Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 10. 11. 2021 Adobe Systems 2 Mission: Impossible–2 (USA 2000, r. John Woo) •Proč lze o tomto akčním filmu uvažovat jako o melodramatu? 1.Z hlediska konstrukce postav 2.Z hlediska vyprávění 3.Z hlediska vizuálních kvalit Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku osoba, muž, tmavé, hledání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 4 Čas a situace •Melodrama poučeně pracuje s časem nejen ve smyslu deadlinů, ale také s jeho trváním a plynutím •„Deadlock“ jako klíčová melodramatická situace •Situační dramaturgie X klasická narace: situace existují nezávisle na postavách nebo konkrétních zápletkách X řetěz příčin a důsledků, často motivovaných postavou • Obsah obrázku hodinky Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Scenárista Robert Towne o práci na M:I – 2 ̶“Byl to zajímavý problém, protože když jsem se k celé věci dostal, existovaly už předem dané akční scény, kolem nichž jsem musel psát a vůbec do nich nezasahovat. […] Neříkám, že měly nějakou vlastní dynamiku, ale zkrátka tu byly a byly poměrně precizně rozpracované. […] Takže nakonec jsme se dostali k tomu, že někdo řekl - máme tu akční sekvence a jak kolem nich postavit příběh? To je neobvyklé. To pro mě bylo na celé práci to nejtěžší: začít od akčních scén a kolem nich se snažit vyprávět příběh.” ̶ ̶Tendence popisovat filmyJohna Woo adjektivy typičtějšími spíš pro melodrama: hysterické, excesivní, nerealistické (kritik Terrence Rafferty pro New Yorker), romantické, plné klišé, sentimentální, hyperbolické (David Bordwell), fyzická gesta nahrazují verbální složku (Verina Glaessner pro Sight and Sound) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Spektákl a melodramatický exces ̶Spektákl jako oslnivá podívaná příběhu navzdory X v akčních filmech se příběh rozvíjí prostřednictvím spektakulární akce ̶ ̶Vizuální exces – pokud se do filmové formy překlopí ideologické tenze, které nelze v příběhu plně vyjádřit ̶Exces jako divácká (tělesná) reakce na melodrama >> identifikace, empatie, slzy ̶„Thrill“ and „Sensation“ – napětí a vzrušení Adobe Systems zápatí prezentace 8 Historická forma Různé charakteristické prvky melodramatu Melodrama podle Bena Singera ̶Demaskovat skutečné dobro / zlo ̶ ̶Důležitost povrchu a valorizace vizuálního zpracování => téma slepoty a prozření ̶ ̶Exces, napětí a vzrušení ̶ ̶patos ̶ ̶emocionální intenzita ̶ ̶ morální polarizace ̶ ̶ senzačnost ̶ ̶neklasická narativní struktura. Adobe Systems 9 Melodrama starší význam •Až do 60.let 20.století melodrama označovalo filmy obsahující kriminální zápletku, akci, napětí, násilí; romance upozaděná. •Maskulinní filmy – důraz na akci, pevnější zápletku a tradiční hrdiny •Studia a filmoví publicisté užívají termín melodrama nebo meller z dnešního pohledu velmi překvapivým způsobem: “Alfred Hitchcock formula: shock meller with a couple of particularly lurid scenes.” • zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 10 Mildred Piercová (USA 1945, r. Michael Curtiz) ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Melodrama jako žánr – film studies ̶Definice žánru a jeho charakteristických znaků ustavena zpětně v 70. letech 20. století. ̶ ̶Klíčové jsou v tomto ohledu filmy Douglase Sirka, Vincente Minelliho, Nicholase Raye; a řada filmů označovaná od 30. do 50. let jako “drama” s upřesňujícími přívlastky typu rodinné, romantické nebo mateřské. ̶ ̶Další publicistické a produkční kategorie typu weepie, tearjerker nebo romance film studies zpětně zastřešily pod nálepkou “woman’s film” ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 Melodrama jako podvratný ženský žánr? ̶Melodrama je bytostně konzervativní forma, kterou ani podvratný styl nezachrání. ̶ ̶Laura Mulvey: The position of women in Hollywood melodramas ̶ ̶Hlavní teze: Melodrama funguje jako bezpečnostní ventil patriarchálního režimu. Pro patriarchát jde o bezpečný prostor, kde může rozehrávat scénáře ukazující kontradikce a nesoulad v dobových koncepcích rodinných a sexuálních vztahů; dominantní řád přiznává problematické okolnosti systému, ale pouze přechodně a v rámci fikčního světa. ̶Prizma ženských divaček, ženských postav a jejich možností tváří v tvář patriarchálnímu systému. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 13 Melodrama – definice počátku 80. let (Thomas Schatz) 1.Obsahuje mezigenerační konflikt 2.Sociální a ekonomické faktory jsou pro příběh podstatné, ale emocionální konflikt a trauma jsou zásadní 3.Hlavní postava se těší značné míře divácké identifikace. 4.Syn, dcera, matka, ale nikdy otec – distancovaná, dominantní a nesympatická figura 5.Protože se příběh odvíjí kolem potlačeného traumatu ve freudiánském slova smyslu, obsahují tyto filmy hysterické zlomy >> gradace spodních proudů příběhu, eskalace dramatu, extrémně symbolická mizanscéna, opakující se motivy, vyhrocený konflikt dokreslený pomocí hudby. 6.Finále – hrdinové se dočkají smíření a štěstí pouze formou budoucího příslibu. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 Steve Neale: Melo talk. Melodrama v 90. letech Rick Altman: Žánry jako obaly na vícero použití ̶Radikální odklon od dosavadních koncepcí, které si dle Neala vyfabulovali teoretici film studies a tím se dopustili mylné interpretace historie ̶ ̶Melodrama nebyl pejorativní termín, neznamenal absenci realismu nebo přítomnost narušeného hrdiny, ale šlo naopak o mainstreamovou a valorizovanou zábavu. ̶ ̶Smíření obou táborů, obě vymezení mohou volně koexistovat. ̶Přitakává Nealovi – dosavadní koncepce melodramatu byly velmi úzce vymezené – ale zároveň jej koriguje, protože mísí produkční hledisko s kritickou reflexí ̶Produkce, samotná filmová díla a obecenstvo (včetně kritiků a teoretiků) vytváří interpretační komunitu, z níž teprve vzejde finální chápání filmu, jakkoliv protichůdné a daleko od definitivy. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 15 L8: Literatura ̶MERCER, John – SHINGLER, Martin. Melodrama. Genre, Style, Sensibility. London and New York: Wallflower, 2004, s. 4–37. ̶ ̶NEALE, Steve. Melo Talk. On the Meaning and Use of the Term „Melodrama“ in the American Trade Press. The Velvet Light Trap. 1993, č. 32, s. 66–89. ̶ ̶SINGER, Ben. Melodrama and Modernity: Early Sensational Cinema and It‘s Contexts. New York: Columbia University Press, 2001, s. 37–58. ̶ ̶Lekce 17. 11. a 24. 11. odpadají! ̶