Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 1. 12. 2021 Adobe Systems 2 Syn (Belgie, Francie 2002, r. Jean-Pierre a Luc Dardennovi) 1. Proč lze o tomto filmu uvažovat jako o melodramatickém? Zkuste identifikovat důvody na rovině vyprávění, stylu a významových rovinách. 2. Co se naopak melodramatu tak, jak jsme si jej představili, vzpírá? 3. Zaměřte se na herecké ztvárnění a formální opracování klíčové dvojice – Oliviera a Francoise. Jak jsou postavy konstruované, co se o nich (ne)dozvíme, pomocí jakých formálních postupů? Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text, osoba, interiér, okno Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, interiér, muž, hledání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Modernistické melodrama ̶Termín Brigitte Peucker – melodramatická perspektiva aplikovaná na filma Michaela Hanekeho (2007) ̶“Violence and Affect: Haneke’s Modernist Melodramas.” In The Material Image: Art and the Real in Film. Stanford: Stanford University Press. ̶ ̶I podle Bena Singera jednou z klíčových emocí je patos ̶Negativní konotace >> patos X logos X étos // konotace s patologií ̶Výraz pro intenzivní, excesivní emoci >> něco příliš prožívat znamená trpět ̶Ztotožněný s obětí a ženskou pasivní perspektivou, nikoliv s aktivním hrdinou (tragédie), proto je nižšího řádu Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, okno, muž, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Patos ̶Jako diváci víme víc než ostatní postavy ̶Privilegovaný přístup k utrpení hrdinů ̶Ke kulminaci přispívá načasování – komplikovaný moment rozpoznání hrdinových/hrdinčiných ctností ostatními postavami >> příliš pozdě, na poslední chvíli… ̶Jako diváci můžeme pouze pasivně přihlížet ̶Slzy jako výraz bezmoci? (Steve Neale) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Modernistické melodrama András Bálint Kovács ̶„Melodrama má klíčový význam ve vývoji moderního artového filmu. Spolu s kriminálním žánrem šlo o hlavní formu, která umožnila překlenou propast mezi komerční populární kinematografií a jejím uměleckým protipólem už od chvíle, kdy tato propast dostala konkrétní obrysy; a navíc jde o žánr, který nejenže přežil modernismus, ale přežil také uvnitř něj. […] Melodramatická struktura není modernismu vůbec vzdálená; právě naopak, skvěle se hodí pro realizaci modernistického projektu v kinematografii a je jedním z žánrových zdrojů moderních narativů, i když moderní filmy většinou nepoužívají celou škálu melodramatické výbavy.“ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Modernistické melodrama (Kovács) ̶Zatímco klasické melodrama vzbuzuje v divácích emoce pomocí jejich přímé reprezentace, pak modernistické melodrama se jí vyhýbá >> v divácích vzbuzují úzkost ̶Protagonista modernistického melodramatu není individualizovaný pomocí zprostředkovaných/tušených emocionálních či mentálních stavů, ale jako aktivní činitel v rámci svého okolí a své situace, jejichž je zároveň bezmocnou obětí. ̶Aktivní akce nemá potřebný účinek – nepřináší východisko, nenabízí úlevu ani zlepšení. Pokud nastane happy end, není to v důsledku jednání postav, ale něčím zcela mimo jejich sílu a vůli. ̶Vyšší moc nebo vyšší síla, která má negativní dopad na životy protagonistů, může být definovaná také ve smyslu absence (lásky, hodnot, Boha…) Adobe Systems 11 Linda Williams: Melodrama revised (1998) •Komplikovaný vztah realismu a melodramatu >> realismus jako režim zobrazování odpovídající dynamicky se měnící skutečnosti, melodrama jako víc anachronická a statická forma •Kombinace realismu, emocí, spektakularity a akce nás přivádí k rozpoznání centrálních protagonistů jako trpících obětí • •Nová koncepce slzavé reakce >> slzy nejsou výrazem bezmoci nad osudem hrdinů (uvidí a docení včas okolí hrdinovu / hrdinčinu skutečnou podstatu?), ale mohou být chápány jako výraz naděje do budoucna; naděje, že jednou bude cílů a přání dosaženo. •? Mužské slzy ? Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 12 Literatura: L9 ̶MERCER, John – SHINGLER, Martin. Melodrama. Genre, Style, Sensibility. London and New York: Wallflower, 2004, s. 78–115. ̶ ̶WILLIAMS, Linda. Melodrama Revised. In: Nick Browne (ed.). Refiguring American Film Genres: History and Theory. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1998, s. 42–88. ̶ ̶Příští lekci 8. 12. odučí Jiří Anger na platformě MS Teams. Lekce bude bez projekce, od 10:00. ̶ ̶