filmu pracuje se slovy a dialogy, vč.hereckého ztvárnění? Jaké vnímáte analogie/kontrasty s předchozí dvojicí filmů? 2.Pokud jde o cinefilní poctu Sirkovu původnímu filmu, pak v čem konkrétně (rovina stylu)? 3.Film oproti Sirkovu předobrazu otevírá téma homosexuality a rasy. Jde o analogický typ útlaku (Frank a Raymond)? 4. 4. Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku postel, interiér, ložnice, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku postel, interiér, místnost, světlo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Nepoužitý finální monolog Cathy ̶„Toho dne jsem přestala věřit v zanícenou oddanost. Dost možná i v lásku. Takovou, kterou jsem znala z knih a filmů. Takovou lásku, která nám velí zpřetrhat naše životy a plány pro jeden kratičký polibek Venuše… Až příliš často v takové lásce selžeme. Možná že svět je pro ni příliš křehký. Nebo možná jen my, lidé, pro ni nejsem stavěni.“ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 5 Todd Haynes o filmu Daleko do nebe ̶„ […] trojúhelník přetrvávající bolesti… žádná z postav tu není zlá nebo zákeřná, ale jakmile jediná vystoupí z tohoto pečlivého aranžmá, aby si začala plnit vlastní sny a touhy, ublíží všem dalším.“ ̶„Filmy dnes musí ukázat nějaké katarzní vyústění - co se fikční postava naučila. To je dávný Aristotelovský princip. Ale tyhle melodramata jsou do jisté míry pre-psychologická. Postavy posouvá společnost a nikdy se nedostanou do bodu, že svoje zkušenosti vstřebají a artikulují. Tohle břímě padá na diváka a já si myslím, že přesně proto nás melodramata doslova uhranou. Musíme si nějak poradit s tím, co postava zažila, spolu s ní, a to je přesně to dojemné - že je na nás, abychom plně uchopili a vyjádřili zkušenost fikční postavy.“ ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, zelená Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku osoba, exteriér, tanečník, sport Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, chlapec Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 9 Daleko do nebe a/vs All that Heaven Allows •Barva, herectví a kompozice záběrů jsou odkazem a citací postupů z 50. let, ale střih, dialog a pohyby kamery jsou bližší současným normám a standardům • •Přerušený dialog v momentech psychologické tenze X kontinuální dialog • •Délka záběru Sirk vs Haynes – 13,2 s vs 8,2 s •Častější X sporadické jízdy • •Haynes: nájezdy na postavy v dramaticky vypjatých okamžicích Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 10 Obsah obrázku text, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Obsah obrázku interiér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 12 Homosexualita a rasa jako analogické pozice? ̶Haynes naopak staví obě pozice jako vysoce kontrastní >> Raymondova rasová příslušnost je extrémně viditelná, zatímco Frankova sexuální orientace není. ̶ ̶Jako diváci prostřednictvím Daleko do nebe oceňujeme společenský a politický posun v obou otázkách. Ale! Problém se nevyřešil, jen proměnil, často stáhnul pod povrch a do hloubky >> a v tomto ohledu film nenabízí žádná řešení ani formou utopického scénáře. Adobe Systems zápatí prezentace 13 L7 - Literatura ̶SKVIRSKY, Salomé Aguilera. The Price of Heaven: Remaking Politics in All that Heaven Allows, Ali: Fear Eats the Soul and Far from Heaven. Cinema Journal. 2008, roč. 47, č. 3, s. 90–121.